Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg gav 270 og gjorde et godt kjøp, men hadde og turbobytte relativt tidlig, samt dyrere felger/dekk enn nødvendig.

Han jeg kjøpte av, hadde tapt 100k på 12mnd eierskap. De som var et år nyere og lci (2009) kostet 370+ den gangen. Jeg mener å huske nyprisen var 500++ for en nybil i norge med det samme utstyret i 2008. 

Jeg mener det fint går an å gjøre det samme med en 2013modell i dag. Inflasjon i 5år gjør at 270 2012kroner er litt over 300 i dag. Denne er en god kandidat:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71391277

En av mekanismene som spiller en rolle, er at den er blant de eldste i en ny generasjon. En av de siste e91 vil oppleve et betydelig høyere verditap på de første 6-7 leveårene enn hva som blir tilfelle for nevnte f31. 

Forskjellen på feks e53 og e70 er rundt 80-100 000kr nå som de er 10-12år gamle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri regnet på @Hawkon88 For meg er bil og bilhold en interesse, lidenskap og hobby så det er ikke noe jeg veier i kroner og øre. Det koster hva det koster, så finner man ut om det er verd det eller ikke. 

Jeg kunne nok helt sikkert ha tenkt litt mer økonomisk og kjørt en billigere bil. Vi har nå kjøpt ett dyrt hus og kommer i en slik fase i livet at man må tenke litt smart økonomisk. Særlig etter at jeg har fått firmabil så har tanken av og til streifet meg, men det er helt til jeg kjører BMWen også er jeg ikke i tvil. Jeg angrer ikke på noen av bilene jeg har, de er kjøpt inn fordi  jeg hadde lyst på dem og det gir meg kjøreglede og eierglede.

Det kan være at jeg forandrer meg, man skal aldri si aldri. Men jeg er veldig sikker på at når vi får barn og stifter famile, så ser dere ikke meg i en grå og døll familiebil. Det er rett og slett ikke slik jeg er som person. Når jeg bytter bil (hovedbil) så er det alltid en oppgradering, jeg kommer nok aldri til å "downsize". Så det er stor sannsynlighet for at mine fremtidige barn vokser opp i noe som har M på bakluka 👍 Det er bare sånn jeg er, kan ikke noe for det😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

Jeg ser veldig mange kjøper dyre biler og bare har de en veldig kort stund, det jeg lurer på da er hvorfor bytter man så ofte? Er det for å redusere verditapet og kunne kjøre rundt i en dyr bil man egentlig ikke har råd til?

Det er vel flere grunner. Noen klarer ikke å eie en bil lenge og må bytte ofte. Jeg kjenner til en som har hatt 6-7biler de siste 5årene. Alle kjøpt ny i norge. Porschen kostet han 300k på 6-7mnd. Han flytter og hvert 2-3år. Finner seg aldri helt til rette og må alltid ha noe nytt.

Andre kjøper og selger ofte for å minimere tap. Er man en god kjøper og selger, kan man ha et billig bilhold selvom det er biler til 5-600+ man har.

Hvis man ikke har råd til en bil, hjelper det ikke å kjøpe en ny til samme pris..

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hawkon88 Det finnes helt klart "nisjebiler/modeller" som har gode forutsetninger for å gi en tilfredsstillende økonomi. Som du påpeker er de eldste i den siste generasjonen, som imidlertid etterhvert ikke er så ny (en fem år gammel generasjon kan vel knapt kalles ny), og spesielt hvis det er en mindre populær modell eller en modell som det går 30 av på dusinet (som f.eks 320d) mulig å kjøpe billig. Lenge var f.eks x23i modellene opplagte kandidater i denne sammenhengen fordi de ofte falt mellom to stoler imagemessig.

Her i Danmark kan man for tiden gjøre veldig gode kjøp når det gjelder spesielt E90/91 318d fra 2011/12. Folk flest vil ha 320d i denne prisklassen og det gjør 318d med 143 HK (1995 cm3) relativt billig... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg godt igjen i det som snakkes om her. Jeg heller skulle aldri kjøre Toyota eller noe kjedelig. Så går det et tiår og prioriteringene og følelsene endres, som en selv gjør. Nå kjører jeg brukbart fremdeles, 13' X3 og 16' i3 er bilparken pr idag. Men så har det dukket opp en hytte som skal bygges ut osv osv, ting skjer underveis i livet, så det som er ekstremt viktig i det ene øyeblikket, mister glansen i neste.

Jeg vippet snart over i disfavør på en eller begge bilene. Den ene er gjeldfri, sannsynlig bytter jeg inn begge, den ene blir nok en ny i3 med LCI og "40" mils rekkevidde som kommer etterhvert, denne vil få et såvidt bredt bruksområde og rekkevidde, at jeg vanskelig kan forsvare å ha en dyr familiebil som stort sett bare blir brukt til hytta og dra henger. Samtidig er jeg fordømt fornøyd med F25, uaktuelt å gå ned til E83, ei heller E84, men blir neppe en oppgradering på den fronten. Bil kan være morsomt, men det blir mye melk og brød kjøring og lite entusiastkjøring, men jeg holder ut litt til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg tror at det skal holde hardt å komme ned på 4 kr/km i Norge hvis man har en relativt ny bil (les: verditapet er stadig høyt) og man pga. garantien bruker merkeverksteder og originale deler. På litt eldre biler (som er kjøpt brukt slik at man ikke har akkumulerte kostnader fra da bilen var ny) der hverken utseendet, originaldeler eller merkeverksteder er viktig kan man ganske sikkert komme ned på 4 kr/km.

Jeg ble litt i tvil om hva du mener nå @Fredrik

Først hevder du at man ikke kan ha en bil hvor utseende, orginaldeler eller merkeverksteder kan være viktig for å kunne klare 4kr/km og at bilen må være litt eldre, og likevel "skal det holde hardt". (Sitat over)

Selvom det er en noe upresis formulering, tolker jeg det dithen at det er mulig, men at de fleste ikke klarer det, og hvertfall ikke med pene biler med service på merkeverksted og orginale deler.

Jeg baserte uttalelsen min på @Marius2002 sin lci e91 320dt med xdrive og mtech, når jeg estimerte kostnadene til 4kr/km. 3serie er ofte målestokken i bransjen, hvertfall blant europeiske produsenter og er en av norges mest solgte biler. Man skulle tro at det kvalifiserer til pen, selvom det er en subjektiv vurdering.

hva en ny, eller nyere bil er, er vel og subjektivt, men min oppfattelse er at en bil, nyere enn 5år og kjørt under 100 000km er nyere. Den er innenfor nybilgaranti, For f3x har det enda ikke blitt lansert en arvtaker og en 2013 modell kunne leveres med alt av det vesentlige ekstrautstyret man "trenger" i en ny bil.

Om e91 til marius er nyere kan sikkert diskuteres siden den tilhører forrige generasjon, men man kan ta service på den hos merkeforhandler, men likevel slippe unna med 4kr/km de neste årene, og det var og poenget mitt.

Jeg vil påstå at man er uheldig med bilen om den koster mer enn 4,50kr/km forutsatt at man kjører over 20k i året og at man eier bilen i minst 30mnd fra i dag, slik regnestykket mitt forespeiler.

Dvs at man kan ha i snitt 10 000kr/år i "ekstra utgifter" utover inspection 1 og 2 og dekk. Eksempelvis bremser og turbo.

Clutch, hjullager, defekt elektronikk osv mener jeg man ikke skal forvente påkostninger på, før bilen har passert 150000, og bør holde minst 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det generelt er veldig vanskelig å komme ned på en kostnad på 4 kroner pr. kilometer og at de aller fleste ikke klarer dette. Hvorfor det er slik skyldes mange forskjellige ting, men la meg illustrere én ting. I mitt nevnte eksempel der jeg tok utgangspunkt i to identiske biler til 500K ser vi at eksempel 2 medfører en kr/km kostnad som er over tre ganger så høy som eksempel 1 (12,5 vs. 4 kroner pr. kilometer). Hvis vi forutsetter at bil nr. 2 ikke foretar div. oppgraderinger (som mange gjør med deres BMW) havner allikevel kostnadene pr. kilometer på rundt 9 kroner. Forskjellen virker umiddelbart ikke så stor, men den representerer faktisk en kostnadsøkning pr. kjørte kilometer på nesten 40%. Altså bare man kjøper litt ekstrautstyr som f.eks fine felger med tilhørende store dekk og kanskje en ny M-Performance fanger med tilhørende lakkering stiger kostnadene pr. kjørte kilometer med 40%.

Tilsvarende får vi også voldsomme forskjeller hvis bilen koster f.eks 800K (som mange BMW'er gjør med litt ekrautstyr) og ikke kun 500K. 30% verditap over tre år i relasjon til 800K er intet mindre enn 240K. Kostnadene formelig eksploderer og det gjør også kroner pr. kjørte kilometer.

På billigere biler er verditapet litt mer normalt, men selv her skal man virkelig passe på så ikke kostnadene plutselig øker dramatisk. Jeg fikk føle dette da jeg fikk problemer med svinghjulet/clutchen og BMW her i Danmark ikke ville betale. Jeg bet imidlertid tennene sammen og bannet på at betale skulle BMW gjøre (jeg var jo uskyldig). Det tok meg 3/4 år med stadige verkstedbesøk og mye mas før de ga seg, men det kostet meg en miserabel bil i denne perioden og det var litt dumt. Hadde jeg tatt kostnaden selv (hvilket var veldig fristende) ville dette ha kostet med rundt 30K + arbeide + mva og i min verden ville jeg heller ha nye dekk og fremtidige servicer for disse pengene (altså faste kostnader som skal betales uansett). Slik må man tenke hele veien hvis man vil holde kostnadene nede... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg har i utgift pr. km, men av det jeg kommer på er følgende gjort:

Nye gummimatter org. BMW - 1000,- (føler passform og helhetsinntrykk er viktig, derfor originalt)
Ny Gummimatte bagasjerom org. BMW - 1000,-
Nye vindusviskere foran/bak BOSCH - 700,-
Nye bagasjeromsdempere org. BMW - 200,- (fikk 1000,- av totalsummen i premie her på bimmers, takk igjen @Thundercoil)
Nytt batteri org. BMW med koding - 5000,-
Så bytter jeg luftfilter selv en gang i halvåret, 500,- x 3 - 1500,-
Pollenfilter - 500 (?) (Byttet selv her også en gang mellom service)
Nye sommerdekk i 2016 - 6000,- (etter rabatt, viktig med gode dekk da dette er en sikkerhet i seg selv)
Solbrilleholder org. BMW - 400,- (byttet ut håndtaket i taket på førerside med denne, lifesaver)
Oppbevaringsskål med lokk org. BMW - 300,- (kjøpte brukt av StigJ her, byttet ut den åpne oppbevaringsskålen i midtkonsollen)


Så har det vært normal oljeservice og EU-kontroll i tillegg, er dette jeg kommer på pr. nå. Det ble byttet drivstoffilter og bremser rundt om rett før jeg kjøpte bilen og ellers service og sjekk og alt det der(har kvittering, men husker ikke alt nå). Jeg kjører ca. 10-11000km i året, eller har gjort det til nå. Kjøpte bilen på 94000km høsten 2015 og vil denne uken passere 114000km. Ekstrautstyr som LED lys under dør(istedetfor vanlig halogenlys) og sort grill ser jeg ikke på som viktige utgifter. 
Mulig det er noe mer, men jeg kommer ikke på dette i farten. Det blir ikke gjort mer, annet enn vedlikehold og skift av slitedeler :) Jeg bruker ca. 750,- i mnd. på drivstoffutgifter. En tank holder i ca. 3-4 uker. Fin på forbruk :D  Så kan de som vil regne på det. Jeg tenker at jeg ikke skal blande inn slike innkjøp som ramset opp over inn i kostnadene da service og slitedeler må til på alle biler. Jeg tenker heller billån, forsikring og kanskje forbruk er de punktene som avgjør mest for meg i hvertfall. Så ser jeg heller hva jeg bruker på det i året og hva jeg evnt. kan spare :)
 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... la oss ikke glemme at bilene også gir store gleder og at kostnadene ikke alltid spiller en like stor rolle. Vi er alle forskjellige og har ulike prioriteringer... :)

Denne filmen illustrerer dette på en veldig god måte. Hvem skulle tro at en jordmor (jordfar) og gynekolog hadde en slik livslang (og relativt dyr) interesse... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik jepp! :)

Og når du linket film til gammel bil, kom jeg på dette klippet jeg kom over fra Mercedes Benz nylig. Noe helt annet. To DTM - sjåfører fra hvert sitt tiår møtes med hver sin bil. Jeg vet ikke, men 190e Evo 2 er skamrå den dag i dag :D

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg mener at det generelt er veldig vanskelig å komme ned på en kostnad på 4 kroner pr. kilometer og at de aller fleste ikke klarer dette. Hvorfor det er slik skyldes mange forskjellige ting, men la meg illustrere én ting. I mitt nevnte eksempel der jeg tok utgangspunkt i to identiske biler til 500K ser vi at eksempel 2 medfører en kr/km kostnad som er over tre ganger så høy som eksempel 1 (12,5 vs. 4 kroner pr. kilometer). Hvis vi forutsetter at bil nr. 2 ikke foretar div. oppgraderinger (som mange gjør med deres BMW) havner allikevel kostnadene pr. kilometer på rundt 9 kroner. Forskjellen virker umiddelbart ikke så stor, men den representerer faktisk en kostnadsøkning pr. kjørte kilometer på nesten 40%. Altså bare man kjøper litt ekstrautstyr som f.eks fine felger med tilhørende store dekk og kanskje en ny M-Performance fanger med tilhørende lakkering stiger kostnadene pr. kjørte kilometer med 40%.

Tilsvarende får vi også voldsomme forskjeller hvis bilen koster f.eks 800K (som mange BMW'er gjør med litt ekrautstyr) og ikke kun 500K. 30% verditap over tre år i relasjon til 800K er intet mindre enn 240K. Kostnadene formelig eksploderer og det gjør også kroner pr. kjørte kilometer.

På billigere biler er verditapet litt mer normalt, men selv her skal man virkelig passe på så ikke kostnadene plutselig øker dramatisk. Jeg fikk føle dette da jeg fikk problemer med svinghjulet/clutchen og BMW her i Danmark ikke ville betale. Jeg bet imidlertid tennene sammen og bannet på at betale skulle BMW gjøre (jeg var jo uskyldig). Det tok meg 3/4 år med stadige verkstedbesøk og mye mas før de ga seg, men det kostet meg en miserabel bil i denne perioden og det var litt dumt. Hadde jeg tatt kostnaden selv (hvilket var veldig fristende) ville dette ha kostet med rundt 30K + arbeide + mva og i min verden ville jeg heller ha nye dekk og fremtidige servicer for disse pengene (altså faste kostnader som skal betales uansett). Slik må man tenke hele veien hvis man vil holde kostnadene nede... :)

Nå sammenligner ikke jeg epler og pærer. Det er forskjell på en 320d med msport og en 550i med alt utstyr. Det er klart at en bil med 30-40% høyere kjøpspris, kortere kjørelengde og kortere eierskap, har en helt annen kostnad pr km. 

Videre la jeg et par forutsetninger til grunn og det var over 20 000km i året, og et eierforhold som varer flere år uten unødvendige påkostninger over normale slitedeler. Det er greit at mange velger å koste på bilene sine "unødvendig" mye ekstrautstyr, mperformance osv, men for meg er msport med navi, cruisecontrol og sånt annet "obligatorisk" samt 163/177hk som e91 320d har, en ganske bra bruksbil. Så at noen velger å bytte ut halve bilen med carbon syns ikke jeg er relevant for hvor mye bilen koster pr km i all den tid den ikke trenger påkostningen.

Og hvem er "mange" som gjør unødvendige oppgraderinger? Jeg oppfatter at de fleste bmwer som er nyere enn 10år, er stort sett originale og at det er en liten gruppe (relativt sett i forhold til hvor mange bmweiere det er i norge) entusiaster som koster på bilene unødvendig.

Poenget mitt er at det fint lar seg gjøre å eie en nyere bmw, som ikke er av de billigste variantene, hverken med modell, utstyr eller motor for 4kr/km så lenge man ikke påkoster den unødvendig, har et eierforhold på rundt 3år (ikke spesielt lenge egentlig) og kjører minst 20 000km i året (ikke spesielt mye for en bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er selvfølgelig mulig å ha/kjøre en nyere BMW for rundt 4 kr/km, men helt enkelt er dette ikke som vi ganske tydelig har vist med ulike eksempler i diskusjonen. Det er i det hele tatt dyrt å ha bil og det tror jeg vi alle kan være ganske enige om... :)

Det er mange variabler som man må ta høyde for når man forsøker å regne ut hva en bil koster pr. kjørte kilometer. Bilens standard og alder påvirker helt klart regnestykket. Vi diskuterer nyere BMW'er som jeg mener er 3-5 år. Etter dette faller verditapet signifikant og det gjør også kostnadene pr. kjørte kilometer (såfremt intet uforutsett skjer med bilen som påvirker kostnadene).

Jeg tok i mine eksempler utgangspunktet i en BMW til 500K. Denne prisen var egentlig ganske tilfeldig, men løst basert på hva min E46 318d Touring kostet her i Danmark. Mange her inne har både betydelig dyrere BMW'er og billigere BMW'er så jeg tror at 500K er et nogenlunde fornuftig utgangspunkt for slike eksempler.

Mitt inntrykk er at ganske mange her inne oppgraderer bilene deres med alt fra felger til fangere med mindre dette allerede er en del av ekstrautstyret på bilen fra den var ny (som selvfølgelig påvirker prisen). Det er etter min mening ganske sjelden at folk har BMW'er som er så standard og ribbet for ekstrautstyr som min E46 var (som selvfølgelig også påvirker prisen).

Jeg tror at vi snakker litt forbi hverandre når det gjelder begrepet nyere BMW. Snakker vi om BMW'er som er mer enn 5-6 år gamle eller sogar 8-10 år gamle samt godt vedlikeholdt av tidligere eier og med en ikke alt for høy kilometerstand er jeg imidlertid ganske sikker på at man uten videre kan klare 4 kroner pr. kjørte kilometer eller lavere (forutsatt at intet uforutsett skjer med bilen og/eller man begynner å bruke mye penger på ekstrautstyr samt at kjørelengden er gjennomsnitlig for bruksbiler)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

McLaren F1 er 25 år gammel og sjelden har en supersportsbil gjort et større inntrykk enn nettopp denne bilen. Den var et mesterstykke fra Gordon Murray, som tidligere hadde designet Formel 1 biler med stor suksess for Brabham og nettopp McLaren. Rent teknisk var bilen state of the art da den kom på markedet i 1992, men den er også praktisk med plass til tre passasjerer samt bagasjeplass som f.eks en Ford Fiesta. 

Motoren fra BMW er en selvpustende S70/2 V12 motor på 6064 cm3 som yter 627 HK ved 7500 rpm og 651 Nm ved 5600 rpm. Motoren veier inkl. eksossystemet kun 265 Kg og bilens totalvekt er derfor ikke mer enn 1138 Kg. 0-100 Km/t går løs på 3,7 sekunder (med bakhjulstrekk og manuell 6-trinns gearkasse), 0-200 Km/t på 8,8 sekunder og 0-300 Km/t på 20.3 sekunder. Topphastigheten er 386 Km/t.

I anledning av 25 års jubileumet har McLaren publisert dette intervjuet med Gordon Murray... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.8.2017 at 17.57, Hawkon88 skrev:

Det er vel flere grunner. Noen klarer ikke å eie en bil lenge og må bytte ofte. Jeg kjenner til en som har hatt 6-7biler de siste 5årene. Alle kjøpt ny i norge. Porschen kostet han 300k på 6-7mnd. Han flytter og hvert 2-3år. Finner seg aldri helt til rette og må alltid ha noe nytt.

Andre kjøper og selger ofte for å minimere tap. Er man en god kjøper og selger, kan man ha et billig bilhold selvom det er biler til 5-600+ man har.

Hvis man ikke har råd til en bil, hjelper det ikke å kjøpe en ny til samme pris..

Tar man tap på hundre tusen kroners klassen støtt og stadig tjener man enten skikkelig godt, eller er mer glad i lånte penger en det jeg har. 

Ser noen flippe ofte fordi man går lei, men skjønner virkelig ikke hvordan man har råd. 

Når det gjelder bolig så skjønner jeg heller ikke hvordan så mange har råd til bolig i 13-17 mill klassen som alle nye boliger i midt område blir bygget i. ser det er mange unge med små barn som flytter inn der, og med maks fem ganger i lån som er de nye reglene er jeg veldig spent på hvordan man har råd. er man f.eks. midt i tretti årene som meg, såhar man hatt egen bolig i ca femten år. Når jeg kjøpte min første alene i 2004 så makset jeg hva jeg fikk lov til å låne på min inntekt og i løpet av åtte år så steg den med 100%. Ser de siste fire årene har den nye boligen steget med 50% så egenkaptial er på vei opp, men. Snitt inntekten i Oslo er sånn rundt en halv mill i året. Så ta i litt og si at man har to som tjener godt så totalen blir 1,5 mill i året. Gang det med fem så er vi må 7,5 i maks lån. Da skal man ha egenkapital på det samme for å ha råd til bolig til 15. Vil tro at det er de færreste som tjener en mill hver i husholdningen. Sliter litt med å se at foreldre kan kausjonere så mye at dette regnestykket går opp. Ok, jeg har noen kompiser som sitter veldig godt i det og har råd, men omtrent alle boligene rundt her blir solgt til de prisene er helt villt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette skyldes en god kombinasjon av at folk tjener veldig godt, samt at bankene er mer villig enn noen gang til å låne ut penger med lav rente. På en måte så er det jappetiden som gjentar seg, bare med høyere inntekt blant folk og med lavere rente. Hvis renta nå skulle gå i taket, så er det mange som kommer til å slite. 

Når man kan drive å kjøpe dyr bil til 1,99 % rente uten innskudd, så sier det seg selv at bankene er villige. Jeg ser Tesla har kampanjer med 0,99 % rente, da er det mange som kjøper Tesla som egentelig ikke har råd til en slik bil.  Jeg vet om flere som jeg vet ikke er laget av penger, som for få år siden kjørte bruktbil til 200 000 kr som nå ratter rundt i Model X til opp under millionen....finansiert på 10 år. Det man sparer inn på å kjøre "gratis" tar man igjen så til de grader med måndlige avdrag i 8000 kroners klassen. Når bankene først skal ta en risiko med å øse ut penger, hvorfor de ikke legge mer til rette for unge boligkjøpere. Gi heller disse gode muligheter med å komme inn i boligmarkedet. Jeg og fruen var heldige da vi kjøpte vårt første hus i 2012 som 22 åringer. Takket være oppsparte middler så klarte vi oss innenfor egenkapital kravene og uten kausjonist. Men for de som ikke har oppsparte middler så synes jeg heller banken kunne ta risikoen på disse, i stede for dem som skal kjøpe hus til 14 millioner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...