Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... 800-1000 realistiske kilometer er jo på en måte den hellige gral når det gjelder elektriske biler. Først da kan man virkelig begynne å sammenligne kjørelengden med hva økonomiske bensinbiler og større dieselbiler klarer. Jeg tror helt klart at dette er realistisk i løpet av 2-3 år og batteriene vil bare bli enda mer imponerende ettersom årene går. Bortsett fra prisen på de beste elektriske bilene (les: Tesla) er det derfor kun kort tid til det ikke lenger gir noen egentlig mening å kjøpe konvensjonelle biler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, [space] skrev:

https://www.cnet.com/roadshow/auto/2022-volkswagen-i-d-buzz/preview/

Gammel artikkel, men lansering 2022 og den skal klare 434 km. 

Det tallet bør oppjusteres KRAFTIG nå. Fra denne uka er alle konsepter med under 1000km rekkevidde dødfødt. 

434 km er ikke mye å skryte over i 2022 nei vil jeg tro. Jeg synes det også er litt ":-s" å idag bestille Ampera-e som ikke har levering før langt ut i 2019 nå. De har sluttet å signere nye kontrakter på de nå leste jeg, selv om mange har avbestilt etter den voldsomme prisøkningen på 45 000,- på en bil til litt over 300 000,-. Skal man tro alle rykter kommer det mye biler som er mer spennende enn Ampera-e i 2019 til 350 000,-. Hyundai Kona f.eks., kommer til å fås i 300 km og 500 km rekkevidde, samt at Hyundai sier de skal gå hardt inn for å prise bilen konkurransedyktig. Mini Cooper kommer med elektrisk utgave. BMW og Audi kommer jo, men da litt høyere priset enn Ampera-e.
BMW har jo stadig i3 som Ampera-e har bøffet designelementer ifra, om rekkevidden ikke er der enda er det i hvertfall en finere og bedre(man kan definere hva "bedre" er selv) bil selv om de utstyrsmessig sikkert er lik.
Jeg hadde troa på Ampera-e og modellen var viktig for Opel og skulle løfte merket, jeg liker ikke bilen eller Opel, men det kan jeg se forbi i denne sammenheng. Istedet roter de det til med bestillingene og klarer ikke å levere og ta unna bestillingene og mistet helt oversikten og til slutt nå legger de på 45 000,- med tilbakevirkende kraft(ikke de som har fått den levert, men de som har signert kontrakt). Snakk om å skyte seg selv i foten.
Jeg tipper de andre leverandørene gnir seg i hendene. Hyundai med sin kommende Kona kan gjøre det godt, samme med Kia Niro som også kommer som elektrisk, som jeg tipper begge er i samme prisklasse.

Ser vi på øvre prisgruppe i elbil, så er jo I-Pace her snart. Den er bare så kul, skikkelig bøllekul. Jeg tror Tesla Model S og X merker det godt når denne og Audi E-tron Quattro, MB EQC og BMW X3 elektrisk kommer. I-Pace anyday over Model X. :beer:

5a15ce7fce81d_BoldExteriorModelDisplay_tcm76-306930_desktop_1368x770.thumb.jpg.412f463acc7dd086a022208007b6a9bd.jpg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er rekkevidden oppgitt på i-Pace?
Den ser knalltøff ut, men har den like mye "tech" som Tesla.

Denne artikkelen fra Alex Roy er egentlig ganske interessant, om en ser bort fra klagingen på Doug Demuro.

http://www.thedrive.com/opinion/15838/the-truth-behind-doug-demuros-tesla-model-3-review

Tesla har helt klart ting gående for seg. De treffer "iphonegenerasjonen" perfekt.
Bare de får igang hjulene skikkelig på fabrikken, kommer Model 3 til å selge som bare det.

Jeg vil gjerne ha en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, [space] skrev:

Hvordan er rekkevidden oppgitt på i-Pace?
Den ser knalltøff ut, men har den like mye "tech" som Tesla.

Denne artikkelen fra Alex Roy er egentlig ganske interessant, om en ser bort fra klagingen på Doug Demuro.

http://www.thedrive.com/opinion/15838/the-truth-behind-doug-demuros-tesla-model-3-review

Tesla har helt klart ting gående for seg. De treffer "iphonegenerasjonen" perfekt.
Bare de får igang hjulene skikkelig på fabrikken, kommer Model 3 til å selge som bare det.

Jeg vil gjerne ha en!

I-Pace:
400 hk og 0-100 på ca. 4 sek, 700 nM og 4x4(selvfølgelig).
Den har rekkevidde på over(ikke spesifisert nærmere) 500 km.
Bagasjerommet bak er på 530 L og foran på 36 L.

Model X derimot har idag på Tesla sine nettsider idag kun 3 valg, 75D, 100D og P100D. Hvor 75D gjør 417 km og 100D gjør 565 km. 75D gjør 0-100 på 5,2 sek og 100D på 4,9 sek. P100D er helt vill og tar samme på 3,1 sek.. Så da spørs det hva man veier opp. Model X har større bagasjerom 558 L bak og 187 L foran.  
Skal man se på tallene og bare tallene er jo Model X P100D og foretrekke, men den har en startpris på nesten 1,2 millioner, kontra 100D som starter på 880 000,-, 75D på 720 000,-. Jeg vet ikke hvor Jaguar setter sin bil prismessig. 

Likevel er 530 L bagasjerom stort nok for de aller aller fleste, det er faktisk veldig stort. Rommet foran blir vel sikkert kun brukt til ladeledning og varseltrekant på I-Pace, mens Model X har da litt mer å gå på der. Om en bil gjør unna 0-100 på 4 sek eller 6 sek har ingen betydning i hverdagen. Det er hurtig uansett hvordan man vrir og vrenger på det og kjører fra de fleste i lyskryssrace. BMW i3s gjør 0-100 på 6,9 sekund og selv det er hurtig.

Så ja, alt over veier egentlig mot Tesla. Likevel synes jeg I-Pace er finere og mer forseggjort, det er litt mer sjel i bilen. Jeg har ikke tatt med Model S og Model 3 i sammenligning fordi I-Pace sikter seg mot Model X - kundegruppen. Jeg vet ikke ladetiden på Model X, men I-Pace er fulladet på 2 timer med  50kW DC hurtiglader. Så ja.. 

i-pace-london-drive-car_10.thumb.jpg.f9bf45f78bb6c73b47ebe69a182c2a1b.jpgi-pace-london-drive-car_11.thumb.jpg.877730f932ba62707a9779686bbd88ac.jpgi-pace-london-drive-car_12.thumb.jpg.066a9f9a399c626f5f5cdc38632e010e.jpgi-pace-london-drive-car_15.thumb.jpg.773fcd99114f5a7a2bece0ad9eec95ed.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg model X er grusom, og folk må slutte å kalle det en SUV. Det er en MPV, som en "teched up" Voyager.

I-Pace på sin side er lekker! Det blir spennende å se prisen.

En kollega er ute etter ny bil nå. Med hytte på Hemsedal (oppi en fjellside) er det kun 2 reelle alternativer i elbilverden for ham. Model S med 4x4 eller Model X. Så kommer neste kravet hans. Han må kunne ha takboks OG henger. Vips så var vi tilbake på diesel og bensinbiler.

 

Lurer på om noen har vært ute og testet måkevingedørene sine i snøføyken her på østlandet i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Model X kan ha hengerfeste og Model S kan ha takboks. Samtidig blir noe værre :)
 

Jeg tviler på om rekkevidden på X3 kommer i nærheten av det Tesla kan levere. Kanskje opp mot det 75D klarer, men jeg tviler på det også. Det har i alle fall ikke vært mye skryting fra den kanten ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, [space] skrev:

Ja. Model X kan ha hengerfeste og Model S kan ha takboks. Samtidig blir noe værre :)
 

Jeg tviler på om rekkevidden på X3 kommer i nærheten av det Tesla kan levere. Kanskje opp mot det 75D klarer, men jeg tviler på det også. Det har i alle fall ikke vært mye skryting fra den kanten ennå.

Jeg tror jeg leste en dag at BMW selv har gått ut å sagt at alt under 200 miles ikke er konkurransedyktig når det kommer til normalstørrelse på bil(altså, ikke i3, Zoe, 1-serie, A1, Golf osv.). Det vil si ca. 320 km.. Jeg leser en annen plass at det er hevdet at X3 skal ha rekkevidde mellom 311 og 435 miles, som er da ca. mellom 500 km og 700 km. Så det er vanskelig å si før noe konkret kommer ut. Jeg håper BMW i det minste putter i 500 km på 2019/2020-modellen og så bare øker de fortløpende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt vil jeg si at etter å ha testet flere jaguarer og RR modeller, teknikk er ikke deres styrke... image og utseendet mer så. Så her vil jeg tro i pace faller gjennom. Det er også en ganske kompakt og lav bil, så hvis man snakker om at model X ikke er SUV, vel hva er da i pace? Den har et svært moderne uttrykk, prisen vil havne på ca 75d nivå’ish.

Men det tettner seg til, BMW var tidlig ute - men har rotet seg bort litt kan det se ut som, da alle dens naturlige konkurrenter kommer med elektrisk SUV før dem. I det hele tatt er det ikke alt Som er like imponerende fra bmw om dagen, kanskje det bare er meg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Jeg er også enig i at I-Pace ikke direkte er en SUV. Men den er ikke på MPV-stadiet som Model X. Jeg vet ikke hvor jeg skal plassere den. SAV i likhet med X4 og X6? Eller crossover? Jeg har ikke svar. Selv om bilen er kompakt er det fortsatt en greit stor bil. På størrelse med nyeste X3 ser jeg når jeg nå sammenlignet dimensjonene. X3 er litt høyere. Kvaliteten i Jaguar kjenner jeg heller ikke til, men som premiummerke idag burde de levere varene. Om de ikke gjør det, så skyter de seg selv i foten i likhet med Opel med sin Ampera-e. Uansett er designet midt i blinken for meg på I-Pace. 

En I-Pace vil nok likevel utgå for min del på grunn av pris og jeg tør å tippe at når bruktprisen på de er på tålelig nivå så er det kommet enda mer nytt og spennende. Derfor har jeg i hodet siktet meg litt inn på 4GT eller X3 elektrisk når de er et par-tre år brukt. Hvem vet!?

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Tesla Model X egentlig ikke er en SUV, men en MPV har også alltid vært min påstand og jeg liker heller ikke designet på bilen spesielt godt. I forhold til I-Pace ser den i alle fall stor og klumpete ut. Jaguar sliter forøvrig generelt litt med det samme problemet som Tesla ved at den opplevde kvaliteten på interiøret ikke er på premium tysk standard.

Jeg liker Model 3 og jeg registrerer at Tesla nå har begynt å motta ordrespesifikasjoner fra folk utenfor innerkretsen (ansatte i Tesla og spesielt utvalgte testsjåfører). Utviklingen for Model 3 ser dermed straks mye mer lovende ut, men det vil stadig gå lang tid før vi ser bilen på denne siden av dammen. 

Jeg venter også med spenning på hva spesielt Volvo kommer med når det gjelder elektriske modeller. Designet på de nye modellene er fabelaktig (virkelig sofistikert) og Volvo har uttalt at de blir blandt de første konvensjonelle bilprodusentene til å legge om hele produksjonen til elektriske biler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye Volvoene er stilig, men jeg synes de er for dyr, de ligger jo på samme pris som BMW og da hadde jeg valgt BMW. Ellers blir det spennende å se utviklingen til Polestar som er/blir Volvo-baserte elbiler. Knalltøff.

https://www.polestar.com/press-release/2017/10/17/polestar-unveils-its-first-car-the-polestar-1-and-reveals-its-vision-to-be-the-new-electric-performance-brand

press_release_01.thumb.jpg.0a8976d983f84763692e224c6ff386e9.jpg

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, [space] skrev:

Denne artikkelen fra Alex Roy er egentlig ganske interessant, om en ser bort fra klagingen på Doug Demuro.

http://www.thedrive.com/opinion/15838/the-truth-behind-doug-demuros-tesla-model-3-review

Tesla har helt klart ting gående for seg. De treffer "iphonegenerasjonen" perfekt.
Bare de får igang hjulene skikkelig på fabrikken, kommer Model 3 til å selge som bare det.

Jeg vil gjerne ha en!

Apropos det interessante fenomenet "iPhone-generasjonen" og Tesla (spesielt i USA i relasjon til Model 3). Hvis Tesla er "iPhone-generasjonens" bil hvilken generasjon forsøker BMW å nå med denne reklamen for X2? ... "Snapchat-generasjonen"?

Historien som denne merkelige reklamen forteller går langt over hodet på meg og jeg synes egentlig at den bare er dum, men så er jeg åpenbart alt for gammel også (jeg liker bilen dog). Hypingen for Model 3 og Tesla generelt har jeg imidlertid ingen problemer med å forstå... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par korte nyheter. Først litt mer (eller faktisk ganske mye) om Lamborghini Urus og deretter litt om interiøret i den nye Mercedes-Benz A-klasse... som er fantastisk for bilklassen... :)

Lamborghini Urus deler plattform med Audi Q7, Bentley Bentayga og Porsche Cayenne (les: VAG eier Lamborghini). V8 motoren er en variant av Audi's V8 motor på 3993 cm3 og utvikler maksimalt 650 HK samt 850 Nm. Lamborghini gikk for en V8 motor istedenfor deres egen V12 motor på 6498 cm3 pga. høye avgifter på motorer fom 4,0 liter i Kina (akkurat dette er verdt å merke seg i relasjon til store/dyre premiumbiler generelt). 0-100 Km/t skal iht. Lamborghini gå løs på 3,7 sekunder, men flere biljournalister har logget tider ned mot 3,4 sekunder. Topphastigheten er 298 Km/t.

Forbremsene er blandt verdens største i produksjonsbiler. De har en diameter på hele 17,3 tommer og er selvfølgelig keramiske. Felgdimensjonen er derfor minimum 21 tommer, men felger helt opp til 23 tommer er mulig å montere på bilen. Vekten på bilen er 2268 Kg (inkl. sjåfør på 75 Kg og 90% full drivstofftank). Til sammenligning veier BMW X6M 2340 Kg. 

http://www.motortrend.com/news/2019-lamborghini-urus-prototype-first-drive-review/

Sjekk dette interiøret i den nye Mercedes-Benz A-klasse... en A-klasse!... :)

mercedes-a-class-exclusive-images-and-sp

mercedes-a-class-exclusive-images-and-sp

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...