Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde forøvrig en morsom, men også litt pinlig, opplevelse i 1993. Som "fattig" nyetablert dro jeg på interrailtur for voksne (som det den gang het) til Tyskland. Jeg var innon VW, M-B, Audi, BMW og Porsche, både fabrikker og museer. Dette var før PC og internett, så det var litt av et prosjekt og planlegge reisen. Heldigvis hadde vi fax (!) på jobben.

Klar for fabrikk-omvisning hos porsche, ble jeg ropt opp som mr. Halden from USA (Jeg bor i Halden). Jeg fikk da personlig omvisning av en tidligere racing-fører hos Porsche som nå jobbet på fabrikken, (husker ikke navnet..) på designavdeling, fabrikk og motorverksted. Jeg skjønte jo fort at dette var en misforståelse, men jeg tenkte at jeg får nyte det så lenge det går. Da han avsluttet omvisningen med "so mr. Halden from USA, what kind of car are you here to pick up?", klarte jeg å lire av meg en løgn om at det ble nok ingen bil denne gangen, men vurderer det sterkt neste gang! (Jeg nevnte ingenting om Interrail-billetten..)

Og vips, så var omvisningen over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... en morsom historie. Artig at du også nevner hvor vanskelig det var å planlegge slike reiser før vi fikk internett. Den gangen måtte vi skrive brev, ringe eller bruke Fax (kort for Telefax). Utrolig nok (i dag) gikk det på et vis det også. En annen ting var å kjøre bil med tradisjonelle kart istedenfor med ulike navigasjonssystemer som i dag. Èn ting var å ha riktige og oppdaterte kart med på turen, men noe helt annet var å navigere etter kartene mens man kjørte. Ofte brukte man mer tid på å finne ut konkret hvor man var enn å faktisk finne veien mot målet.... :)

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

En annen ting var å kjøre bil med tradisjonelle kart istedenfor med ulike navigasjonssystemer som i dag. Èn ting var å ha riktige og oppdaterte kart med på turen, men noe helt annet var å navigere etter kartene mens man kjørte. Ofte brukte man mer tid på å finne ut konkret hvor man var enn å faktisk finne veien mot målet.... :)

   

For ikke å nevne frustrasjonen som oppstod når man møtte dårlig omskiltet veiarbeid i Europa. Mang en skilsmisse startet slik. I grisgrendte strøk på let etter overnatting, gjerne et par kilometer-ruter unna det opprinnelige målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var lett å komme ordentlig på avveier med papirkartene og man måtte derfor følge med hele tiden på kartet. Det var heller ikke alltid like enkelt å planlegge om man hadde nok bensin i tanken til ruten. Det var færre bensinstasjoner og de aller fleste var stengt om natten med mindre man kjørte på f.eks Autobahn. Spesielt i land som Frankrike og Spania var dette en stor utfordring. Flere ganger kjørte vi derfor for sikkerhetsskyld med en 20 liters jerrykanne med bensin i bagasjerommet.

Dette bringer meg over til en annen sak som er en ren befrielse i dag og det er kort (Visa, Mastercard etc.). Ikke bare måtte man før i tiden ha kontanter når man skulle på bilturer på kontinentet, men man måtte også ha korrekt valuta. Det var et sabla styr hver gang... en passende mengde Deutsch Mark, franske franc, sveitsiske franc, spanske pesetas etc. I tillegg måtte man ha en større mengde ekstra Deutsch Mark hvis bilen brøt sammen og/eller man trengte ekstra netter på et hotell. Deutsch Mark fikk man alltid vekslet lokalt i motsetning til f.eks norske kroner.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... denne videoen som handler om hvorfor noen bilmodeller heter det de heter (f.eks Hyundai Kona) er litt morsom. Legg merke til hva han forteller om VW T-Roc. BMW har ikke slike trivielle problemer selv om jeg er ganske sikker på at mange ikke vet hva Z'en i f.eks Z4 står for. Den står for Zukunft som betyr fremtid på tysk. Eller hva med X'en i f.eks X5? Den står for "cross-over" (altså "x"-over) implisitt 4x4. I dag kalles BMW's 4x4 system for xDrive, men for ikke så mange år siden kalte BMW deres 4x4 system for Allrad (også utenfor Tyskland), som er kort for Allradantrieb som betyr firehjulstrekk på tysk. Markedsføringsmessig var dette navnet imidlertid vanskelig å bruke i f.eks USA (der få kan tysk) så navnet ble endret til xDrive... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overrasket over at biljournalistene sammenligner Alpine A110 med f.eks McLaren 570S når det gjelder ren kjøreglede, men jeg er virkelig overrasket over at dette liksom er noe nytt når det gjelder franske biler med litt motor (relativt til tidspunktet de var på markedet).

Renault, Peugeot og Citroën har hatt en rekke relativt alminnelige modeller på samvittigheten som bekrefter dette fenomenet... 5 Turbo, Clio 16 S/V/Williams, 106 Rallye, 106 XSi, 205 GTi, 205 Turbo 16, 309 GTi 16, 306 GTi6, 405 Mi16, 405 Mi16x4, BX 19, BX 4TC, ZX 2,0 + mange flere... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gøy på finn.no mellom i01 og F36-søkene datt jeg over på bensinbiler med litt kraft og sportslighet,, men fortsatt ikke koster skjorta og automatgir igjen. Da typisk S4, S3, 125i, Golf GTI / R osv.. Uansett kom jeg over Megane GT, men denne var bare halvhjerta leste jeg meg fram til selv om den var veldig morsom, men folk anbefalte uansett Megane RS om man først skulle gå for en. Megane GT er i likhet med RS utviklet av Renault Sport, så de deler mye. MEN så datt jeg videre over på Clio. Her nemlig, ligger det en 2013 Clio RS til salgs med Milltek eksos og det beste er at det er én eier og det er en gammel dame.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=125720263

Jeg må bare si helt ærlig at den der var knalltøff. Røde belter, Renault Sport-logo i dashn og rød stripe på toppen av rattet, nesten harry, men likevel kult. Kan se for meg at den er helt vanvittig morsom å ratte rundt på. Jeg skal for ordens skyld ikke ha en slik og vurderer det heller ikke, heller ikke de andre nevnte, men gøy å se hva som finnes. Denne Clioen med 200hk gjør 0-100 på 6,7 sekunder og veier bare i overkant av 1200 kg. Så har man jo i3 som gjør 0-100 på 7,3 eller 6,9 om det er i3s. De kan vel ikke direkte sammenlignes, men samtidig så kan de kanskje det? Uansett ga den Clio RSen en skikkelig "vil ha"-feeling og den er kul, men det er nok en del morobiler som står foran på listen om det var det... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante med disse franske bilene og det som mange ofte misforstår er at det ikke handler om dyre og eksklusive biler, men derimot om ganske folkelige biler som helt enkelt tilbyr store kjøregleder på alminnelige landeveier. Slikt fanger ikke den store interessen blandt folk flest når de hele tiden blir fortalt at dyrest, størst og hurtigst alltid er best. Franskmennene går imidlertid ofte deres egne veier og "less is more" gjelder for deres del i bilverdenen som med mat og drikke. Keep it simple og de ulike ingrediensene kommer bedre frem.

Målet er dermed heller ikke hurtigst mulig akselerasjon eller høyest topphastighet, men derimot om en størst mulig kjøreglede mellom disse ytterpunktene og det må man si at gjelder for A110 som for 205 GTi (som under tvil startet det hele). Jeg har hatt et par av disse franske bilene samt et par større slektninger og jeg må si at selv om de umiddelbart ikke imponerte som Porschene jeg har hatt er det på mange måter de franske bilene jeg husker best og verdsetter mest for hva de er. Faktoren "smiles pr. miles" er definitivt størst med de franske bilene når man bl.a tenker på hva det ofte koster å kjøpe en tysk ekvivalent; som egentlig ikke er så veldig mye bedre når alt kommer til alt.

Innrømmet. Opplevd kvalitet på interiøret samt generelle kvalitetsnivå er som regel en klasse eller to bedre i tyske biler, men dette betaler man også for så det skulle egentlig bare mangle. På den annen side briljerer som regel franske biler (i alle fall de vi snakker om i denne sammenhengen) med en helt utrolig fin balanse når det gjelder understel og chassis. Styrefølelsen er fantastisk og man føler virkelig at bilen "lever" og kommuniserer med deg. Dette er noe tyskerne har glemt (type E30 318is etc.) bortsett fra på de aller beste og dyreste BMW og Porsche modellene. Hadde de hatt mindre fokus på stabilitet i 200+ Km/t på Autobahn ville det ganske sikkert ha vært flere tyske bilmodeller med tilsvarende kvaliteter. Akkurat dette er det sannelig verdt å reflektere litt over... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe helt annet. All India Radio er et australsk elektronisk band som har eksistert siden 2000 og de har så langt gitt ut 9 album. Jeg fikk først kjennskap til bandet i dag og jeg har derfor kun hørt litt på deres nest siste album som kalles for "Space". Årsaken til at jeg i det hele tatt kom til å lese om bandet er coveret eller bildet de bruker på dette albumet. 

Som de fleste vet ble coveret til Pink Floyd's legendariske album "Dark side of the Moon" anno 1973 designet av Storm Thorgerson og består av et triangulært optisk prisme på sort bakgrunn der et hvitt lys brytes til høyre i et fargespektrum. Dette var imidlertid ikke det eneste alternativet Pink Floyd hadde å velge mellom da de skulle velge coverdesign til Dark side of the Moon.

Et annet forslag var coveret All India Radio bruker på albumet "Space" og dette er nok ikke helt tilfeldig iom. at store deler av albumet umiskjennelig bærer tydelig preg av å være inspirert av Dark side of the Moon; som stadig er et av mine all time favoritt album. Pink Floyd generelt er nok også det bandet som opp igjennom tidene har blitt spilt mest i mine biler...  :)

https://www.popmatters.com/all-india-radio-space-2571549254.html

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at originale klassiske BMW'er i ordentlig stand er på vei opp i pris. E31 850CSi med manuell gearkasse (som er den mest attraktive i dag) går for 870000-1,1 millioner NOK. E30 M3 "Cecotto" (215 HK og produsert i et antall av 480 stk.) i tilsvarende stand går nå for 760000-920000 NOK. Ergo vil det ikke ta lang tid før tilsvarende eksemplarer av f.eks E36 M3 (og kanskje spesielt M3 GT) og E46 M3 (spesielt CSL) oppnår høye priser.

Alt i denne sammenhengen handler om hvor mange som ble produsert og i hvilken stand bilene er, men selv de ordinære modellene vil stige i pris som som en følge av at spesialmodellene stiger i pris. E36 M3 er objektivt en mye mer kompetent modell enn E30 M3 og selv om det ble produsert nesten 4 ganger så mange E36 M3'er som E30 M3 handler det stadig om en ganske sjelden bilmodell. Hvis man generelt tenker på å investere i en eldre bilmodell er det definitivt nå man bør kikke på 90-talls modellene... :)

Markedet for biler fra 70 og 80-tallet har generelt gått helt bananas (akkurat dette er forøvrig veldig artig i relasjon til hva vi i mange år har snakket om i denne tråden) og når selv en bil som Ford Capri 3000 S kan oppnå en ganske høy pris er alt mulig. Akkurat Ford Capri er ellers en litt interessant bil. Som vi har vært inne på var 2600 RS bilen Jochen Neerpasch brukte som modell da han i 1972 som ny sjef for BMW Motorsport utviklet konseptet for M-modellene. Neerpasch kom fra Ford og var bl.a ansvarlig for 2600 RS. På dette tidspunktet vant Ford stort sett alt i motorsport med mindre Porsche ikke vant - og før Neerpasch begynte å jobbe for Ford var han testfører for nettopp Porsche... :)

Av alle disse bilene Harry Metcalfe presenterer ville jeg i dag gått for Mercedes-Benz 300 SL'en eller BMW 850 CSi'en. For 10 år siden ville jeg nok ha valgt M3'en, men slik endrer man fokus med årene. Det som imidlertid ikke har endret seg med årene er at jeg ikke ville ha kjøpt en Rolls-Royce, Bentley eller McLaren. En Jaguar XJ Series I og XJ Coupé absolutt eller en klassisk Range Rover (1970-1996) i mint condition er mer min smak i dag.

Eller kanskje en Porsche 928S som jeg hadde for over 30 år siden da modellen stadig var i produksjon. Min 928S hadde automatgear - noe som allerede den gangen i 1985/86 åpenbart ikke var det optimale. Bilen gikk langt fra dårlig, men en skikkelig manuell gearkasse hadde definitivt vært mye bedre. Harry Metcalfe viser hvordan dette var i en ombygget 928 til en 928S med manuell gearkasse og lydbildet er fantastisk... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da passerte tråden/bloggen 10000 innlegg. Det er et formidabelt antall og dette hadde på ingen måter vært mulig uten en fabelaktig innsats fra dere. Jeg trodde på ingen måter da jeg startet tråden 8 august 2011 at den skulle bli såpass populær og med snart en halv million unike besøk. Selv i dag så mange år senere er det gjennomsnitlig 300-400 personer som besøker tråden hver dag. Jeg er virkelig overrasket og takknemlig - for det har på alle måter vært en kjempefin og interessant reise. Tusen takk... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier av E36 M3 håper jeg forsåvidt du har rett, og innimellom føler jeg at modellen har fått for lite kjærlighet. E30 M3 har oppnådd en utrolig hype, og E46 er rost opp i skyene av kritikere. E36 havner liksom litt i mellom disse og blir fort glemt. Personlig tror jeg litt av grunnen til at den er litt glemt internasjonalt kan ha noe med å gjøre at USA ble "lurt". Over dammen er jo egentlig E36 M3 en litt oppjassa 328i, en euro spec. E36 M3 er jo en helt annen bil.

Jeg er spent på utviklingen på disse fremover, jeg elsker min og savner den allerede nå som den er på vingerlagring. S50B32 er en fantastisk maskin, den vant vel også engine of the year et par år på rad når den kom? Første selvpustende serieproduserte motor som produserte 100hk per liter eller hvordan det var, 321hk på 3.2l. Morsom motor i en ganske snerten liten bil, kombinert med den "gode gamle" BMW følelsen før elektronikken virkelig kom inn i denne biltypen. Det eneste hjelpemiddelet i min er ABS, og jeg liker det litt sånn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er virkelig ikke fan av at enkelte klassiske biler stiger så mye i verdi som dem gjør. Jeg kan forstå at klassiske Ferrarier og Aston Martin stiger i verdi, men det er ingen som helst grunn til at en E30 325i skal koste 200 000 kr eller at en E30 M3 skal koste tett på millionen. På godt norsk så er dette helt fullstendig høl i huet. Dette stenger døren for helt alminnelige entusiaster som oss, svært få har anledning til å legge 600 000 kr på bordet for en 30 år gammel BMW. Det som er synd er at bilene forsvinner inn i private bilsamlinger og sjelden ser dagens lys. Jeg skulle gjerne hatt tak i en E34 Alpina Biturbo, en av mine absolutte drømmebiler. Men å bruke 500 000 kr på en bil jeg ikke kan bruke hele året, på langtur eller til å trekke henger med er uaktuelt. Kompromisset for min del er en E34 520i, men det begynner å bli vanskelig å få tak i slike også nå. 

Det er heldigvis fortsatt mulig å få tak i f eks E31 850i til pluss minus 200 000 kr. Man må leite litt, fordelen er at spesielt her i Norge og i Sverige så ligger prisene på ett akseptabelt nivå. Samme gjelde for Porsche 928, der kan man bare glemme å hente en i Tyskland. I Norge og Sverige derimot er det sjans for å finne en kurrant bil til en kurrant pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@scootJeg tror at du har helt rett mhp. E36 M3 og USA, men på den annen side er det jo egentlig bare bra at modellen så langt ikke har fått så mye fokus i denne sammenhengen (altså som investeringsobjekt). Det gir de som vet bedre en ekstra sjanse til forberede seg på hva som kommer. Jeg tenker at E36 M3 på mange måter kan sammenlignes med Porsche 996 (911). Den modellen ble også klemt mellom den klassiske 911 modellen (G-serien), 964 og 997. (993 er i mellom, men den har alltid vært kostbar og den er på mange måter den mest spesielle 911 modellen). I dag oppnår selv 996 relativt høye priser og dette er etter min mening vel fortjent selv om den ser litt merkelig ut med "speilegg" frontlysene og med et håpløst interiør.

Når dette er nevnt synes jeg at det generelt er for mye fokus på toppmodellene selv om dette er forståelig i relasjon til å være investeringsobjekter, men selv modeller som E36 325i med M50B25 motor (192 HK) og ikke minst E46 330i (231 HK) er formidable kjøremaskiner og til en mye lavere pris. Spesielt fine eksemplarer av E36 325i med den nevnte motoren (som er virkelig artig og spiss i karakteren) burde etterhvert fange interesse på den samme måten som f.eks eldre 911'er fra 70-tallet gjør. Trolig handler dette mest om at folk som oss her inne sprer budskapet... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik veldig enig angående pre-vanos M50, både jeg og et par kompiser hadde henholdsvis E36 og E34 med M50B25 når vi var i slutten av tenårene. Dette var ufattelig morsomme biler, og på den tiden også ganske rimelige. Min gamle E34 525i passerte 300 000km i mitt eie og hadde fortsatt lavt oljeforbruk og plenty med kraft. En bil jeg har savnet mye, og angret umiddelbart etter salg den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...