Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja den er er sikkert spektakulær, denne og traileren gjør nok jobben med å få Tesla aksjen opp igjen og gi ny giv til investorene. For la oss være realistiske, de siste Tesla nyhetene har jo ikke gjort annet enn å bringe aksjen og verdien på selskapet i været. Den praktiske nytten har vi ikke sett så mye til, er vel litt dette som er essensielt for en som skal selge biler...eller mobilitet som det så dustete skal kalles nå? For det er ikke mange dagene siden jeg leste at Tesla var nede i en bølgedal. Han Musk er god til å komme med nyheter når det trengs, makan til flink selger. Hvis vi ser på tempoet med å få Model 3 ut til massene så ser vi kanskje snutten av denne sportsbiler i 2025... Men det er klart, bensin på bålet for fanatikerne er det jo helt klart. Nå har dere noe å leve på i noen år til. Verdens raskeste serieproduserte bil er en batteribil, men den er ikke produsert i ett eneste eksemplar ennå 👍 

Jeg synes at Tesla burde sette alle ressurser inn på sin nåværende modell portefølje. Få ryddet opp i kvalitets problemer og få fart på produksjonen av Modell 3. For meg så fremstår Musk mer og mer som en halvveis suksessfull John DeLorean enn en Henry Ford...vi vet jo alle hvordan den historien endte.. Så fort BMW eller Mercedes kommer på banen her, da tror jeg det blir ganske brutalt for sektlederen i Silicon Valley.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er minst to måter å vurdere fenomenet Tesla på. Man kan se på Tesla som en alminnelig bilprodusent med en ualminnelig produktportefølje, men som opererer med de samme rammevilkårene som alminnelige bilprodusenter. Bilene Tesla produserer er relativt kostbare og blir derfor av mange uten videre sammenlignet med tilsvarende dyre alminnelige biler fra andre bilprodusenter. Man kan imidlertid også se på Tesla som primært et teknologiselskap med høyt spesialiserte og kostbare produkter. Produksjonen er begrenset fordi produktene hele tiden endres i takt med at teknologien oppfinnes og utvikles.

Jeg oppfatter Tesla som primært et teknologiselskap og mener at en sammenligning med f.eks Mercedes-Benz og BMW ikke er den mest relevante slik som Tesla har utviklet seg de senere årene. Trolig gir en sammenligning med f.eks Porsche eller McLaren mer mening når man skal beskrive Tesla idag. Andre går lenger og sammenligner Tesla med f.eks Apple og Google, men sannsynligvis er den mest korrekte sammenligningen et sted i skjæringspunktet mellom disse selskapene. På den ene siden er Tesla ekstremt teknologidrevet og fokuset på cutting edge teknologi er derfor det viktigste. På den andre siden er Tesla et aksjeselskap og må hele tiden forholde seg til investorenes krav til forventet avkastning. Elon Musk bruker derfor mye tid på å forklare hva slags teknologi Tesla utvikler, hvilke planer de har med denne teknologien og ikke minst hva investorene kan forvente av selskapet. Her er det helt åpenbart en forståelse og/eller interesskonflikt av et eller annet slag som Elon Musk forholder seg til på sin helt spesielle måte.

Spørsmålet er naturligvis hvordan man skal betrakte Elon Musk's visjoner og planer for Tesla. Ønsker han primært å være en premissleverandør når det gjelder den mest moderne teknologien til elektriske kjøretøyer og/eller er hans visjon å forandre verden med denne teknologien? Jeg er ikke så sikker på om produksjonsvolum eller f.eks tidsaspektet egentlig er det viktigste for Elon Musk i denne sammenhengen. Uten sammenligning forøvrig gjelder dette også for Porsche og McLaren. Begge bilprodusente kunne uten tvil ha vært mye større hvis fokuset var størst mulig produksjonskapasitet og rimeligere produkter, men slik er det ikke. Apple er idag hva de er først og fremst på grunn av operativsystemet iOS (les: infrastruktur). Slik har det hele tiden vært, men da Steven Jobs satt ved roret handlet mye om design og det faktum at produktene eksisterte. Markedet har imidlertid endret seg og idag finnes det mange lignende produkter og folk flest har en avansert mobiltelefon. Apple er derfor på mange måter et helt annet selskap enn da Steven Jobs tok oss med storm.

Jeg tenker at vi ser en slags rød tråd her også i relasjon til Tesla. Som du er inne på har ikke Tesla store muligheter til å konkurrere på produksjonsvolum når f.eks de store tyske bilprodusentene har innhentet noe av det teknologiske forspranget Tesla har hatt frem til nå. Jeg er derfor temmelig sikker på at Elon Musk kan sin historie når det gjelder f.eks Apple og erkjenner dette. Derfor må Tesla hele tiden ligge i forkant med å utvikle ny teknologi for å bevare forspranget de har i forhold til de andre bilprodusentene samt teknologiselskaper som f.eks Google; som utvikler lignende produkter som er avgjørende i forhold til Teslas infrastruktur.

Når dette er nevnt har Tesla problemer med å få opp produksjonskapasiteten på Model 3. Såvidt jeg forstår skyldes dette hovedsakelig problemer med å få levert nok batterier fra Gigafactory fabrikken i Nevada og ikke så mye problemer på bilfabrikken i Fremont i California (noe presentasjonen av Roadster og Semi kan vise). Jeg oppfatter Model 3 først og fremst som et tiltak for å tilfredsstille de aksjonærene som ikke primært har et fokus på Tesla som et teknologiselskap, men som en bilprodusent. Elon Musk forsøker med andre ord å ri to hester på samme tid, men om dette lykkes vil kun tiden vise. Model 3 kommer helt sikkert på et eller annet tidspunkt i et tilstrekkelig antall, men Elon Musk er allerede videre med sine visjoner og nettopp dette er også etter min mening det eneste riktige å være hvis man leder et selskap som Tesla og vil være på forkant med teknologien. Som man forstår handler dette om fokus og hvordan man skal forstå Tesla og ikke minst Elon Musk... :)

         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gambler Musk på at de har klart å utvikle et 200KW batteri innen 2 år. Mtp størrelsen til roadsteren betyr det også mest sannsynlig at model 3 og S også vil ha rekkevidde rundt 1000km i 2020. Det er gode nyheter. 

Roadsteren så forøvrig skikkelig fin ut, og med den prislappen bør de ha opplevd interiørkvalitet også opp til europeisk standard. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng med at Model 3, S og X selvfølgelig også får dette batteriet (eller varianter) og at dette er det mest signifikante med nyheten om den nye Roadsteren. Denne bilen vil sannsynligvis praktisk talt være håndbygget og dermed kun bygges i et mindre antall. Tesla Roadster Mrk.1 (2008-2012) ble kun bygget i et antall på 2500 stk. fordi dette var hva Lotus hadde av Elise/Exige chassiser. Jeg er ellers helt enig i at bilen bør bygges etter europeisk premium kvalitetsstandard, men dette gjelder alle Teslas modeller.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser også hvor håpløst treige de etablerte bilprodusentene er når de nå skryter av å komme med biler i 2020+ som såvidt matcher dagens Tesla Model S på rekkevidde. 

BMW burde kontret med en visning av en 3-serie som klarer 1000km og kommer i 2020, om de ønsker å ha noe troverdighet som elbilprodusent i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har mye på gang også når det gjelder elektriske biler, men spørsmålet er om de gjør nok. Ledelsen i VAG har f.eks akkurat godkjent en plan til hele 330 milliarder kroner som skal få VW helt elektrisk fom. 2025. De vil gjenoppfinne bilen (og seg selv) og vil være verdensledende på elektriske biler til folket. På den måten vil de sikre at både begrepet og navnet Volkswagen (Folkevogn) er relevant også om 5-10 år. 

Tesla har ikke en sjanse mot VAG hvis man ser på disse planene i relasjon til produksjonsvolum, men Tesla kan kanskje være som f.eks Porsche (sett bort fra at Porsche også er en del av VAG) der bilene pga. status og sofistikert teknikk (les: infrastruktur) kan selges med mye større marginer (les: Apple). Det er tross alt dekningsbidraget pr. produserte enhet og ikke nødvendigvis produksjonsvolumet som er avgjørende for hvor lønnsom produksjonen er... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke så vanskelig å tro/forstå. Dette er hardcore politikk som har til hensikt å få folk til å kjøpe elektriske biler eller velge offentlig transport. Hverken mer eller mindre. Hvorvidt dette er rettferdig eller ikke er mindre interessant med mindre man tror på konsensus og bløte overganger/endringer. Jeg er faktisk litt overrasket over den uforsonlige fremferden kommunen oppviser og tenker at dette ikke er en tradisjonell norsk måte å løse tingene på. Tradisjonelt liker vi jo gjerne konsensusorienterte løsninger der alle parter har en del i resultatet.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, [space] skrev:

https://www.aftenposten.no/osloby/i/qKozL/Har-du-betalt-3000-kroner-for-beboerparkering-Na-kan-pendlere-med-elbil-ta-den-gratis

Dette her er nesten vanskelig å tro. 

Som beboer kan du da i praksis skrote bilen du har og kjøpe ny elbil, og gå i null allerede før du har kjørt en eneste meter. 

Skjønner ikke helt hvordan du går i null? Parkeringen koster 3000kr/året ikke måneden. 3000kr i året er forøvrig ingenting hvis du har råd til å bo i dette området. Oppblåst tullesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kroner og ører er dette ikke så mye, men konsekvensene av at "fremmede" elbiler kan parkere gratis og ikke minst uten tidsbegrensing på de samme beboerplassene kan få store konsekvenser for de beboerne som har biler (fossilbiler som elbiler) i et gitt område/gate i byen. Jeg oppfatter dette ikke bare som ganske urettferdig, men også som en ganske utidig form for trakassering. Problemet her er egentlig ikke fossilbiler vs. elbiler, men at tidsbegrensingen er tatt bort for "fremmede" elektriske biler. Det ligger i kortene at med stadig flere elektriske biler på veiene vil det etterhvert bli ganske håpløst å ha en fossilbil i Oslo med mindre man har en privat parkeringsplass. Spottegjengen her inne vil etterhvert få lite å gjøre i Oslo med mindre de begynner å fokusere på elektriske biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg oppfatter dette ikke bare som ganske urettferdig, men også som en ganske utidig form for trakassering. Problemet her er egentlig ikke fossilbiler vs. elbiler, men at tidsbegrensingen er tatt bort for "fremmede" elektriske biler. Det ligger i kortene at med stadig flere elektriske biler på veiene vil det etterhvert bli ganske håpløst å ha en fossilbil i Oslo med mindre man har en privat parkeringsplass. Spottegjengen her inne vil etterhvert få lite å gjøre i Oslo med mindre de begynner å fokusere på elektriske biler. 

Oslo har dessverre blitt en mer og mer uvennlig by. Man møter mer og mer motstand fra kommunen for hvert år som går gjennom deres systematiske sabotasje av infrastrukturen for å fremme sykkel og buss. Måten de fjerner parkeringsplasser på uten å erstatte de med noe er ufin, og sammen med holdningene deres mot all annen trafikk (bompenger, piggdekkoblat, rushtidsavgift) samtidig som de nekter å bygge en Ring 4 som fører trafikken utenom byen gjør at byen oppfattes som uvennlig og lite attraktiv for mange. Jeg har merket en stund nå at kommunens politikk har gjort sitt med bybildet - det er ikke like mange spennende biler å knipse nå som det var for et par år siden. Innføring av beboerparkering/fjerning av gratis gateparkering på spesielt Frogner og Majorstua vil i praksis fjerne alt av interessante hobbybiler man ser i sommerhalvåret. Dette skjedde for en stund siden på Bislett og området oppover mot Adamstuen som før var et paradis for spotting. Nå står gatene halvtomme med en og annen Avensis.  Så spottetråden vil nok bli ganske stille fremover, spesielt siden andre ikke lenger gidder å bidra heller (men det er en annen sak).

Satt forresten å leste om nye 911/992 som kommer om et drøyt år. Mulig dere har diskutert den tidligere her, men ikke overraskende vil alt bli større, og muligheten for manuell kasse forsvinner muligens. Dog vil den ikke bli levert med firesylindret motor. Kan se ut som Porsche brant seg litt på dette ifbm Boxster og Cayman hvis man ser på salgstallene for Tyskland - Boxster ned 20% i forhold til 2016 og Cayman ned hele 41,9%! For å kompensere for dette frister Porsche nå med svært fordelaktige leasingtilbud...Sikkert greit å ikke gå på samme smellen med 911. Dog drar de jo til med en ladehybrid-992 med ulne bremser og mer vekt - skal bli spennende å se om den flopper eller om politisk korrekthet har inntatt sportsvogn-entusiastene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke situasjonen i Oslo i detalj, men i forhold til det jeg leser i avisene og hører fra venner (og her inne) så virker kommunens politikk når det gjelder trafikkal infrastruktur unødvendig aggressiv. Jeg er ikke uenig i at overgangen til elektriske biler er nødvendig, men man bør ha en tilfredsstillende overgangsperiode slik at folk får tid til å reagere praktisk og økonomisk. Det som skjer nå mhp. parkeringsmuligheter virker som et resultat av et ekstremt tankesett og det er aldri fornuftig. Det skulle nødig bli slik at man vinner slaget, men taper krigen når det gjelder miljøet bare fordi noen ekstreme politikere ikke forstår at vi må trekke lasset sammen.

Jeg er ikke helt oppdatert når det gjelder Porsches planer for 992 generasjonen, men jeg tenker at det ikke er uten grunn at interessefellesskaper som f.eks The Manual Gearbox Preservation Society dukker opp på FB. At salget av Boxster/Cayman (718) har blitt signifikant redusert overrasker meg ikke. Den nye B4 motoren er effektiv, men helt uten sjarme i forhold til den gamle B6 motoren + at "wanna be" 911 effekten er borte. Det kan derfor virke som om 924 og tildels 914 "spøkelset" har dukket opp igjen.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.11.2017 at 8:06 AM, macrorain said:

Skjønner ikke helt hvordan du går i null? Parkeringen koster 3000kr/året ikke måneden. 3000kr i året er forøvrig ingenting hvis du har råd til å bo i dette området. Oppblåst tullesak.

Ups! Tenkte pr mnd :)

Ingenting overrasker meg når det gjelder prising av parkering i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/2/2017 at 20.34, Fredrik skrev:

I henhold til Lamborghini's administrerende direktør, Stefano Domenicali, kommer deres første SUV siden LM002 (1986-1993) på markedet i april måned. Navnet er "Urus" og den vil ha en V8 med biturbo som yter 600 HK. Såvidt jeg forstår er dette ikke den samme V8 motoren på 3993 cm3 som finnes i bl.a Audi A6 (les: VAG eier Lamborghini). 0-100 Km/t vil iht. Lamborghini gå løs på under 4 sekunder og topphastigheten vil være over 325 Km/t. Prisen på herligheten vil være rundt 180000 euro eller ca. 1,6 millioner norske kroner før ekstrautstyr og avgifter. Det vil også komme en hybridversjon senere.

Det er interessant å se hvordan fokuset med SUV'ene har endret seg med årene fra å være primært et arbeidsredskap til å være en crossover mellom tradisjonell 4x4, stasjonsvogn/coupe og sportslig bil... :)

http://www.thedrive.com/news/7382/lamborghini-urus-suv-will-arrive-in-april-ceo-says

 

 

Nå er det kun 2 uker til Lamborghini Urus blir presentert den 4 desember og såvidt jeg forstår får den ca. 650 HK og fem forskjellige kjøreprogrammer: street, sport, race, sand, land og snow... :)

Lamborghini LM002

Jeg kan forøvrig huske LM002 ganske tydelig iom. at disse i Norge ble forhandlet igjennom Italbil AS som hadde salgslokaler på Hoff Gård mellom Smestad og Skøyen i Oslo (jeg bodde i området). Såvidt jeg vet ble det solgt 4-5 av disse bilene i Norge (ut av en totalproduksjon på 328 stk.) og det var litt av et syn når man av og til så disse kjøre nedover Hoffsveien. De var massive på 80-tallet i forhold til de fleste andre bilene på veiene inkl. lange utgaver av Mercedes-Benz Geländewagen og Range Rover (les: SUV'ene som vi kjenner det idag var ennå ikke oppfunnet). Litt ved siden av, men dekkene på LM002 er spesiallaget til bilen av Pirelli (345/60-17) og koster idag (nyproduksjon) ca. 35000 NOK pr. dekk i USA .. :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...