Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg liker Audi. Jeg har sansen for både e-tron og nye Q8. Så kan man gjerne si de er kjedelig, det er helt innafor, men BMW har ikke akkurat vært frempå de heller (med mindre man teller med iNext). Likevel liker jeg såklart også BMW :) 
Jeg kan ikke si den fargekombinasjonen var helt tipptopp og felgene i filmen var kjedelig. Da synes jeg, faktisk, at e-tron med det grå/oransje var mer riktig sammen med de felgene som var vist der.


images?imageId=9742595&width=1400&height

 

Jeg har tidligere gått ut med fine ord om DS7 Crossback og kan igrunn fortsatt gjøre det, men hele greiene falt litt igjennom ved at de kun tilbyr forhjulstrekk enn sålenge. Uansett en kjempefin bil, nå har også DS3 Crossback kommet(ihvertfall rett rundt hjørnet) og den ser også lovende ut for de som liker litt spenstig design. Den kommer som helektrisk versjon også :) 

.60311.251.jpg

 

Jeg har derimot etter å rattet Rav4 i et år nå (jepp, et helt år er gått om en liten måned) gjort meg opp noen meninger. Først og fremst en kjempeallright bil som er praktisk, har fremkommelighet og helt greit med plass. Den er heller ikke treg i trafikken med sine 150hk dieselhest, men noen form for racerbil er det overhodet ikke. Ligger greit på veien til normal kjøring og behagelige seter. MEN... Jeg har aldri tidligere savnet så mye en bil som har nærmest perfekt vektfordeling, jeg har aldri savnet så mye en bil som er inspirerende og heller aldri savnet så mye en bil du føler deg ett med på vegen. Og jeg har aldri tenkt over at vektfordeling har så mye å si som nå, Rav4en er alt for tung foran og det er bare en veldig rar feeling i en SUV, merker ikke noe til det i vanlig kjøring, men på vinterstid eller ved aktiv kjøring. Så selv om man får det samme utstyret eller mer til under halve prisen i f.eks. en Honda eller Seat, så er likevel ikke kjørefølelsen det samme. Det er litt det man søker etter i en BMW (og derfor blir litt av essensen borte i f.eks. nye X1 og kommende 1-serie). 

Jeg har ikke studert iNext enda, eller sett videoen over helt enda, så jeg vet ikke om den drar foran, bak eller på alle fire, men jeg håper for BMW og deres kunder sin del at den drar enten bak eller på alle fire :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder @Werther spesielt bildene fra Tanum sommarland vekker minner. Det ble noen klasseturer dit på slutten av 80 tallet. Noe av det mest fascinerende med slike bilder er hvor fort naturen tar tilbake kontrollen igjen.

 

Jeg er veldig usikker på dette med kamera i stedet for speil. Vi har brukt det på togene noen år nå (jeg jobber som lokomotivfører) og jeg vil si med blandete resultater. Det er helt umulig og se noenting i de i motlys og kvaliteten kan variere mye. De første typene vi fikk var det umulig og se forskjell på grønt og hvitt lys. Håper virkelig for Folkevogn sin skyld at de har høykvalitets utstyr. Men jeg skjønner ikke poenget med og og beholde den vanlige speilplasseringen på dørene, skulle tro det hadde vært bedre med et par utvekster på framskjermen som holdt kameraene. mulig det er noe juridiske greier som stopper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at de elektroniske speilene er plassert der de er fordi bilen kan leveres med vanlige speil også. Hvis vanlige speil forsvinner helt er det ikke usannsynlig at de elektroniske havner andre steder. Kan jo tenke seg at kameraer som dekker 360 grader blir vanlig etterhvert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rune-K skrev:

[...] Men jeg skjønner ikke poenget med og og beholde den vanlige speilplasseringen på dørene, skulle tro det hadde vært bedre med et par utvekster på framskjermen som holdt kameraene. mulig det er noe juridiske greier som stopper det.

Dette er jeg helt enig i. Noe av hensikten med å ha kamerabaserte sidespeil må vel være å få fjernet utveksten speilet medfører. Jeg ser derfor ikke hensikten med et sidespeil uten speilglass. Ellers synes jeg det bare ser merkelig ut uten et sidespeil, men dette har vel ofte en sammenheng på hva man er vant med og ikke. Jeg tror dette blir en flopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at kameraer istedenfor alminnelig sidespeil er en flopp, men jeg tror i likhet med Rune at kameraene etterhvert vil bli integrert på en annen måte enn hva vi ser med Audi e-tron. Poenget med kameraene er naturligvis at fordi bildene er digitale vil de etterhvert bli en del av bilens augmented reality (utvidet virkelighet). Dette er en software som kombinerer alle bilens kameraer og danner et eller flere nye konstruerte bilder i sann tid av situasjonen utenfor bilen og som dermed kan vises i bilens instrumentpanel, infosystem, HUD etc. på en mer intuitiv måte enn alminnelige speilbilder kan gjøre. 360 grader visning er innebygget i et slikt system og bildet/ene er softwaregenerert på basis av samtlige bilder kameraene rundt bilen til enhver tid tar.

Et eksempel i denne sammenhengen er visualiseringen Tesla bruker i instrumentpanelet for å vise andre biler rundt bilen man kjører. Visualiseringen er enkel, men dette er også alt hva man trenger for å vite eksakt hvor andre biler og objekter er (altså relativt til hva slags informasjon sidespeilene kan gi). Dette systemet bruker også radar (slik at systemet også kan få informasjon i mørket, snevær, tåke etc.) og det er ikke unaturlig at både kamera og radar i fremtiden vil erstatte sidespeilene og bakspeilet.

Jeg tenker at teknologien faktisk er ferdig utviklet, men at det vil ta litt tid før lovverket er endret tilstrekkelig slik at systemet også kan implementeres. Spesielt i USA vil dette ta litt tid (forøvrig i likhet med matrix LED frontlys som heller ikke er lovlig i USA).

Jeg liker virkelig designet på de nye DS modellene. Det er akkurat passe nyskapende og spennende til være interessant samt gjøre at DS skiller seg ut blandt de andre bilprodusenter. Såvidt jeg forstår er den generelle kvaliteten på DS nå mer som de tyske konkurrentene enn hva vi normalt forbinder med franske biler. Dette er en oppskrift som etter min mening absolutt burde fungere... :)

Apropos artig design (på en historisk og lett humoristisk måte). Hva får man hvis en Mercedes-Benz G-klasse får barn med en Land Rover Defender?... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ganske utrolig at G30 M5 klarer seg såpass bra (5. plass - 1/2 mile) i dette selskapet. Du snakker om ulv i fåreklær. Jeg registrerer at Motor Trend igjen har begynt å publisere hele videoer på Youtube. La oss håpe at de fortsetter med dette... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladet Playboy har jo hatt en tradisjon med å kåre årets playmate i en del år, og fra og med 1964 fikk årets vinner utdelt en bil. Når man ser på listen er det ganske klart at Porsche (spesielt 928) og Jaguar XJS var populære valg - om dette var frivillige valg fra kvinnenes side og helt i tidens ånd, eller bare et resultat av at Porsche og Jaguar var hardt inne med sponsorpenger (?) er ikke godt å si. Dog er det litt artig at en av få BMW på listen (nr 2 dukket ikke opp før 2003) ble valgt av vinneren for 1976 - norske Lillian Müller som nøyde seg med en diskret E12 530i i motsetning til mange av de andre kvinnene.

Hele listen på: https://jalopnik.com/5536844/playmate-of-the-year-cars-1964-to-2010/

Anbefaler en titt da listen faktisk er ganske interessant i og med at den reflekterer datidens etterspørsel, luksus og materialisme til en viss grad.  

 

1964.jpg

1965.jpg

1967.jpg

1970.jpg

1976_Lilian_Muller_BMW530i.jpg

 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Marius2002 said:

Idag har jeg testet BMW i3s. Det var den værste opplevelsen jeg har hatt. Hvorfor? Jeg måtte tilbake til Toyotaen.

IMG_20180922_110220.thumb.jpg.5880e35e9ee63f1f68bccf34ada3979f.jpg

 

Den følelse kjenner jeg godt. De siste par ukene har jeg prøvekjørt 2 biler som i utgangspunktet er spennende. Jeg har fulgt med på BMW i8 og observert at prisene er godt på vei ned. Det finnes overraskende mange norsksolgte biler med lav kjørelengde til salg. Jeg fikk prøve denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=126809029

IMG_6817.thumb.JPG.736f46a5e8b07c65bf1c45628247eb94.JPG
Må bare innrømme at jeg ble veldig imponert! Det er helt klart mer GT enn sportsbil men en fantastisk god sådan. Overraskende komfortabel å kjøre og et fantastisk skyv fra hybridmotoriseringen. I utgangspunktet syns jeg det er litt corny med motorlyd fra høyttalerne men det fungerte glimrende og absolutt noe jeg kunne leve med. Bilen jeg kjørte har en veldig uvanlig gulfarge men så etter min mening fantastisk ut i virkeligheten og mye bedre enn på bildene. Likevel er den nok relativt tungsolgt som bruktbil, vil jeg tro.

Jeg fikk skikkelig lyst på i8. Største innvending er at det er en første generasjonshybrid og vi sikkert kommer til å se stor utvikling fremover. Jeg har ikke kjøpt i denne omgang, men kan veldig godt se det skje om ikke så lenge.


Bil nummer to prøvekjørte jeg i dag. Den er raskere, større, billigere, mer praktisk og bedre utstyrt enn i8’en: Testa model S P100D. Dette er min 3 tur bak rattet i en Tesla og jeg må bare konstatere at jeg på ingen måte klarer å mobilisere noe «må ha» begjær. Den akselererer vanvittig raskt og er på alle måter en fin bil. For min del blir hele kjøreopplevelsen for steril og det at den nærmest kan kjøre og styre selv bidrar til dette. Etter prøveturen var det deilig å sette seg i 130i'en og høre rekkesekseren på vei hjem! 

Som ingeniør er jeg helt klart imponert over Tesla'en men det er i8’en jeg sikler etter!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Det var min første tanke også at dette må vi absolutt høre mer om - selv om jeg nogenlunde kan tenke meg hvordan Marius må ha hatt det da han kom tilbake til Toyotaen. Det er opp igjennom årene flere biler jeg ikke har kjørt fordi jeg på forhånd har visst at jeg ikke skulle kjøpe bilen (for dyr, upraktisk etc.), men at jeg ville elske den etter en prøvetur (f.eks i8). Så nære, men allikevel så fjernt... :)

Apropos Playboy så har jeg en bekjent som har flere tiår med magasinet liggende. Kvaliteten på magasinet er mye bedre enn hva mange tror og de nakne damene er faktisk bare en mindre del av innholdet. Mye av det redaksjonelle stoffet holder overraskende høy kvalitet og de får også mange bidrag fra anerkjente skribenter og fotografer. Damene var/er egentlig bare blikkfanget som solgte magasinet og konseptet. Bildene var uskyldige, men ofte av veldig høy kvalitet rent teknisk... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, artikkelen i Jalopnik er ganske artig og man kan jo levende forestille seg hvordan imaget til noen av disse bilene ble skapt og/eller bekreftet med slike damer på panseret. At Porsche 928 var med hele tre ganger hjalp dessverre ikke så mye og heller ikke at modellen hadde en slags hovedrolle i den samtidige filmen "Risky Business" med en ung Tom Cruise bak rattet (produktplasseringer?... overhode ikke). Filmen var populær, men det ble dessverre aldri Porsche 928 selv med ekstra drahjelp fra Playboy. Klart ufortjent mener jeg, men jeg er også relativt inhabil... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger og @Fredrik. Hvor skal jeg begynne? :D Jeg var iallefall nysgjerrig på hvordan i3 var med bakovervendt barnesete med isofix. Det stod det nemlig svært lite om på internettet. Med vårt Recaro Zero.1 barnesete som kan roteres 360 grader var inn/utstigning ingen problem. Plassen i passasjersetet foran var fortsatt kjempegod på grunn av de tynne setene. Når jeg satt meg bak så hadde jeg grei plass, men gulvet var litt høyt bak, men da igjen, hvor ofte sitter det voksne baki? Aldri. Vinduene bak på i3 er langt nede på døren som designet viser og ungen ser fint ut.

Så kommer man til selve kjøringen. Det var skikkelig moro og den lille rakkeren var presis og god. Nå er ikke s-varianten aktuell for meg, men det er ikke SÅ stor forskjell på i3 og i3s heller. Rekkeviddeangst har jeg heller ikke, fordi jeg bruker jo bilen bare til og fra jobb (5km hver vei) og butikken +-. Derfor klarer jeg meg med minste batteripakka. Skal jeg på langtur går det fly eller så har opphavet sagt at jeg kan låne deres A4 Allroad anytime.

Jeg klarer ikke helt å forklare følelsen av å gå fra BMW i3s til Toyota Rav4. Men det var et stort steg tilbake i tid. Jeg kom i prat med et ektepar på BMW og de brukte kun i3en som egentlig var bil nr.2 og ungene deres elsket den. For min del hadde i3en blitt eneste bil. Da må jeg gi slipp på hengerfeste, stor bagasjeromsplass og firehjulstrekk. Er jeg villig til det etter å ha gått hardt ut, opp til flere ganger, å sagt at firehjustrekk er desidert best og jeg aldri skal ha bil uten? Jeg vet ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...