Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Morsomt å se at problematikken rundt direkte innsprøytning på bensin, og PM, blir tatt opp igjen. Dette nevnte jeg her inne for flere år siden, og enkelte medier hadde begynt å ta opp problemet allerede den gang. Så kom VAG med dieselgate, og problemet lot til å ha blitt totalt ignorert i det følgende offentlige ordskifte vedr diesel og avgasser.

Igjen vil jeg dog påpeke begreper. Partikkelfilter bruker man til å fange "sot", altså PM.  Dette har ikke noe med nox å gjøre, selv om også nox er et problem på DI bensinmotorer. Det er de relativt store PM utslippene, og da av veldig liten størrelse, som er den store bekymringa pr nå. Det betyr at nyere DI bensinmotorer kommer med partikkelfilter, og BMW er på banen allerede. 

Ellers så er den nevnte n53 i aller høyeste grad DI.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF: Ja... og når jeg tenkte meg litt om husket jeg også at N53 motoren har direkteinnsprøytning. Den ble derfor fjernet fra listen (åpenbart rett før du postet ditt svar). Jeg husker også at du for flere år siden tok opp problematikken rundt denne teknologien når det gjelder bensinbiler.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over et par interessante Youtube filmer. Den første er fra den gamle kjenningen Harry Metcalfe som selvfølgelig har besøkt den internasjonale bilutstillingen i Genève (Sveits). Han kommenterer det meste som er eksotisk og ikke minst dyrt, men jeg la faktisk mest merke til et par elektriske konseptbiler fra Honda. Disse har vært fremme tidligere i tråden, men designet er etter min mening såpass fantastisk at bilene fortjener litt mer oppmerksomhet... :)

Ellers kom jeg tilfeldigvis over en film om Mercedes-Benz som er svært grundig og omfangsrik. I løpet av litt over to timer får vi presentert samtlige modeller fra begynnelsen i 1901 frem til og med modellene W123 (1976), W/C126 (1979/1981) og Geländewagen 460 (1979).

Jeg synes spesielt sekvensene med W06 SS/SSK og W08 Nürburg 460 er interessante iom. at modellene var utviklet av Ferdinand Porsche (1875-1951) som jobbet for Mercedes-Benz (inkl. Austro-Daimler og Daimler Motoren Gesellschaft) i perioden 1906-1929. Ferdinand Porsche etablerte først Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH - altså dagens Porsche AG i 1931 da han var 56 år gammel... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er for tida mye snakk om at BMW ikke treffer oss entusiastene helt med designet på de nye modellene. Den kommende M8 er kanskje en av modellene som har blitt ganske godt mottatt, men mange er misfornøyd med bl.a. nyrene og bakenden.

Jeg har alltid vært glad i estetikken til racerbiler. Spesielt de klassene der bilene ligner på vanlige modeller som vi kan kjøpe i butikkene. Noen av høydepunktene for meg har vært Audi V8 i DTM, Volvo 850 stasjonsvogn i BTCC og BMW Z4 i Le Mans-serien. (I tillegg til Porsche 911 i alle varianter, selvfølgelig.)

Nå er BMW i gang igjen med en ny modell i langløp, BMW M8 GTE. Her synes jeg BMW har truffet utrolig bra med designet. I tillegg har de hatt en brukbar start på sesongen resultatmessig, toppet med andreplass i 12-timersløpet på Sebring.

I videoen under forteller Michael Scully, designsjef i BMW Motorsport, litt om hvordan de har jobbet med å mikse BMW-design og ytelse på banen.

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler fascinasjonen din for racingmodeller som visuelt ikke skiller seg alt for mye fra standardmodellene. Dette er etter min mening veldig viktig for å bygge opp gjenkjennelsen og dermed identiteten på/til både racingmodellen og standardbilene. Det beste eksempelet her er trolig M3 vs. 316i (spesielt når det gjelder E30) for å gi et enkelt eksempel. M8 GTE er utrolig sexy... :)

Teknisk er racingmodellene naturligvis en helt annen historie. E46 GTR hadde f.eks en V8 motor der den kraftigste "standardmodellen" (CSL) hadde en en rekkesekser. Jeg synes imidlertid ikke at slike forskjeller er avgjørende. Det viktigste er at designet utvendig ikke skiller seg alt for mye fra standardmodellene. Går vi litt tilbake i tid var Peugeot 205 T16/E2, som hadde en fantastisk racingkarriere inkl. Gruppe B, utrolig kul på denne måten. Designet var racingaktig som på M8 GTE, men i motsetning til standardmodellene som hadde motoren foran hadde T16/E2 motoren i midten som på en Porsche Boxster. Karosseriet hadde med andre ord kun én funksjon og det var å få det som egentlig var en helt annen bil til å ligne på en alminnelig 205... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ nemlig. Av samme grunn synes jeg Formel 1 er lite interessant å se på, fordi bilene er alt annet enn normal. Imponerende, ja, men fenger ikke meg annet enn når de kjører i Monaco. Biler i racing som ligner på sitt opphav er verdt å gi sin oppmerksomhet til, og her har BMW vært flink i alle år. M8 GTE er rå :)

maxresdefault.thumb.jpg.4c41607514e0642c19c4fdc4345c12d1.jpgimage.jpg.47eeb35659acb1677c7aed2738ea6dc4.jpgm3-gtr-e92_1920x1080_186-hd.thumb.jpg.fe2024d0e379e246fa0dca4a89c1d32b.jpgBMW-M8-GTE-test-09-1.thumb.jpg.bdca0cf91f74bb7214a9ab3294323b10.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke like hardcore, men Porsche 968 er en klassiker jeg kunne ha vurdert hvis de bare ikke var så dyre (kun 11241 stk. produsert i perioden 1991-1995). Den aller kuleste er 968 CS (Clubsport - kun 1538 stk. produsert)... sort of firesylindret 911 GT3 med perfekt vektfordeling (frontmotorisert med gearkasse og differensial bak ved drivhjulene).

Motoren er en rekkefirer på hele 2990 cm3 som uten pustehjelp yter 240 HK og 305 Nm. 0-100 Km/t går løs på rundt 6,3 sekunder og topphastigheten er 260 Km/t. Poenget med modellen er imidlertid ikke så mye ytelsene (som er ok selv idag 23-25 år senere), men hvordan disse ytelsene omsettes i agile kjøreegenskaper (ikke ulikt E30 M3)... :)

https://petrolicious.com/articles/just-because-remembering-porsche-s-ultimate-front-engined-sports-car

Kule bilder fra Tasmania... :)

Håpløs musikk, men det vi ser taler for seg selv... :)  

En ung Jeremy Clarkson tester Porsche 968 og Jaguar XJS med i dette tilfellet en V12 motor på 5993 cm3 som yter 322 HK og 456 Nm. 0-100 Km/t går løs på 7,4 sekunder og topphastigheten er 245 Km/t. 1920 Kg (968 veier 1370 kg) og kun en tretrinns automatgearkasse tilgjengelig for Jaguaren er årsaken til at Porschen med 77/151 færre HK/Nm er signifikant hurtigere. To helt forskjellige biler. Smak og behag, men Jeremy Clarkson hadde et poeng... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2017-mazda-mx-5-miata-rf-27-e15199825257

Prøvesatt en slik mx5 her om dagen. Jeg har alltid syntes de ser litt rare ut på bilder. Er liksom noe rart med proposisjonene, men "live" funka det faktisk overraskende bra. 

Interiøret er rimelig spot on. Digg førerposisjon. Digg girspak. Digg følelse av åpent tak over hodet. Og dette var bare i showrommet. Hadde vært morsomt å teste en! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, [space] skrev:

Prøvesatt en slik mx5 her om dagen. Jeg har alltid syntes de ser litt rare ut på bilder. Er liksom noe rart med proposisjonene, men "live" funka det faktisk overraskende bra. 

Utrolig at det kan være så forskjell på bilder og i virkeligheten. Det er jo faktisk en lekker bil med veldig fine linjer og proporsjoner. Kunne tenkt meg en sånn selv hvis jeg hadde vært litt kortere enn 193 cm. Føler at bilen ser litt for liten ut når jeg sitter inni. :-D

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MX-5'ene er ganske små biler der selv jeg med mine relativt moderate 184 cm føler meg høy. I vår tidligere NA (1.generasjon) fikk jeg setet hverken langt nok tilbake eller ned. Sittestillingen ble et kompromiss og det var litt trist i en bil som ellers nesten var perfekt. Jeg satt bedre i en MG Midget mrk III som en god venn hadde på den samme tiden og den bilen er faktisk både mindre og det historiske forbildet for NA'en. Det handler om packaging eller hvordan plassen er utnyttet på godt norsk.

Jeg har imidlertid alltid likt MX-5 konseptet og RF er intet unntak. NA og ND er nok de mest fokuserte generasjonene og jeg tenker at en ND på mange måter kan gi vel så mange gleder som f.eks en Boxster/Cayman (spesielt nå som de har fått en boxerfirer og lydbildet ikke lenger er som på en 911). Porschen er betydelig hurtigere og ikke minst vesentlig dyrere, men når det gjelder basic kjøreglede ligger ikke MX-5 mye bak. Slik var det også den gangen da jeg hadde min MX-5 helt på begynnelsen av 90-tallet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de mest karakteristiske kjennemerkene ved denne tråden, som snart har 10000 innlegg, er den mangeårige bruken av ulike Youtube filmer som en slags plattform eller rammeverk for et tema og/eller ytterligere kommentarer i innlegg. Dette har fra nesten dag én vært en ganske stor suksess både når det gjelder underholdningsverdien og temaer, men også stilistisk ved at innleggene ser mer interessante ut (altså ikke bare tekst og bilder) og dermed fanger oppmerksomheten.

Jeg har postet temmelig mange ulike Youtube filmer fra Motor Trend, som er et amerikansk forlagskonglomerat med serier som f.eks Roadkill, Head to Head, Dirt Every Day, Engine Masters og mange flere. For min del er det spesielt makkerparret David Freiburger og Mike Finnegan samt Steve Dulcich som gjør at flere av disse seriene er verdt å bruke tid på.

Men nå er det imidlertid slutt. TEN (The Entusiast Network) som publiserer mer enn 60 ulike bil/motormagasiner, står bak over 100 ulike motor relaterte sider på nettet samt har et utall TV og radioprogrammer (primært i USA) har annonsert at de ikke lenger vil bruke Youtube som plattform for deres programmer. De har utviklet deres egen betalplattform (Motor Trend on Demand) og tar dermed med seg en stor del av deres rundt 6 millioner abonnenter på Youtube over på en plattform som ikke er direkte tilgjengelig i Europa (TEN er såvidt jeg forstår nettverksbasert - dog tilbys det apper for de fleste plattformer også i Europa og det er også høyst sannsynlig at f.eks Roadkill etterhvert vil dukke opp på Discovery). For min egen del gir det liten mening å evt. poste linker til filmer som folk må betale for å kunne se. Motor Trend's filmer på Youtube er så langt sett over 1,6 milliarder ganger. 

Noe av bakgrunnen for at TEN har valgt løsningen med en betalplattform er at de nå har et samarbeide med Discovery (Velocity) og dermed koordinerer deres egne produksjoner med Discovery's produksjoner (Fast'n Loud, Wheeler Dealers m.fl.). Vi ser helt klart konturene av en monopolistisk forretningsførsel og for alle praktiske formål er det også et monopol Motor Trend sammen med Discovery er ved å få når man tenker på bredden av deres produksjoner.

Rich Bosch fra Deboss Garage forklarer her på en ganske lettfattelig måte hva som har skjedd og hvorfor.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker? Det er jo god nyheter, men jeg har forstått det slik at dette blir det også slutt på nå. For å understreke at de (altså TEN) ikke ønsker diskusjon rundt dette på Youtube er kommentarfeltet nå deaktivert på samtlige filmer/videoer som ligger i Motor Trend's arkiv på Youtube.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger episoder gratis der nå (deriblant en som ikke er på YouTube), trenger ikke å logge seg inn heller. Husker ikke hvor jeg leste det, men mener det var et troverdig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...