Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Porsche 918 er jo den direkte etterfølgeren etter Carrera GT (eller 980 som er internnummeret) og selvfølgelig er den både kraftigere og hurtigere (spesielt siden den har hybridmotor med en elektrisk motor). På den annen side er 918 alt hva Carrera GT ikke er og visa versa. Der Carrera GT er analog og manuell er 918 digital og automatisk.

Med en samlet systemeffekt på hele 887 HK og 1280 Nm fordelt på kun 1634 Kg (mindre enn E90 M3) klarer 918 0-100 Km/t på 2,6 sekunder, 0-200 Km/t på 7,2 sekunder, 0-300 Km/t på 19,9 sekunder og en topphastighet på 345 Km/t. F90 M5 Competition har ingen sjanser i dette selskapet, men det er heller ikke poenget. For Porsche er 918 en tour de force og en overgangsmodell der hensikten er å utforske mulighetene med elektrisk fremdrift. 918 er på mange måter en kommersiell prototype på hva som kommer i enda større grad om noen få år.

Det jeg imidlertid legger merke til er at høye topphastigheter i dag er mindre viktig enn det var for 25 år siden. McLaren F1 anno 1993 hadde med sin BMW V12 motor på 627 HK uten overlading en topphastighet på 387 Km/t (hele 405 Km/t under tester) og f.eks Jaguar XJ220 klarte med sine i dag relativt moderate 550 HK fra en V6 motor på 3498 cm3 med to turboladere 349 Km/t året før McLaren F1 ble presentert. Det finnes biler som var og er hurtigere, men nå snakker vi om produksjonsbiler... :)

Jaguar XJ220

1994-jaguar-xj220-ebay.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

McLaren-F1-2-2000x1333.jpg

Apropos McLaren F1 anno 1993-1997 (106 stk. bygget). Nesten 50000 Km på telleren er åpenbart ikke et problem for BMW V12 S70/2 motoren og dette er faktisk ganske imponerende når man vet hva slags type motor dette er. Hele 627 HK ved 7400 og 650 Nm ved 5600 rpm uten overlading er langt fra mindreverdig selv i dag for supersportsbiler. Poul Rosche overgikk virkelig seg selv med  S70/2 motoren (han var også ansvarlig for bl.a M88 motoren i M1 og S14 motoren i E30 M3). Det mest imponerende med Gordon Murray's konstruksjon er imidlertid den lave vekten på kun 1138 Kg. Selv en 3-dørs BMW 116i med 109 HK veier i dag 1375 Kg.

V12 motoren på 6064 cm3 veier 266 Kg (noe som i seg selv er imponerende lite) så resten av bilen veier reelt bare 872 Kg. Dette ble oppnådd med bl.a monocoque rørramme, karbonfiber karosseri og faktisk gull som varmeisolerende materiale i motorrommet (gull er vistnok noe av det mest varmereflekterende materialet som finnes, men selvfølgelig veldig kostbart). Bilen var heller ikke helt billig da den var ny med en pris på ca. 1,6 millioner Deutsch Mark i Tyskland eller ca. 6,4 millioner norske kroner før avgifter (ca. 10,5 millioner kroner i dagens pengeverdi). I dag handles McLaren F1 internasjonalt for priser rundt 10-12 millioner kroner og opp mot ca. 15 millioner kroner for svært fine og sjeldne eksemplarer.

På den annen side koster en mindre service etter 3000 Km rundt 40000 kroner og en stor service etter 10000 Km eller hvert 5 år over 400000 kroner (krever bl.a en ny brenselcelle, nye dekk og kalibrering av understelet på en racingbane av ingeniører fra McLaren). Servicene skal iht. serviceboken gjøres hos McLaren i Woking (England), men jeg kan forestille meg at dette ikke alltid er tilfellet med slike priser... :)

Felgene ser forøvrig ut til å være i en relativt fornuftig størrelse, men de er faktisk kun 17" (235/45-17 foran og 315/45-17 bak). Dette forteller litt om hvor store dagens biler er i forhold til 25-30 år gamle biler.

https://petrolicious.com/articles/this-is-what-its-really-like-to-own-a-mclaren-f1?fbclid=IwAR1Dt9MlLW_TrLKpQbAIP3B7u3XIbebnD9pbgRlcdPeeVB8v6fSMkIHu4MI 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over denne ganske interessante kanalen på Youtube for de som er interessert i fly, flyindustrien generelt og tekniske ting rundt fly og hvordan det virker. Han forklarer dette på en ganske lettfattelig måte slik at de fleste kan følge med og det siste temaet han har fokusert på er Concorde.

Han forklarer bl.a bakgrunnen for at Concorde ble utviklet og i denne sammenhengen er det litt interessant at han fremhever stemningen som eksisterte på slutten av 60-tallet med at alt var mulig. Vi reiste til månen fordi vi ville det og vi utviklet et passasjerfly som kunne fly 2200 Km/t fordi vi kunne. I denne konteksten var det derfor helt naturlig at også bilene ble futuristiske med wedge/angular "kant-design" som vi var inne på i noen tidligere innlegg for et par uker siden... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E24 (som er Norges største nettavis for økonomi og næringsliv) har i dag en ganske interessant artikkel om Cirkle K (tidligere Statoil bensinstasjoner) og hvordan de forbereder seg på en fremtid med elektriske biler. Det interessante er ikke at de gjør dette, men hvilke data de bl.a legger til grunn når det gjelder tidsperspektivet for når salget av fossilt drivstoff i Norge til personbiler går mot slutten.

De tar utgangspunkt i at gjennomsnitlig alder på dagens biler er rundt 10 år og at drivstoffsalget i dag ganske nøyaktig reflekterer bilsalget for 10 år siden. Derfor selges det stadig mye diesel iom. at bilsalget for 10 år siden var dominert av dieselbiler. Salget av elektriske biler begynte først å få et visst volum rundt 2015/16 etter at Tesla Model X hadde vært på markedet siden 2012. Med mindre mange bileiere plutselig skulle bestemme seg for å skrote deres fossilbiler (istedenfor å selge bilene) eller staten direkte forbyr kjørsel med bilene vil det stadig gå 6-7 år før Cirkle K vil begynne å merke en signifikant nedgang på salget av fossilt drivstoff.

Dette er i Norge, men i andre land som f.eks Sverige og her i Danmark er salget av elektriske biler stadig helt minimalt. Den danske regjeringen har imidlertid vedtatt at fra og med 2030 vil det ikke lenger være lovlig å selge nye fossilbiler i Danmark. Hvis man kan legge Cirkle K's analyse til grunn betyr dette at salget av diesel og bensin stadig vil være relativt stort i Danmark når vi skriver 2035 med mindre regjeringen underveis endrer rammebetingelsene for bileierne med store skatter og avgifter på f.eks bruk av bilene (hvilket det er ganske sannsynlig at de vil gjøre).

https://e24.no/bil/circle-k/circle-k-ruster-seg-for-en-elektrisk-fremtid-naa-vil-de-hjem-i-garasjen-din/24470024   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på er hva de mener med fossile biler? Mener de at de skal forby alt som ikke går 100 prosent på strøm? I såfall så er jo det ganske utopisk å tro. Det kommer ganske enkelt ikke til å skje, det er bare 7 år til. Bilbransjen kommer aldri til å klare å omstille seg. Infrastrukturen kommer ikke til å være ferdig, hvor skal i det hele tatt all strømmen tas fra?

Når vi kommer opp mot 2023 eller 2024 så kommer politikerene til å innse at de ikke klarer dette målet. Det blir litt som de som sier de skal begynne å komme i bedre form, men må bare vente til neste år. Man skyver for seg det som er ubehagelig. Også er det en annen viktig faktor, dette er ett mål de ha satt seg. Ingenting er vedtatt 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med strøm er ganske interessant egentlig, for kapasiteten i strømnettet er jo allerede sprengt. Og nå er det jo under 2 år til alle oljefyrer "skal være ute" ( du kan fortsatt fyre med biodrivstoff, men det er det jo ingen som snakker om ). Alle skal jo ha varmepumper nå, så hvis vi kombinerer økt forbruk til oppvarming og at alle skulle kjøpt seg en Tesla så vil garantert strømnettet knele. 

Glad jeg har vedovn og "fossilbil", elbiler skal bli sabla mye bedre og/eller lønne seg ekstremt før jeg går over. Hadde jeg bodd rundt Oslo hadde det ikke vært forsvarlig med noe annet rent økonomisk, men det gjør jeg heldigvis ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke langt i fra sannheten, en elbil er jo kun snill mot miljøet lokalt der den kjøres. Produksjon av slike biler er vel faktisk værre enn å produsere enn fossilbil. 

Hele opplegget minner meg litt om alt oppstyret rundt ozonlaget for mange år siden, har ikke hørt så mye skriking om det i det siste. Føler det er et litt oppblåst problem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2018 den 6.03, flobben skrev:

 

Er det ikke bra da at elbilene er snille mot miljøet lokalt? Det er vel flest elbiler i større byer, og det er blant annet der det er viktig å bedre miljøet.

Ozon-laget er på bedringens vei, blant annet på grunn av forbud mot kfk-gasser. Det betyr faktisk at miljøtiltak fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, tambur4 said:

Er det ikke bra da at elbilene er snille mot miljøet lokalt? Det er vel flest elbiler i større byer, og det er blant annet der det er viktig å bedre miljøet.

Ozon-laget er på bedringens vei, blant annet på grunn av forbud mot kfk-gasser. Det betyr faktisk at miljøtiltak fungerer!

Jo for all del, men produksjonen er jo tidvis værre mot miljøet? Så hvis man ser stort på det går det vel litt opp i opp. Både diesel- og bensinbiler av nyere dato er ganske snille mot miljøet utslippsmessig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart er det en utfordring å ha nok strøm hvis alle her og nå skulle gå over til elbiler, men som med alt annet går utviklingen gradvis. Først om 6-7 år vil Cirkle K begynne å merke at salget av fossilt drivstoff går signifikant ned. Dette betyr at det vil gå omtrent dobbelt så lang tid før de ser slutten på drivstoffsalget til personbiler (altså rundt 2030/35).

Det er videre klart at denne utviklingen er med myndighetenes velsignelse og det er derfor grunn til å tro at de er oppmerksomme på at strømkapasiteten må økes betydelig i løpet av de neste 10-15 årene. Et viktig supplement er å få spredd strømforbruket over hele døgnet slik at ikke alle skal ha mye strøm på samme tid. Dette kan bl.a gjøres med differensierte strømpriser og begrensninger slik vi allerede nå ser med Tesla's superchargere (pris og hastighet).

Jeg tenker at det i dag er relativt formålsløst å kjempe imot denne utviklingen når de elektriske bilene både har blitt vesentlig mye bedre enn de var for bare 2-3 år siden (og den utviklingen vil bare fortsette) samt at gode elbiler ikke lenger kun er for relativt velstående mennesker (i alle fall utenfor Norge). Jeg elsker skikkelige biler slik de har vært, men jeg har faktisk god tro på at de elektriske bilene vil bli minst like bra. Etterhvert vil vi se et mye større mangfold av elektriske bilmodeller med bl.a rene sportsbiler og nichemodeller som vi kjenner det... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et emne som trykker hos folk, enten det kommer til økonomi eller interesse. Jeg er veldig for et bilfritt sentrum her ihvertfall. Det er bare kaos med biler og støy støy støy, samt få parkeringsplasser. Jeg tenker også at fossilbilforbudet er gjennomførbart, det er jo bare snakk om nybiler, ikke brukt. Noen byer i Norge har dieselforbud på enkelte kalde dager på grunn av luftkvalitet. Det er forståelig om man ikke ser helt firkantet på det. Med det sagt blir klart noen rammet. Jeg skjønner småbarnsfamilier ikke bare kan dra å kjøpe seg elbil på dagen og nå som det er nye krav om hjemmelading, må en beregne 15-20000,- for en hjemmelader(ferdig montert av elektriker med jordfeilbryter type B og egen 16A kurs). Heldigvis begynner 1.generasjons Leaf å bli billige, så flere ikke-bilinteresserte(bilinteresserte hadde valgt en annen elbil) kan få hverdagen til å gå rundt om de bor i storbyer. Miljøtiltak fungerer og det er bra. Nei, lille Norge kan ikke redde verden, men det er vel mest for det lokale sin del. Det kan hende at forbud i byer av alle dieselbiler ikke er veien å gå, men heller tillate kun Euro5 og Euro6. Jeg vet ikke.

Man må også ha i tankene at elnettet slik vi kjenner det idag også garantert vil forbedre seg. https://www.statkraft.no/Energikilder/Vindkraft/ samt at solceller begynner å bli in og jeg tror nok at det blir bedre og billigere etterhvert.

Jeg hadde egentlig sett for meg en i3 nå, kjempebil på alle mulige måter. Men så begynte madammen å prate om bilturer, da ble undertegnede satt i tenkebåsen igjen. Hadde kjøper på Rav4en, men jeg sa at den ikke lengre var til salgs. Jeg vil vurdere valget mitt mer nøye. En i3 fungerer utmerket i 99% av året, men så er det de få turene. Jo, vi kan ta fly som sikkert er mindre stress og like dyrt, vi har også fått tilgang til å låne bil av opphavet de gangene det skulle være nødvendig, men så er det en MEN. Jeg er fortsatt veldig gira på i3, men har åpnet øyene igjen for F36, F25, F11 og F31. Da er jeg ikke bekymret for diesel om det skulle bli det. Vi får se framover, ingenting er bestemt. Jeg synes også Renault Megane GT er en lekker bil, men jeg kommer til å savne alt som har med BMW og gjøre, samt at en ren framhjulstrekker er uaktuelt.

Apropos framhjulstrekk og elbil. Nye ID fra VW får faktisk bakhjulstrekk, de har skjønt det. ID Buzz får firehjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun bakhjulstrekk er som med fossilbiler den enkleste konfigurasjonen når det gjelder elektriske biler. Årsaken til at mange biler med stempelmotor (det er enklere å skrive fossilbiler) har forhjulstrekk er fordi hele fremdriftspakken med motor, clutch, gearkasse og drivverk er mer kompakt enn for biler med bakhjulstrekk der motoren er foran. Biler med kun forhjulstrekk tilbyr med andre ord mer plass til passasjerene innenfor det samme karosseriet og som en bonus er biler med forhjulstrekk billigere å produsere for bilfabrikantene. Elbiler har ikke denne utfordringen fordi drivverket er så mye mer kompakt og batteriet som regel er plassert under bilen (i alle fall i elbiler som er konstruert utelukkende til å være elbiler). 

Bare for å gjøre det helt klart så har ikke elbiler med firehjulstrekk en aksel (mellomaksel) der drivkraften går forover eller bakover (avhengig av hvor motoren er). Istedenfor har de en ekstra elektrisk motor (noen ganger to) som sørger for drift på den andre akselen. Fordelene med dette systemet er at man ikke trenger ekstra differensialer til å fordele kraften foran/bak iom. at den styres elektronisk med de elektriske motorene.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tambur4 skrev:

Er det ikke bra da at elbilene er snille mot miljøet lokalt? Det er vel flest elbiler i større byer, og det er blant annet der det er viktig å bedre miljøet.

Jo det er kjempebra. Men dagens nye bensinbiler er også veldig snille mot lokalt miljø. Videre synes jeg Geofence er interessant og lovende, da kommer hybridbilen til sin rett.

Jeg vet ikke om noen av dere har vært i New York de siste årene. Det er iallfall en by med meget tett trafikk som i mange år sleit med smog. Dagens trafikk i New York beståstår for det første av en ny bilpark (USA har en av de nyeste bilparkene i verden, kun omkring 6 år). Men den består i 90 prosent av tilfellene av bensinbiler og hybridbiler (typisk Toyota Prius, Ford Fusion hybrid (en av USAs mest solgte biler) og diverse andre nyere bensinbiler). En to år gammel Chevy Suburban er så utrolig mye snillere mot miljøet lokalt enn en 8 år gammel E220 CDI eller Toyota Hiace.

Det er fasinerende hvor ren luften føles i en såpass tett og trafikkert storby, ikke minst hvor stille trafikken glir forbi (bortsett fra all tutingen, men det har ikke noe med utslipp å gjøre). Det er noe annet enn raklende dieselbiler på piggdekk i Oslo. Så jeg er absolutt ikke i mot å stenge enkelte kjøretøy ute fra byen, men å forby dem over hele fjøla er ikke en løsning som lar seg gjennomføre.

51 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg tenker at det i dag er relativt formålsløst å kjempe imot denne utviklingen når de elektriske bilene både har blitt vesentlig mye bedre enn de var for bare 2-3 år siden (og den utviklingen vil bare fortsette) samt at gode elbiler ikke lenger kun er for relativt velstående mennesker (i alle fall utenfor Norge). Jeg elsker skikkelige biler slik de har vært, men jeg har faktisk god tro på at de elektriske bilene vil bli minst like bra. Etterhvert vil vi se et mye større mangfold av elektriske bilmodeller med bl.a rene sportsbiler og nichemodeller som vi kjenner det... :)  

Det er kanskje formålsløst, men det er jo nettopp dette som er realitet all den tid elbil salget i Europa er på 1 %. En ting er Norge, her har vi ett kjøremønster som med litt godvilje (og en del penger) kan kombineres med en Tesla eller E-tron. Men hva med Tyskland? Se for deg en som bruker bilen i arbeid, reiser mellom byene langs Autobahn. To timer kjøring og en time lading er jo ikke effektivt nok til arbeidsgiveren vil finne det økonomisk forsvarlig å la ham lease en Tesla eller E tron. Hva med USA, eller Russland med enda større avstander? Vi er helt i startgropa på hva som vi kan se av elbilteknologi, men rom ble ikke bygget på en dag. Fossil teknologien går også videre, se bare på kommende X5 45e hybrid. Dette er neste genrasjon hybridbil, med en elektrisk WLTP rekkevidde på 75 km. Det gjør at de fleste kan kjøre til og fra jobb, butikk, skole og barnehage på ren strøm. Når man skal på hytta eller til Legoland så tar man i bruk den fantastiske rekkesekseren bilen også er utstyrt med. Da synes jeg hybridbil begynner å gi mening 👍

51 minutter siden, Marius2002 skrev:

Dette er jo et emne som trykker hos folk, enten det kommer til økonomi eller interesse. Jeg er veldig for et bilfritt sentrum her ihvertfall. Det er bare kaos med biler og støy støy støy, samt få parkeringsplasser. Jeg tenker også at fossilbilforbudet er gjennomførbart, det er jo bare snakk om nybiler, ikke brukt. Noen byer i Norge har dieselforbud på enkelte kalde dager på grunn av luftkvalitet. Det er forståelig om man ikke ser helt firkantet på det. Med det sagt blir klart noen rammet. Jeg skjønner småbarnsfamilier ikke bare kan dra å kjøpe seg elbil på dagen og nå som det er nye krav om hjemmelading, må en beregne 15-20000,- for en hjemmelader(ferdig montert av elektriker med jordfeilbryter type B og egen 16A kurs). Heldigvis begynner 1.generasjons Leaf å bli billige, så flere ikke-bilinteresserte(bilinteresserte hadde valgt en annen elbil) kan få hverdagen til å gå rundt om de bor i storbyer. Miljøtiltak fungerer og det er bra. Nei, lille Norge kan ikke redde verden, men det er vel mest for det lokale sin del. Det kan hende at forbud i byer av alle dieselbiler ikke er veien å gå, men heller tillate kun Euro5 og Euro6. Jeg vet ikke.

Man må også ha i tankene at elnettet slik vi kjenner det idag også garantert vil forbedre seg. https://www.statkraft.no/Energikilder/Vindkraft/ samt at solceller begynner å bli in og jeg tror nok at det blir bedre og billigere etterhvert.

Jeg synes du er litt kort tenkt når du støtter ett bilfritt sentrum. Det blir litt som å si at du også støtter ett dødt sentrum uten butikker eller arbeidsplasser. Dette begynner alt nå å gjøre seg gjeldene i Oslo.

http://www.estatenyheter.no/2018/08/29/faerre-fotgjengere-pa-karl-johans-gate/

Jeg er ikke i mot mindre biler i gatene, men bilene må fortsatt få slippe inn i sentrum. Jeg synes Kristiansand har løst dette relativt bra. De har fjernet en del gateparkeringsplasser på lik linje med hva Oslo har gjort. Men siden Kristiansand er en Høyre styrt by (altså litt mer veldrevet enn sosialistisk styrte Oslo) så erstattes disse plassene med ett parkeringshus under Torvet i byen. Helt genialt, noe av det samme gjøres her i Arendal. Det gjør at vi bilister har lettere for å bruke sentrum kontra handlesområdene utenfor byen.

https://m.nettavisen.no/politikk/slik-fjerner-kristiansand-gateparkering-uten-a-ga-til-kamp-mot-bilistene/3423397704.html

Videre må jeg påpeke at det bare har vært dieselforbud ett par ganger, begge tilbake til vinteren 2016 i Oslo. Ettersom antallet rene dieselbiler og elbiler øker i våre storbyer så er det kanskje ikke nødvendig at vi ser flere dieselforbud. Med mindre de skjerper kravene til luftkvalitet i fremtiden. Ett stort steg å ta er jo ett totalforbud mot de helvetes piggdekka alle skal kjøre med. Hva med forbud mot disse i storbyene og ett nasjonalt piggdekk gebyr. Så går også veislitasjen ned, penger som spares her kan brukes på miljøfremmende tiltak.

Også må vi ikke være så navie å tro at myndighetene gjør dette ene og alene for lufta. Dette med miljø er også en ypperlig mulighet til å hente inn ekstra inntekter fra oss bilister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...