Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

20 timer siden, Fredrik skrev:

Vi har imidlertid lært å leve med at det er slik eller kanskje handler det mer om at vi aksepterer vilkårene på grunn av generell uvitenhet. Jeg tror at hvis flere konkret visste hva som skjer i kulissene ville flere også reagere negativt. Jeg synes derfor at myndighetene på mange måter har sviktet befolkningen i denne sammenhengen, men de vet vel kanskje ikke helt hva som skjer de heller og ofte har de en egeninteresse i at det er slik. Terrorbekjempelsen har selvfølgelig akselerert dette og vil utvilsomt bare vokse i omfang, men jeg tror at dette er prisen vi må betale for relativ sikkerhet i fremtiden.   

Folk selger friheten sin mot materialisme. Vi dysses ned med biler, båter, hytter, luksus og enorme lån fra bankene mot at vi ikke skal bry oss med hva myndighetene og PST sysler med i bakgrunnen.

Det har ligget i kortene lenge, spesielt etter 11 September, at "krigen mot terror" er en front for å redusere frihet og menneskerettigheter i Vesten. Myndighetene importerer millioner av mennesker fra Afrika og Midtøsten for å så bruke milliarder av kroner på terrorbekjempelse mot de menneskene de har importert. Vi opplever islamsk terror år etter år, og likevel fortsetter Europa å importere ukultur og frykt. Frykten gir myndighetene frie hender til å overvåke og herje som de vil. Dette er en målrettet og kalkulert utvikling selv idioter har sett komme i mange år, men likevel gjøres det ingen mottiltak. Rart det der. "Terrorbekjempelse" kan du få billig av meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om tingene henger sammen på denne måten, men frustrerende er det at overvåkingen øker som en følge av bl.a frykt for alvorlige voldshendelser og terror. En viktig årsak til at det er slik er naturligvis de åpne grensene i Europa som en følge av Schengen-avtalen (2001) og Russlands pågående rasling med sablene hjelper heller ikke på situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg til denne temmelig interessante artikkelen av Alex Roy og vi ser konturene av en ganske annerledes fremtid.

http://www.thedrive.com/new-cars/13058/the-model-3-is-further-proof-of-teslas-asymmetric-war-against-the-auto-industry

dinside.no har forøvrig akkurat lagt opp en artikkel der de forteller hvordan man sletter sin historikk hos Google. Denne kan det være vel verdt å kikke på, men husk at hvis du sletter historikken vil Google ikke kunne gi deg "intelligente" forslag og svar på forespørsler.

http://www.dinside.no/data/google-har-en-liste-over-alt-du-har-gjort-pa-internett/68551567#_ga=2.144760500.1039949286.1501566979-240662785.1501566979

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hvertfall glad listhaug har hatt ansvaret for asylpolitikken de siste årene. Man kan være uenig med henne om en del, men hun har gjort en god jobb med innvandringen syns jeg. En tøff dame som virkelig har tålt å stå i driten!

Man kan si mye om kultur,- men en ting syns jeg er påfallende. Uansett hvilket land disse muslimene bor i, lager de kvalm. Enten for seg selv eller andre.

Kineserne derimot, "blomstrer" i alle land. Det er selvsagt ikke alt som er positivt med de heller, men de kan arbeide. De tvinger ikke sitt syn over på andre, og lar folk være i fred. På prestisjeuniversitetene i usa, er asiatene dominerende.

Artikkelen er noen år gammel, men likevel fullt relevant.

https://www.aftenposten.no/meninger/i/2d19v/Amerikanere--ma-presse-barna-for-a-mote-den-kinesiske--utfordring

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen og spesielt ikke Tesla kunne forutse den enorme interessen for Model 3. Over 300000 reservasjoner fikk de i løpet av bare noen dager og idag er antallet nesten en halv million reservasjoner. Selvfølgelig er det artig for Tesla å oppleve at produktet de tilbyr er spot on, men jeg tror at dette heller førte til en større hodepine enn jubel.

Uansett... Tesla gikk tidlig ut med informasjoner om at ventetiden kom til å bli lang (minst et år for de første som bestilte), men allikevel fortsatte reservasjonene på bilen å strømme inn til Tesla. Selv om folk visste at det kunne gå 1,5-2 år før de fikk bilen la de inn en reservasjon. Kanskje burde Tesla ha stoppet for nye reservasjoner da det ble klart at antallet sprengte alle rimelige grenser, men Tesla trengte desperat pengene (ca. 5 milliarder kroner) som sikkerhet for nye kreditter fra bankene. Konklusjonen er uansett at folk både visste og valgte selv... og jeg tror bestemt at det er verdt å vente på bilen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har vært inne på, det å ha reservert en tesla, gir mange av eierne (av reservasjonene) en langvarig glede uten verditap. For mange er det tilsynelatende nesten mer verd å vente enn å eie.. Hadde de vært som "normale" folk og det var en 5serie de ventet på og ikke en tesla, hadde de ikke giddet å vente så lenge og heller kjøpt noe annet. Status lenge leve..

 

Noen som husker hvor mye snakk det ble her inne da wicky reserverte model s?

Hvorfor han kansellerte vet jeg ikke, men jeg kjenner til flere som har reservert både model s og 3, uten å egentlig ha råd. Også går det noen måneder til det ikke er så mye tesla snakk rundt bordet, også har man en unnskyldning med ventetid på hvorfor man avbestiller..

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Hawkon88 skrev:

Også går det noen måneder til det ikke er så mye tesla snakk rundt bordet, også har man en unnskyldning med ventetid på hvorfor man avbestiller..

Spot on! Dette har jeg opplevd så mange ganger nå, med de rundt meg :P 

Synes Tesla er fine greier, forstår hvorfor folk er så gira. Jeg forhaster meg imidlertid ikke med å få handlet meg EL-bil, da det er mer i vente med tanke på utvikling og batteriteknologi. Noen raske Google-søk viser at det er enormt mange som utvikler dette worldwide(Tyskland, Holland, Norge osv.). Etterhvert blir batteriene så bra at det går mot "godt nok" i forhold til ytelse og pris. Kan kanskje sammenlignes med utvikling av mikroprosessorer på 90-tallet og utover 2000, samt utvikling av harddisker med større kapasitet og Flash-minne.

Husker jeg leste i avisa som liten, i en artikkel var det avbildet en mann som holdt et CF(Compact Flash) minnekort mellom fingrene, som mente at denne kunne romme mer enn en CD-plate om noen år(650MB-700MB).
Husker familien kjøpte en Sony "Memory-Stick til digitalkameraet i Tyskland, kan tenkes å ha vært i 2003-2004 et sted. 128MB.. Helt vilt. Eller da jeg fikk en 80GB harddisk til jul.. Kunne jo fylle alt jeg hadde på plater rett inn på disken og den var halvfull.

Vi har mer i vente når det kommer til batterier og lading, samt metoder for bedre utnyttelse av energien som blir lagret her og der.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriteknologien er bare i sin spede begynnelse og kapasiteten vil øke kraftig  i løpet av de neste 10-20 årene. Nå behersker vi teknologien og kan gjøre den billigere. Dette vil føre til en større utbredelse av batteriene som igjen vil føre til mer avanserte batterier med enda bedre kapasitet. Analogien med digitalt utstyr som f.eks minnekort passer derfor bra.

Jeg er heller ikke i markedet for en elektrisk bil idag, men når det blir flere gode elektriske biler å velge mellom samt ikke minst når de blir betydelig billigere vil jeg uten tvil kjøpe en elektrisk bil (jeg har trolig ikke noe valg). Jeg synes imidlertid at teknologien og ikke minst overgangen til elektriske biler som fenomen er veldig spennende. Det er ikke ofte at man kan ta og føle på historien som i dette tilfellet.

@Hawkon88 Sylvi Listhaug er tøff, men jeg er ikke enig i alt hun sier. Det jeg imidlertid er veldig enig med henne i er fenomenet som hun påpeker i denne artikkelen i Aftenposten. Vi ser det samme her i Danmark også samt ikke minst i Sverige. Det at de tidligere så pågående feministene svikter deres muslimske søstre finnes det ingen unnskyldning for. Det er en skam, ubegripelig og utrolig feigt.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Batteriteknologien er bare i sin spede begynnelse og kapasiteten vil øke kraftig  i løpet av de neste 10-20 årene. Nå behersker vi teknologien og kan gjøre den billigere. Dette vil føre til en større utbredelse av batteriene som igjen vil føre til mer avanserte batterier med enda bedre kapasitet. Analogien med digitalt utstyr som f.eks minnekort passer derfor bra.

Jeg er heller ikke i markedet for en elektrisk bil idag, men når det blir flere gode elektriske biler å velge mellom samt ikke minst når de blir betydelig billigere vil jeg uten tvil kjøpe en elektrisk bil (jeg har trolig ikke noe valg). Jeg synes imidlertid at teknologien og ikke minst overgangen til elektriske biler som fenomen er veldig spennende. Det er ikke ofte at man kan ta og føle på historien som i dette tilfellet.

@Hawkon88 Sylvi Listhaug er tøff, men jeg er ikke enig i alt hun sier. Det jeg imidlertid er veldig enig med henne i er fenomenet som hun påpeker i denne artikkelen i Aftenposten. Vi ser det samme her i Danmark også samt ikke minst i Sverige. Det at de tidligere så pågående feministene svikter deres muslimske søstre finnes det ingen unnskyldning for. Det er en skam, ubegripelig og utrolig feigt.

 

Det skal godt gjøres å være 100% enig med en politiker, så det forstår jeg godt at du ikke er. Jeg er sjeldent 100% enig med kjerringa, og jeg vet veldig godt at hun ikke er enig med meg bestandig heller..:rolleyes: Det skulle bare mangle egentlig.

 

Hvordan utviklingen av batterier har foregått er det interessant å se hvor langt det har kommet, og hvor fort det går. Det som "forbauser" meg, er imidlertid hvor dårlig batteriene i smarttelefonene er. Greit de drar mye strøm med surfing osv, men det er frustrerende nå som telefonen min har blitt noen år gammel og jeg må lade den flere ganger om dagen hvis jeg bruker den aktivt.

Ellers er det en ting jeg syns er bra med batteriteknologien,- og det er kapasiteten på feks AGM batterier og prisen. For rundt 100 000kr inkludert solcelleanlegg, kan man ha bortimot samme forbruk ved weekendopphold på hytta som om det skulle være innlagt strøm, med feks oppvaskemaskin. (fortutsatt at matlaging, oppvarming, kjøleskap og varmtvann går på gass) Eventuelt ha et lite aggregat for å supplere når man trenger mye strøm. Det er ikke så dyrt for et 4kw aggregat lengre heller heldigvis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en diger batteribank, solceller og vindgenerator på hytta. Alle hyttene rundt har en etter en fått strøm. Vi kjører "gammeldags" med propan og 12V. Har også designet vann-opplegget i hytta etter fritidsbåtprinsippet noe som gjør ting litt mer komfy.
Det er en god nok løsning for en helg på hytta i ny og ne, i tillegg slipper man nettleie, strømutgifter etc. For en hytte som brukes altfor sjeldent!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...