Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Når man snakker om solen (igjen)... så er det ganske interessant i forhold til diskusjonene i denne tråden at Harry Metcalfe i siste avsnitt av Harry's Garage har valgt å fokusere på Porsche 928. Dette er den originale versjonen (dog med en 928S motor) som ble produsert i perioden 1977-1982. Godlyd ved 14:35... ordentlig 928S lyd fra en V8 på 4664 cm3. Et skikkelig blast from the past for min del... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎01‎.‎11‎.‎2017 at 23.04, Fredrik 90 skrev:

Den aktuelle kollegaen til min far var lidenskapelig opptatt av racing, alt den gang så hadde han storskjerm i kjelleren med ratt og pedaler til diverse bilspill. Han bodde godt ute på landet med en lang og svingete vei, og jeg husker speielt godt en gang jeg og min far satt på men han her på vei hjem til ham. Han skulle helt klart vise seg litt for min far og kjørte Chrysleren som han hadde stjålet bil og bensin, jeg husker jeg satt bak på skinnsofaen og skle frem og tilbake. Det kvein i dekka, han brukte 2 og 3 giret på automaten aktivt ut av svinger mens han ropte "Need for speed Arendal edition"..det hele var en ganske festlig opplevelse.

Frem til godt ut på 90 tallet så var alle amerikanske familier sitt førstevalg en stasjonsvogn. Som regel en diger doning som den over her, med V8er og plass til 8 personer...seks i kjørerettning og to mot kjørerettning helt bak. Millioner av amerikanere har vokst opp i slike biler, det har gjort at i de senere årene så har disse bilene fått en solid klassikerstatus. Velholdte eksemplarer kan fort koste over 20 000 dollar. Ikke så rent få nordmenn vokste opp i slike biler også, særlig Caprice, Malibu og Cutlass var populære her hjemme. Nå har enten rusta eller raggerene tatt knekken på dem...

Artig historie @Fredrik 90 Ser det for meg - "Need for Speed Arendal Edition" :lol: Haha!  Jeg har tilbakelagt noen timer bak rattet på diverse eksotiske biler i dataspillet "Need For Speed: Special Edition" fra 1995. Feteste spillet ever når det var nytt, og det holdt seg ganske bra med årene. Dessverre får jeg ikke installert det på nyere Windows-maskiner. For de som måtte lure så var utvalget Ferrari 512TR, Dodge Viper, Porsche 964, Mazda RX7, Honda NSX og Toyota Supra (mulig jeg har glemt en eller to modeller...). Min favoritt var 964 fordi det var den eneste bilen hvor det var mulig å framprovosere overstyring hvis man gikk av gassen i sving eller bremset for sent, ikke ulikt virkeligheten. 

En barndomskamerat hadde en Mopar-frelst far som skilte seg litt ut i mengden og muligens har mye av skylden for min latente Amcar-interesse. Når alle andre foreldre kjørte 245, Rekord, 626 og slike dølle biler møtte disse opp i Dodge Aspen, Oldsmobile Custom og Dodge Van. Skinnsofa, rattgir og buldrende V8 gjør noe med et ungt sinn....

Det hører med til historien at de senere også kjøpte diverse Chrysler Voyager med den italienske dieselen. Disse var usedvanlig mye bil for pengene på 90-tallet hvis man registrerte de som kombinert bil med trange bakseter på hvite skilt - ikke ulikt dagens Elbil-bonanza. En annen tid, men samme motiver og hysteri som elbilkjøpere preges av i dag.

I Norge har det de senere årene vært populært å "disse" Chrysler Voyager som et dårlig produkt, men selv har jeg stor respekt for Voyager. Greit at det var en del løene automatkasser på 3.3 V6-modellene, men bilen er et bra produkt og brukte eksemplarer har ofte høy km-stand på over 300 000km. Har selv kjørt en 1997-modell med 2.5TD - bilen var godt brukt og med høy km, men en fin sliter som gikk overraskende bra. God kjørekomfort og oversikt/utsikt. Jeg er tydeligvis en av få som faktisk liker designet på Voyager mk3, men jeg synes det sitter som et skudd i forhold til alle andre konkurrenter fra 90-tallet. Chrysler var egentlig inne i en veldig kreativ og spennende periode fra 1995-2005 der de leverte mange produksjonsbiler med prototypedesign. Både Stratus, Vision, Voyager, Crossfire, 300C, PT Cruiser med flere var spennende og interessante biler i en tid der mange konkurrenter satset på trygghet for å si det pent.   

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koenigsegg har, som mange vet, satt ny fartsrekord for produksjonsbiler med sin Agera RS. Rekorden er vel på litt over 440 km/t i snitt etter kjøring frem og tilbake på en teststrekning i Nevada. De har lagt ut et klipp fra kjøringen på YouTube. Det er noen ting ved klippet som virkelig imponerer meg, og det er at det virker ganske udramatisk, at de når 457 km/t på returen (medvind), og ikke minst, aksellerasjonen fra 300 km/t og oppover.

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik skrev:

En ganske kul sak fom. 3:37 i filmen som forvrig er veldig bra filmet... :)

-Video av MB E400 4x4 Squared-

 

DEN vogna var helt rå, egentlig helt perfekt! Store skjermbreddere, all-terrain-dekk og en fornuftig bakkeklaring på en slik type bil. Den vil jeg ha. Skal med SUV når man har slikt? Ballen er allerede kastet til BMW om å lage en Allroad / All-Terrain-utgave av 5-serien (G31)(ser bort fra den spesielle E34 530iX Enduro Touring). Håper flere premiumprodusenter kaster seg på å lager tilsvarende. Mulig jeg banner i kirken da dette er alt BMW ikke står for, BMW skal være lavt, stivt og hurtig, men det brøt de med X-serien, så da kunne de bare heve en 5-serie all-terrain-utgave i produksjon. Jepp.

Flere har vel laget enkeltutgave(eller er det "privat"-bygd?) av modeller som skal være med i Dakar Rally og lignende, derfor bare finjustert de litt og fått de på gate. Porsche har flere modeller som har blitt bygd om, så man kan hvis man vil :) 

Porsche_Header_1500327466.thumb.jpg.15ec7a61ee0854a89e85c744164cf490.jpgPorsche_Inline2_1500327502.thumb.jpg.bd920c548a7ce70f6901c8ab1181eeac.jpg

Og den E400 4x4 Squared fortjener en bildeplass til, så kul var den.

mercedes-benz-e-class-4x4-squared-6.thumb.jpg.cba9e407471122a0e3767a1913bc8353.jpg

 

 

Og til noe helt helt annet.
Mens jeg nå ikke kom på hva den E34 530iX Enduro Touring het, så måtte jeg google. Da kom jeg over en annen spesiell E34 utgave. E34 Hybrid. Såvidt jeg vet er det lite info og hente, og jeg vet ikke hvilken motor den er basert på, mulig en 520i(eksosstussen å dømme)? Uansett er det jo litt kult at det var på tegnebrettet allerede da:) Man ser jo også hvor flott E34-modellen er med helt tidsriktige felger og en fin rødfarge.

BMW-5-Series-Hybrid-Concept-1994-1.thumb.jpg.86138b43e349e93359825a47dfb4f84c.jpgp90056890.thumb.jpg.c846c4fe208a52f4a394b7ce76de52a8.jpgp90058493-1.thumb.jpg.aa8fc1aab34f66c2c70d32f6bbf5af9a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian von Königsegg, som er den rette skrivemåten for den tyske adelsfamilien (les: Koenigsegg er kun for markedsføring fordi amerikanerne ikke forstår bokstaven "ö" eller "ø" på dansk/norsk), gjør virkelig mye imponerende. Jeg tenker imidlertid at Agera RS modellen med 1160 HK primært handler om et customprosjekt (kun 25 stk. vil bli bygget) og at en høy topphastighet egentlig ikke er en spesielt stor utfordring for bilprodusentene idag selv om selvfølgelig hele 457 Km/t isolert sett er imponerende nok.

Porsche klarte f.eks 390 Km/t med 917/30 (med 1100 HK) allerede i 1973 og Jaguar klarte 342 Km/t med XJ220 (med 550 HK) i 1992. Denne bilen var på dette tidspunktet verdens hurtigste produksjonsbil der 275 stk. ble bygget. McLaren F1 klarte 386 Km/t i 1998 med BMW's eminente S70/2 V12 motor på 627 HK (selvpustende). Gordon Muray har uttalt et med en liten turbolader og ca. 50 HK mer ville F1 uten problemer ha klart minst 400 Km/t. Andre bilprodusenter har også klart temmelig høye topphastigheter både før og senere.

Vedr. Porsche 911 som en ordentlig rallybil er det få biler som imponerer meg mer. Porsche vant f.eks ørkenløpet Paris-Dakar (ca. 10000 Km) med 953 i 1984 og gjentok bragden med 959 (som i prinsippet er en über neunelfer) i 1986 (1, 2 og 6 plass).

https://www.youtube.com/watch?v=018OlzFd1BI

https://www.youtube.com/watch?v=uFLSxkXsU1Y

Jeg tror at jeg har vært inne på det noen ganger tidligere, men innenfor rally så var Gruppe B bilene (1982-1986) noe av det aller råeste med 500-600 HK fordelt på kun 900-1100 Kg. Lydbildet på denne Rothmans 911 SCRS anno 1984 er f.eks helt fantastisk. 960 Kg og 290 HK ved 7000 rpm fra en selvpustende og luftkjølt B6 motor på 2994 cm3 gjorde at den vant det meste før 4x4 med 953 og ikke minst turboladere endret historien med bl.a 959 (som på mange måter fusjonerte 930 og 953). Den tidligere nevnte sjefingeniøren Helmuth Bott var ansvarlig disse suksessene med 911 for Porsche... :)

Apropos  E400 4x4 Squared (som faktisk ser temmelig kul ut tiltross for en helt absurd utbygging av hjulhusene) så er dette faktisk et amerikansk konsept. Det hele begynte med American Motor Corporation (AMC) Eagle Wagon i 1987 og den bilen regnes også som den første "crossoveren" som et bilkonsept. Her kan man imidlertid argumentere for at Audi var betydelig tidligere ute med deres første Quattro modell i 1980 og under tvil Jensen FF i 1966, men hvis man snakker om en stasjonsvogn som var signifikant hevet og med 4x4 så var AMC Eagle Wagon den første i et konsept som bl.a Volkswagen Golf II Country fulgte opp med i 1990. Denne modellen ble bygget av Steyr-Puch som også bl.a bygger Mercedes-Benz Geländewagen og bygget den legendariske VW T3 Syncro (altså seriøse 4x4 biler)... :)

thumb_20228_default_large.jpeg 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ogee1 skrev:

Koenigsegg har, som mange vet, satt ny fartsrekord for produksjonsbiler med sin Agera RS. Rekorden er vel på litt over 440 km/t i snitt etter kjøring frem og tilbake på en teststrekning i Nevada. De har lagt ut et klipp fra kjøringen på YouTube. Det er noen ting ved klippet som virkelig imponerer meg, og det er at det virker ganske udramatisk, at de når 457 km/t på returen (medvind), og ikke minst, aksellerasjonen fra 300 km/t og oppover.

 

En annen ting her er at det er først ved 270km/t de gir full gass, dette for å unngå hjulspinn opptil det. 270 før man gir full gass 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

En ganske kul sak fom. 3:37 i filmen som forvrig er veldig bra filmet... :)

Skulle akkurat til å poste denne selv (egentlig gjorde jeg det, men slettet det igjen når jeg så du hadde lagt den ut :oops:).

Uansett, sinnsykt rått at Mercedes gjør slike sprell! Som det nevnes i filmen er jo selvfølgelig bilen totalt meningsløs, men det finnes så mye annet meningsløst på fire hjul for tiden, så hvorfor ikke?

Ser frem til en taxitur i en slik. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt Ja... bare det faktum at Mercedes-Benz gjør slike sprell er temmelig kult. Alt hverken skal eller bør være superseriøst hele tiden og det meningsløse har noen ganger en mening når alt kommer til alt (ganske enkelt bare fordi det er morsomt/kult - "good crazy/craziness")... :)

Hmmm... hvis noen vet hvordan man kan se denne episoden av Drive på denne siden av dammen så rop ut!... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes er utrolig flinke til å bygge merkevare, det er mulig mye av det ikke har noe mening men folk synes det er kult og legger merke til det. I år så har Mercedes som merkevare gått forbi BMW, rettighetene til Mercedes navnet har også steget over BMW i verdi. Det har vært lite sprell ifra BMW de siste årene, bilene er bra og alt er business as usual...men akkurat det som går på wow faktor savner jeg. Ett eksempel er biler som Z8, hvorfor gjør ikke BMW mer av slike «stunt»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men MB's sprell går betydelig lenger når det gjelder god gammeldags galskap (av den gode typen). Hvorfor ikke lage en slags M3 Touring xDrive "Squared"? Jeg er sikker på at den ville ha vært temmelig kul og skapt furore på sosiale medier og dermed mye oppmerksomhet. Det aller beste ville imidlertid ha vært om BMW tok seg sammen og presenterte en ny M1... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Enig, men MB's sprell går betydelig lenger når det gjelder god gammeldags galskap (av den gode typen). Hvorfor ikke lage en slags M3 Touring xDrive "Squared"? Jeg er sikker på at den ville ha vært temmelig kul og skapt furore på sosiale medier og dermed mye oppmerksomhet. Det aller beste ville imidlertid ha vært om BMW tok seg sammen og presenterte en ny M1... :)

Helt enig, BMW trenger en superbil nettopp for å sette seg litt i respekt og ikke bare fremstå som «klassen snusfornuftige». Det er egentelig helt latterlig slik de prioriterer om dagen, de vanner ut merkevaren og fyller nisjer i alle andre hjørner enn akkurat det segmentet som kanskje er viktigst på merkevare bygging. X2 og 2 serie Grand Tourer gjør ikke at folk legger noe mer merke til dem som bilmerke. M3 skulle vært å få som Touring, det er helt idiotisk at ikke M5 kommer som Touring. Jeg vet at de brannt seg på E61 M5, men dette er nå 10 år siden. Markedet for slike biler er helt annerledes i dag. 80% av alle RS6 selges som Avant, 50% av alle solgte E63 AMG er stasjonsvogn...nå ta også Porsche steget ut med sin Panamera Sport Turismo. Hvor blir BMW av, våkn opp!! M sjefene sier de ønsker å være så tro mot grunn DNA til M bilene som mulig, pissprat sier jeg da. De faser ut manuell kassa, de presser på oss turbomotorer og de begynner nå med firehjulstrekk....men stasjonsvogn det er fyfy for merkevaren M står for...#E34 M5 Touring! Stasjonsvogn modellene ser ikke ut til å ha skadet AMG, de har ikke noe mer tradisjon for stasjonsvogner enn hva M har hatt. Når E34 M5 Touring kom i 1992 så visste ikke meningmann i gata hva AMG var en gang...Jaggu godt Alpina har vett nok i skallen til å sette den grommeste motoren i Touring modellene også. Så vil man ha verdens raskeste stasjonsvogn så trenger du ikke å gå til AMG 😉

Dere vet at BMW er mitt favoritt merke, det aller meste de tar i blir til gull i mine øyne. Vi kan nok si at BMW er blant de som lager best biler i verden, når en ny modell kommer så retter hele industrien seg etter den. Men, det er ett og annet de foretar seg som jeg finner svært vanskelig å forklare. Noen ting er bare logisk i den konkurranse situasjonen for er nå i bilbransjen, der følger ikke alltid BMW med i timen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med en M5 Touring med xDrive og manuell gearkasse. BMW kunne også mer enn gjerne ha bygget en skikkelig hardcore M5 CSL. Jeg tenker at hvis BMW først skal utforske de mest fjerntliggende nisjene i markedet hvorfor ikke gjøre det skikkelig med nettopp CSL utgaver av M3/M4/M5/M6. Når vi er inne på temaet hadde det heller ikke skadet med en 7-serie Touring og gjerne som ordentlig M-modell... :)

Apropos dyre biler og sikkert enda dyrere bildeler. Margrethe Vestager, som tidligere var økonomi og innenriksminister i Danmark (2011-2014), er idag EU's kommisær (minister) for konkurranse (European Commissioner for Competition). Denne TED talen vedr. temaet er glimrende og ikke minst utført på et meget bra engelsk.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg ser ikke problemet med en M5 Touring med xDrive og manuell gearkasse. BMW kunne også mer enn gjerne ha bygget en skikkelig hardcore M5 CSL. Jeg tenker at hvis BMW først skal utforske de mest fjerntliggende nisjene i markedet hvorfor ikke gjøre det skikkelig med nettopp CSL utgaver av M3/M4/M5/M6. Når vi er inne på temaet hadde det heller ikke skadet med en 7-serie Touring og gjerne som ordentlig M-modell... :)

 

Kjenner jeg må ta en dypdykk i din alternativ tråd igjen, er visst en stund siden 😮

Audi har jo sin RS6 som er stasjonsvogn, så hvorfor kan ikke BMW ha det?

Er da begynt å bli litt mange spesialmodeller er det ikke? Når vi har snart M2, M2 CS, M2 CSL, M240i, X4M40i, osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...