Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jo det er riktig!

Du beveger deg litt ut på tynn is med dette argumentet her. Dette er jo helt andre biler enn i testen over her, dette er Model S mot M5. Videre så er jo ikke dette noe drag race, det er to biler som kjøres nedover Autobahn hver for seg med klampen i bånn. Selv om det ikke synes som store forskjeller på speedometeret så kan dette i realiteten være ett par billengder.  Ett par billengder gir mye bedre visuelt inntrykk enn 1 sekund forskjell i akselerasjons tidene på papiret.

Så er det jo ett par andre parametere som spiller inn som har liten relevans i det daglige. P100D gjør denne manøveren kun i Ludicrous mode (ingen kjører rundt i det programmet), med en viss mengde strøm på batteriet og den kan gjøre dette maks ett par tre ganger før noe blir varmt og må kjøles ned. I Urus trenger du kun å trekke i hendlene bak rattet for å få lauch controll, den yter maks selv med 15 km rekkevidde igjen i tanken og den kan gjøre denne manøveren hele dagen lang. Det jeg vil frem til er at under de rette forholda med alt satt opp riktig så er det så si ingen biler som slår P100D på akselerasjon. I det daglige ute på veien, så er det ikke sikkert forskjellene er så store. Og sånn sett under ett så er jo egentelig ikke forskjellene så store, det er snakk om toppen ett sekund. Det merker du ikke

I Norge er vi jo heldige som kan kjøpe disse bilene "billig". Selv om det fort kan bli null til fengsel på 3,1 sekund 😂

I det daglige er man jo alltid innenfor der teslaen yter best så sant du ikke bor på autobahn, og det er omtrent ingen biler som tar teslaen. Se på carwow videoen, fra 30miles ca 50km/t så parkerer den de andre. Og hvor fort tror du det går når man har flatt jern i over 11 sekunder?  Se listen her https://electrek.co/2016/09/26/tesla-model-s-p100d-is-not-only-a-10-second-car-it-beats-cars-like-corvette-z06-nissan-gt-r/

så i det daglige rett frem, er tesla konge uansett hvordan du prøver å vri og vende på det. Det er ingen annen sedan eller suv som er i nærheten å ha samme ytelser originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan du mene så mye du bare orker, men faktum er at det er en hel liten operasjon for å få den Model Xen til å yte aller best. Sett at du kjører langs E18 i 100 km/t i en Urus og helt spontant finner ut at du skal hisse på deg han i Model X P100D som er på vei til å passere deg. Hvis dere begge to gir flatt da så kommer ikke forskjellen til å være så stor som i Car Wow videoen. Ikke tale om! Om Teslaen har under 100 km rekkevidde så kan du bare glemme det. Det jeg vil frem til er at så lenge du gjør alt riktig så er Model X P100D vanvittig rask, så rask at svært få andre har en sjans. Men sånn ellers så er det langt flere biler som har en sjans. 

Så sier du det er ingen annen sedan eller SUV som har tilsvarend ytelser. Nei kanskje ikke på 0-100, men på 0-200 så begynner det å dukke opp noen biler. Som f eks F90 M5 som treffer 200 km/t på 10.3 sek (Competition pakka mest sannsynlig under 10 sek). Ellers så kommer AMG GT 63S til å ta Teslaen, nevnte jeg Jeep Grand Cherokee Trackhawk Hennessy (langt navn). 

For oss nordmenn så er jo Teslaens partytriks at den yter best i de hastighetene man har her i landet. Videre er det svært få Urus og M5 man risikerer å møte i en «duell» langs norske veier. Så her i Norge (og stort sett alle andre plasser) så er en Tesla stort sett det raskeste i trafikken. Men det finnes biler der ute som kan matche den, det er bare veldig lang mellom dem. Men å hevde at de ikke finnes er feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når jeg skriver at du skal ha fryktelig fet bil for å ta den, så betyr det? Kan du hoste opp ett land uten om tyskland hvor 200km/t er normal situasjon? Hva er begrunnelsen din til at teslaen ikke skal sprke godt unna uten mye styr. Den går jævlig bra uten å putte den i værsting modus. 

Når skal det sies, audi s8 jeg satt på med i sommer hadde ikke noe problem med å distansere p100d i fart, men du skal være på 100+. Så i daglig bruk er er performance modellene til tesla værstinger på aks. 

Hvis du lurer på hva jeg hadde valgt av m5 og p100d, så hadde faktisk valget vært veldig vanskelig. Jeg ville sagt m5 før jeg reflekterte over drivstoffkostnader og bompenger. Ingen tvil i mine øyke at m5n er en bedre bil, men når driftkost blir dratt inn er jeg usikker på om den er så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, flobben skrev:

Så når jeg skriver at du skal ha fryktelig fet bil for å ta den, så betyr det? Kan du hoste opp ett land uten om tyskland hvor 200km/t er normal situasjon? Hva er begrunnelsen din til at teslaen ikke skal sprke godt unna uten mye styr. Den går jævlig bra uten å putte den i værsting modus. 

Når skal det sies, audi s8 jeg satt på med i sommer hadde ikke noe problem med å distansere p100d i fart, men du skal være på 100+. Så i daglig bruk er er performance modellene til tesla værstinger på aks. 

Hvis du lurer på hva jeg hadde valgt av m5 og p100d, så hadde faktisk valget vært veldig vanskelig. Jeg ville sagt m5 før jeg reflekterte over drivstoffkostnader og bompenger. Ingen tvil i mine øyke at m5n er en bedre bil, men når driftkost blir dratt inn er jeg usikker på om den er så mye bedre.

Bedre og raskest. Dette begynner å minne om en pissekonkurranse gutter. 😇

Elektriske motorer/biler kan man si mangt om, f.eks at antispinn/antisladd systemet på disse er langt langt raskere enn konvensjonelle fossilbiler. De er også ekstremt effektive og har en virkningsgrad på 90% og har potensiale for et par prosent til. Vedlikeholdet er minimalt, og driftskosten er 40% lavere enn med Fossilbiler.

Men en Tesla har dårlig deletilgang, de har ikke verksted på ethvert hjørne, kvaliteten kan man også stille spørsmålstegn ved. Sett en Tesla på en bane så vil den også møte problemer, men rett frem er den imponerende, der få vil slå den. Hvor viktig det er kan man dog diskutere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen plass er 200 km/t en normal situasjon, selv om Tyskland er det eneste landet det er lov. Men du skal ikke lenger enn ut på E18 før 200 km/t er helt oppnåelig, sånnsett så har det en relevans.  Min begrunnelse er at for å klare 0-100 på 3,1 sek så må du ha Ludicrous mode, mye strøm på batteriet og du kan ikke gjør det om og om igjen for da går batteriene varme. Det betyr ikke at bilen er dau under andre forhold, den er fortsatt hysterisk rask men _ikke_ så rask som i Ludicrous mode. Det vil si at når puttler avgårde og helt spontant skal kappkjøre så vil ikke forskjellen være så stor som i videoen over her. Den er fortsatt rask, men ikke så rask som den kan være. Er batteriene varme eller du har redusert rekkevidde så vil du også ha redusert effekt, det vil du aldri oppleve i en fossilbil med mindre den går i nødmodus. Da er noe alvorlig galt derimot.

Jeg kan veldig godt forstå at mange velger P100D fremfor M5 her i Norge. Første årsaken er nok at første koster 700 000 mindre, og er så si gratis å kjøre med. Det er jo en enorm gavepakke (eller skattelette) til folket som vil ha supersedan ytelser til lavere pris. Men hva om P100D kosta 1,6 mill, hvor mange hadde kjøpt den da? Selv hadde jeg jo selvsagt valgt M5, uten å tenke meg om. Men hadde jeg ikke vært så opptatt av BMW så er det mye mulig jeg hadde forsøkt meg på en Tesla. Jeg setter pris på forbrennings motor, jeg liker at det er lyd og litt vibrasjoner. Jeg liker at forbrennings motoren tillater en spontan livsstil, hvor du enkelt kan ta en omvei eller helt plutselig stikke på langtur. For meg er det frihetsfølelsen, har du lite på tanken så fyller du bare på to minutter. Jeg digger å kunne kjøre nedover A1 Autobahn på vei til Nurburgring sent om kvelden med lite trafikk. Så sent at trafikken tillater at vi kan holde 220-250 km/t gjevnt. Det går ikke med en Tesla... Det er ikke mange ganger i året man gjør dette, men jeg som bilentusiast lever for de få gangene.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd ganske mye fra Model S P85 kom ut i 2012 til dagens P100D som kom i 2017. P85 var den første såkalte Performance modellen, men selv om den hadde ekstreme ytelser hadde den også noen mindre gode sider som f.eks at både batteriet og inverteren ble for varme på f.eks Autobahn. Dette har blitt hengende igjen blandt folk som generelt ikke er interessert i elektriske biler og kanskje Tesla spesielt.

Dagens P100D er ikke plaget av varmgang i disse komponentene og som man ser på videoen til Bjørn kan en P100D kjøres lenge i kontinuerlig 200 Km/t. Ved normal bruk er dette knapt nok mulig på Autobahn i dag iom. at man nesten alltid etter relativt kort tid blir forhindret av trafikken og dermed må redusere hastigheten. Det som er litt interessant i denne sammenhengen er at et større batteri (f.eks 120 KWh) bare vil redusere muligheten for varmgang ytterligere (samme hastighet - mindre stress på batteriet). 

Vedr. elektriske biler vs. fossilbiler sier jeg ja takk. Begge konseptene har sine fordeler og ulemper (alt til sitt bruk), men det er ingen tvil om at Tesla's modeller i dag er svært gjennomførte biler rent teknisk. Opplevd kvalitet og interiørkvaliteten generelt er ikke helt på f.eks BMW's nivå, men dette er også stort sett det eneste som står igjen for Tesla før de på mange måter har innhentet selv de tyske premiumbilene.

Spørsmålet er så om dette er en god ting for oss som liker BMW? Jeg mener så absolutt fordi dette får BMW og de andre tyske premium bilprodusentene til å skjerpe seg - og dette er definitivt en god ting. De tyske premiumbilene vil bli bedre for tyskerne har ikke for vane å gi seg bare de møter litt motstand (les: konkurranse). Det nye er at de faktisk møter litt konkurranse og dette er uvant for tyskerne. De ble tatt på sengen av Tesla og har brukt svært lang tid på å samle seg, men nå kommer de med ulike bilmodeller som på forskjellige måter kan konkurrere med Tesla (ikke kun rene elektriske biler)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, flobben skrev:

jo du kan kjøre fort over lengre tid med p100 bilene. 

Og hvor ofte kjører man over 30mil om dagen? 

@Ron Jeremy, er klar over alt det og skal ikke ha tesla selv, men å si at de ikke er blandt de absolutt raskeste bilene på veien når man kjøper performancemodellen er rett og slett å drite seg ut.

Interessant video egentelig, ser at han dog for det meste holdt seg rundt 190-200 km/t. Så de beviser jo ikke noen ting, jeg snakker om 220-250 km/t konstant. Videre så ser jeg at han etter ca en time i rundt 200 km/t kun la bak seg ca 170 km før han var tom for strøm. Så må han lade hvor lenge? Tre kvarter? Sett at en 540d bruker 1,5 liter på mila i 220 km/t, da vil man ha en rekkevidde på ca 480 km. Nå er jo dette litt ekstremt og ikke relevant for mannen i gata, men for meg er det relevant.

Kjører svært sjelden over 30 mil om dagen, men de få gangene jeg må så har jeg veldig behov for å kunne gjøre det. Litt som med piggdekk, du trenger det egentelig ikke men de tre dagene i året det er stålis så trenger du dem. Ellers kjører man på bar salta asfalt. Sist jeg var nedover så glemte jeg bort tiden litt i Hirtshalts, skulle rekke en avtale i Hamburg om fire timer. Da var det bare å gønne tanken full på fire minutter og dure av gårde non stop, hadde aldri gått med en Tesla. 

Ellers så er det heldigvis ikke noen her som har hevdet at Tesla ikke er blant de raskeste på veien. Kan sitere meg selv fra litt lenger oppe her:

"Så her i Norge (og stort sett alle andre plasser) så er en Tesla den raskeste i trafikken"

Så er det iallfall ikke meg som har dritt meg ut. Men vi kan jo diskutere hver som driter seg mest ut når det hevdes at Tesla er det raskeste som finnes. For det er dem ikke, finnes biler der ute som er raskere! 

Jeg skjønner at du forsvarer dette med nebb og klør, du har jo nettopp selv plassert en solid sum penger i en e-tron etter hva jeg har forstått. Så at du forvarer investeringen er fullt forståelig, sånn i prinsipp så er jo e-tron ganske lik Model X som vi diskuterer her. Dog vil jeg mene at e-tron er ett mer fornuftig valg. Selv kommer jeg til å handle bil i samme prisleie utpå ny året, mest sansynlig så blir det en sterk diesel (overrasket?) Forutsigbar og velprøvd teknologi, liker ikke å bruke 800 000 kr for å i utgangspunktet være testpilot for bilindustrien. Sånn som dieselmotoren er nå i dag så er den på sitt aller beste, det tiltrekker meg mer en både bensin og elektrisitet. Den er rask, økonomisk og tro det eller ei så har den blitt ganske ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nebb og klør, neppe. Jeg elsker bil og lyd, og elsker alle engelskmennene på youtube, sol, archie, tge, stg osv som hiver på fri eksos på superbilene sine. Problemet mitt er at jeg bor i Oslo, men 60 spenn i bommen pluss 16 kroner for dieselen så begynner det å koste en del. Ikke det at jeg bruker bilen så mye(t-bane til jobb) så er det egentlig it-nerden i meg som gjør at audien blir neste bil. Ikke er den så sprek. 0-100 6 sek, så er mer det at det er noe nytt. Jeg kan ikke sist huske jeg kjørte over 15 mil uten stopp. Har to små barn. Så ladestopp skal jeg overleve de få gangene jeg skal over 30mil. Også er det litt, korte turer med diesel gjør at de surner veldig, som gjør at man tenke seg litt om når man kan gå til butikken 750m. 

Men audien kommer nok til å koste 900+ (priser ikke ute ennå) så man kunne kjøpt mye annet også, men min 2015 xc70 holder noen år til, og med 240+ hester så går den greit nok på langtur til å være litt inspirerende, og igjen med to små bak så blir det fort første siden i vg hvis man holde flatt i 20 sek.

 

så, for meg er e-tron helt riktig. Tesla vil jeg ikke ha pga mangel på kvalitet og premiumfølelse. Bensin og dieselbil er rett og slett for de i Oslo området som har råd mindre aktuelt pga driftkost og kjørelengde. Hadde jeg bodd slik til at jeg kjørte ofte langt, uten tvil ny x5 eller kanskje q8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for din prioritering. Hadde jeg selv bodd innen for Ring 3 eller eventuelt bodd utenfor og jobbet innenfor så måtte jeg nok gjort noen tiltak. Kanskje en billig brukt E-golf, som nummer tre bil bare for å kjøre til jobb. Her nede på Sørlandet har vi for tiden ikke bommer, jeg parkerer gratis på jobb (jobber utenfor sentrum) og kjører relativt ofte sydover i Europa (det er en ferieform vi liker). Da føler jeg at jeg fint kan fortsette å kjøre dieselbil, selv om andrehåndsverdien er det eneste som bekymrer meg litt. Men inntrykket mitt er at dieselbiler sjelden er vanskelig å bli kvitt brukt. Dieselprisen har gått opp, hvilket også bensinprisen har. Nå koster bensinen oppe på 17 tallet, det er litt vondt å fylle 80 liters tanken på E34en da. Så jeg har slått fra meg bensinbil, med mindre det dukker opp en latterlig billig G30 540i. Diesel kan jeg med litt planlegging (mandags morgen) fylle til ca 13 kroner litern så det er akseptabelt.

Jeg tror Tesla kommer til å slite litt nå som de etablerte premiumprodusentene kommer med sine elbiler. Jeg tror mange av kundene Audi har mistet til Tesla nå vil komme tilbake til merket, samme for Mercedes med deres EQ eller hva den heter. Blir også spennende å se hva BMW kommer med, om det blir elektrisk 3-serie. Til og med Ford har annonsert elbil nå, en Mustang inspirert crossover med 500 km rekkevidde. Det må komme så mange elbiler som mulig for min del, bare jeg får kjøre fossilbilene mine i fred 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg prøvde model s da den kom. Jeg tenkte endelig en elbil som er stor nok og som ser "normal" ut. De gjorde mye rett Tesla. Hvorfor alle andre bilprodusenter har hengt igjen med at elbil skal være lite og merkelig designet, har jeg nevnt tidligere en gang. Mens Tesla gikk motsatt vei.

Men nok om det, det som slo meg etter at det overveldende inntrykket av modernismen i interiøret hadde gitt seg, var at jo... Tesla er amerikansk. Det har med plastikkfølelsen, materialvalg, (for meg) harde og billige seter, og ikke så raffinert i understellet som eksempelvis 5 serie.

Elbil på meg? Nei. Bensinhybrid? Nei.

Jeg ser heller med stor interesse på mercedes sitt oppsett med de nye ladbare dieselhybridene. 5 mil på strøm i det daglige, kombinert med lavt forbruk på langkjøring. Om ikke BMW kommer med det samme engang i fremtiden kan det kanskje bli MB på meg om 10 års tid? Enn så lenge 10 år uten noen form for elektrisk ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på om Tesla kommer til å slite selv om de tyske premium bilmerkene etterhvert kommer med deres elbil alternativer og jeg skal forklare hvorfor. Frem til i dag har Tesla siden 2012 praktisk talt vært alene om å bygge elbiler som mer eller mindre kan sammenlignes med f.eks en 5-serie. Dette er også årsaken til at de tyske premium bilmerkene har mistet mange kunder til Tesla og at Tesla i USA nå selger flere biler enn f.eks BMW. Børsverdien til Tesla er derfor i dag forøvrig også større enn BMW's børsverdi, men dette er ikke viktig i denne sammenhengen.

Hva har så Tesla brukt tiden til i de snart 7 årene som har gått siden 2012? De har først og fremst bygget ut Supercharger nettverket kraftig og på den måten har de et eget dedikert nettverk av ladere som f.eks de tyske premium bilmerkene mangler. Det finnes etterhvert alternativer, men Tesla har deres eget nettverk med alt hva dette betyr av tekniske muligheter og økonomiske fordeler.

De har også forfinet OS styresystemet (som førvrig er Android basert) som ivaretar oppdateringer og feilfinding on the fly. I dag er dette styresystemet sannsynligvis verdens mest avanserte styresystem for biler og den kanskje mest imponerende delen er BMS (Battery Management System). Det er dette som gjør bilene effektive mhp. blandt annet utnyttelse av batteriet og store effekt. Det er med andre ord ikke kun batteriets størrelse som har betydning i denne sammenhengen. Tesla bygger også deres egne batterier og det er heller ikke uten betydning.

Tesla har med andre ord et komfortabelt teknologisk og strategisk forsprang på konkurrentene og dette vil få stor betydning etterhvert som bl.a de tyske premium bilprodusentene kommer med deres alternativer.

Et annet aspekt er selve produktporteføljen som Tesla har i dag og vil få i fremtiden. I dag har de 3 serier, men med elektriske biler er det relativt enkelt å utvikle nye modeller hvis man først har de ulike vitale komponentene som f.eks batteripakker, drivverk, motorer, styresystemer og ikke minst infrastruktur. Såvidt jeg har fått med meg er det flere nye modeller under planlegging (bl.a en Roadster og en Pickup). Ergo har de allerede en bredde når det gjelder elektriske bilmodeller som det vil ta tid før de tyske premium bilprodusentene vil få (les: i dag har de nok med å bare komme seg inn på markedet for elektriske biler).

Hvis vi skrur tiden frem 2-3 år er det ingen tvil om at også de tyske premium bilprodusentene vil kunne tilby flere ulike elektriske bilmodeller og dermed konkurrere direkte med f.eks Tesla. Jeg tenker at markedet for elektriske biler dermed vil modnes og at Tesla vil være et alternativ på den samme måten som f.eks Audi er et alternativ til BMW. Jeg tror at få vil velge de tyske alternativene kun fordi de er tyske. De må også være like bra eller bedre enn Tesla samt kunne tilby en infrastruktur som minst er på samme nivå som det Tesla har. Uten sammenligning forøvrig kan dette sammenlignes med iOS vs. de andre operativsystemene for mobiltelefoner.

Det er Tesla som driver denne utviklingen fremover (som de har gjort siden 2012) og de kommer selvfølgelig ikke til å hvile på laurbærene i tiden fremover (snarere tvert imot etterhvert som de tjener mer og mer penger). Det store spørsmålet er hvor store planer Elon Musk har for bilmerket. Han har tidligere snakket om at Nord-Amerika er deres primære marked (et marked med ca. 520 millioner mennesker) og at andre markeder kommer i annen rekke. Analytikere har snakket om at Tesla markedsmessig bør sammenlignes med Porsche. Altså en spesialisert og mindre premium bilprodusent med en svært høy inntjening pr. solgte bil (et høyt dekningsbidrag pr. solgte enhet). De mener at det ikke burde være viktigst for Tesla å selge flest mulig biler så lenge dekningsbidraget pr. solgte bil er i den høye enden. 

Jeg er usikker på hva som vil skje i denne sammenhengen, men jeg tror at Tesla velger å gjøre som Porsche, men med en bredere produktportefølje i retning Audi, BMW og Mercedes-Benz. Porsche har av ulike årsaker ikke dette, men det er egentlig ingenting i veien for at Tesla har en bredere produktportefølje uten at målet dermed er å bli størst mulig som bilprodusent... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla har vel ennå ikke gått med overskudd på helt regnskapsår, enkelte kvartal har vel gitt pluss.Og tjener de ikke penger så kan det jo hende at de ender med å bli spist av andre produsenter, noe som jeg tror skjer på ett eller annet tidspunkt

Det som blir interessant er som du sier dette med infrastruktur, hvis Tesla får ennå mere fart på dette så tror jeg de her ett kjempefortrinn, kan jo og se for meg at andre får leie seg inn, kan hende det er mere penger der enn å selge biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla går så det griner akkurat nå og denne utviklingen kommer bare til å fortsette etterhvert som produksjonen stabiliseres og nye modeller utvikles. Verdifastsettelse av aksjer handler om investorenes fremtidige tro på et selskap (altså ikke så mye om selskapet tidligere har gitt overskudd eller ei iom. at dette kan det ha vært mange årsaker til) og når Tesla endelig har fått opp produksjonen på Model 3 kan det nesten bare gå en vei for selskapet med mindre noe helt ekstraordinært galt skjer.

Tesla produserer for øyeblikket et antall biler som svarer til ca. 350000 biler pr. år. (ca. 100000 flere biler enn Porsche pr. år). Dette betyr at Tesla nå bygger ca. 5000 stk. Model 3 pr. uke og har gjort dette de siste månedene. Tesla selger nå faktisk flere Model 3 i USA enn BMW selger 3-serier. Hvem skulle ha trodd dette for bare et par år siden? Situasjonen er definitivt alvorlig for BMW og de andre tyske premium bilprodusentene i USA, men hva skal de gjøre?  Denne artikkelen belyser flere sider av saken.

https://electrek.co/2018/11/08/tesla-tsla-surpasses-bmw-valuation/

http://fortune.com/2018/10/12/tesla-mercedes-benz-sales-bmw-tax-credits/

Jeg er ellers helt enig med deg i at Tesla kan bli oppkjøpt av andre selskaper (ikke kun nåværende bilprodusenter), men en fientlig overtagelse er så langt ikke et realistisk scenarie. Tesla er Elon Musk og Elon Musk er Tesla. Klarer mannen å holde seg sånn nogenlunde i skinnet når det gjelder Twitter meldinger og heller fokusere på det som gjelder; har Tesla og SpaceX samt alle de andre selskapene han leder en ganske lysende fremtid... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på at Tesla sin største styrke overfor de etablerte premium produsentene er helt klart det utbygde lader nettverket og de avanserte operativ systemene. Men å si at Tesla går så det griner blir vel litt feil, er jo ikke lenger siden i sommer at mediene spekulerte i om Tesla i det hele tatt ville eksistere i 2019. Det skal jo heller ikke mer til enn at Musk røyker hasj i ett radiostudio før børsverdien faller til under BMW sin børs verdi. Så dette er en skjør balanse gang, skal ikke mye til for at ting slår spekker. Her er de etablerte premium produsentene langt mer solide.

Jeg mener at Tesla også har noen klare utfordringer nå som Audi, Jaguar, Mercedes og etterhvert BMW hiver seg på elbil bølgen.

Først og fremst så er det den sviktende kvaliteten på produktene, særlig Model 3 bærer preg av å ha blitt skudd sammen i hastverk. Model X sliter også stort med dørene sine, de tåler stort sett kun ett års bruk før ting begynner å gå i stykker. Dette har også Tesla bjørn belyst. Nå begynner premium produsenter å lage elbiler med den samme kvalitet og finish som de er kjent for fra deres øvrige fossilbiler. I dette pris segmentet er kunder svært kvalitets bevisste, så langt har Tesla solgt på nyhetens interesse fremfor kvalitet. 

Deletilgang og logistikk er en annen utfordring som Tesla har. Det meldes om svært lange ventetider på service deler, karrosseri deler og elektriske komponenter som må byttes. Her har også premium produsentene sin styrke da de stort sett har et mye bedre utbygget forhandler og verksted nettverk. Bare Oslo alene har to BMW forhandlere og tre Audi forhandlere, i tillegg til de omkringliggende områdene.

Jeg vil jo også tro at det er lettere for en trofast Audi eller Mercedes kunde å ta steget over til en elbil når merket selv tilbyr denne løsningen. Da får man samme kvaliteten man er vant til og det er enkelt å fortsatt kunne forholde seg til samme forhandler og verksted som man har gjort i mange år tidligere. 

Videre så har jeg også lagt merke til at Model 3 selger bedre enn BMW 3-serie i USA. Men dette er der noen grunner til ser du. For det første så har aldri 3-serien vært BMW sin storselger i USA, det har vært 5-serie. Videre så lever nå 3-serien F30 i sitt siste leveår før den erstattes, det gir lavere salg. Også det viktigste årsaken, 3-serien befinner seg i ett døende segment i USA. Sedaner er ett segment som har falt så mye at Ford, som er ryggraden i Amerikas bilindustri faser ut alle sedanmodeller til fordel for SUV og Cossovere. Eneste som overlever er Mustangen, alt annet skal være høyreiste biler.

I 2017 så solgte BMW ca 51 000 stk av X5 i USA, Model X solgte i ca 21 000 stk. Samme år så solgte BMW ca 40 000 stk av 5-serien mens Model S solgte i 27 000 stk. Model S selger mer enn 7-serien men 7-serien sliter litt USA, G11 er ikke prangende nok til Amerikanske smaker og selger kun i 7000 eksmeplarer. I toppårene med E65 så lå 7-serien godt over 20 000 biler i året i USA. 7-serien taper mest av alt til S klassen, som er akkurat det amerikanske kunder vil ha...stor og vulgær.  I Europa og Asia er det heldigvis litt annerledes, selv om det der også knives hard mellom 7-serien og S klasse. I denne klassen holder det ikke bare med teknologi, du må se ut som en mange millionær når du kommer kjørende. Det gjorde du i E65 og F01, det gjør du ikke i G11. Hvor Model S kommer inn her er forøvrig ikke godt å si, blir vel ett sted midt i mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...