Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Prisen på fine 928 modeller i f.eks Tyskland reflekterer tilgangen på bilene. Pr. 2015 var det kun ca. 1100 stk. i lovlig kjørbar stand i Tyskland (og sikker enda færre idag) og dette i en nasjon med nesten 83 millioner mennesker. Porsche 968 er det litt flere av med ca. 1700 stk. Porsche produserer stadig enkelte vitale deler til 928, men helt generelt er man henvist til spesialister og det er alt annet enn billig.

For 6-7 år siden kunne man i Norge kjøpe en fin 928 GTS for litt over 200K. Jeg husker at jeg tenkte at hadde jeg hatt plass og tid ville dette ha vært en god investering. Jeg har aldri skjønt hvorfor mange har vært så negative mot Porsches "transaksel" æra (altså 924/944/928/968). Dette har alltid vært veldig fine sportsbiler og jeg har hatt 924, 944 og 928... :)  

Honda satser også på elektriske biler og designet på disse konseptmodellene er intet mindre enn utrolig kult... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Bare for avslutningsvis på pick-up, du nevnte tidligere i en diskusjon Nerland Autosalg, jeg bor som sagt bare 10-15 min unna og i helgen var jeg med opphavet til Juro Caravan som har nyåpning i bygget rett ved siden av Nerland. Nerland har også nye lokaler og hadde åpning i sommer. Jeg har kjørt forbi mange ganger, men i helgen tok jeg turen innom da bare lokalene i seg selv er verdt turen.

Her er litt fra åpningen:
http://www.rbnett.no/nyheter/2017/06/17/Nerland-imponerer-14889844.ece

Og dette er veldig verdt å lese om bygget og hvorfor det er verdt å ta turen innom:
http://www.rbnett.no/pluss/2017/06/13/Doblar-kapasiteten-med-storbygg-14869673.ece
(Edit: ser at det er for pluss-kunder, men om interesse sender jeg artikkelen. Det er mye fokus på miljøvennlighet osv.)

Uansett er det fascinerende å kjøre forbi å se 20-30 store beist av pickuper på rekke utenfor bygget. Den flotteste er vel Raptoren de har inne http://www.nerlandautosalg.no/bil?car=106170431
Og jeg kan strekke meg til å si at akkurat den er stiligere enn en standard Hilux av dagens modeller, men prisen ødelegger ved tanke på formålet til en pick-up generelt. Uansett creds til de som tar seg råd og bruker en pickup slik den skal brukes! Legg prisen og alt det der til side så har man en råkul bil som vekker oppsikt :)

Grunnen til at jeg forsvarer Hilux er på grunn av enkelheten og formål og ikke minst hva man får for prisen(som egentlig er nøkkelen til alt). Det har jeg veldig sansen for. Ikke alt trenger å være forut sin tid når det ikke er behov :) Er vel en grunn til at bajasene i Afrika og Midt-Østen kjører Hilux og ekspedisjonsbiler på Island lige så. For å avslutte helt, kunne jeg valgt den Raptor jeg linket til eller en helt ny Hilux kostnadsfritt, så ja, det hadde vel blitt Raptoren med tanke på mitt bruk.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroën har nok ikke den største interessen her inne, men jeg har alltid vært fascinert av bilmerket. Jeg er for ung til selv å ha opplevd (i alle fall mens de var på markedet) modeller som DS, SM og CX, men spesielt SM og CX var teknisk såpass sofistikerte at bl.a Mercedes-Benz (som var det store tyske premium bilmerket før BMW ordentlig kom på banen på slutten av 80-tallet) tok notis av dette og tilbød luftfjæring også på enklere modeller enn S-klassen (som en pendant til Citroëns fantastiske hydrauliske fjæringssystem). Komforten Citroën kunne tilby på denne tiden var helt klasseledende og dette gjaldt også billigere modeller som f.eks GS/GSA og senere BX. Slik var det helt frem til Xantia på slutten av 90-tallet samt naturligvis de senere større modellene som C5 og C6, men i de senere årene har Citroën i likhet med en rekke andre tidligere ganske fine bilmerker falt tilbake og bygget ganske ordinære bilmodeller.

C4 Cactus (som jeg selv har) endret litt på dette ved at i det minste designet er ganske spesielt og særpreget. Måten bilen kjører på er også spesiell og er i realiteten så langt fra en BMW som det er mulig å komme med et ordinært understel. Langt fra alle trives med dette, men jeg må si at jeg er ganske positivt overrasket over hvor bra bilen egentlig er hvis man tar høyde for pris og hvilket marked den sikter seg inn på.

Nå har imidlertid Citroën kommet med en oppgradert versjon av C4 Cactus og det mest spennende med modellen er de nye PHC hydrauliske støtdemperne (Progressive Hydraulic Cushion Suspension). De biljournalistene som har testet systemet er fulle av lovord så dette blir ganske spennende. Det hadde egentlig vært både hyggelig og interessant om Citroën kunne finne tilbake til tidligere tiders storhet ved å kunne tilby et alternativ i en ellers ganske konform og strømlinjeformet bilverden... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putene på dørene fikk tydeligvis en kort levetid. Mulig det greiene nederst på dørene skal være erstatteren, men i praksis vil jo ikke disse ha i nærheten av samme funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... og disse putene har reddet meg minst et par ganger (som jeg vet om). Problemet med dagens C4 Cactus er at designet (inkl. putene på siden) er ganske spesielt og dette har medført at modellen ikke har solgt tilfredsstillende. Citroën har såvidt jeg vet solgt rundt 300K stk. C4 Cactus, men dette er et lavt tall for relativt små modeller fra Citroën. C3 ble f.eks solgt i et antall av rundt 4,5 millioner stk. frem til den nye modellen kom ifjor. Dette betyr imidlertid ikke at C4 Cactus er en dårlig bil (snarere tvert imot), men slår ikke designet an er det lite bilpodusentene kan gjøre utover å senke prisen samt gå tilbake til tegnebordet. C4 Cactus er nå knapt 4 år gammel og Citroën benyttet derfor den første muligheten de fikk til å komme med en facelift.

Jeg liker imidlertid designet på den gamle C4 Cactus som vi kjøpte i midten av august 2014 (bilen er bygget 14 juli 2014 og er en av de 5-6 første som kom til Danmark). Bilen er ikke elegant, men designet er etter min mening passe sært og sofistikert på en interessant måte. Dette gjelder også interiøret samt hvordan bilen generelt kjører (komfortorientert). Totalopplevelsen er derfor ganske annerledes enn de fleste andre bilene i segmentet og det liker jeg når man først skal ha en ny og relativt billig bruksbil... :)

Den generelle kvaliteten på bilen virker også å være OK. Vi har så langt ikke hatt noen problemer med bilen etter ca. 86000 Km utover at alle bremseskivene/klossene måtte skiftes litt for tidlig pga. slitasje og rust (bak). Årsaken til at bremseskivene var rustet bak er at bilen er lett (under 1100 Kg) og dette medfører at bremsene bak ikke blir brukt nok (så rusten slites av fortløpende). Citroën gikk derfor etter ca. et års produksjon av modellen til det noe uvanlige skritt å endre skivebremsene bak til trommelbremser for bedre holdbarhet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎25‎.‎10‎.‎2017 at 1.26, Fredrik skrev:
  1. Såvidt jeg vet er det bare noen få år siden at min tidligere "norske" 928S ble avskiltet så den gjorde tjeneste i 30-35 år og det er ikke dårlig for en bil som er såpass dyr å holde kjørende samtidig som verdistigningen frem til idag ikke har vært den største.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75440433    (annonse fra juli 2016)

Den er ikke avskiltet, men skulle dog vært på EU-kontroll i oktober 2016. Forholdsvis lav km på 225k km og bosatt i Oslo.

Har vurdert å kjøpe meg gammel amerikansk pickup til tider selv, men da jeg liker å kjøre bil har jeg valgt å beholde Capricen. Noe mer kjørekomfort og ruster mindre enn eldre amerikansk pickup. Kom forresten over en liten tråd med litt kommentarer relatert til eldre pickup:

http://www.curbsideclassic.com/blog/cc-outtake/cc-outtake-1969-ford-f250-at-work/

Vet jeg linker mye til den siden, men er en del hyggelige artikler/carspotting der med dertil kommentarer og diskusjoner. Hyggelig for de som liker litt eldre biler.

cropped-IMG_9711.jpg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go for it! Intet er som disse gamle pickup'ene. Vi ser disse bilene hele tiden i et utall amerikanske filmer og serier... og de er definitivt kule på sin helt egen måte. Jeg må ellers si at det er ganske merkelig å se denne 928'en nesten 32 år senere (jeg elsker moderne teknologi på den måten, men hverken felgene og helt sikkert ikke mattene er originale). Uansett... takk for linken Werther... :)

Som jeg har nevnt noen ganger tidligere var 928'en en helt fantastisk kjøremaskin. Jeg og en venn i en Porsche 931 kjørte bl.a til Gibraltar helt syd i Spania (ca. 3900 Km fra Oslo). Den gangen var det mest landeveier fra Barcelona og ikke minst over Massif Central i Frankrike. Det var en fantastisk fin tur der vi bl.a kjørte sammen med en engelsk Ferrari 288 GTO om natten i høy fart over Massif Central. Det skulle uten tvil ha vært interessant å vite hvem som på den tiden eide en av de få høyrestyrte 288 GTO'ene av så langt rundt 200 produserte biler (av totalt 272 stk. pr. 1987 før F40 tok over) av toppmodellen til Ferrari - Eric Clapton, Nick Mason? Vi så også et helt samfunn i Spania der folk på tradisjonelt vis bodde i grotter  i området rundt Guadix i Grenada. Det var også ganske artig å kjøre inn i Gibraltar, som bare 1-2 måneder tidligere hadde åpnet grensene til Spania etter å ha vært stengt for alminnelig biltrafikk siden 1939 (pga. general Francisco Franco's regime og stadig pågående uenigheter mellom Storbritania og Spania om Gibraltar's status). Dette er forøvrig ganske interessant i disse tider mhp. krisen mellom Spania og Catalonia.

928'en var på midten av 80-tallet såpass mye hurtigere enn alminnelige biler at sammenligningen med en Porsche Panamera Turbo eller BMW M5 idag er ganske treffende. Fartsressursene var enorme med en topphastighet på rundt 260-265 Km/t (begrenset) der f.eks en BMW 5-serie som E28 M535i og Mercedes-Benz W126 500SE som begge som best klarte 225 Km/t. BMW hadde på denne tiden også E24 M6 som hadde en topphastighet på 255 Km/t (begrenset), men den modellen har jeg aldri sett "live" (under 6K stk. produsert). Mer alminnelige biler som f.eks E28 520i hadde en topphastighet på rundt 190 km/t. Det beste ved det hele var at det var minimalt med trafikk på landeveiene og ikke minst Autobahn (og heller ingen fartskontroller) så man kunne virkelig utnytte 928'ens potensiale. Det var en fin tid å ha en supersportsbil... :)   

Over til noe helt annet igjen. Scotty Allen virker som en sympatisk type og her forklarer han hva det koster å bygge en iPhone 6S/7 med deler som er kjøpt på markedet i Kina.

https://www.youtube.com/watch?v=-KucQDXnKws

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk ganske interessant. BMW har i likhet med andre bilmerker som spesielt Porsche, men også Mercedes-Benz funnet ut at klassiske bilmodeller fra 70 og 80-tallet representerer et voksende marked og ikke minst gir BMW ekstra omtale blandt folk som kanskje går litt lenger i deres bilinteresse. Det nye er at BMW nå også gir råd på deres offisielle Youtube kanal om hvilke mekaniske deler og karosserideler som er mest utsatt for bl.a slitasje og rust. I dette tilfellet gjelder det E34 som nok er den beste BMW'en fra 80-tallet... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellige nyheter denne gangen og det er helt klart interessant at bmwblog.com tar opp fenomenet med at det er media inkl. ulike forum og blogger (som f.eks bimmers og denne tråden) som trigger de høye prisene på klassiske bilmodeller som f.eks BMW E30 M3 (og for ikke å snakke om klassiske Porsche 911 modeller). De spår at E46 nå er neste modell som vil oppleve en kraftig verdistigning. Her er det verdt å merke seg at E46 ble solgt i et ganske stort antall så det er i likhet med E30 ikke alle variantene som er like interessante. Alle M3 modellene skulle imidlertid være sikret en hyggelig verdistigning i årene som kommer... :) 

http://www.bmwblog.com/2017/10/29/e46-bmw-3-series-new-budget-build-bimmer/

Det er nå mer eller mindre bekreftet at det er begrensninger vedr. produksjonen av batterier til Model 3 som er årsaken til at Tesla har problemer med å produsere mange nok av denne modellen. Dette betyr at problemene primært ikke skyldes produksjonslinjene på Tesla's fabrikk i Fremont i California, men snarer på Gigafactory fabrikken utenfor Reno i Nevada og det er i denne sammenhengen faktisk en god ting.

https://electrek.co/2017/10/31/tesla-model-3-bottleneck-gigafactory-1-panasonic-ceo-battery/ 

Det er ikke alle som begynner en karriere med å utvikle Caterpillar traktorer i 15 år og deretter være sjef for salg av Cummins dieselmotorer for så å avansere til å bli administrerende direktør (CEO) for Porsche AG,  men dette opplevde Peter Schutz som dessverre i en alder av 87 gikk bort for kort tid siden. Han var sjef for Porsche i perioden 1981-1987 og som denne historien forteller fikk han senere også æren for å ha reddet 911 fra å bli sendt på pensjon. Måten dette ble gjort på er en av bilhistoriens store myter, men han allierte seg ihvertfall med sjefen for Porsches utviklingsavdeling som på den tiden var Helmuth Bott og han har jeg fortalt litt om i dette innlegget (samt påfølgende innlegg i diskusjonen). 

http://www.roadandtrack.com/car-culture/a13119179/peter-schutz-porsche-911-obituary/  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.10.2017 at 20.17, Werther skrev:

Har vurdert å kjøpe meg gammel amerikansk pickup til tider selv, men da jeg liker å kjøre bil har jeg valgt å beholde Capricen. Noe mer kjørekomfort og ruster mindre enn eldre amerikansk pickup. Kom forresten over en liten tråd med litt kommentarer relatert til eldre pickup:

http://www.curbsideclassic.com/blog/cc-outtake/cc-outtake-1969-ford-f250-at-work/

Vet jeg linker mye til den siden, men er en del hyggelige artikler/carspotting der med dertil kommentarer og diskusjoner. Hyggelig for de som liker litt eldre biler.

Hvis du trives med Capricen din så ville jeg beholdt den. Gammel pickup er kult, men de er noe ordentlig hærk å kjøre. Såpass at  jeg ville slitt med å kose meg bak rattet, særlig hvis det er dette som er formålet. Selv så tok jeg steget ut i år, som den vassekte BMW entusiasten jeg er så elsker jeg biler med dynamiske og sportslige kjøreegenskaper....så gikk jeg altså bort og kjøpte en Excursion. Men det må jeg bare si, den bilen har sjarm på sin helt egen, erkeamerikanske måte. Jeg har i mange år gnålet om slike biler, har hatt sabla lyst til å teste noe slikt. Så har du lyst på Pickup så ville jeg testa, du finner fort ut om det er noe eller ikke er noe for deg. 

Jeg kan jo bare svare for meg, etter som min erfaring er med Excursion. Den er basert på en pickup, dog med bedre lydisolering og bedre vektfordeling (altså ikke fullt så lett bak). Men grunnkonstruksjonen er stadig den samme, ramme, stive akslinger og bladfjærer foran. Det funker veldig bra på landevei og motorvei, du sitter høyt der oppe over alle andre og skuer ut over ett digert panser. Du får litt følelsen av at du kjører ett rom, eller nesten en liten bygning...den er veldig stor. Men du duver fint avgårde, V10ern rumler fint og kultivert der fremme ett sted. På dårlig vei med tele så er den ikke noe artig, da humper og rister det som en båt i krapp sjø. Det er medaljens bakside med slike biler, de er laget for Texas...ikke innlandveier i Aust Agder 😀

Men kapasiteten på bilen imponerer meg, 3,5 tonn gravemaskin bak var ikke noe problem. Legger jeg ned setene så har jeg uendelig plass, man passerer tonnet før bilen viser antydning til å bli si bak. Tre voksene sitter i baksetet...uten å ha kroppskontakt pga bredda. Jeg var ute å kjørte da jeg kom forbi en traktorvei i skogen, bratt og krokete. Det måtte jeg prøve, koblet inn 4H med å enkelt flippe en bryter på dashbordet og opp i skråningen med 3,3 tonn bil helt uten dramatikk eller problem. Det var artig, satt igjen med ett like stort smil da som jeg hadde gjort etter ett bra stykke kjørevei med BMWen. Her snakker vi kjøreglede, men en helt annen form for kjøreglede. Jeg liker denne bilen mye bedre enn jeg trodde jeg kom til å gjøre, det hadde jeg ikke trodd. Den sluker bensin, ingen parkeringsplasser i sentrum passer, den er for stor for mange p hus og den er ikke veldig rask (rundt 10 sek til 100). Artig var det når den hadde seg en tur til Aalborg, tydelig at dette var en sjelden fugl i Danmark. Folk kikka fælt på hva dette var for noe svære greier. Planen var å ha den en liten stund, bare sånn for å ha hatt det. Men jeg tror jaggu jeg beholder den en god stund til, vil på flere oppdagelses ferder i denne doningen 👍

13482256-1E94-4A32-B8A9-DA0667B12F6D.thumb.jpeg.799f003cbff90bb444407030868a92b6.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bilene er relativt sjeldne i Danmark og det er det en veldig god årsak til. Den årlige veiavgiften (såkalt eieravgift i Danmark) er på 11840 DKK (15155 NOK) som varebil og hele 19300 DKK (24700 NOK) som personbil. I tillegg kommer som du påpeker et relativt heftig drivstofforbruk samt problemer med å finne store nok parkeringsplasser. Jeg liker imidlertid din Excursion ganske enkelt pga. størrelsen og den brutale fremtoningen... :)

Det handler imidlertid også litt om kulturelle preferanser. Amcar kulturen som vi kjenner det fra Norge og Sverige er relativt ukjent i Danmark og man skal derfor ganske langt ut på landet i Jylland, der bondefamiliene noen ganger stadig har nære slektninger i USA pga. den siste større utvandringen til USA etter den andre verdenskrigen, før man finner en større interesse for folkelig amerikansk kultur (i alle fall stor nok interesse til å ville kjøpe amerikanske biler generelt).

Apropos kjøreegenskapene på en del klassiske amerikanske biler så er dette helt klart noe man bør tenke litt over før man kjøper disse bilene. Jeg kjøpte på begynnelsen av 90-tallet en ny Chrysler Voyager SWB (mrk.II) med V6 bensinmotoren på 3,0 liter (142 HK og 235 Nm). Jeg likte overordnet motoren (fra Mitsubishi), automatgearkassen, bilens praktiske sider og designet, men kjøreegenskapene på norske landeveier var mildt sagt ganske dårlige. Bladfjærene bak gjorde at også denne relativt komfortorienterte bilen (den var tross alt en MPV) hoppet og danset gjennom svingene samt over alt som var av selv mindre telehiv på veiene. På danske landeveier, som mer minner om tilsvarende veier i USA, var den imidlertid rimelig komfortabel... :)

Jeg har bilder av bilen et eller annet sted, men dette er et eksempel på bilen. Min bil var identisk, men mørk rød.

chrysler-voyager_406_3.jpg   

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være siste skikkelige Voyager, etterfølgeren er lite pen. Gammel pickup(eller bil generelt) kjøper man ikke av komfortrelaterte årsaker, som vi sier her i området "tøft som faen, men vondt". Man må ofre litt for sjarmen altså. Eksempel: var ute å rattet en Datsun 240Z for 3-4 år siden, stilig som fy, men den som påstår den er god eller behagelig kan ikke ha annen erfaring enn gamle kirkebenker.

Gamle gamle amerikanske pickuper er stilig, en i byen har en 50(?)-talls chevy, lav og fin med hvit chevrolet-skrift over bakkuka. Offroadegenskapene er fraværende, men de var vel ikke påtenkt bilen i utgangspunktet. Ellers har vi denne karen som bor 500 meter unna meg, med sin 53' Ford F100. Det er tøft.

http://www.rbnett.no/pluss/2017/02/14/Kun-amerikansk-stål-i-Ståles-garasje-14222101.ece

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... dette er den siste ordentlige Voyageren for som du sier var etterfølgeren lite pen. Man kunne få den lange varianten både med og uten 4x4 inkl. den sterkere V6 bensinmotoren på 3,3 liter (Chryslers egen konstruksjon, 180 HK og 285 Nm) og den modellen forble populær som bruktbil i mange år etter at nyere generasjoner av Voyager hadde kommet på markedet. Mrk.III versjonen anno 1996 ble i Norge først og fremst levert med en relativt grov VM dieselrekkefirer på 2,5 liter og dermed mistet bilen mye av kontakten til det opprinnelige konseptet i USA (altså komfort og raffinement som en tradisjonell amerikansk bil, men i en større og mer praktisk innpakning).

Selve MPV (Multi Purpose Vehicle) konseptet ble enormt populært spesielt i USA mye pga. Chrysler Voyager. Alle skulle ha en MPV slik de idag vil ha en SUV (Sport Utility Vehicle). Chrysler Voyager fikk forøvrig en interessant pendant i Europa i form av Renault Espace. Årsaken var at Chrysler på dette tidspunktet eide Simca og Matra. Matra hadde noen år tidligere overtatt en MPV prototype (basert på Matra Rancho) fra Talbot (et bilmerke i PSA gruppen, men som på dette tidspunktet ofte samarbeidet med Simca og Matra) og Matra tok konseptet med til Renault og dette igjen førte så til både Espace og Voyager (begge kom på markedet i 1984).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen litt artige barndomsminner ifra en slik type Voyager som du hadde @Fredrik Jeg hadde en onkel og tante som hadde en slik, riktig nok en Grand Voyager. Dette var jo forholdsvis populære biler i Norge igjennom hele 90 tallet og ett godt stykke ut på 2000 tallet, de fleste som avgiftsgunstig fem seters kombinertbil. Jeg husker at jeg synes bilen var litt spesiel pga automatgiret ved rattet og V6 motoren, den var skikkelig amerikansk. Videre så hadde en kollega av min far luksus utgaven, Town & Contry. Denne fikk man kun i USA så den aktuelle bilen var importert. Denne hadde skinn, annen grill, andre farger og digitalt speedometer. Denne hadde også 3,8 liters V6er med litt mer futt i. Den aktuelle kollegaen til min far var lidenskapelig opptatt av racing, alt den gang så hadde han storskjerm i kjelleren med ratt og pedaler til diverse bilspill. Han bodde godt ute på landet med en lang og svingete vei, og jeg husker speielt godt en gang jeg og min far satt på men han her på vei hjem til ham. Han skulle helt klart vise seg litt for min far og kjørte Chrysleren som han hadde stjålet bil og bensin, jeg husker jeg satt bak på skinnsofaen og skle frem og tilbake. Det kvein i dekka, han brukte 2 og 3 giret på automaten aktivt ut av svinger mens han ropte "Need for speed Arendal edition"..det hele var en ganske festlig opplevelse. Så lommekjent han var på de veiene, og med så gode kjøreeferdigheter han hadde så tror jeg man skulle hatt en ganske kapabel BMW for å holde følge med han innover de veiene der. 

image.jpeg.ab3bb728a6c04d2da8968eccfd8dafb8.jpeg

Denne typen biler som vi kjenner som MPV (minivan på amerikansk) er vel en av få biltyper som virkelig har gitt mobilitet til folket. Dodge var først ute med sin Caravan i 1983, etter idee av Lee Iacocca. Chrysler konsernet sleit tungt på begynnelsen av 80 tallet og mange anser Iacocca og denne nye minivanen som reddningen for konsernet. Han definerte begrepet familiebil og skapte en helt ny nisje, en nisje som i dag er en av verdens mest populære innen bilbransjen. Jeg tror at en gang i fremtiden så kommer disse bilene også til å bli regnet som klassikere, de har en vesentlig plass i bilhistorioen selv om de ikke tilbyr noe spennende. Se bare på gamle Pickuper og Type 1 Transporter, hvem hadde trodd at ren arbeids redskap som dette en gang skulle bli attraktivt i veteranmiljøet. 

image.thumb.jpeg.08f32813009b2d75f816e2cd9ff6ae6f.jpeg

Jeg tror nok mange så på den første Minivanen som en snodig figur da den kom, de fleste dømte den en kort levetid og at folk ville holde seg til de populære stasjonsvognene. Men folk fikk opp øynene for en kompakt bil med drivstoff gjerrig motor, plass til 7 personer og fleksible seteløsninger. Dodge Caravan ble en ubetinget sukess...selv om svært få til å begynne med ikke ville bli sett i en. I dag så fås jo disse bilene i allverdens utgaver, enkelte av de amerikanske modellene har nå V6 motorer på godt over 300 hester. Så mye har skjedd siden den litt stutte og rare minivanen til Iacocca så dagens lys i 1983.

image.jpeg.bdcfdf5ac97bdc86a20523b7bc422afd.jpeg

Frem til godt ut på 90 tallet så var alle amerikanske familier sitt førstevalg en stasjonsvogn. Som regel en diger doning som den over her, med V8er og plass til 8 personer...seks i kjørerettning og to mot kjørerettning helt bak. Millioner av amerikanere har vokst opp i slike biler, det har gjort at i de senere årene så har disse bilene fått en solid klassikerstatus. Velholdte eksemplarer kan fort koste over 20 000 dollar. Ikke så rent få nordmenn vokste opp i slike biler også, særlig Caprice, Malibu og Cutlass var populære her hjemme. Nå har enten rusta eller raggerene tatt knekken på dem... Denne typen biler har også blitt udødeliggjort igjennom film og TV opp igjennom, en amerikansk film ifra 80 tallet har alltid en "wagon" med. Det blir litt som en 2CV i Paris, du er ikke i tvil om hvor filmen utspiller seg da alt blir mye mer fransk når man får se eiffeltårnet og en 2CV. De fleste har nok sett "Hjelp vi skal på ferie" filmene med Chevy Chase som den lettere forvirrede familiefaren Clark Griswold. Deres stakkars stasjonsvogn får gjennomgå det meste, det er nesten umulig å la være å trekke relasjoner til Griswold når man ser slike biler. Også er det jo noe med at noen biler er så ukule at de faktisk blir kule, jeg vil ha en slik stasjonsvogn en gang....gjerne med "woody" panel på siden  😀

Nå ble det litt mye gammel amerikansk her men...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye amerikansk i en ellers veldig "europeisk" biltråd, men som alltid finnes det interessante relasjoner bare man kikker litt dypere i materien. BMW gjorde jo noe interessant med E34 da de allerede i 1992 installerte M60 V8 motoren i modellen (og spesielt i Touring utgaven av E34). Dette var et direkte svar på hvor populær denne biltypen var i USA og som du påpeker sammen med den begynnende store interessen for MPV'er (som virkelig tok av med nettopp Chrysler Voyager Mrk.II i 1991).

Mercedes-Benz hadde hatt V8 motorer i W124 fom. 1990, men den motoren fant offisielt aldri veien til T-modellen så det var først med W210 i 1996 at T-modellen fikk V8 motor. BMW var derfor ganske tidlig ute med å flytte fokuset fra et limousine konsept til en familievogn på amerikansk vis  (les: med V8 motor) når det gjaldt E34 Touring. Når dette er nevnt er W210 med sitt store overheng bak mye mer amerikansk i formen/designet enn E34. På den annen side er etterfølgeren E39 og spesielt M5 kanskje den mest amerikanske bilmodellen BMW har utviklet ved siden av E52 Z8. E39 M5 kom imidlertid aldri som Touring som både forgjengeren og etterfølgeren gjorde.

Det er ingen tvil om at Chevy Chase's National Lampoon Vacation filmer med den berømte Ford Truckster på mange måter på nytt trigget den store interessen for stasjonsvogner med store motorer (primært V8 motorer) i USA. Det er litt vanskelig å oversette/forstå på norsk hvorfor disse filmene ble en så stor suksess i USA (utover at filmene er morsomme naturligvis), men jeg formoder at filmene trykket på de rette knappene når det gjelder hvordan amerikanerne på en vennlig og morsom måte gjør litt narr av seg selv. 

Jeg synes forøvrig også at det er litt interessant hvordan den store interessen for MPV'er på 90-tallet og 2000 tallet gikk over i en like stor interesse for SUV'er med det til resultat at MPV'en mer eller mindre ikke finnes mer (det er i alle fall få bilprodusenter som idag sier at de har en MPV i modellprogrammet). Det finnes imidlertid en rekke hybrider som f.eks Renault Espace og Peugeot 3008 (som begge gikk fra å være MPV'er til crossover SUV'er) og ikke minst Tesla Model X (som jeg mener i realiteten er mye mer en MPV enn en SUV). Veldig mye av dagens hyping rundt SUV'er er etter min mening bare tullball, men resultatet er uansett at MPV'en som konsept er nærmest død (i alle fall i Europa) og jeg er derfor enig med deg i at biler som Chrysler Voyager's tidlige generasjoner og lignende bilmodeller som f.eks Dodge Caravan etterhvert vil få en kultstatus som f.eks gamle pickuper og VW's tidlige Transporter modeller. 

Jeg savner ikke min gamle Chrysler Voyager, men konseptet var fornuftig og kanskje var det bare jeg som den gangen ikke forsto konseptet ordentlig. Bilen var tiltross for at den var bygget i Østerrike veldig amerikansk i form og farge. Jeg kom direkte fra en Mercedes-Benz W124 og trolig var den overgangen for meg litt for voldsom. Jeg kjøpte bilen på impuls nettopp fordi jeg så at den kom til å bli populær og den ble også etter 5-6 måneder solgt videre bare noen timer etter at Aftenpostens morgennummer hadde kommet på gaten med min annonse (les: dette var rubrikkannonsenes tidsalder)... :)  

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...