Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde ikke tenkt på at det var utslippene som var skyld i at forbruket ikke har gått ned mer.

Kona hadde en 1984-modell Golf II GTI med 1.8l R4 på 112 hester. Denne kjørte vi på under halvliteren på langtur.

@Fredrik Hvordan var utslippene på den sammenlignet med for eksempel en ny 118i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1984 Golf GTI er såpass gammel at jeg umiddelbart ikke kan finne utslippstallene. Dette er også før katalysator ble standard og hverken NOx verdier eller partikler var et tema vedr. bensinbiler så jeg tror evt. ikke at det er spesielt hyggelig lesing. På den annen side ble den såkalte European Emission Standard implementert i 1993 og da var CO2 grensen 2,72 gram/Km (Euro 1) for bensinbiler. I dag er grensen for Euro 6 bensinbiler 1,0 gram/Km. Interessant nok er CO2 grensen for Euro 6 dieselbiler 0,50 gram/Km. 

Den nye 2018/19 Peugeot 508 SW er ganske lekker til å være en mellomklassebil. Jeg må si at Peugeot nå er inne i en veldig interessant periode rent designmessig... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Fredrik. Der har Peugeot gjort en særdeles god designjobb, dette kan bli en skikkelig lukrativ modell for Peugeot.

Det er ikke ofte jeg tar meg selv i å kunne tenke meg en franskmann, men denne kunne jeg absolutt vurdert skulle jeg trengt stasjonsvogn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved alminnelig daglig kjøring (altså voksen kjøring) merker man ikke så mye til akkurat dette. Betydelig værre er det at mange biler har fått en temmelig distansert styrefølelse etter at servostyringen har blitt elektrisk og ikke lenger er hydraulisk. PSA ligger relativt langt etter BMW når det gjelder å programmere/vekte den elektriske servostyringen slik at den gir en fornuftig feedback. 

Personlig synes jeg at det er litt artig at spesielt Peugeot er tilbake i storform. Jeg har alltid likt Peugeot og jeg har hatt ulike modeller som 205, 106, 306, 405 og 406 (noen av modellene har jeg hatt flere av inkl. GTi). Jeg er også delvis oppvokst med en 505 (som forøvrig hadde bakhjulstrekk)... :)

Peugeot's nye designlinje er sexy på den samme måten som spesielt 205 og 405 samt delvis 309 modellen var på midten av 80-tallet. Clean... rene linjer og en fin kombinasjon av farger og kontraster. For meg er dette fransk design på sitt aller beste og hvis kjøreegenskapene også er der (som de absolutt var på 205 GTi, 405 Mi16 og 309 GTi16 modellene) snakker vi om noe helt spesielt som kun franskmennene kan... :)

cd4df179f43ebd113e747998e2adf4e58ce18283

peugeot-205-turbo16-02.jpg

Jepp... 205 Turbo 16 hadde midtmotor og var egentlig en 100% rallybil konvertert til gatebil. Motoren på 1775 cm3 ytet 200 HK ved 6750 rpm og 267 Nm ved 4000 rpm. Dette var nok til at den klarte 0-100 Km/t på 6,6 sekunder og hadde en topphastighet på 208 Km/t.

Dette er kanskje ikke så imponerende tall idag, men på midten av 80-tallet var slike ytelser nærmest uhørt for små biler som Peugeot 205. Porsche 911 Carrera 3,2 (231 HK) på den samme tiden klarte 0-100 Km/t på 6,1 sekunder og ditto BMW E24 M635 CSi (286 HK) på 6,4 sekunder. 

Rallyversjonene av Peugeot 205 Turbo 16 i bl.a den legendariske Gruppe B serien hadde på det meste 500-600 HK med en vekt på rundt 1100 Kg og firehjulstrekk. Det gikk svært fort og 205 Turbo 16 vant bl.a Paris-Dakar i 1987 og 1988. Som en liten digresjon vant Porsche løpet i 1986 med modellen 959 (1450 Kg) og den hadde 450 HK og 500 Nm samt klarte 0-100 Km/t på 3,7 sekunder (firehjulstrekk og manuell gearkasse). Topphastigheten var 317 Km/t... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye snakk om eldre amerikanske biler i tråden (takket være spesielt @Werther og @Fredrik 90), men egentlig lite snakk om nyere amerikanske biler som f.eks Cadillac CT6 som er en konkurrent til bl.a BMW 7-serie. Cadillac har i de senere årene gjort mye riktig når det gjelder å fornye selve merket og de ulike modellene. Borte er et temmelig gammeldags image og enda mer håpløst gammeldagse modeller. Dagens modeller fra Cadillac ligger på enkelte områder faktisk foran de europeiske premium bilprodusentene.

Doug DeMuro nevner i den aktuelle videoen at toppmodellen av CT6 har en V6 motor på 404 HK og 542 Nm, men såvidt jeg forstår kommer modellen snart med en 4,2 liter V8 motor på enten 500 HK og 750 NM eller 550 HK og 850 Nm. V6 og V8 modellene har som standard firehjulstrekk samt 8 eller 10 trinns automatgear (10 gear kommer på V8 modellene).

Andre interessante ting med CT6 bortsett fra det temmelige nyskapende selvkjørende Super Cruise systemet som Doug snakker om i videoen er BOSE Panaray Surround-Sound lydsystemet med hele 34 høyttalere inkl. høyttalere i hodestøttene foran. 34 høyttalere er uten tvil noe å skrive hjem om... :)

Vedr. videoen må jeg gi Doug kudos for at han uten videre kjente igjen Peugeot 505 Break/Familiale (stasjonsvogn). Denne modellen gikk ut av produksjon i 1992 og ble faktisk offisielt eksportert til USA. 505 Turbo/II stasjonsvogn med 2128 cm3 rekkefireren på 180 HK var forøvrig unik for det amerikanske markedet (kun som sedan i Europa - som tidene endrer seg). 505 var den siste Peugeot modellen med bakhjulstrekk.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortsetter kavalkaden med litt utradisjonelle/spesielle biler og Audi RS3 er intet unntak. Egentlig er det litt merkelig at Audi har denne modellen på markedet idag med akkurat den motoren som den har. Rekkefemmere (reihenfünfzylinderer på tysk og det høres kult ut i mine ører) er ikke akkurat hverdagskost i 2018 for å si det litt forsiktig og når den til og med har hele 400 HK og 480 Nm fra kun 2480 cm3 så begynner de historiske linjene tilbake til "Urquattro" og spesielt Sport Quattro S1/E2 å bli sterke.

Denne motoren yter interessant nok også 400 HK mellom 5850 og 7000 rpm samt 480 Nm mellom 1700 og nettopp 5850 rpm. Dette betyr at motoren enten yter maksimalt dreiemoment eller makismalt antall hestekrefter hele veien mellom 1700 og 7000 rpm uten huller i effektregisteret. 0-100 Km/t går løs på 4,1 sekunder og topphastigheten er 280 Km/t (opp fra 250 Km/t mot merpris).

Det er imidlertid lyden fra rekkefemmeren som etter min mening er det mest interessante med modellen og Audi skal ha virkelig ros for at de har valgt å gi bilen en rekkefemmer istedenfor en blodtrimmet rekkefirer med "wrappa-wrappa" eksosanlegg - som ellers er vanlig idag. Lyden rekkefemmeren helt naturlig genererer er virkelig spesiell med en karakteristisk gurgling i den lavere enden av turtallsregisteret og som beveger seg opp mot en sprød usynkron hyling på toppen av effektregisteret. Alle som har sett opptak fra den legendariske Gruppe B rallyserien på 80-tallet med Sport Quattro S1/E2 (samt videreutviklinger av modellen) kjenner straks igjen det fantastiske lydbildet. Denne modellen hadde på det meste 600 HK fordelt på 1090 Kg - 0-100 Km/t på 3,1 sekunder (Pikes Peak i 1987 med Walter Röhrl bak rattet).

Nettopp dette gjør etter min mening uten tvil Audi RS3 til den mest interessante kraftige kompaktbilen ("hot hatch") idag og når man i tillegg vet at den har formidable kjøreegenskaper tror jeg at dette også er min favorittbil hvis jeg var i markedet for et slikt konsept (jeg ville nok ha valgt en annen farge enn lysegrå)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkefemmeren er min favorittmotor hos Audi. I tillegg til fine racingmotorer var de "vanlige" 2.2 og 2.3 literne med innsprøytning på åttitallet spreke i forhold til antall hestekrefter og forholdsvis økonomiske. Og så lyden, da. Jeg hadde en periode en femsylindret Volvo 850 (2.5 20V). Den hadde noe av den samme sjarmen som Audimotorene, men virket noe slappere. (Opplevdes ikke som 170 hester alltid.)

De nyeste utgavene av RS3, 4 og 6 virker i følge testene å være kvitt understyringstendensene som Audi har slitt med tidligere, så de er mer aktuelle kandidater enn noensinne. Jeg tror likevel jeg ville valgt en 140i i stedet for RS3. Det er bare noe med designet på BMW som frister mer enn Audi.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RS3 eller 140i... det er sannelig ikke et enkelt valg (rent hypotetisk). Jeg tenker at 400 HK er en del mer enn 340 HK og når rekkefemmeren i tillegg har en såpass inspirerende lyd ville jeg nok ha valgt RS3. På den annen side er jeg enig med deg i at F20 har et mer elegant design og den er jo en BMW med alt hva det betyr av kjøreegenskaper og deilig agilitet (understel, styring, drivlinje, sitteposisjon, interiør og utstråling). Såvidt jeg forstår så har den siste faceliften på RS3 (som du påpeker) nettopp rettet opp på understyringstendensene som tidligere alltid har plaget RS3 (og et utall andre Audi modeller).

Hmmm... RS3 eller 140i? Jeg tror under tvil at jeg ville ha valgt RS3 nettopp fordi rekkefemmeren er så karismatisk. Jeg har aldri hatt en Audi med rekkefemmer selv om det har vært tett på et par ganger med bl.a en Audi 90 Quattro 2,3 20V som jeg synes at var ganske interessant. Jeg hadde engang rundt 1993/94 gleden av å kjøre denne modellen tur-retur Boulder i Colorado - Yellowstone i Wyoming (USA) - en tur på ca. 2000 Km. Denne modellen hadde en rekkefemmer på 2309 cm3 og 170 HK. Motoren hadde imidlertid ikke turbo så den var avhengig av turtall for å yte sitt beste. Allikevel - selv om maksimal effekt lå så høyt som 6000 rpm (jeg mener å huske at rødmerkingen var over 7000 rpm) var den virkelig morsom å kjøre og lydbildet var fantastisk uansett turtall.

Den opplevde kvaliteten på bl.a interiøret var fabelaktig (sogar bedre enn på min Mercedes-Benz W124 som jeg hadde på den samme tiden) og bilen føltes virkelig tight og ekstremt godt skrudd sammen (minnet egentlig mye om mine 80-talls Porscher på akkurat dette området). Uten sammenligning forøvrig var Audi 90 Quattro 2,3 20V når det gjelder opplevd kvalitet on par med min 2003 BMW E46 - altså 10 år senere. 

Et par år senere (1996/97) prøvekjørte jeg den første Audi A4 modellen (1,8T med 150 HK), men det var en helt annen opplevelse og skikkelig nedtur. Audi på slutten av 80-tallet og helt i begynnelsen av 90-tallet var fantastisk - forøvrig i likhet med Porsche og Mercedes-Benz. Dette gjaldt ganske sikkert også BMW, men akkurat i denne perioden hadde jeg en pause fra bilmerket selv om jeg faktisk prøvekjørte en av de aller første E36 325i som kom til Norge - en konsekvens av at jeg var på den internasjonale bilutstillingen på Sjølyst i Oslo i 1991. Den opplevde kvaliteten på de aller første E36 modellene var imidlertid forferdelig dårlig, men det er en annen historie... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det du sier om byggekvalitet på Audi rundt 1990. Fattern hadde en Audi 100 som var bånnsolid (men US-modell, så den hadde helt merkelige fangere og tretrinns automat). En kompis hadde en Audi 80 stasjonsvogn og den virket nesten som den var laget av massivt metall. Ikke noe knirking der i gården.

A propos kvalitet, så leverte jeg min 2007 Porsche Cayman S til den nye eieren i dag. Jeg kjøpte bilen for snaue to år siden. Den overtok da etter min '05 120d som jeg brukte primært frem og tilbake til jobb. Da jeg overtok Cayman hadde den akkurat hatt 90.000-service, det vil si liten service. Neste service er stor service på 120.000km. Jeg kjørte ca. 22.000 kilometer med bilen. For det meste halvtimes turer til og fra jobb, sommer som vinter. Bilen har altså vært en bruksbil. Jeg har byttet skiver og klosser, og olje og filter etter at jeg hadde kjørt drøyt 10.000 kilometer. (Noe som nesten ikke var nødvendig da olja så ut som den nettopp var fylt på.) Det har ikke vært et feilslag på tiden jeg har hatt den. Kjøregleden er selvsagt, men den har ikke stått langt tilbake fra 120d på praktisk nytte heller (med unntak av to seter mindre). Det er nok på tide å bytte droplinker til stabstagene etterhvert, men ellers er bilen er fortsatt like tight og fin som da jeg kjøpte den. Det er altså en morsom sportsbil som tåler daglig bruk, og som har serviceintervall på 30.000km. Verditapet i mitt eie er ca 40.000, eller mindre enn to kroner pr. kilometer. Synes ikke det er så aller verst?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke verst, men så har Porsche på generell basis vel en del lavere verdifall enn bilmerker flest. Siden du har solgt denne nydelige bilen, hva blir det neste? 

Apropos RS3 vs M140 - siste RS3 er jo absolutt en tiltalende bil både mtp motor og drivverk, men jeg klarer ikke helt å fri meg fra det at designet ikke akkurat appellerer til meg. RS6 derimot en nydelig, tidløs bil. Men RS3 ser liksom litt... kjedelig ut? Nå er jeg kanskje inhabil ettersom jeg har hatt F20, dette designet er jo litt mer elsk eller hat (jeg elsker det), men kjøremessig savner jeg denne bilen. Utrolig morsom selv med liten bensinturbo, kombinert med lav sitteposisjon (laveste i klassen?) og et nydelig balansert chassis gjør dette til en vinner i mine øyne.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første generasjon A4 var en ordentlig møkkabil. Den spiste jo forstilling men det er jo ikke rart når bærekulene var på størrelse med en Fiat Uno. Det hjalp jo heller ikke at folkevogn hadde bestemt seg for og ha 5 stk pr. side.

A4 var den siste bilen jeg demonterte før jeg sluttet som høgger. En utrolig tungvint bil og skru på. 

Audi 90 var i en helt annen liga. En kammerat hadde en slik noen år, solid og artig bil men litt tungvint og skru på den også. Det var tydelig at motorrommet egentlig var beregnet på en firer. Det blir gjerne litt ekstra jobb når man må demontere drivakselen for og bytte framre delen av eksosanlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Det er ikke verst, men så har Porsche på generell basis vel en del lavere verdifall enn bilmerker flest. Siden du har solgt denne nydelige bilen, hva blir det neste? 

Jeg har flyttet så jeg har gangavstand til jobben, så da klarer vi oss med én bil. Trives godt med konas X3. Tror vi kommer til å kjøre den noen år til. Kunne vært morsomt med skikkelig senk og litt mer trimming, men kona synes egentlig det funker bra nå, så vi får se. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/16/2018 at 8:31 PM, ogee1 said:

Rekkefemmeren er min favorittmotor hos Audi. I tillegg til fine racingmotorer var de "vanlige" 2.2 og 2.3 literne med innsprøytning på åttitallet spreke i forhold til antall hestekrefter og forholdsvis økonomiske. Og så lyden, da. Jeg hadde en periode en femsylindret Volvo 850 (2.5 20V). Den hadde noe av den samme sjarmen som Audimotorene, men virket noe slappere. (Opplevdes ikke som 170 hester alltid.)

De nyeste utgavene av RS3, 4 og 6 virker i følge testene å være kvitt understyringstendensene som Audi har slitt med tidligere, så de er mer aktuelle kandidater enn noensinne. Jeg tror likevel jeg ville valgt en 140i i stedet for RS3. Det er bare noe med designet på BMW som frister mer enn Audi.

Femmeren i Volvo som du referer til er vel faktisk en Audi-konstruksjon, med Volvo-topp hvis jeg ikke husker helt feil. Min far hadde også en slik 850 når jeg vokste opp, husker den som en relativt kvikk bil med nydelig motorlyd. Forutenom dette var jo modellen også en ypperlig familiebil.

 

Edit: Googlet litt rundt dette, viser seg vel at det var dieselmodellen av 850 som fikk plassert inn en variant av Audi. Altså var bensin-femmeren en Volvo konstruksjon, dog var visst Porsche/VAG inne i bildet under utviklingen til en viss grad. My bad :)

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...