Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Dette er bare trist. Nå ser det virkelig stygt ut for forbrenningsmotorene i Tyskland. Samtlige modeller fra Porsche er tatt av markedet (altså kan ikke bestilles) og det samme gjelder en rekke modeller fra BMW, VAG og Mercedes-Benz. Horst Lüning er en seriøs tysk kommentator jeg har fulgt i noen år og han kommenterer det hele som en helt vannvittig skandale at ledelsene hos bilprodusentene har spekulert i å direkte jukse med avgassverdiene på bilene - og forstetter med å jukse med avgassverdiene på bilene. Han påpeker at det er bevist at de har visst i 10 år at avgassverdiene har vært for høye, men at de hele tiden har brukt tekniske og juridiske krumspring for å vri seg unna slik at de stadig kunne selge biler (både diesel og bensinbiler) med for høye avgassverdier. Nå ser det imidlertid ut som om de har møtt veggen og dette kommer til å bli kritisk for tysk bilindustri.

https://www.youtube.com/watch?v=wmvnqsAzUPA

Dette er forøvrig meldingen som kommer opp på skjermen hvis man idag forsøker å konfigurere en 911 Carrera på porsche.de.

Das von Ihnen ausgewählte Modell ist nicht mehr als frei konfigurierbarer Neuwagen erhältlich. Gerne möchten wir Ihnen dennoch die Möglichkeit geben, das Modell weiterhin im Car Configurator zu betrachten. Bitte wenden Sie sich bei Interesse bezüglich konfigurierbarer Neuwagen, verfügbarer Bestandsfahrzeuge und jungen Gebrauchtfahrzeugen an Ihr Porsche Zentrum.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaiai, dette høres ikke bra ut. Vet du hvilke BMW-modeller som er stoppet?

Hamburg er allerede igang med restriksjoner. Heldigvis klarer de i motsetning til mange andre her å skille mellom Euro5 og 6, så Euro6 biler får lov til å kjøre inn, da disse er langt renere enn Euro5-biler.

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe mer info på dette? Har sjekket noen tyske bilsider (AMS, Sport Auto, Autobild), men finner ikke noe informasjon.

Sånn ellers passer det jo godt inn i tiden - Europa ligger med brukket rygg og sliter med reise seg. Flere land har enorm gjeld og enorm arbeidsledighet, og venter vel på enda mer nødhjelp fra Tyskland. Dog sliter Tyskland med sine egne problemer, spesielt med tanke på innvandring og usikker fremtid for bilindustrien (som de selv gjør sitt beste for å stikke kjepper i hjulene for). Skandinavia mister også gradvis den velstanden vi har vært vant til og møter nå vårt naive verdenssyn i døra.  Europa er i endring - i 2050 vil vi være 90 millioner færre europeere enn i dag, mens Afrika vil øke med 1.2 milliarder mennesker - og en stor del av de vil flytte til Europa.  I tillegg opplever man mindre pressefrihet, mer sensur og stadig flere mennesker som blir fengslet fordi de har "feil" meninger ( spesielt i UK og Frankrike..).

Alt dette henger sammen og er starten på Europas merkelige død der vi selv velger å legge oss på rygg og bli mindre konkurransedyktige, både industrielt og kulturelt. Ironisk nok bruker alle media i Europa (som er røde sosialister herfra til månen) heller tiden på å kritisere USA og Donald Trump mens deres egne land råtner på rot akkurat NÅ. Vi lever i en spennende tid - 68erne etterlot seg mye rot som virkelig har lagd bølger for de neste generasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å finne noe særlig informasjon rundt dette, så jeg antar at dette nok en gang er storm i ett vannglass. Nå har det vært snakket om å elektrifisere bilparken i Europa noen år, men i fjor så var andelen av elbiler på 1,3 prosent av nybilsalget (0,7 prosent i Europas største bilmarked, Tyskland). «2020 da braker det løs» er vi blitt vant til å høre, vel det er bare ett og ett halvt år til så tiden begynner å bli knapp. Hvor mange brukbare elbiler som en vanlig europeisk industriarbeider har råd til kan kjøpes i dag? Glem Zoe, Leaf, Ampera og kommende Kona...de er ikke brukbare på lik linje med en vanlig Golf eller Focus med fossilmotor. Elbilene kommer for fullt, ingen tvil om det. Men som en total erstatter for fossil bilen? Neppe i de nærmeste 15 årene...

Så blåses det opp at flere tyske storbyer skal forby dieselbiler. Så leser vi litt lenger ned og ser at det gjelder ikke Euro 6 eller nyere, samt at det kun gjelder i ett par tre gater som ikke er veldig trafikkerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler faktisk ikke om elektriske biler, men om at de nye avgasskravene - WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) og RDE (Real Driving Emissions) fom. september 2018 blir så harde at mange motorer (inkl. flere Euro 6 diesel motorer) ikke klarer testene. EU har også skjerpet bøtene for biler som ikke klarer de nye avgasskravene og derfor velger flere bilprodusenter allerede nå å ta flere modeller av markedet (bl.a BMW M3) frem til de evt. finner en bedre måte å klare avgasskravene på (altså ikke som idag der alle vet at bilene reelt ikke klarer avgasskravene, men at lovgivningen og testprosedyrene er såpass vage at bilene allikevel kan selges).

https://translate.google.dk/translate?hl=no&sl=de&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.spiegel.de%2Fauto%2Faktuell%2Fbmw-7er-nicht-lieferbar-abgastest-wltp-stuerzt-hersteller-ins-chaos-a-1210376.html

Det er ellers korrekt at flere tyske byer forbyr dieselbiler som ikke er Euro 6 på enkelte veier. Noen av disse veiene er blandt de mest trafikkerte, men ikke nødvendigvis avgjørende for trafikken i et større perspektiv (f.eks gjennomgangstrafikk). Stort sett handler det om lokal forurensing, men også om at byrådene vil teste hvor langt de kan gå i relasjon til å lage restriksjoner når det gjelder trafikkflyten, protester og endelig rettssaker (for de kommer nærmest automatisk i et land som Tyskland når lokale/føderale myndigheter prøver seg på restriksjoner av biltrafikken).  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjent med WLTP, biler som M550i og M760i tas ut av det europeiske markdet midlertidig. M3 tas ut fordi den skal ut til neste år uansett, mens M4 med akkurat samme motor skal fortsette som før. Jeg mener at dette er å overdramatisere, enkelte bilmodeller som ikke akkurat er bestselgere skal tas av markdet for noen måneder. Jeg ser ikke helt den store krisen i dette, biler har vært tatt av markeder for lengere perioder før for produksjonsfeil og liknende. Men så fort man kan linke det til miljø så er det på alles lepper. 

Det som er verre for oss i Norge er at alle biler kommer til å bli vesentlig dyrere. Bortsett ifra de aller nyeste som er utviklet fra bunn med WLTP i tankene (som F90 M5). Mercedes skal trekke Plug in hybridene sine og Ford Norge skal trekke Mondeo og Kuga helt fra det norske markedet....inntil videre. Jeg håper politikerene kan ta til fornuft å lempe litt på f eks vekt komponenten i engangsavgiften for å i møtekomme dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M3 tas ut av programmet allerede nå først og fremst fordi S55 motoren ikke klarer de nye avgasskravene og det vil ta tid før BMW får et partikkelfilter til denne motoren (trolig ved introduksjonen av den nye M3 modellen til neste år, som du påpeker). Dette betyr at BMW må betale relativt mye i miljøavgifter/bøter til EU for hver M4 modell de selger fom. september 2018. Alternativet er å ikke ha en eneste M-modell fra 3/4-serien på programmet i over et år og det er ganske sikkert ikke noe BMW ønsker å gjøre. Da er det bedre å selge marginalt med M4 og betale miljøavgiftene/bøtene, men dog stadig ha en M-modell i programmet fra 3/4-serien i 2018/19.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fredrik skrev:

M3 tas ut av programmet allerede nå først og fremst fordi S55 motoren ikke klarer de nye avgasskravene og det vil ta tid før BMW får et partikkelfilter til denne motoren (trolig ved introduksjonen av den nye M3 modellen til neste år, som du påpeker). Dette betyr at BMW må betale relativt mye i miljøavgifter/bøter til EU for hver M4 modell de selger fom. september 2018. Alternativet er å ikke ha en eneste M-modell fra 3/4-serien på programmet i over et år og det er ganske sikkert ikke noe BMW ønsker å gjøre. Da er det bedre å selge marginalt med M4 og betale miljøavgiftene/bøtene, men dog stadig ha en M-modell i programmet fra 3/4-serien i 2018/19.

Dette får ikke jeg til å stemme ettersom de nå har lansert M2 Competition med den nevnte S55 motoren. Denne klarer de nye avgass kravene. Vel er det en lettere bil med færre hester, men med den mengden «Know how» BMW innehar så klarer de dette. 

Det jobbes iallfall med en type partikkelfilter for bensinmotorer som skap bøte på dette problemet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... og det er heller ingen tvil om at BMW vil fixe denne utfordringen. Problemet (slik jeg ser det) er mer overordnet. Folk (i alle fall mannen i gaten) får et temmelig negativt inntrykk av selv premium bilprodusentene når de må stoppe produksjonen av enkelte modeller (og især modeller som f.eks M3) bare fordi de ikke har fulgt med i timen. BMW har, som Horst Lüning påpeker, i lang tid kjent til at WLTP og RDE implementeres i september 2018. De har med andre ord satset på at deres advokater og ymse personer med gode kontakter innad i EU og den tyske regjeringen ville klare å stoppe eller utsette implementeringen, men det har slått helt feil. Når det gjelder Porsche er dette en katastrofe eller i det minste et dilemma mellom to onder - stoppe produksjonen helt (som de har gjort) eller betale kassen i avgifter og bøter (noe de altså har valgt å ikke gjøre foreløpig).

Signalene disse bilprodusentene (som i utgangspunktet er verdens beste) sender til folk flest er håpløst og virkelig ødeleggende for biler generelt. Jeg snakker ikke nødvendigvis om påkostede biler, men om biler generelt. Folk får et negativt inntrykk av selv premium bilprodusentene og luften går på en måte ut av ballongen (euforien går bort) selv for Porsche, BMW, Mercedes-Benz og Audi - og nettopp dette er kritisk når alt nå egentlig handler om å overbevise mannen i gaten om at de gamle bilprodusentene er eldst, best og vet nøyaktig hvordan ting skal gjøres (altså i motsetning til f.eks Tesla).

Vel... jeg liker den nye Audi Q8. Designet er kult på typisk Audi's måte å gjøre det på og modellen virker ikke for volumiøs (spesielt bakpartiet) som f.eks X6.

https://www.youtube.com/watch?v=Zeb9GDoEAGw

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎04‎.‎06‎.‎2018 at 22.22, Fredrik 90 skrev:

Mercedes skal trekke Plug in hybridene sine og Ford Norge skal trekke Mondeo og Kuga helt fra det norske markedet....inntil videre. Jeg håper politikerene kan ta til fornuft å lempe litt på f eks vekt komponenten i engangsavgiften for å i møtekomme dette. 

Skal Ford trekke Mondeo og Kuga fra det norske markedet 100%? De står vel for en ganske stor andel av det totale Ford-salget...

@Fredrik Noe som har skuffet meg er utviklingen på drivstofforbruket for både diesel og bensin de siste 15 årene. Det har ikke vært noen fremgang og utvikling, men stagnering. Jeg liker å gå tilbake til eldre bilblader for sammenligning, og ser gang på gang at biler fra 15-20 år tilbake har nøyaktig det samme forbruket som dagens nybiler - og de eldre bilene står på ingen måte langt tilbake for de nyere. Det er solide familiebiler med bra kvalitet og forholdsvis bra ytelser, som for eksempel E46 320d,  E39 530d, Ford Mondeo mk3 2.0TDCI, Toyota Avensis mk1, Nissan Primera, Peugeot 406, W210/W211, VW Golf 4/Passat med flere. Dette var biler som brukte 0.45-0.6 pr mil.

For eksempel hadde jeg for en del år siden en 1985 Corolla GT (1.6i), og denne kunne kjøres på 0.59 uten at jeg gikk inn for det, og brukte sjelden over 0.73 på tross av at det var en sprek jævel. Hadde en annen Corolla 1.6 som jeg grisekjørte det jeg maktet på langtur (60 mil hver vei) og endte på 0,66... Ser man på 20-30 år nyere biler forbruker de pokker ta meg akkurat det samme.     Skal man ta den helt ut kan man sammenligne med VW sin 1.6td fra 80-tallet. Der kunne man faktisk kjøre en familiebil som Passat helt ned på rett under 0.5, og det er med teknologi fra 1983. Riktignok når det kommer til akkurat den motoren snakker vi om biler som er merkbart tregere.

Har selv hatt noen firmabiler nå i senere tid med moderne dieseler, og ble alt annet enn imponert over forbruket. Har full forståelse for at høy ytelse ikke kommer gratis, men som du er inne på virker det som tyske bilprodusenter i altfor lang tid har ignorert og lurt seg unna EU sine krav (på sett og vis forståelig da de som regel er ganske urealistiske), og det verste er at det kan se ut som de ikke har gjort særlig mye for å få ned forbruk og utslipp nå i nyere tid når man sammenligner direkte med 15-20 år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i poenget ditt her werther , men årsaken til problemet er ikke riktig. Strenge avgasskrav (utenom co2) er årsaken til det relativt sett høye forbruket. Jeg tror jeg skrev litt om dette under "forbruk 1.01" i dieseltråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søker "hamburg euro 6" kommer det opp flust i artikler, så er nok info å finne. Denne f.eks. https://www.reuters.com/article/us-germany-emissions-hamburg/german-city-of-hamburg-to-restrict-older-diesel-vehicles-idUSKCN1IO102.

Viser at det foreløpig kun gjelder et par små strekninger i 2 gater, derav i den ene gjelder det kun for kjøretøy 3500kg og oppover ser det ut som. Men det er vel mer et signal på hva som kommer. En kan ikke plutselig stenge en hel by for en gruppe kjøretøy, det må fases inn.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther I likhet med TRF er jeg langt på vei enig med deg, men det du påpeker vedr. marginal reduksjon av drivstofforbruket - og som TRF påpeker vedr. avgassene henger nøye sammen med f.eks VAG's dieselskandale. Kortversjonen er at man ennå ikke kan få i både pose og sekk (altså når det gjelder lavere forbruk, mer effekt og reduksjon av avgassene (som igjen er delt opp i ulike grupper basert på hva man prioriterer av de tre første kriteriene).

Jeg har vært på et par ganske lange kjøreturer (type: 4-5000 Km lange turer på kontinentet) med 3-serier som har hatt både gamle og nye dieselmotorer. Det første man legger merke til er at forbruket er nogenlunde det samme enten man f.eks kjører en 15 år gammel E46 318d Touring eller en helt ny F31 320d (like tungt lastet, samme strekning og samme type kjøring). E46'en med 115 HK og 265 Nm skulle sogar piskes for å yte skikkelig, mens F31'en med 190 HK og 400 Nm sjeldent kom over 3000 rpm (bortsett fra på Autobahn i høyere hastigheter). Allikevel hadde ikke E46'en et merkbart høyere drivstofforbruk.

E46'en hadde imidlertid et utslipp av avgasser som tilsvarer Euro 3, mens F31'en tilfrdsstiller Euro 6. Forskjellen når det gjelder NOx og CO2 er hhv. 0,50 gram/Km vs. 0,080 gram/Km og 0,66 gram/Km vs. 0,50 gram/Km. Når det gjelder utslipp av partikler er forskjellen også betydelig med hhv. 0,05 gram/Km vs. 0,005 gram/Km. Som TRF er inne på er reduksjonen av CO2 minst imponerende og dette viser også hvorfor F31'en ikke har et lavere drifstofforbruk tiltross for 15 års teknisk utvikling. På den annen side er selvfølgelig 190 HK og 400 Nm noe helt annet enn 115 HK og 265 Nm. Begge bilene hadde dieselrekkefirere på 2 liter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...