Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Rent estetisk synes jeg at det 7-8 år gamle designet på Saab 9-5 Mrk.II har tålt tidens tann veldig bra. Bilen ser ikke gammeldags ut og hvis bilen er bygget etter Saab's egne spesifikasjoner (noe jeg faktisk tror at er tilfellet) er heller ikke den grunnleggende chassis teknikken utpreget gammeldags. Saab nådde å bygge kun 11280 stk. av denne modellen før det var ubenhørlig kroken på døren pga. massive økonomiske problemer. Det går noen av denne modellen her i Århus og såvidt jeg kan se på nummerskiltene kjøres de stadig av de originale kjøperne (les: i Danmark får bilene nye skilter ved eierbytte). Jeg tror derfor at planen til NEVS virker fornuftig og det vil heller ikke bli problemer med å få solgt bilene i Kina. Der borte er det den reneste Klondike-stemningen når det handler om elektriske biler. Det meste fra vesten kan selges til gode priser... :)

EDIT: Håpløst! Jeg ser nå at det ikke handler om 9-5 Mrk.II, men derimot om 9-3 Mrk.II. Ikke at det gjør en veldig stor forskjell, men 9-5'en er en 7-8 år nyere konstruksjon og i motsetning til 9-3 var den alltid en ganske fornuftig konstruksjon. 9-3 ble imidlertid bra mot slutten... det skal Saab ha og de klarer generelt tidens tann meget godt. Det er stort sett for dyre driftskostnader i forhold til bedre og nyere alternativer som tar bilene og ikke f.eks rust. 

Apropos gammel morro så må jeg si at Harry Metcalfe's 50000 kroners bil nå begynner å bli seriøs kul. Lydbildet på bilen etter div. oppgraderinger er fantastisk og nå går bilen også meget bra. Stort mer artig 70-talls klassiker skal man lete lenge etter... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi A3 RS3 Limousine er Audi's direkte konkurrent til BMW M2 Coupé (som uten tvil er en av mine favorittbiler). Man kan argumentere for at A3 (inkl. limousine/sedan varianten) bare er en dyr Golf 7 (de deler MQB plattformen), men rekkefemmeren på 2480 cm3 gjør en stor forskjell. Den yter 400 HK mellom 5850 og 7000 rpm samt 480 Nm mellom 1700 og 5850 rpm. 0-100 Km/t går løs på 3,9 sekunder og topphastigheten er 280 Km/t.

Prisforskjellen fra toppmodellen i Golf programmet - Golf R (2,0 TSFI rekkefirer på 310 HK) er relativt heftig. 41100 Euro mot 54600 Euro for A3 RS3 Linousine, altså 337000 NOK vs. 448000 NOK før norske avgifter. A3 Limousine finnes ikke normalt i det tyske modellprogrammet, men den er basert på bl.a den amerikanske utgaven av Jetta som er en slags upmarked variant av Golf i USA. Interessant nok produseres Jetta (altså en firedørs sedan av Golf) i Mexico, Russland, India, Kina, Malaysia, Brasil og av alle land Nord-Korea (via sydkoreanske Pyeonghwa Motors - PMC). Pyeonghwa betyr forøvrig "fred" på koreansk. Så mye for den økonomiske boykotten av Nord-Korea.

Vel... rekkefemmeren i RS3 er uansett fantastisk og lydbildet er formidabelt. Det er ingen tvil om at denne motoren er Audi's historiske relasjon til Ur-Quattro som begynte med Audi B2 i 1980 og fortsatte med rallymonstrene A1, A2, Sport Quattro og Sport Quattro S1 E2 med opp tom. 600 HK, 0-100 Km/t på 2,6 sekunder og en topphastighet på over 320 Km/t der bl.a Walter Röhrl briljerte på rally scenen. Ur-Quattro vant totalt 23 WRC (World Rally Championship) i perioden 1981 til 1985... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla har nå sannsynligvis kommet opp i en produksjon på 5000 stk. Model 3 i uken. Dette tilsvarer en månedlig produksjon på ca. 20000 biler eller ca. 240000 biler årlig. Tesla har ennå ikke offentlig bekreftet tallene, men jmf. underleverandører som f.eks taiwanesiske Hota Industrial Mfg. Co har de nå øket deres produksjon av komponenter til drivverket på Model 3 med 40% svarende til 5000 biler pr. uke. Delene blir nå også sendt med fly til California og ikke med skip som tidligere.

Det er selvfølgelig mulig at noen av disse delene ender på lager hos Tesla før de faktisk skal brukes i produksjonen av Model 3, men selv om delene nå skulle bli produsert for lager er det grunn til å tro at det maksimalt handler om 3-4 ukers produksjon. Ergo vil Tesla nå målet jmf. Elon Musk's masterplan for Model 3 på 5000 produserte biler pr. uke i januar 2018. Dette er faktisk noe tidligere enn de opprinnelige planene som var i slutten av første kvartal 2018 (altså innen utgangen av mars måned 2018)... :)

http://www.thedrive.com/sheetmetal/16971/tesla-increases-model-3-production-to-5000-units-per-week

Sort of back to the future. Porsche har restaurert 901 nummer 57 og bilen vil fremover bli vist på Porsche museet i Stuttgart. Dette er en av kun 82 stk. 901 som Porsche bygget i perioden mellom 14 september og 16 november i 1964 i forkant av den internasjonale bilutstillingen IAA i Frankfurt der 901 skulle presenteres som en arvtaker til 356. Peugeot mente imidlertid at de hadde rettigheten til modellbetegnelser med kombinasjoner av tre tall der tallet i midten er 0 (altså f.eks 208, 308 og 508 som er noen av dagens modellbetegnelser for Peugeot). Porsche valgte derfor å erstatte 0 med 1 og 901 ble til 911. Ingen av de 82 901 modellene ble offisielt solgt, men noen få av de aktuelle bilene har i ettertid dukket opp hos private eiere.

Disse bilene er uansett ekstremt sjeldne og da en original 901 i 2014 dukket opp i Potsdam kjøpte Porsche bilen for 107000 euro (ca. 1,05 millioner kroner). Porsche restaurerte bilen og det er denne bilen som nå kan studeres nærmere på Porsche museet. En litt annen artig sak er at lokalene der Porsche restaurerer biler kan observeres igjennom vinduene bakerst i vestibylen på museet (der det også er en liten kafé til venstre)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forlengelsen av innlegget vedrørende bl.a Audi A3 RS3 Limousine (inkl. BMW 2-serie Coupé) melder Mercedes-Benz nå at de vil bygge en sedanvariant av A-klassen (altså en mer sedan lik modell enn CLA som er basert på A-klassen). Markedet for små sedanmodeller er voksende i bl.a USA og Kina og en bit av den kaken er også MB's motivasjon for å utvikle modellen. Britta Seeger, som er MB's CBO (Chief Brand Officer), sier at små sedanmodeller er populære blandt yngre bilkjøpere i USA, men er også interessant som innstegsmodell for de som foretrekker noe annet enn hatchback modeller (som f.eks BMW 1-serie). Det er imidlertid uvisst om A-klasse sedan kommer til Europa (noe heller ikke Audi A3 Limousine og den tekniske slektningen VW Jetta gjør).

https://jalopnik.com/mercedes-says-theyre-bringing-an-a-class-sedan-to-the-u-1821367785

Det er ikke helt overraskende at Toyota nå melder at de også vil satse kraftig på elektriske biler i årene som kommer, men det har tatt sin tid for de høye herrer i Japan å erkjenne at hydrogenteknologien er for kompleks og dyr til å kunne brukes som en direkte konkurrent mot de betydelig enklere og ikke minst billigere elektriske bilene. Toyota sier at de vil ha minst 10 elektriske bilmodeller på plass fom. 2020. Det er verdt å merke seg at Toyota vil introdusere disse modellene helt spesifikt i Kina først, deretter hjemmemarkedet Japan, India, USA og til sist Europa. Dette er ikke tilfeldig iom. at det forteller noe om hvor Toyota mener at den største veksten i elektriske biler kommer (hvis vi ser bort fra Japan som nok heller skyldes Toyotas størrelse på hjemmemarkedet og pratisk logistikk).

https://www.dinside.no/motor/toyota-hiver-seg-rundt-og-gjor-som-konkurrentene/69192064

Min favoritt BMW modell... :)

https://petrolicious.com/articles/bmw-e9-30csl-is-legend-written-in-code

bmw-e9-30csl-is-legend-written-in-code-1

En liten kuriositet til slutt. Alle BMW modellene hadde tidligere panseret hengslet i forkant, men på slutten av 80-tallet ble dette ulovlig så E34 var den siste modellen (tror jeg) med denne løsningen. E31 og E36 ble derfor de første modellene med panseret hengslet i bakkant. Jaguar F-type har imidlertid panseret hengslet i forkant og selv om dette fra et mekanikerperspektiv ikke er særlig praktisk ser det kult ut ... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe forskjell på Audi A3 Limousine og A3 Sportsedan? Sistnevnte finnes ihvertfall i Europa, og ligger også i konfiguratoren på Audi.no. Det kryr ikke av de rundtom, men ser nå en og annen i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... jeg må ha blinset/blandet litt der iom at Audi faktisk tilbyr A3 som limousine (altså sedan) i Europa. De kaller den A3 Limousine i Tyskland, mens de andre A3 variantene kalles Sportback og Cabriolet. Se evt. her under A3. Volkswagen selger imidlertid helt sikkert ikke den beslektede Jetta varianten (altså Golf med rumpe) i Europa.

Jeg tenker at BMW i denne sammenhengen helt klart burde tilby 2-serien også som sedan som en slags moderne E30 med fire dører. Jeg hadde heller ikke sagt nei takk til en 2-serie Touring og gjerne som 230i xDrive Touring - som f.eks en moderne E30 325ix Touring... :) 

https://petrolicious.com/articles/the-bmw-325ix-is-the-coolest-e30-of-them-all

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope... Gran Coupé er ikke en ordentlig sedan like lite som Mercedes-Benz CLA er det og nettopp derfor vil MB bygge en skikkelig sedanmodell av A-klassen for å kunne konkurrere mot Audi Limousine og VW Jetta. Gran Coupé og f.eks CLA er hybridmodeller der bilprodusentene blander sedan og coupé konseptene (det viktigste er at taklinjene bak faller omtrent som på en coupé, mens resten av bilen er som en sedan). En ekte sedan er som en alminnelig 3-serie Limousine eller Sedan på norsk. Det jeg ønsker meg er en 2-serie (eller 1-serie) som en 3-serie Sedan eller aller mest en tilsvarende 1/2-serieTouring modell... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... hva som er Europa kan man jo diskutere. Noen mener at Europa strekker seg helt til Kaukasus, men den vet jeg ikke helt om jeg kjøper (i alle fall ikke slik som man normalt omtaler Europa). VW Jetta bygges som tidligere nevnt i Mexico, Russland, India, Kina, Malaysia, Brasil og Nord-Korea. Jeg vet ikke, men kanskje f.eks de britiske Jetta'ene importeres fra India?... :)

@Marius2002 Yes... der har vi 1-serie sedan og den er ganske kul... type moderne E30 med fire dører. Jeg er litt svak for akkurat den modellen siden jeg i 1988 kjøpte nettopp en E30 320i med fire dører... :)

Vår tidligere 1987 E30 320i i Lloret de Mar i Spania

large_320i.jpg.232c18d149896a2e719c6a07c

På dette bildet hadde bilen de såkalte originale BMW "bottle cap" 14" felgene, men den fikk senere tradisjonelle 15" BBS felger (helt godkjent på en E30 i 1988). Foran hadde den lufteslissen fra 325i i frontspoileren, tåkelys og bak den lille leppen fra M-Tech programmet. Innvendig hadde bilen sportsseter, M-Tech I ratt og gearspake (forøvrig verdens beste ratt). Jeg hadde også fullt Alpine stereoanlegg med 6 høyttalere, equalizer, to kraftige forsterkere og en 10" subwoofer som var festet i ryggen på baksetene (original løsning i skiåpningen). Skikkelig godlyd/bass allerede i 1988... :)  

Motoren var en drøm av en M20B20 rekkesekser på 129 HK og 164 Nm. Motoren var ikke den kraftigste, men var så silkebløt og turtallsvillig som en alminnnelig BMW rekkesekser kan bli. 0-100 gikk løs på rundt 10,5 sekunder og topphastigheten var 196 Km/t. Dette var ganske fornuftige ytelser i 1988 og til sammenligning klarte f.eks E28 528i (M30B28, 184 HK og 240 Nm) med automatgear 0-100 Km/t på 11 sekunder og hadde en topphastighet på 208 Km/t. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste 1-serie sedan har til felles med E30 er BMW rondellen på panser og bakluke. Ut over det har denne bilen like mye til felles med E30 som en Suzuki Baleno... Ikke har den bakhjulstrekk, ikke har den langsmontert motor og ikke er den basert på en BMW plattform. Den er på toppen av alle ting ikke laget i Tyskland, men i Kina for kun det kinesiske markdet. Denne BMW er kanskje så langt ifra en moderne E30 som det går an å komme. 2-serie Coupe derimot er det nærmeste man kommer en moderne E30. Jeg hadde gleden av å ratte både gamle 125i E88 og nå nyeste M240i. Hvert eneste fiber i de bilene der har skikkelig klassisk BMW DNA. Sekser, bakhjulstrekk og mulighet for manuell. Lyd og sanser, alt er på plass 😀

Men når det er sagt, så er 1-serie sedan en veldig flott liten BMW. Det hadde forsåvidt vært fint om BMW solgte den i Europa, tror den kunne slått godt an her. Men da måtte nok BMW ha investert i en europeisk produksjonslinje. Med xDrive så er nok dette en meget artig bil i 125i utgaven 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...