Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal virkelig like å se en Tesla kjøre seg selv oppover mot Tovdal her vinterstid ...om kun to års tid. Musk er flink med ord, en god selger sådan men han tar også litt av til tider. Man kan som regel "slå av momsen" når det snakkes og loves ting. 

Jeg tror ikke det kommer til å bli forbudt å kjøre selv, det kommer rett og slett i konflikt med individets frihet. Jeg kan lese i gamle AMS blader ifra 80 tallet, når de første intelligente konseptbilene kom om at i 2010 kunne alle personbiler kjøre på Autobahn helt uten involvering av fører. Man kan spå så mye man bare orker, men realiteten er ikke her ennå så vi kan ikke annet enn å vente å se. Jeg vil nok tro at vi får selvkjørende biler, men de vil aldri være selvkjørende over alt og under alle forhold. Jeg vil kanskje tro at hvis det blir noe forbud mot å kjøre selv så er det på utvalgte strekninger til bestemte tider (Rushtid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at selv om bilene i nær fremtid blir selvkjørende vil de foreløpig også kunne kjøres manuelt. Det er tilsvarende med passasjerfly og store skip. Stort sett kjører de på autopilot, men kapteinen kan når som helst overta hvis dette er nødvendig eller han bare ønsker å gjøre dette.

Saken er at selve teknikken med selvkjørende objekter (bil, fly, skip, tog, droner etc.) idag beherskes 100%, men for at teknikken skal implementeres i et miljø der omgivelsene hele tiden endrer seg og med mange ukjente faktorer må vi først være sikre på at den virker 100%. Hvis alle bilene i trafikken er logget inn på det samme trafikksystemet og alle andre bevegelige objekter (mennesker, dyr, syklister etc.) hadde hatt en transponder (noe jeg tror kommer til å skje pga. terrorbeskyttelse) ville mye ha vært gjort for å skape et miljø med få ukjente faktorer.

Individets frihet? Fredrik du er klar over at allerede idag både logges og trackes du i praksis overalt. Mobiltelefonen avslører hele tiden dine bevegelser, betaler du med kort logges og registreres naturligvis dette, det er overvåkingskameraer overalt (også langs veiene) og kjører du en Tesla kan bilen ikke kjøres med mindre den er logget på Teslas systemer. Bruker du BMW ConnectedDrive eller er logget på Google Map eller bare Google registreres dine bevegelser. Mange har i tillegg helt sikkert en rekke 3-parts apper som registrerer hvor man til enver tid er (som f.eks FB, Yr etc.). Individets frihet er snart bare en juridisk/historisk floskel som kun brukes i politiske taler.

Det er vel bare i Montana, USA at folk påstår at det er en menneskerett å kjøre bil (på linje med å ha en hest og et våpen) og at kjørekort er et ledd i en konspirasjon fra Washington DC mot enkeltmennesker i Guds eget land... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg synes interiøret i Model 3 så litt kjedelig og billig ut. Jeg vet Musk har understreket at det er og skal være en billigbil, men blir spennende å se hvordan dette slår ut i praksis. De som har kjøpt Tesla så langt har jo primært vært bilentusiaster. Ikke så mange entusiaster som lar seg begeistre av det interiøret der tror jeg. Men de treffer vel en annen gruppe med denne bilen forhåpentligvis, og det er vel intensjonen også. 

Etter å ha sett de nyeste bildene inni en Model 3 er jeg hvertfall glad jeg valgte BMW i denne runden. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke et spesielt inntrykk av at de som har kjøpt Model S/X er bilentusiaster i egentlig forstand. Noen er sikkert dette, men de aller fleste tror jeg bare vil ha et alternativ til de tradisjonelle premium bilmerkene og det som trigger det hele er selvfølgelig at bilene er elektriske, har bra effekt og at designet er moderne og relativt klassisk.

For Model 3 vil det bli annerledes iom. at bilen er billigere og kundegruppen derfor primært en annen. Jeg oppfatter ikke designet på interiøret i Model 3 som billig (dette gjenstår å se/oppleve til bilen kan prøvekjøres), men derimot som en ny måte å tenke bilinteriør på. BMW i3 og Citroën Cactus er designet etter den samme filosofien.

Mitt første inntrykk er at Tesla's designere helt klart må ha kikket på skandinavisk minimalisme med rene og enkle linjer da de designet interiøret i Model 3 og dette tror jeg er veldig fornuftig. Dashboardet er også ganske avansert med skjulte luftedyser og en sentral vifte (minner om en såkalt Dyson vifte). Alt styres elektronisk og manøvreres via den store skjermen. Fordelen med dette systemet er bedre luftfordeling og et mer stillegående system.

Jmf. MotorTrend har Model 3 signifikant mer sportslige kjøreegenskaper enn Model S med bl.a en styring som er mer direkte. Bilen er også signifikant lettere enn Model S og dette betyr at den vil akselerere nesten like hurtig som Model S (75 kWh) med et mindre batteri og dermed lavere effekt. Det vil helt sikkert senere også komme en "Performance" modell som ytelsesmessig vil legge seg mellom dagens Model S 75 kWh og 100 kWh. Dagens Model S 100 kWh har forøvrig såvidt jeg forstår egentlig et 110 kWh batteri som er elektronisk begrenset så mon ikke vi snart ser en Model S 110 kWh. 

http://www.thedrive.com/sheetmetal/13010/check-out-the-tesla-model-3s-extremely-spacious-interior

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi allerede nå kan slå fast at den opplevde kvaliteten på interiøret i Model 3 vil være dårliger enn på 3/5-serie nivå, men det vil også oppleves som både annerledes og mer moderne. Hvis man vil ha en elektrisk bil med et interiør som i en 5-serie, må man enten vente til BMW selv kommer med en slik bilmodell eller Tesla kommer med en Model S mrk.II. 

Mange har en tendens til å glemme at BMW har bygget biler siden 1930-tallet og at Model S faktisk kun er 5 år gammel. Model S var også Tesla's første ordentlige bilmodell iom. at Roadster praktisk talt var håndbygget og basert på en kraftig ombygget Lotus Elise/Exige. Når man så tenker på hvor langt Tesla har kommet på disse fem årene og idag faktisk nevnes i samme åndedrag som bl.a BMW er det intet mindre enn imponerende. Det vi er vitner til er en bilrevolusjon på nivå med Ford Model T og Citroën DS. Kanskje ennå ikke når det gjelder innvirkning på bilmarkedet, men som et fenomen.. :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, jeg synes det Tesla har fått til er kjempeimponerende, men vil jo fortsatt kjøpe den bilen som totalt sett oppleves som best uavhengig av dette. Det blir spennende å se hvordan Tesla holder stand når de andre begynner å komme med sine hel-elektriske biler. Jeg håper og tror at om ikke Tesla blir best, så at de hvertfall vil være gode nok til å overleve og utfordre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig og det er ingen tvil om at dette også er Elon Musk's mål med Tesla. Godt nok har mannen stor tro på seg selv og de planene han setter til livs, men den store interessen for Model 3 kom uten tvil helt bak på ham også. Tesla var hverken forberedt eller hadde en stor nok produksjon til et slikt løft. Bare det at de faktisk allerede nå produserer Model 3 er derfor rimelig imponerende (det også). Tesla har definitivt kommet langt med Model 3, men det største arbeidet gjenstår med å få opp produksjonsvolumet til 20000 biler pr. måned.

BMW bør derfor ha noe interessant i skjorteermene på den internasjonale bilutstillingen IAA i september. Hvis det går som jeg håper på vil vi få se en helelektrisk 3-serie... om bare en prototype/mockup basert på deres nye modulære plattform som blir felles for samtlige bilmodeller med langsliggende motor gjeldende for stempelmotorer, hybridvarianter og elektriske biler. BMW bør i det minste vise frem noe som er relevant i forhold til hva Tesla holder på med. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik skrev:

Individets frihet? Fredrik du er klar over at allerede idag både logges og trackes du i praksis overalt. Mobiltelefonen avslører hele tiden dine bevegelser, betaler du med kort logges og registreres naturligvis dette, det er overvåkingskameraer overalt (også langs veiene) og kjører du en Tesla kan bilen ikke kjøres med mindre den er logget på Teslas systemer. Bruker du BMW ConnectedDrive eller er logget på Google Map eller bare Google registreres dine bevegelser. Mange har i tillegg helt sikkert en rekke 3-parts apper som registrerer hvor man til enver tid er (som f.eks FB, Yr etc.). Individets frihet er snart bare en juridisk/historisk floskel som kun brukes i politiske taler.

Det er vel bare i Montana, USA at folk påstår at det er en menneskerett å kjøre bil (på linje med å ha en hest og et våpen) og at kjørekort er et ledd i en konspirasjon fra Washington DC mot enkeltmennesker i Guds eget land... :)

Jo det er jeg fullstendig klar over, og når man tenker etter så er det en litt guffen tanke. Men ikke noe som plager meg i hverdagen, det må jeg ærlig innrømme. Jeg tenker mer bevegelses frihet, den står veldig sterkt i folk og vil hindres ved ett forbud om å kjøre selv. Derfor tror jeg ikke dette blir noe av, det å kjøre selv eller la bilen kjøre blir frivillig. 

Vi lever i ett samfunn hvor man overvåkes, det tror jeg er kommet for å bli. Men det er jo ikke noe problem å lure seg unna om man absolutt vil. Det er ikke verre enn å legge fra seg telefonen hjemme og bruke kontanter, for det er jo via mobil vi spores for det meste i dag. Med mindre man skal bevege seg rundt i sentrum, hvor det er kameraer og bommer som registrer bilens bevegelse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at dette er en guffen tanke og spesielt når jeg vet hva som skjer i IT-bransjen når det gjelder datasikkerhet og personvernet i relasjon til f.eks Big Data. Det er etterhvert svært vanskelig å fullstendig unngå overvåking og man må vite hvordan man skal gjøre dette hvis man skal klare det (hvis det i det hele tatt er mulig og jeg tviler). Tiden er essensiell fordi jo lenger tid som går jo vanskeligere er det å unngå å bli observert eller registrert et eller annet sted.

Når dette er nevnt er ikke overvåking (slik vi bruker begrepet i denne diskusjonen) spesielt kontroversielt, men all data kan misbrukes (utilsiktet eller med overlegg) og dette er definitivt guffent å vite. Den pågående skandalen i Sverige der man med overlegg av hensyn til tidsfrister har lempet på sikkerhetsrutinene i forbindelse med et nytt IT-system for det svenske transporttilsynet er skremmende. Opplysninger om bl.a militære kjøretøyer, identiteten til jagerflypiloter, et hemmelig politiregister og sogar et vitnebeskyttelseprogram har kommet på avveie. Her i Danmark har private opplysninger i det sentrale CPR-registeret (statens personnummer register) kommet på avveie via indiske og amerikanske IT-spesialister (underleverandører i store IT-prosjekter) og hvem vet hvor de dataene tilslutt ender. Dette viser at kombinasjonen av uvitenhet, lemfeldig prosjektstyring og dårlig datasikring er svært alvorlig og må stoppes. Data kan aldri sikres 100%, men det kan definitivt bli mye bedre enn idag.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre jobber myndighetene i Norge mot et kontantfritt samfunn så fort som mulig. Ser at det blir vanskeligere og mer og mer "prosjekt" å betale cash i butikkene i Oslo-området. Stadig vekk får jeg skrå blikk eller kommentarer av ekspeditører, og noen butikker kutter ned på kontantbeholdningen i kassa slik at de ikke har veksel på større sedler. I kollektivtrafikken blir det også vanskeligere og vanskeligere å betale cash, og billettprisene er ofte markant høyere enn med elektronisk betaling - det inntrykket man sitter igjen med er at man ikke er ønsket som kunde/bruker og at kontanter er lavstatus og ikke bra nok.

Jeg misliker denne utviklingen sterkt - er opptatt av personvern og vil ikke at myndighetene og bankene skal vite hva jeg handler når og hvor til enhver tid. Jeg ønsker at mitt økonomiske forbruk skal være en privatsak - derfor prøver jeg å unngå bruk av kort/kredittkort og betaler nesten alt kontant. I fjor kjørte jeg faktisk rundt på ferie i Europa i en uke uten bruk av kort og med telefonen skrudd av (ja, jeg vet jeg er sær....).

Det er trist (i mine paranoide øyne) å se at veldig mange barn/ungdom og unge voksne ikke klarer å legge fra seg telefonen, Facebook og betaler alt med kort, alltid. Dette gjør at de lever et helt liv der absolutt alt de gjør logges av storebror, og at mye av denne informasjonen også lagres og misbrukes av firmaer som vil selge tjenester/tjene penger på de. Det har også blitt normalen at Microsoft, Apple, Google og Facebook samarbeider med politi og rettsvesen og gir ut IP-adresser/personopplysninger/passord over en lav sko. Har man noe å skjule burde man tenke seg om to ganger over hvordan man bruker disse tjenestene.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ulike aspekter som er knyttet sammen her. Det kan selvfølgelig være pga. et sikkerhetsønske at man ønsker å redusere kontant betaling samt at elektronisk betaling er billigere å håndtere, men det er nok helt sikkert like mye et ønske om å kartlegge kundenens handle og reiserutiner. På den måten kan man samle såkalt Big Data og dette er verdifull informasjon i mange kommersielle sammenhenger. Google er trolig de som er best på dette idag, men FB og ikke minst LinkedIn (som nå er en del av Microsoft) kommer sterkt etter. Alt du gjør via ulike former for datautstyr og mobiltelefonen blir logget og tracket av svært mange forskjellige instanser og firmaer.

Det er selvfølgelig regler og lover som regulerer dette, men som alltid med spesielt private firmaer (som ofte blir solgt og nedlagt over en lav sko) vet man ikke helt hva som skjer med dataene som samles (uten at jeg har en grunn til å tro at de nevnte firmaene misbruker og/eller opptrer skjødesløst med dataene de samler inn). Poenget er imidlertid at de ikke samler inn vitale data om deg og meg uten en god grunn, som stort sett alltid er kommersielt betinget, og dette er faktisk litt skremmende i seg selv når man tenker etter.

Vi har imidlertid lært å leve med at det er slik eller kanskje handler det mer om at vi aksepterer vilkårene på grunn av generell uvitenhet. Jeg tror at hvis flere konkret visste hva som skjer i kulissene ville flere også reagere negativt. Jeg synes derfor at myndighetene på mange måter har sviktet befolkningen i denne sammenhengen, men de vet vel kanskje ikke helt hva som skjer de heller og ofte har de en egeninteresse i at det er slik. Terrorbekjempelsen har selvfølgelig akselerert dette og vil utvilsomt bare vokse i omfang, men jeg tror at dette er prisen vi må betale for relativ sikkerhet i fremtiden.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken om en sentral tjeneste der alle biler kobler seg til er god, men i overskuelig fremtid vil vi nok ha proprietære løsninger pr bilmerke/konsern, hvor alle hevder de er best, og kanskje til og med alle relativt open source, som Teslas ladesystem. Ingen andre fabrikanter vil selvfølgelig bruke det, selv om det er "fritt" tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.7.2017 at 10.09, Fredrik skrev:

.....ville mye ha vært gjort for å skape et miljø med få ukjente faktorer.

Klarer du å få til en tracker som sporer mennesker med headphones på full styrke midt i Oslo som velger å mellom lastebilhemger og lastebil på rødt øys skal jeg spytte inn noen kroner på crowfounding.

 

ellers verser det en historie fra tyskland om at de fant en leiemorder ut i fra live strømforbruk og big data. De klarte å dra det ned til to personer i en større Tysk by.

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser vi gang på gang når det gjelder voldsmenn og terrorister. De er som regel allerede kjent av politiet pga. deres aktiviteter på nettet og/eller tidligere voldshandlinger, men politiet kunne ikke gjøre noe konkret med dem fordi de f.eks ventet på utsendelse fra landet eller andre formaliteter. Jeg forstår dilemmaet, men dette er mer enn vanskelig å forsvare hvis saksløse mennesker blir skadet som en følge av at alt skal være korrekt utført også i forhold til voldsmenn og terrorister. Det må være mulig å gjøre noe konstruktivt for å forhindre slikt i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...