Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

co2 fangst med den teknologien som jeg er tilhenger av, er en relativt billig affære sammenlignet med tradisjonell fangst teknologi og kan rense samme mengde avgass med omtrent en tiendedel av størrelsen på installasjonen. Planen er i første omgang at det skal være løsningen istedet for elektrifisering, men teknologien vil kunne tilpasses både kullkraftverk, sementproduksjon, gasskraftverk osv. Potensialet er å redusere co2 utslippene fra plattformene med 90% bortsett fra fakling og er en avgjørende og viktig del av statoils strategi om å redusere co2 utslipp. Alene har statoil over 160 utslippspunkt som skal renses nasjonalt.

Jeg er hvertfall veldig spent på hvilke resultater teknologien oppnår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flobben Jeg vet ikke med Lambertseterbanen (4), men med Holmenkollbanen (1) tar det som best 24 minutter fra Holmenkollen stasjon til Stortinget stasjon og det er 9,8 Km. Fra Stortinget til Lambertseter er det 9,5 Km. Fra Frøen (3,2 Km fra Stortinget) går Homenkollbanen i eget spor, men det er svingete (tildels ganske kraftige svinger også spesielt ved Gråkammen-Gulleråsen) og det er mye stigning/fall (Holmenkollen stasjon ligger på 278 moh og Lambertseter stasjon på 155 moh). Jeg tenker at det er mer trafikk på Lambertseterbanen og at rundt 25 minutter +/- et par minutter er sannsynlig reisetid på en god dag... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg er normalt ikke så veldig interessert i rene designstudier, men denne Mercedes-Maybach 6 Cabriolet fanget min interesse. Linjene på dette konseptet er temmelig spektakulære og har en flow som på en oldschool Riva eller ocean liner, som f.eks SS France i original utførelse. Denne visjonen fra Mercedes-Benz er en moderne inkarnasjon på en slags fellesnevner for The Great Gatsby, Duesenberg, Greta Garbo og Hollywood på 30-tallet. Fantastisk... :)

https://www.dinside.no/motor/her-snakker-vi/68610034#_ga=2.207856978.1589522162.1503335099-2055272298.1503335099

-film-

 

Hoh. DEN var rå. Jeg fikk også litt old school Riva-følelse. Alt det blå lyset osv. i interiøret likte jeg ikke, men det er igrunn en bagatell og helt sikkert mulighet å gjøre noe med :D.

Da er vel ballen kastet til BMW i håp om å gjøre noe lignende stunt. Ikke bare de nokså forsiktige 328 Hommage og 2002 Hommage som konseptbiler, men at de faktisk kommer i produksjon. Om så bare i begrenset antall...

bmw-328-hommage-13.thumb.jpg.120b600eeb5118036bf9f73de836b4b6.jpgBMW-2002-Hommage-14.thumb.jpg.0b737d0b6fd1664663bc85a7f489afc5.jpg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Fredrik skrev:

@flobben Jeg vet ikke med Lambertseterbanen (4), men med Holmenkollbanen (1) tar det som best 24 minutter fra Holmenkollen stasjon til Stortinget stasjon og det er 9,8 Km. Fra Stortinget til Lambertseter er det 9,5 Km. Fra Frøen (3,2 Km fra Stortinget) går Homenkollbanen i eget spor, men det er svingete (tildels ganske kraftige svinger også spesielt ved Gråkammen-Gulleråsen) og det er mye stigning/fall (Holmenkollen stasjon ligger på 278 moh og Lambertseter stasjon på 155 moh). Jeg tenker at det er mer trafikk på Lambertseterbanen og at rundt 25 minutter +/- et par minutter er sannsynlig reisetid på en god dag... :)

Nja, fra Lambertseter til Stortinget er det 20 min og det er sjeldent forsinkelser.

kjører fra Munkelia som er stasjonen etter Lambertseter stort sett hver dag.

Når det kommer til reisetid så har vi sett litt på andre alternativer, men som konsulent som aldri vet helt,hvor man jobber over lengre tid så er det greit å bo nærme sentrum i avstand. Da øker alternativene på hvordan komme seg til jobb. Bil til sentrum ca kl 7, ti-femten min. Gå ned 1 og en halv time. Sykle halv time. Bor man f.eks Ski, Sørum eller andre steder blir man fort avhengig av toget for å kunne komme seg effektiv inn. Noe som gjenspeiler priser, selv om det som space sier begynner å bli dyrt utover også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Hoh. DEN var rå. Jeg fikk også litt old school Riva-følelse. Alt det blå lyset osv. i interiøret likte jeg ikke, men det er igrunn en bagatell og helt sikkert mulighet å gjøre noe med :D.

Da er vel ballen kastet til BMW i håp om å gjøre noe lignende stunt. Ikke bare de nokså forsiktige 328 Hommage og 2002 Hommage som konseptbiler, men at de faktisk kommer i produksjon. Om så bare i begrenset antall...

-bilde-

-bilde-

Her må jeg rette meg selv litt eller legge på. Jeg tenker nok at BMW ikke under BMW trenger en direkte konkurrent, men under Rolls Royce, som kanskje er mer passende til den type bil :) Og faktisk kanskje mer passende enn MB Maybach? 

Angående 2002 H og 328 H, så liker jeg faktisk de modellene. De er ikke revolusjonerende, men uten tvil kule og ikke minst "noe annet". Få på produksjon! :) 328 H er idag 6 år, så litt updates måtte nok til der før man kan kalle det et ferdig produkt i 2017, selv om designet minner om enkel konstruksjon uten mye dilldall, noe som vi kan trenge innimellom alt dab+ og touchskjermer. 328 H kunne tatt over den gamle Z3(E36/7) sin plass, mens den nye Z4 kan også komme slik konseptbilen er. Nye Z4 er virkelig rå. BMW har bevist med i8 at veien mellom et unikt design på konseptbil og et ferdig produksjonsklar produkt ikke trenger å være lang :D

BMW-Z4-Concept-fotoshowBig-6c9df6a1-1111542.jpg.cbf56df8702e0fea69f97fed43daf4bc.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E85 Z4 hadde også et ganske kontroversielt design da den ble presentert på Paris Auto Show i 2002. Langt fra alle likte designet som var kraftig inspirert av BMW's designsjef Chris Bangle's dekonstruktivisme filosofi (fravær av harmoni, kontinuitet og symetri). Selve bilen er designet av danske Anders Warming.

Mange oppfattet E85 Z4 som et designprosjekt som ikke burde ha forlatt skrivebordet, men når man ser på den nye Z4, som ble presentert på årets Pebble Beach, er det stadig enkelte linjer fra E85 Z4. Jeg har alltid likt E85 Z4 og mener at den kom på rette tidspunkt da BMW helt klart hadde behov for ny inspirasjon når det gjaldt det overordnede designspråket... :)  

Apropos serverparker og naturlige forutsetninger for slike installasjoner. Artikkelen nevner imidlertid ikke at Danmark allerede har to slike serverparker under bygging/prosjektering (i Viborg og Odense). Serverparkene genererer kun et begrenset antall arbeidsplasser direkte, men indirekte er det snakk om flere tusen nye arbeidsplasser.

https://www.nrk.no/nordland/ekspertene-jubler-for-rekordstort-datasenter_-_-merkelig-at-det-ikke-har-kommet-for-1.13648916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.8.2017 at 8:23 PM, flobben said:

Jeg er ikke sikker på om det er ditt ønske om å Frogner til å være mer attraktivt(nærme), eller om det er oppgradering av t-banelinje som gjør at du legger på 20% reisetid. :-)

 

Mulig den er raskere nå. Oppgraderingen var så vidt i gang når jeg flyttet derfra. 

(jeg kunne jo også sykle til jobb på 11 minutter (ned). Det kan jeg selvfølgelig glemme nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferrari Portofino... bare smak på navnet... er Ferrari's nye innstegsmodell. Den lille havnebyen Portofino noen kilometer syd for Genova er ellers absolutt verdt et besøk. Modellen er en viderutvikling av California T og har derfor en V8 motor på 3,8 liter som yter 600 HK og 760 Nm fordelt på 1600 Kg (bye-bye F90 M5). 0-100 Km/t går løs på 3,5 sekunder og topphastigheten er over 320 Km/t.

Tja... hva skal man mene om at Ferrari har en innstegsmodell i deres program som har 600 HK og kanskje spesielt nå som den nye F90 M5 med 600 HK også har blitt presentert? Porsches innstegsmodell har 300 HK og BMW's innstegsmodell har 109 HK. Det er åpenbart forskjell på folk, men jeg synes uansett at Ferrari Portofino er ganske fin og passe offensiv sexy... :)

http://auto.ferrari.com/en_EN/sports-cars-models/car-range/ferrari-portofino/

gzqwnrnajavnzyzxrxrz.png

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nytimes.com/2017/08/22/business/fiat-chrysler-china.html?mcubz=3

Ser ingen har nevnt at kinesiske "Great Wall" lurer på å kjøpe opp Fiat-Chrysler. Kineserne er spesielt interessert i merkevaren Jeep. Blir spennende å se utfallet av dette.

https://www.dinside.no/motor/mercedes-lanserer-nye-x-klasse/68528035

Mulig denne har blitt diskutert før uten at jeg har fått det med meg.  Min første tanke var "Dæven, det er artig at Mercedes bruker tid og penger på å utvikle en ny pickup.". Det er et stort potensiale for "ekte" Mercedes pickup på det amerikanske og kinesiske markedet, men så finner man ut at dette er en oppjazzet Nissan Navara med diverse juggel. Skuffende at de tar en slik snarvei når potensialet for salget av ekte Mercedes-pickuper er såpass stort. Nå ender de opp med et halvveis-produkt som i beste fall stjeler et par hundre kunder fra VW Amarok (som igjen er en oppjazzet Hilux). Hva skjer med vestlig bilindustri når de ender opp med å produsere replikaer av japanske billig-produkter...

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Werther skrev:

https://www.nytimes.com/2017/08/22/business/fiat-chrysler-china.html?mcubz=3

Ser ingen har nevnt at kinesiske "Great Wall" lurer på å kjøpe opp Fiat-Chrysler. Kineserne er spesielt interessert i merkevaren Jeep. Blir spennende å se utfallet av dette.

https://www.dinside.no/motor/mercedes-lanserer-nye-x-klasse/68528035

Mulig denne har blitt diskutert før uten at jeg har fått det med meg.  Min første tanke var "Dæven, det er artig at Mercedes bruker tid og penger på å utvikle en ny pickup.". Det er et stort potensiale for "ekte" Mercedes pickup på det amerikanske og kinesiske markedet, men så finner man ut at dette er en oppjazzet Nissan Navara med diverse juggel. Skuffende at de tar en slik snarvei når potensialet for salget av ekte Mercedes-pickuper er såpass stort. Nå ender de opp med et halvveis-produkt som i beste fall stjeler et par hundre kunder fra VW Amarok (som igjen er en oppjazzet Hilux). Hva skjer med vestlig bilindustri når de ender opp med å produsere replikaer av japanske billig-produkter...

Jeg ble og skuffet når jeg fant ut at det kun er en navara. Like meningsløst som citan, som egentlig er en kangoo..

Jeg vet ikke om du har prøvekjørt disse pickupene med det har jeg for 4-5år siden. Så det er altså forrige generasjon hilux og navara, samt preface amarok jeg har kjørt. Selv syns jeg den bilen som gav mest for pengene var ranger wildtrac. Amaroken er omtrent like komfortabel, men ble langt dyrere med det samme utstyret. Navara var heller ikke så værst, men det var en god del "traktor" følelse. Hiluxen skulle man trodd var 10år gammel. Makan til plastikk og dårlig komfort. Det manglet tilt på rattet, og en eller annen innstilling på stolen som gjorde at hvertfall jeg ikke satt godt. Skikkelig traktor, med null kjørefølelse. Amarok og ranger er på høyde med en hvilken som helst suv.

Det er vel kanskje potensialet i markedet mercedes ser, men ikke ønsker å ta alle kostnadene med å bygge en bil fra scratch. Sånn sett er vel ikke navara den værste bilen og fortsette på. Både peugeot og citroen fikk det tålelig greit til på forrige generasjon outlander, noe som gav de grunnlager for å utvikle sin egen portefølge med suv. Vi får håpe mercedes gjør det samme.

 

 

Ellers skal spetalen og en gjeng starte nettavis med en uavhengig profil. Det tror jeg kan bli skikkelig bra!

https://www.dn.no/etterBors/2017/08/23/1845/Medier/milliardaerer-star-bak-ny-nettavis

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Fiat-Chrysler inkl. bl.a Jeep, Alfa Romeo og Maserati er helt klart en salgskanditat, men om merkene vil bli solgf samlet eller hver for seg gjenstår å se (jeg tror at ihvertfall Alfa-Romeo vil bli solgt separat). Fiat-Chrysler alene uten Jeep er ikke mye verdt med mindre man først og fremst verdsetter deres amerikanske aktiviteter.

VAG har tidligere (i mars måned) signalisert at de er interessert i Fiat-Chrysler, men dette ble den gangen avvist av Sergio Marchionne (CEO for Fiat-Chrysler). Årsaken var trolig at han ønsker flere interessenter for å drive prisen på selskapet opp. Dette har han nå fått med kinesiske Great Wall Motor Company Limited, men jeg tror som sagt ikke at han kommer til å akseptere et bud på Jeep alene.

Porsche har forøvrig tidligere sagt at de er interessert i Alfa Romeo så dette styrker helt klart VAG's possisjon (les: italienerne er et stolt folkeferd). Jeg synes at BMW burde legge inn et bud på Alfa Romeo å legge merket inn i produktporteføljen som en mellomting mellom VW og Audi... :)

Mercedes-Benz X-Klasse (les: Nissan Navara) er forferdelig. Bare se på denne elendigheten av et interiør. Håpløst!

@Hawkon88 Jeg har ikke den helt store tilliten til milliardærer uten medieerfaring som ønsker å bevege seg inn i politikk og/eller nyhetsmedier. Historien viser at de enten trekker seg ut så snart prosjektet tjener penger eller har relativt håpløse ultraliberale baktanker. Ingen av delene fortjener oppmerksomhet i min verden. Jeg er derfor enig i denne kommentaren i dagens Aftenposten. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

@Hawkon88 Jeg har ikke den helt store tilliten til milliardærer uten medieerfaring som ønsker å bevege seg inn i politikk og/eller nyhetsmedier. Historien viser at de enten trekker seg ut så snart prosjektet tjener penger eller har relativt håpløse ultraliberale baktanker. Ingen av delene fortjener oppmerksomhet i min verden. Jeg er derfor enig i denne kommentaren i dagens Aftenposten. 

Jev kan forstå ditt synspunkt, men jeg syns det er bra at noen utfordrer vinklingen til de nok så sosialistiske (nrk og aftenposten, samt bt) og klikkgenererene overfladiske (dagbladet og vg) samt næringsorienterte (tu, sysla, offshore) avisene vi har i dag. Jeg syns det blir for dumt å kritisere noe på forhånd slik som aftenposten gjør. Aftenposten sin vinkling syns jeg var direkte useriøs. De har input fra kun en person som er så til de grader negativ til avisen, allerede før de har publisert noe som helst. Det er ikke akkurat en balansert artikkel. Feks å mene at en nettavis som ikke har publisert noe enda, har mange fellestrekk med trumps uttalelser syns jeg er lavmål.

Hvorfor skulle det være bekymringsfullt å skape en ny "stemme" når man ikke liker de som er fra før? Er det ikke det alle de andre nettavisene prøver på? Bare at de fleste journalister som dekker politikk og gravende journalistikk er opptatt av å ramme "de velstående"?

Jeg syns det er bra at noen utfordrer etablerte og "satte" aktører uansett bransje. Så kanskje vi får en nettavis som publiserer godt innhold uten betalingsmur? Jeg håper hvertfall det.

Jeg oppfatter hvertfall at spetalen har hodet på rett plass og har mange gode poeng og løsninger i sine egne artikler/innlegg, så det gjør meg optimistisk. Uten han, er jeg heller nøytral..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten er faktisk en liberalkonservativ avis (Høyre er et liberalkonservativt parti) så jeg tenker at Spetalen gjør seg skyldig i en forklaring når han sier at bl.a denne avisen trenger motvekt. Enten så mener han at Aftenposten ikke er liberalistisk nok og i så fall har medieforskeren rett i sin skepsis når det gjelder Spetalens motiver (hvilket jeg også tror) eller så er Aftenposten ikke verdikonservativ nok og i så fall mener Spetalen at Aftenposten burde legge seg mer opp etter politikken som Senterpartiet og Venstre fører hvilket jeg bestemt ikke tror er tilfellet.

Jeg tenker at Spetalens motiver helt klart er liberalistiske og at han mener at Norge mangler medier som f.eks Breitbart og Fox News. Vi har heldigvis frem til nå stort sett blitt forskånet for den slags manipulerende medier og jeg tenker at det er ganske typisk at det er milliardærer som Spetalen som ønsker å endre på dette. Her i Danmark har typer som Spetalen til og med opprettet et eget parti (Liberal Alliance) for å kunne påvirke politikken som føres i landet. Partiet har så langt hatt suksess og sitter i regjeringen sammen med Venstre (som er en slags blanding av Høyre og Venstre i Norge) og det Konservative Folkeparti (som er et slags verdikonservativt Høyre). Liberal Alliance er ellers det eneste partiet i Danmark som har en sponsor fra næringslivet og det er investeringsbanken Saxo Bank (der en av de tidligere eierne av banken, Lars Seier Christensen, også var med til å grunnlegge partiet). Partiet har derfor kun én fanesak og det er typisk nok at toppskatten skal bort (altså redusert skatt for de som tjener mer enn ca. 605000 NOK årlig).

VG er forøvrig en partipolitisk uavhengig avis, mens Dagbladet ser på seg selv som en radikal/sosialliberal avis (type: SV). NRK skal som allmennkringkaster være partipolitisk uavhengig, men her svikter de i likhet med Danmarks Radio (DR) totalt iom. at de ofte legger frem nyheter og programinnhold som helt klart er radikalt/sosialliberalt fargelagt.     

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...