Fredrik

Fredriks alternative bimmerstråd

Anbefalte innlegg

I og med at behovet for stasjonsvogn har begynt å melde seg, så gjorde jeg her om dagen noe jeg aldri trodde kom til å skje - jeg og fruen dro og prøvekjørte en Kia Optima SW plug-in hybrid.

Dette er muligens unyttig for denne alternative tråden, men det er jo tidvis snakk om praktiske franskmenn og andre rariteter her inne også! Det hele begynte med at jeg surfet gjennom finn.no for å finne en bil som kan passe oss, og naturlige søk ble F11 - F31 - E91 - E61 osv osv. Masse flotte biler og finne, men jeg kvier meg litt for å bruke over 300k på en bil som er 5år ++ ( altså utenfor garanti ), og nærmer seg 100´km på telleren. 

Ikke fordi jeg er usikker på kvaliteten, men når dette blir en bil som fruen stort sett ender opp med å kjøre ( jeg har firmabil ) så vil jeg at det skal være resterende nybilgaranti etc. Utstyr er jo også selvfølgelig en faktor, jeg ønsker meg ditten og datten - men det blir jaggu dyrt!  Kort sakt; Vi ønsker oss problemfritt bilhold i et par år, sånn at vi slipper unødvendige overraskelser. BMW er gode biler, men ingen biler er feilfrie.

Så plutselig her en kveld kjørte jeg forbi en slik Optima på E6n, og det første som slo meg var egentlig at den så ganske ålreit ut. Vel hjemme søkte jeg litt rundt, disse får du jo med 10 000km på telleren og 6 år resterende garanti(!) for 340k. Og da er det jo utstyr i massevis. ACC, varme/kjøling i seter, DAB, elseter med memory og-så-videre. 

På Onsdag fikk vi utlevert nøklene til en demobil, og kjørte rundt en hel dag. Det første fruen sa var "jøss, den var jo faktisk ganske pen!" ( hun er blitt veldig glad i sin lille 1-serie, og var i likhet med meg skeptisk til dette Kia greine ) Veldig positivt overrasket, dette er på ingen måte en BMW ( men det prøver den heller ikke å være ), men den var absolutt ikke dum å kjøre. Kombinasjonen 50km rekkevidde i EL, og 200HK når du trykker pedalen i bunn viste seg å være en ganske kvikk bil. Plassen er meget god, selvom bagasjerommet ikke er størst i klassen var det mer enn nok plass for en liten familie. Det er jo enkelte ting jeg savnet, som kjørefølelsen til en BMW, setene til en BMW osv. Men dette er en bil du får for 440k splitter ny, med alt utstyr tilgjengelig. Men meget positivt overrasket over kjøreopplevelsen, støynivået og komforten alt i alt. 

kia-optima-stv-plug-in-3_galleryfull.jpg

Sterkt vurdert en slik Optima, kunne absolutt levd med den di få gangene jeg kommer til å kjøre den. Det er jo garantert problemfritt bilhold i hele 7år ( 150 000km ), så jeg skjønner jo nå hvorfor Kia selger godt. Fornuftig og kjedelig, men veldig økonomisk. Skal man ha seg en 5serie med tilsvarende utstyr er det jo nesten dobbel pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive