Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det at en bil er hurtigere ved 215-220km/t og det at den har passert den første når den har denne hastigheten er en vesensforskjell, selv om det ikke blir definert riktig i klippet. Porschen er naturligvis hurtigere lenge før den faktisk greier å passere siden testen kjøres fra stillestående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er et viktig poeng, men man ser også dette i filmen (relativt) ved at 911'en har langt høyere hastighet enn Model S'en når den kjører forbi i 215-220 Km/t. Jeg tror også at 911'en ville ha vært hurtigere hvis de hadde gjennomført akselerasjonstesten med en rullende start. Når dette er nevnt er P100D en svært hurtig bil og i den sammenhengen gir det mening å sammenligne den med en 911 R (sort of).

Apropos ny eksoslyd og gammel eksoslyd. Jeg har tidligere kritisert dagens "designer" eksoslyder for å være litt for mye "vrappa-vrappa" trompeter med boyracer spraking når man slipper gassen. Her er et kort klipp med E39 M5 vs. E60 M5 og F90 M5 som viser hva jeg mener. Eksoslyden i E39 M5 er mye mer sofistikert og voksent en ditto i F90 M5 (som begge har V8 motorer). Se/hør 4:22 ut i dette klippet... :)

https://www.topgear.com/videos/frankfurt-motor-show/bmw-m5-e39-vs-e60-vs-f90-which-makes-best-noise

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne e39 og f90 i lyd pga "lik konfiugrasjon / v8" har ingenting for seg når den ene har valvetronic og overlading, og den andre ikke.

De teknologiske mulighetene BMW har med ladeluft (lavt trykk riktignok) og valvetronic er helt ekstreme. Dette er også årsaken til lydene fra denne motoren. Det er jo ikke nødvendigvis "kul" lyd, men et resultat av alt det de gjør for å få denne pakke til å fungere så bra som mulig. Det er ikke så mye "designer lyd" som man tror, eller, rettere sagt, mye av de rare lydene er der som et resultat av svært bra strategi for ladeluftstyring med valvetronic. Det er bare å se på en m6 GT3 live, det låter ganske likt.

e39 m5 har den dølleste motoren av alle m biler tør jeg påstå, og akkurat det gjør at jeg liker den litt som en "kjøre hver dag bil" (uten at jeg har eid en slik, bare prøvd), det er jo bortimot som å kjøre dieselbil med mer effekt og turtall å gå på på toppen. Men fra et lidenskaps perspektiv så scorer både s38b38 og ikke minst s85 langt høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer bare lydbildet, men du har sikkert rett når det gjelder de tekniske detaljene. Jeg savner eksoslyden potente tyske biler ga fra seg på 80 og 90-tallet. Det var en avdempet og dyp eksoslyd som selv på høyt turtall og når man gikk av gassen var helt ren uten spraking. BMW's gamle S38 motor var fantastisk og hadde etter min mening kanskje den mest inspirerende eksoslyden av samtlige M-biler. Jeg har en film fra et isbaneløp med E34 M5 der man hører dette veldig tydelig. Jeg skal prøve å finne filmen på en ekstern harddisk jeg har liggende... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg vurderer bare lydbildet, men du har sikkert rett når det gjelder de tekniske detaljene. Jeg savner eksoslyden potente tyske biler ga fra seg på 80 og 90-tallet. Det var en avdempet og dyp eksoslyd som selv på høyt turtall og når man gikk av gassen var helt ren uten spraking. BMW's gamle S38 motor var fantastisk og hadde etter min mening kanskje den mest inspirerende eksoslyden av samtlige M-biler. Jeg har en film fra et isbaneløp med E34 M5 der man hører dette veldig tydelig. Jeg skal prøve å finne filmen på en ekstern harddisk jeg har liggende... :)

Jeg synes både E60 og F90 låt mye bedre enn E39 i det klippet. Men så er jeg gammel riskokerfan da, så at går litt urent og smeller litt er bare positivt i min bok. :D Smaken er som baken etc!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, TRF-Racing skrev:

e39 m5 har den dølleste motoren av alle m biler tør jeg påstå, og akkurat det gjør at jeg liker den litt som en "kjøre hver dag bil" (uten at jeg har eid en slik, bare prøvd), det er jo bortimot som å kjøre dieselbil med mer effekt og turtall å gå på på toppen.

Her synes jeg du treffer spikeren på hodet. Det er sikkert derfor jeg liker den så godt. Jeg er glad i moment og mye trøkk tidlig i registeret. Da føles bilen kraftig i dagligdags kjøring. Jeg holder meg stort sett på 2000-4000 omdreininger, og det er jo ikke veldig ulikt dieselbiler. Liker den delen av effektkurven og så kan du jo trekke den lenger enn diesel, som du sier, men kurven flater godt ut på topp, i motsetning til f.eks. M3 som piskes litt. Absolutt en god hverdagsbil som erter deg litt, men ikke helt det samme som å rive i girene på en M3 (merk at jeg ikke har prøvd noen andre M5, derfor nevnes M3.)

Her er et lite,  stillestående lydklipp av min, uten noen form for mods på motor, eksos eller luftinntak/filtre:

 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg vurderer bare lydbildet, men du har sikkert rett når det gjelder de tekniske detaljene. Jeg savner eksoslyden potente tyske biler ga fra seg på 80 og 90-tallet. Det var en avdempet og dyp eksoslyd som selv på høyt turtall og når man gikk av gassen var helt ren uten spraking. [...]

Akkurat dette er jeg helt enig med deg i. Sprakingen (og "plastikklyden") av eksosen på nyere modeller ødelegger lydbildet totalt i mine øyne, og noe av det jeg har slitt mest med i F10 M5 og helt sikkert med F90 M5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje litt spesiell den veien, men med en solid erfaring med Porsches frontmotoriserte modeller på 80-tallet ble jeg på mange måter vaksinert mot å bli imponert over spraking og vrappa-vrappa trompetlyder i eksosanlegg. Disse Porschene (924, 931, 944, 951 og 968) hadde alle sammen en jevn, dyp og potent eksoslyd uten tullball tiltross for at de kun hadde rekkefirere. Få biler i den samme prisklassen var mer kompetente og ytterligere fiksfakserier var ikke nødvendig for å imponere. Det var det samme med BMW også i form av f.eks E30 320i/325i og E28 528i/535i. M20 og M30 motorene trengte ikke vrappa-vrappa og spraking fra eksosanlegget for å imponere. Bilene med disse deilige rekkesekserne gikk mer enn bra nok uten noen former for boyracer tullball.

Italienerne derimot har tradisjonelt alltid likt spraking og vrappa-vrappa trompetlyder fra elsosanlegget. Jeg vet om mange eksempler der oldschool italienske sportsbiler har et fantastisk design, men med et heller latterlig eksosanlegg (der kan vi virkelig snakke om vrappa-vrappa trompeter og spraking) som etter min mening nesten ødelegger hele bilen. En skikkelig nedtur når designet på bilene ellers er fantastisk. Noen synes at dette er kult og en del av sjarmen, men det gjør jeg ikke. Sportsbiler skal være effektive, dynamiske og ha et elegant design som "beveger" seg fremover. Alt annet er sløsing med ressurser og mest av emosjonell art (akkurat der er jeg nok veldig tysk inspirert).

De tyske premium bilprodusentene (og tyskere generelt) har alltid vært veldig forsiktige når det gjelder å spille på emosjonelle følelser, men dette ser ut til å være under forandring i takt med at globaliseringen griper om seg. Det handler ikke lenger om understatement (underdrivelse), men om å sende tydelige signaler for å gi et bestemt budskap og derfor har F90 M5 en helt annen og mye mer "høytropende" eksoslyd enn f.eks E39 M5 (ganske sikkert mer signifikant enn f.eks TRF's høyst plausible tekniske forklaring skulle tilsi).

Selve designet på de tyske bilene er også under forandring for å best mulig kunne tilfredstille annet enn tradisjonell tysk smak. Spesielt Mercedes-AMG og Mercedes-Maybach's modeller er et uttrykk for dette, men også enkelte modeller fra BMW. Jeg er ingen stor tilhenger av denne utviklingen, men jeg aksepterer at folk har forskjellig smak... :)

@Thundercoil En fin bil og en fin eksoslyd, men det høres ut som om det er turtallsperren/bensinkutt som skaper litt spraking i eksosanlegget. Under normale omstendigheter har E39 M5 en veldig harmonisk eksoslyd (som Top Gear's eksempel viser)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om BMW og de andre har tapt så mye på de årene Tesla har hatt markedet for store elbiler for seg selv. Antall solgte Tesla er jo relativt lite i forhold til hva de store selger av biler, så det er ikke store penger de har gått glipp av. Tesla har egentlig tatt en stor del av kostnadene med å venne vanlige folk til tanken på at en elbil kan være et alternativ til en fossilbil selv som en nummer en bil. Nå er markedet modent og de store kan begynne å rulle ut elbilmodeller etter hvert som markedet for elbiler når volumer som er interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.9.2017 at 20.13, ogee1 skrev:

Jeg lurer på om BMW og de andre har tapt så mye på de årene Tesla har hatt markedet for store elbiler for seg selv. Antall solgte Tesla er jo relativt lite i forhold til hva de store selger av biler, så det er ikke store penger de har gått glipp av. Tesla har egentlig tatt en stor del av kostnadene med å venne vanlige folk til tanken på at en elbil kan være et alternativ til en fossilbil selv som en nummer en bil. Nå er markedet modent og de store kan begynne å rulle ut elbilmodeller etter hvert som markedet for elbiler når volumer som er interessante.

Egentlig så er det mobilbransjen som har bidratt og tatt kostnadsutviklingen for utviklingen av li-ion batteriet for bilbransjen.

Sony kom med det første Li-ion batteriet i 1991, men dagens li-ion batterier er nå mer stabile, de er samtidig både mindre og lettere - men innehar mye mer energitetthet.

Generelt er denne bransjen svært generøs ifht forskning og utvikling, noe bilbransjen ikke alltid er. 

 

Er forøvrig enig med lyd/eksos og dagens tolkning på "kul" lyd. Dagens BMW S motor/M bil er blek sammenliknet med tidligere.

Dagens "fisingen" og at man faktisk programmerer inn feiltenning for å få til smell og gurgling er barnslig og lite fokusert! 

Men på 80-90 og tidlig 2000 tallet var det selvpustende motorer med høyt turtall som var tingen. Personlig toppet dette seg med E46 M3 CSL med Carbon innsug. S72 V12 var også fantastisk, da helst med rustfritt eksos, magisk!

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Det er interessante spørsmål du stiller og jeg tenker at det ikke er et mål for Tesla (Elon Musk) å dominere markedet for elektriske biler i fremtiden. De vet at så snart de store bilprodusentene og/eller andre aktører med tilstrekkelig kapital har store nok økonomiske insentiver vil de også begynne å bygge elektriske biler. Det er dette vi nå ser begynnelsen på når det gjelder en rekke store bilprodusenter. Tesla's mål er derfor å etablere seg premium segmentet i dette markedet... kanskje et sted mellom slik vi oppfatter Porsche og BMW idag (i alle fall de mer påkostede modellene fra BMW). Det er også verdt å huske på at bilene bare er en del av den totale infrastrukteren som Tesla har. I tillegg kommer supercharger nettverket, kontinuerlig online mobilitet (som bl.a inkluderer software oppdatering og feilfinding), hjemmeladere, batteripakker og solceller.

Ellers er det klart at alt dette koster penger... enormt mye penger... som ikke Tesla umiddelbart får tilbake, men som Elon Musk sier er prisen man må betale for å være innovatør i et marked. Han vil forandre verden med elektriske biler og dette i seg selv er verdt prisen.

Over til noe helt annet. Som faste lesere av tråden sikkert har oppdaget er jeg ganske interessert i historie generelt og ikke minst politisk historie spesielt. Det er tre personer som jeg vil betrakte som avgjørende for meg i denne sammenhengen. Det er to bergensere og en grenlender. Jahn Otto Johansen og Hans-Wilhelm Steinfeld er nevnt ganske mange ganger i tråden tidligere, men også nylig avdøde Frank Aarebrot var blandt mine favoritter når jeg ville oppdatere meg på interessante politiske refleksjoner og vinklinger. Han var utrolig flink til å fortelle om slike ting på en levende måte og NRK har en mini-serie på tre ganske lange programmer der han er i aksjon på en fabelaktig måte. Dette er vel verdt å bruke litt tid på og kanskje særlig programmet der han tar for seg USA's 227 års politiske historie på 227 minutter... :)

https://tv.nrk.no/program/DVST10000016/frank-aarebrot-227-aar-paa-227-minutter

https://tv.nrk.no/program/DVST30000014/krig-paa-200-minutter

https://tv.nrk.no/program/dvfj62001014/200-aar-paa-200-minutter 

Ellers kom jeg over en artig artikkel på nettsiden til DR (Danmarks pendant til NRK) som forteller litt om de mulige resultatene av det tyske valget. Det handler om stor-koalisjon, jamaica-koalisjon, trafikklys-koalisjon, fornuftsekteskap etc.... :)

http://www.dr.dk/nyheder/udland/valgityskland/tyske-regeringer-trafiklys-jamaica-eller-fortsat-fornuftsaegteskab

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

If you can't beat them join them... ser ut til å være VW's motivasjon i relasjon til Tesla på bilutstillingen IAA i Frankfurt am Main. Dette ser ut som blanding av alle Teslas modeller, men resultatet er etter min mening ganske elegant. Det er umiskjennelig VW, men samtidig både fremtidsrettet og dynamisk. Noe kan tyde på at VW's tradisjonelle generiske industridesign relativt lett kan bringes inn i fremtiden i motsetning til f.eks BMW's nåværende designtema. Noe av det vi har sett fra BMW så langt i denne sammenhengen er ikke spesielt vellykket og umiddelbart tenker jeg at det er spesielt hvordan nyrene og de karakteristiske lysene skal tilpasses (som på mange måter er BMW's identitet) som er den største utfordringen.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men vi må huske på at den stadig er et konsept og at enkelte detaljer, som f.eks nyrene, sannsynligvis vil bli tonet ned på produksjonsmodellen. Når dette er nevnt kommer den på markedet i 2018 så det vi ser er mer eller mindre slik den blir. Jeg er ikke imponert for å si det mildt og spesielt fremtidsrettet i et bredere perspektiv i relasjon f.eks mer effektive elektriske biler er den definitivt ikke.

Mercedes-AMG forsøker i likhet med BMW's i8 å kombinere to verdener som ofte er motsetninger (lettvekt og elektriske/hybridbiler). Deres nye Project One er så avansert og hurtig som man idag kan konstruere nogenunde alminnelige sportsbiler. I alle fall hvis vi til en viss grad snakker om masseproduksjon (275 stk. vil bli bygget og alle er solgt tiltross for at bilen koster ca. 2,3 millioner euro eller ca. 21,5 millioner NOK før norske avgifter).

Vekten på Project One er ca. 1300 Kg og dette er et resultat av utstrakt bruk av div. komposittmaterialer (ref. BMW i8). Bilen har hybriddrift der en 1,6 liter Formel 1 V6 motor utvikler 759 HK ved 11000 rpm (ned fra 18000 rpm i Formel 1). I tillegg har den 4 elektriske motorer (inkl. en elektrisk turbolader) som tilsammen gir bilen en systemeffekt på 1000 HK. Motoren har en levetid på ca. 50000 Km før den må overhales hos Mercedes-AMG (dette blir billig tenker jeg). Bilen kan kjøres ca. 25 Km på ren elektrisk drift.

0-100 Km/t går løs på 2,5 sekunder og 0-200 Km/t klarer den på under 6 sekunder. Topphastigheten er begrenset til 350 Km/t. Project One har ellers åttetrinns automatgir, firehjulsstyring og aktiv aerodynamikk.

Den tyske Youtube kanalen Autogefühl (de snakker engelsk) har selvfølgelig dekket presentasjonen av Project One på den pågående bilutstillingen IAA i Frankfurt am Main, men de har også snakket med Tobias Moers som er sjef for Mercedes-AMG samt snakket med et par som faktisk har kjøpt bilen. Det er modig gjort av dem å stille opp på et slikt intervju, men det er også interessant å se hva slags mennesker som har råd til en bil som koster 21,5 millioner NOK før norske avgifter... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...