Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Det er jo ikke slik at jeg mer eller mindre plutselig har mistet interessen for biler generelt og BMW spesielt (selv om jeg for tiden kjører Citroën). Det handler kun om at jobben kommer til å ta svært mye tid fremover og at jeg derfor ikke har så mye ekstra tid til en hobby som denne tråden og forumet forøvrig (eller andre hobbyer jeg har). Vi får se hvordan det går, men noen innlegg vil jeg helt sikkert skrive i f.eks helgene og når jeg ellers får tid.

Vår nye C4 Picasso (kort utgave) ble kjøpt pga. verdi for pengene (altså fordi den hadde en temmelig sympatisk pris hos en Citroën forhandler her i Århus) samt at den passer vårt bruk perfekt. Den har en 1,6 liter dieselmotor som yter 120 HK og 300 Nm (Euro 6). Diesel er stadig stort her i Danmark og vil være dette i minst 5-6 år fremover før elektriske biler så smått kommer til å ta over. Danmark ligger i likhet med f.eks Tyskland langt etter Norge på dette området. Gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring er relativt hyggelige 0,38 liter/mil, Co2 er 100 gram pr. Km og NoX er 71,6 gram pr. Km. 0-100 Km/t går løs på 11,3 sekunder og topphastigheten er 189 Km/t.

Det store kjøpsargumentet for bilen er imidlertid innvendig plass, komfort og fleksibilitet. Støynivået er svært lavt fordi bilen bl.a har laminerte sideruter, men også utstrakt bruk av støyisolerende materialer. Benplassen bak er meget bra takket være individuell justering av baksetene samt at vinkelen på seteryggen også kan justeres på samtlige seter. Når man har to barn i voksen størrelse er slikt naturligvis ganske viktig... :)

C4 Picasso kjører OK, men er selvfølgelig ingen BMW. Når dette er nevnt liker jeg faktisk bilens kjøredynamiske egenskaper og kanskje spesielt med tanke på at den er en MPV og at man derfor sitter høyt som i en kompakt SUV a la f.eks den tekniske slektningen Peugeot 3008 (ny type) og andre tilsvarende SUV'er. Frontvinduet er også stort som på en Tesla Model X og dette er naturligvis ingen ulempe vedr. komfortnivået. Bilder kommer etterhvert... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎06‎.‎01‎.‎2018 at 8.53, Marius2002 skrev:

Ford liker jeg generelt ikke, jeg sier derimot ikke at de ikke har kurrante biler idag. Dessuten finnes det modeller opp igjennom tidene som er skamrå. 17M, Mustang, Granada, Anglia og noen til. Mine besteforeldre på morsiden har kun hatt Ford siden tidenes morgen. Startet vel med en Anglia og var innom Granada, noen Sierra, Scorpio, et par Mondeo og til slutt en Focus(sikkert fler jeg har glemt).

Har faktisk hatt 6 Ford privat og 3 firmabiler. De få fordelene Ford har i forhold til konkurrentene i samme klasse vil jeg si er inspirerende kjøreegenskaper, greit med utstyr og i mitt tilfelle driftssikkerhet. Har aldri opplevd havari eller alvorlige feil på bilene. Det største problemet med Ford har tradisjonelt vært verditap, samt at de ikke er spesielt prisgunstige i forhold til Opel, Kia, Hyundai og japsene.

Min nåværende Focus er straks 10 mnd gammel og har gått 43000km. Den er i mine øyne artig å kjøre i forhold til hva det faktisk er, men føles litt billig i forhold til Mondeo. Noen dårlige løsninger her og der, men den har i hvertfall gammeldags håndbrekk slik at man kan brekksladde på snø og is. Får dog ikke slått av ESP (kun antispinn), det irriterer vettet av meg noen ganger når tante HMS skal moderere utagering på parkeringsplasser...

 

On ‎06‎.‎01‎.‎2018 at 21.48, Fredrik skrev:

Det var også andre bilmodeller som f.eks Lancia Delta Integrale (dyr), Toyota Corolla GT (dyr) og ikke minst BMW E30 318is/320i/325i (dyr).

Fant en test av en facelift 1987 944 i et gammelt norskt bilblad. Den kostet 600 000kr, noe som var doble prisen av den allerede dyre E30 320 som kostet ca 300 000kr. Jeg har ikke priser på GTI-bilene, men vil jo tro de lå i området 180-280k et sted? Noen japper som husker?...Legger ved et bilde av en Corolla GT jeg hadde. Knipset noen km utenfor Liechtenstein. Har flere ganger vurdert å kjøpte en GT igjen, men det er under 10 igjen på skilt i Norge nå, så vanskelig å få tak i. Dessuten er de ofte rustne, og slitedeler er vanskelig å få tak i. Toyota sluttet å produsere deler til disse for 12-14 år siden.  

Gratulerer med bil, Fredrik. Dog er jeg overrasket over at du som er såpass opptatt av økonomi kjøper en såpass stor og tung bil i forhold til de to du har eid før denne. Personlig har jeg mer sansen for Up! og Cactus enn Picasso da de var noe mer innovative og spennende i forhold til Picasso som er veldig A4.

 

159_5955.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther en kompis kjøpte seg en 2015 Mondeo nå og han er storfornøyd og lige så med kollegaen min med S-MAX. Så jeg tviler ikke på at bilene er kurrant :) Ford havner litt under samme som Opel for meg dessverre, samme som Toyota er "døll" for deg. Men traff på en Focus RS i oktober/november(?.. den med mye hest og 4x4) i en fin blåfarge, spenstig lydbilde og sikkert en morsom bil. Kult at den var lokalregistrert og den var ny i august 2017 så jeg når jeg måtte undersøke om det var jukselyd eller real deal.

Får kun slått av antispinn her også, Rav4 4x4(2006-2012 chassis), og i tillegg til litt framtung er det ikke mye rom for leken kjøring. Men jeg har blitt vant med at den er lett på ræva(i form av vekt ja) og kan utnytte det der det er mulighet. Jeg savner xDriven til BMW og vektfordelingen til BMW... Jeg får bare trøste meg med at det blir igjen om noen år :)

Sjelden jeg tenker spesielt over vektfordeling, men nå, ja, mer enn noen gang. Ellers er bilen faktisk bra og firehjulstrekksystemet funker. Bedre en 4Motion synes jeg(testet mot Tiguan). Ingen premiumfølelse i bilen, what so ever, men praktisk er vel nøkkelordet? :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Absolutt... både VW Up! og Citroën C4 Cactus er objektivt mer innovative biler enn Citroën C4 Picasso (som forøvrig i utgangspunktet ikke deler noen tekniske deler/detaljer med C4 Cactus tiltross for modellnavnet C4). Jeg synes imidelrtid at C4 Picasso er relativt innovativ med tanke på at den er en MPV og spesielt den fremre delen av glasshuset med det store frontvinduet (ikke ulikt Tesla Model X) er ganske artig. Fly-cockpit/flight deck følelsen er mildt sagt påtagelig og det er definitvt relativt artig. Jeg liker også at den har fem fullstendig individuelle seter med justeringer samt at den har støydempende laminerte sideruter som på betydelig mer kostbare biler. 1,6 liter BlueHDI motoren på 120 HK/300 Nm er jeg forøvrig også ganske imponert over. Den trekker klokkerent fra rundt 500-600 rpm uten problemer og det er en meget fin ting i en bil som C4 Picasso... :)

Porsche 944 var en temmelig dyr bil på 80-tallet, men langt fra like dyr som f.eks 911 Carrera 3.2 og 928S som jeg også hadde på den samme tiden. Det beste med den historien er imidlertid at det var mye mindre trafikk og hastighetskontroller på den tiden så man kunne faktisk kjøre bilene som de var bygget for stort sett overalt... :)

600000 kroner anno 1986 i dagens pengeverdi er forøvrig ca. 1,3 millioner kroner. Jeg hadde min 1985 Porsche 944 facelift i perioden 1988-1990.

Apropos 80-talls ikoner i nytt format... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg liker med Ford er varmetråder i frontruta, hvorfor har ikke BMW dette? Det er jo rett og slett fordømt genialt. Og dette er ikke noe Ford nettopp har kommer med, dette kunne du få på Scorpio og Sierra siden 1986. 

@Werther

Når det gjelder antiskrens i Focus. Har du forsøkt å holde knappen nede lenge. Knappen nede ved siden av girspaken, du får jo opp en melding i instrumentet om at ESP er skudd av. I bunnen av den meldingen så er den en strek som «loader», hold knappen inne til den har loada fullt. Gjør jeg dette på min far sin 2017 Focus ST så kan du brekksladde til krampa setter seg i høyrehånda 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

En ting jeg liker med Ford er varmetråder i frontruta, hvorfor har ikke BMW dette? Det er jo rett og slett fordømt genialt. Og dette er ikke noe Ford nettopp har kommer med, dette kunne du få på Scorpio og Sierra siden 1986. 

@Werther

Når det gjelder antiskrens i Focus. Har du forsøkt å holde knappen nede lenge. Knappen nede ved siden av girspaken, du får jo opp en melding i instrumentet om at ESP er skudd av. I bunnen av den meldingen så er den en strek som «loader», hold knappen inne til den har loada fullt. Gjør jeg dette på min far sin 2017 Focus ST så kan du brekksladde til krampa setter seg i høyrehånda 👍

Helt enig i dette med varmetråder i frontruta. Jeg drar ikke hjemmefra til nøyaktig samme tid hver morgen, så derfor bruker jeg ikke forvarmer/kupevarmer på morgenen da den ikke kan fjernstyres med kontroll slik som i Mondeo (må programmeres inn i kjørecomputer til spesifikt tidspunkt i Focus). Og når man da starter opp en frossen bil som ikke står i garasje er det gull med varmetråder. Kombinert med at jeg står helt inntil en vegg sparer det meg for mye is skraping hver morgen.

Takker for tips, skal sjekke om det er samme løsning på TDCI som ST. Begge bilene er jo 2017-modeller, så forhåpentligvis funker det. Har aldri tenkt på å holde knappen inne lenge selv, kan ikke huske å ha lest det i instruksjonsboka heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

En ting jeg liker med Ford er varmetråder i frontruta, hvorfor har ikke BMW dette? Det er jo rett og slett fordømt genialt. Og dette er ikke noe Ford nettopp har kommer med, dette kunne du få på Scorpio og Sierra siden 1986. 

 

Jeg mener og ha hørt at dette med varmetråder i frontruten er noe som Ford har patent på. Det virker litt logisk siden det er kun Ford som kan levere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Sierra delebil jeg hadde for en del år siden hadde varmetråder i frontruta, planen var egentlig å flytte alt over på Sierra vinterbilen jeg hadde på den tia for var jo så rævva varmeapperat i den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne faktisk få vår Mini Cooper S med varmetråder i frontruta helt tilbake i 2007. Men BMW har det merkelig nok ikke. 

Gratuelerer med ny bil Fredrik! Og lykke til i ny jobbsituasjon og alt det fører med seg. Har hatt mine timer med lesing på denne tråden, har lært utrolig mye! 

Litt morsom lesning ang den gamle GTIene. De som tradisjonelt sett var GTIer (Golf, Civic, Corolla etc) har jo nå vokst seg alt for store og feite. Per nå er det vel Fabia RS, Clio Renaultsport, Polo GTI og Mini Cooper S som bærer den fanen videre. Jeg leste mye om Mini Cooper  både da den ble lansert under BMW-paraplyen som R53, og når R56 kom i 2006, og gjengangeren var at dette var utrolig morsomme biler med svært kapable kjøreegenskaper og med en styring som ikke lignet noe annet - uansett motorisering. Etter å nå ha eid en slik i et snaut år kan jeg ikke annet enn å skrive under på det. Det er en uhyre morsom bil for en relativt billig penge (om en ser vekk fra at den er snart 11 år) som ser svært moderne ut, og som burde fås på blå resept for opplevelsene den gir føreren. 4-serien, som også er en svært sportslig orientert bil, føles som å ratte en båt sammenlignet med denne.

Er det noen som har erfaringer med Clio Renaultsport? Siklet litt på disse før det ble Mini, men det var for langt mellom de på Finn.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, papertiger skrev:

Jeg leste mye om Mini Cooper  både da den ble lansert under BMW-paraplyen som R53, og når R56 kom i 2006, og gjengangeren var at dette var utrolig morsomme biler med svært kapable kjøreegenskaper og med en styring som ikke lignet noe annet - uansett motorisering. Etter å nå ha eid en slik i et snaut år kan jeg ikke annet enn å skrive under på det. Det er en uhyre morsom bil for en relativt billig penge (om en ser vekk fra at den er snart 11 år) som ser svært moderne ut, og som burde fås på blå resept for opplevelsene den gir føreren. 4-serien, som også er en svært sportslig orientert bil, føles som å ratte en båt sammenlignet med denne.Er det noen som har erfaringer med Clio Renaultsport? Siklet litt på disse før det ble Mini, men det var for langt mellom de på Finn.

R53 er mest sannsynlig den beste "GTI-bilen" i nyere tid. Lav vekt, sinnssyke kjøreegenskaper, bra pris og kult design. Har aldri eid en selv, men siklet på en 2001-2005 Cooper S i årevis. Det er så vidt jeg har skjønt lite (MX-5 er kvassere, men langt fra like sprek)som kan måle seg med denne bilen når det kommer til basic kjøreglede, spesielt i denne prisklassen.  Har lovet meg selv å eie en R53 før jeg dør. Dog må man etter hvert få ut fingeren da de begynner å bli "gamle" (13-17 år) og bærer preg av alder og slitasje. Men fortsatt enormt mye kjøreglede for pengene.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mini R50 inkl. R53 (Cooper) Mrk.I i perioden 2000-2006 husker jeg også som en bil med veldig fine kjøreegenskaper. Jeg fikk låne en R50 med 1,6 liter motoren på 116 HK da min daværende E36 323i en eller annen gang i 2001 var på verksted hos BMW her i Århus (Minien var en lånebil). Jeg kjørte med andre ord en ganske tidlig modell og den generelle byggekvaliteten var ikke den beste (i alle fall ikke i forhold til BMW), men kjøreegenskapene satte mer eller mindre min E36 i forlegenhet. Minien var som en gokart i forhold til 323i'en selv om det faktisk kun skilte ca. 300 Kg mellom modellene. Man kunne tydelig merke at Minien var en mye mer moderne konstruksjon ren kjøredynamisk. Først da 1-serien (E87) kom på markedet tre år senere i 2004 fikk BMW etter min mening en modell som var nogenlunde på samme nivå når det gjaldt agile kjøreegenskaper på den billige siden av M-modellene (hvis vi ser bort fra kanskje Z3 og Z4).

Diskusjonen vedr. hestekrefter kontra dreiemoment fortsetter (og vil sannsynligvis fortsette til evig tid), men Jason Fenske gjør allikevel et nytt hederlig forsøk på å forklare forskjellen og denne gangen synes jeg faktisk at han lykkes ganske bra... :)

Så er den nye Geländewagen (Mercedes-Benz G-klasse) presentert og selv om det er en helt ny og moderne bilmodell er de visuelle forskjellene fra den gamle modellen som kom på markedet allerede i 1979 forbausende små. Det er helt tydelig at Mercedes-Benz ikke vil endre for mye på det som idag er et stilikon i bilverdenen. La oss håpe at Land Rover tenker i de samme baner når det gjelder etterfølgeren til Defender som har enda eldre aner (1948)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bygger ikke slike biler mer, men du verden for en fantastisk kvalitet de tyske premium bilprodusentene hadde på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. E34 M5 var i tillegg håndbygget av BMW Motorsport GmbH (senere BMW M GmbH) i Garching noen få kilometer nord-vest for München... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...