Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, TRF skrev:

Fredrik: Herlig lite politisk korrekt klipp

Noe annet som er lite korrekt i disse batteritider, er at DTM-biler er tilbake og kjører løp på Nürburgring Nordschleife for første gang på 25 år. Selvsagt med de bilene som var da. Over 40 DTM biler skal være påmeldt helga 16-17 juni på Nürburgring Classic.  nbr-classic

DTM 1993

dtm-racecars-nuerburgring.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On ‎14‎.‎12‎.‎2016 at 23.53, Werther skrev:

Bare sånn apropos bøker med bilder av biler, så fikk jeg denne boka i bursdagsgave. Trivelig bok med mange fine bilder - den har blant annet med diverse helter fra fortiden som Tom Selleck, gutta fra Miami Vice, Clint Eastwood og Frank Sinatra. Fin fordeling mellom europeiske og amerikanske biler og avdøde/moderne "kjendiser" som gjør boken interessant og lettlest. Anbefales.

SC.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos "The King of Cool" - Steve McQueen og hans interesse for kule biler inkl. Porsche så er en av mine helt store kule biler (som jeg dessverre aldri har hatt) Audi RS2 Avant som ble bygget av Porsche (på Porsches såkalte "Rössle-Bau" der også Porsche 959 og Mercedes-Benz W124 500E ble bygget). For meg er denne modellen veldig mye selve essensen av hva jeg liker med relativt alminnelige biler. Den er ganske liten, er en stasjonsvogn, har 4x4 (ekte Quattro) og har en kraftig og karismatisk motor (rekkefemmer på 2226 cm3 som yter 315 HK og 410 Nm). 0-100 Km/t gikk som best løs på 4,8 sekunder og topphastigheten var 262 Km/t. 0-50 Km/t var da bilen kom på markedet hurtigere enn f.eks McLaren F1 som hadde 627 HK og lydbildet fra den gurglende rekkefemmeren er bare fantastisk. En superkul klassiker idag... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tallene Audi gikk ut med var vel 5,2 sek fra 0-100. Til sammenlikning så hadde man E34 M5 3,8 Touring, sammen med RS2 så var disse garantert de raskeste stasjonsvognene man kunne kjøpe midt på 90 tallet. BMW oppga M5en til 5,9 sek, den er dog en del større og tyngre enn RS2en. Interessant nok så er M5 Touring raskere til 200 km/t igjen, med 21,4 sek mot RS2 21,9 sek. 

Naboen der jeg vokste opp hadde en slik RS2 midt på 90 tallet. Den var knall blå og var en varebil med grønne skilter. Kan ikke huske bilen imponerte meg så mye den gang, var vel litt for ung til å forstå at dette var noe spesielt. Men jeg husker den pga lyden og at fattern sa den var veldig spesiell 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biljournalistene var på den tiden RS2 Avant kom på markedet (altså rundt 1994) relativt samstemte om at Audi var konservative med de offisielle akselerasjonstallene. Den mer eller mindre samtidige Porsche 968 Turbo S hadde lignende effekt (305 HK), men var lettere og hadde kun bakhjulstrekk (motoren foran). Den modellen gjorde 0-100 Km/t på 5,0 sekunder så med tanke på at RS2 Avant har 4x4 og litt mer effekt er det ikke merkelig at den i realiteten var et par tiendedeler hurtigere enn Porschen.

Det er verdt å merke seg at det på begynnelsen/midten av 90-tallet stadig var relativt imponerende med 0-100 Km/t på rundt 5 sekunder. Den samtidige Porsche 911 Turbo S (964) med 381 HK gjorde til sammenligning 0-100 Km/t på 4,6 sekunder. Ferraris samtidige innstegsmodell var 348 og den modellen klarte 0-100 Km/t på 5,2 sekunder med 320 HK.

De aller fleste av oss går igjennom en periode av livet der merkefokuseringen mer eller mindre totalt skygger for hva f.eks konkurrerende bilmerker presterer av innovasjoner og ytelser. Liker man ikke Audi så liker man selvfølgelig heller ikke RS2 Avant selv om bilen er aldri så imponerende rent teknisk og konseptmessig. De fleste av oss vokser imidlertid fra denne litt prepubertale måten å anskue verden på... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

De aller fleste av oss går igjennom en periode av livet der merkefokuseringen mer eller mindre totalt skygger for hva f.eks konkurrerende bilmerker presterer av innovasjoner og ytelser. Liker man ikke Audi så liker man selvfølgelig heller ikke RS2 Avant selv om bilen er aldri så imponerende rent teknisk og konseptmessig. De fleste av oss vokser imidlertid fra denne litt prepubertale måten å anskue verden på... :)

Hehehe...ikke prøv deg! Nå som du bruker mindre tid her inne så ville jeg lagt vekk hersketeknikker og undergravende toner. Bruk tiden på noe nyttig og givende 😀

Godt jeg liker Audi, har hatt ett par Audi selv og har delvis vokst opp med Audi. De modellene jeg virkelig husker som fasinerenende er første RS4 og første RS6. Jeg fikk også være med i en førstegenerasjon Audi S8, tipper det var rundt 2000. Det satte dype spor... Jeg sliter litt med det nye Audi kommer med, annet enn at det er veldig fine biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo også litt av et svar Fredrik. Du må nesten føle deg litt truffet, men jeg tenkte faktisk ikke spesielt på deg iom. at jeg vet at du startet din bilkarriere med en Audi A6. Jeg vet også at du hadde noen problemer med den, men du har fortalt oss at alt i alt likte du A6'en ganske godt.

Nope... mitt poeng er at RS2 Avant på mange måter var den første bilen i et konsept på den samme måten som både M5 og M3 var det. Audi med Ferdinand Piëch i spissen (et av Ferdinand Porsches barnebarn og mannen bak bl.a Porsche 917, Audi Quattro og Bugatti Veyron) så et potensiale i å konstruere en Audi Quattro med Porsches ekspertise hos Porsche. Bilen ble derfor mer eller mindre håndbygget til Porsches egen standard (forøvrig i likhet med Mercedes-Benz W124 500E) og fikk bl.a bremser, deler av understelet og felger fra Porsche. Kun 2891 stk. RS2 Avant ble bygget. 

Etter som årene gikk havnet noen av disse dessverre i Norge som varebiler og det er aldri en god ting for bilens renommé i ettertid - noe som vi også har sett med Porsche modeller som 924, 944 og ikke minst 928. Folk forstår derfor ikke hvor unike og spesielle disse bilene egentlig er og tenker at de bare er alminnelige Audier og Porscher. RS2 kan jo heller ikke være noe spesielt siden det idag finnes flere forskjellige RS modeller med tildels veldig mye mer effekt, men disse er ikke bygget av Porsche og bare det gjør en stor forskjell i min verden... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du begynner å snakke om å vokse opp, at man må ha levd en stund for å forstå noe og at man vokser av seg ting da vet jeg akkurat hvor du vil hen. Vi har diskutert sammen på dette forumet i 10 år nå, tro meg når jeg sier at jeg kjenner lusa på gangen. Men nok om det 😀

Jeg startet faktisk med en VW Passat, etterfulgt av en E39. Men jeg eide en 2006 A6 fra 2010-2011, mye trøbbel men ellers var bilen fantastisk :) Eide også en Audi 100 2,6 som jeg angrer på at jeg kvitta meg med. Dette var forløperen til E34en som jeg stadig har i dag. 

I likhet med M5 Touring så endte mange RS2 opp i Norge, med grønne skilter. Føler ikke at det i seg selv skadet imaget til bilen, men det var vel heller de tvilsomme eierene ut over 2000 tallet som sørget for ett tvilsomt rykte. Det er ikke mange av disse igjen nå, de fleste er kjørt i stykker eller ble på ett tidspunkt stjålet og slaktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er kanskje at du kjenner lusene på gangen fordi det er en grunn til det. Vi har diskutert dette mange ganger (som du påpeker) og vi har også vært ganske uenige underveis. Et annet poeng er at jeg selv har hatt skylapper når det gjelder biler. Jeg har f.eks kun hatt én japansk bil såvidt jeg husker i farten, men det er ingen tvil om at japanerne har konstruert mye bra. Det oppdaget/erkjente jeg først da jeg var i trettiårene. Tilsvarende også med noen amerikanske biler eller faktisk værre iom. at det først er relativt nylig at jeg har begynt å interessere meg for disse bilene. Mye takket være bl.a deg og Werther her inne... :)

RS2 Avant er en temmelig fin konstruksjon og den er også historisk interessant - også i relasjon til BMW's M-modeller. Utfordringen er som sagt at mange (spesielt BMW fanboys) ikke forstår/erkjenner dette fordi den tilsynelatende er en Audi. Saken er imidlertid at nettopp at RS2 Avant er den Audien som kanskje er minst Audi av alle Audi modellene. Den er nesten like mye en Porsche og nettopp derfor står det også Porsche på bilen... :)

MR_RRT_Audi_RS2_02.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med å være bilentusiast er at det er så utrolig mye man kan favne om. Jeg pleier ofte å forklare litt for folk som ikke er interesserte i biler. Er man fotball interessert så har man ett fåtall av lag å være tilhenger av. Også risikerer man å få hele dagen ødelagt om laget ditt taper. Er man bilinteressert så er det flere tusen modeller å velge i, flere titalls sjangere, mange tidsepoker og muligheter for å kombinere interessen med investeringer. Hver eneste a-b kjøretur er artig, for uinteresserte så er bilkjøring ett ork mange ganger. Jeg ser aldri på bilkjøring som ett ork, heller stikk motsatt. 

Man kan like biler fra 30 tallet, 50 tallet, 2000 tallet. Sportsbiler, sedaner, stasjonsvogner, lastebiler. Amerikanske, Tyske, Svenske, Franske bilde. Tenk på alle merkene og modellene man kan velge i, alle motorsport grenene. Synes det er veldig artig å være bilentusiast 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎06‎.‎03‎.‎2018 at 22.46, Fredrik 90 skrev:

De tallene Audi gikk ut med var vel 5,2 sek fra 0-100. Til sammenlikning så hadde man E34 M5 3,8 Touring, sammen med RS2 så var disse garantert de raskeste stasjonsvognene man kunne kjøpe midt på 90 tallet. BMW oppga M5en til 5,9 sek, den er dog en del større og tyngre enn RS2en. Interessant nok så er M5 Touring raskere til 200 km/t igjen, med 21,4 sek mot RS2 21,9 sek. 

BMW var nok også litt forsiktige med tallene på E34 M5. Den ble målt til lavere tall i flere tester på 90-tallet, blant annet i Teknikens Varld der en daytonafiolett Touring klokket inn 5.5sek i 1994. Generelt sett virker det som både BMW, Audi og Porsche var litt forsiktige med de offisielle tallene sine på 80/90-tallet, og det står det stor respekt av. Det betyr at selv normale medel-svensson kunne klare offisielle tall på vei til butikken og at man ikke behøvde å være profesjonell sjåfør med nye dekk for å få gode tider rett frem.

On ‎07‎.‎03‎.‎2018 at 17.21, Fredrik skrev:

Etter som årene gikk havnet noen av disse dessverre i Norge som varebiler og det er aldri en god ting for bilens renommé i ettertid - noe som vi også har sett med Porsche modeller som 924, 944 og ikke minst 928. Folk forstår derfor ikke hvor unike og spesielle disse bilene egentlig er og tenker at de bare er alminnelige Audier og Porscher.

Det var faktisk ganske mange RS2 til salgs på det norske bruktbilmarkedet i perioden 1998-2004 da det som dere nevner ble importert mange på grønne skilter. Det var mye ytelser for pengene - her fikk man tyske statusbiler med henholdsvis 315/347hk på norske skilt for mellom 2-300 000kr. RS2 har aldri blitt billig - de har aldri falt under 180 000kr og stort sett holdt seg i området 220-280 000kr. M5 Touring har vært billigere - de var helt nede i 75-100 000kr for godt brukte eksemplarer og 110-140 000kr for normale eksemplarer. Sverige var enda verre - der gikk M5ene i raggardøden da man fikk de kastet etter seg for 30-70 000kr.

Dessverre ser man RS2 og M5 sjelden langs veien og det er få til salgs på finn selv på sommeren. Var nok en god del som ble stjålet og slaktet.  For 10 år tilbake var det 80 stk M5 Touring i Norge, men man ser de aldri langs veien eller på finn lenger...

Det er dog en kar i Oslo som kjører en RS-blå RS2 som bruksbil på sommeren (heldigvis ikke gateparkert), og det er alltid like trivelig å se/høre den i trafikken.  

 

20 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det fine med å være bilentusiast er at det er så utrolig mye man kan favne om. Jeg pleier ofte å forklare litt for folk som ikke er interesserte i biler. Er man fotball interessert så har man ett fåtall av lag å være tilhenger av. Også risikerer man å få hele dagen ødelagt om laget ditt taper. Er man bilinteressert så er det flere tusen modeller å velge i, flere titalls sjangere, mange tidsepoker og muligheter for å kombinere interessen med investeringer. Hver eneste a-b kjøretur er artig, for uinteresserte så er bilkjøring ett ork mange ganger. Jeg ser aldri på bilkjøring som ett ork, heller stikk motsatt. 

Kunne ikke vært mer enig. Selv i køen i morges koste jeg meg - dro på Talking Heads på anlegget og koste meg fælt. Tenkte at livet kunne vært mye verre enn dette. Selv om jeg er voksen drar jeg ofte ut på nettene for å busekjøre på landeveier og motorveier når det er lite trafikk. Faktisk senest sist helg møtte jeg en likesinnet kar midt på svarte natta....kjørte alene i godt driv på Ring 3 i Oslo, og plutselig kom en oppjazzet W212 i hundreoghelvete bakfra og la seg opp på siden og ville kappkjøre. Jeg var ikke vondt å be :mrgreen: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselforbudet sprer seg i Europa og nå vil det også gjelde tyske byer for dieselbiler bygget før september 2014. Dette betyr alle dieselbiler som ikke tilfredsstiller Euro 6 normen (altså dieselbiler som ikke har AdBlue tilsetting). Hamburg blir første by i Tyskland med et slikt forbud, men i første omgang gjelder det kun et par veier i bydelen Altona. I resten av byens sentrum og i mange andre tyske byer skal dieselbiler minst tilfredsstille Euro 4 normen (altså dieselbiler med partikkelfilter).

Veldig mye tyder nå på at et tilsvarende forbud som Hamburg innfører på enkelte veier i bydelen Altona også vil spre seg til andre tyske byer samt i andre europeiske byer. Skal man kjøre dieselbil og har planer om å kjøre sydover på kontinentet bør man med andre ord ha en ganske ny dieselbil hvis man også vil kjøre i sentrum av større byer. 

Noe helt annet er smitteeffekten dette forbudet vil få mot dieselbiler generelt. Det er ikke akkurat sosialt akseptert å kjøre dieselbil i disse dager, men det er jo mest en personlig sak hvorvidt dette påvirker oss og jeg tenker at så lenge man følger gjeldende regler har jeg mitt på det tørre rent miljømessig... :)

https://politiken.dk/rejser/art6370162/Tysk-dieselforbud-vil-også-ramme-danske-bilister

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar jeg ikke tungt i det hele tatt, bilen min tilfredsstiller Euro 4. De få veiene i den ene bydelen skal jeg nok fint klare å holde meg unna, har sikkert ikke noe der å gjøre likevel. Men neste bil blir nok en Euro 6 diesel eller bensin 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dieselbiler som er bygget i EU (eller importert til området som vedrører Schengen samarbeidet inkl. Norge) etter september 2014 skal tilfredsstille Euro 6. Så hvis du vil ha en nyere dieselbil etter din nåværende 530d vil den tilfredsstille Euro 6 såfremt den er en personbil.

Det som er verdt å merke seg er at EU er oppmerksom på at også bensinbiler med direkteinnsprøytning (såkalt GDI-teknologi) i virkeligheten har et utslipp av NOx som kan være opp mot 6 ganger høyere enn kravet til dagens godkjenning (kravet er 0,060 g/km).  Dette betyr at noen av disse bensinbilene har et utslipp av NOx på opp mot 0,36 g/km mot f.eks kravet for Euro 6 dieselbiler som er 0,080 g/km. Bilprodusenter som bl.a Volkswagen har derfor begynt å montere partikkelfilter også for bensinbiler.

Interessant nok er det derfor i bl.a Tyskland nå mer fokus på nye bensinbiler som ikke har denne GDI teknologien og som derfor også er selvpustende. I tillegg har man blitt klar over at downsizing av motorer ikke nødvendigvis fører til et lavere drivstofforbruk. Utfordringen er at et normalt kjøremønster (slik de aller fleste av oss kjører) heller fører til et høyere drivstofforbruk med biler som har de minste motorene (type: 1,0 liter tom. rundt 1,6 liter).

Spørsmålet er derfor om BMW ikke like gjerne kan reintrodusere de fabelaktige M52/M54 bensinrekkesekserne?... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fredrik skrev:

Spørsmålet er derfor om BMW ikke like godt kan reintrodusere M52/M54/N52/N53 bensinrekkesekserne?... :) 

Svaret er utelukkende JA.
At de har faset ut bensinrekkesekseren på fra x20i og litt oppover er helt fjernt.
Selv om man bare hadde en E36 320i(M50B20), så var det liksom ikke så langt fra M3 likevel om man ser litt rundt på det. Og jeg tror det var litt av sjarmen. Idag er det vel 2.0L rekkefirer opp til x30i(?) og x40i har rekkesekser om jeg har fulgt med rett i timen. 320i/520i er ikke så spesielt lengre, selv om det helt klart er fullgode biler med mye kjøreglede. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...