Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Tesla Model S P100D er nå en realitet og den har en offisiell rekkevidde på 613 Km eller realistisk godt over 500 Km samt klarer 0-100 Km/t på 2,7 sekunder (ludicrous mode). Man skal med andre ord ha biler som f.eks LaFerrari eller Porsche 918 Spyder for å kunne holde følge i lyskryssene (det vil jeg tro har en helt grei show off effekt).

For alle oss andre er det viktigste at elektriske biler nå virkelig begynner å få lang rekkevidde. Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim eller Oslo-København uten lading er ikke lenger utopi. Utviklingen går nå så fort når det gjelder batterier at jeg vil tro at 120 kWh batterier kommer før 2020. Dette betyr en realistisk rekkevidde på rundt 700 Km og da er vel punktum endelig satt for diskusjonen om elbiler og rekkeviddeangst... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk... I like! 395 HK ved 7200 rpm og 427 Nm ved 6000 rpm. En helt moderne motor (vel... basert på 964 3,6 liter motoren med 250 HK) som i dette tilfellet selvfølgelig er luftgekühlt, uten ladeluft og med et nydelig retro design. Det kan nesten ikke bli bedre... :)

http://petrolicious.com/singer-vehicle-design-s-new-4-0l-flat-six-engine-is-a-work-of-art

singer-engine-6.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bentley S3 Continental by Park Ward (coachbuilder/karosserimaker) og designet av nordmannen Vilhelm Koren (nytt for meg). Denne bilen er fra "The swinging sixties" da Storbritania stadig definerte hva som var kult (slik de igjen har begynt å gjøre). En på alle måter kul klassiker... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/25/2016 at 22.23, Fredrik skrev:

Fantastisk... I like! 395 HK ved 7200 rpm og 427 Nm ved 6000 rpm. En helt moderne motor (vel... basert på 964 3,6 liter motoren med 250 HK) som i dette tilfellet selvfølgelig er luftgekühlt, uten ladeluft og med et nydelig retro design. Det kan nesten ikke bli bedre... :)

Singer gjør så mye flott, og detaljene viser en konstruktør som er levende opptatt av Porsche og som virkelig kjenner historien til merket. Den firelitern er et kunstverk som virkelig fortjener å bli kjørt aktivt.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singer Vehicle Design bygger fantastiske 911'er, men de vet å ta seg veldig godt betalt. 3 millioner kroner ($350000) før norske avgifter er innstegsprisen for en Singer 911... og du skal ha en donor 964 i god stand i tillegg. Jeg tror imidlertid at en Singer allikevel er en relativt god investering. Singer Vehicle Design har en temmelig begrenset produksjon og såvidt jeg forstår har de lange ventelister. Dette er uten tvil spesialbygg på aller høyeste nivå. Artig med bilde av den "norske" Singeren (for det er vel foreløpig kun én Singer i Norge?)... :)

@Marius2002 Jeg kan etter 7-8 franske biler (primært Peugeot, men også Citroën C5/I og C4 Cactus) bare bekrefte at det er svært få problemer med disse bilene (i alle fall for min del). Rust er f.eks totalt fraværende og når bilene i tillegg er relativt enkle mekanisk er det få ting som egentlig kan gå galt. Stort sett er franske biler objektivt kun dårligere enn f.eks ditto tyske når det gjelder materialkvaliteter og design (alt man kan ta og føle på). Dette er selvfølgelig et resultat av en mye lavere pris. Jeg er også temmelig imponert over at franske biler generelt har et relativt lavt drivstofforbruk.

Nå har jeg kjørt nesten 60000 Km over to år med vår nåværende C4 Cactus BlueHDi 100 helt problemer av noe slag (altså ingen feil eller mangler siden bilen var ny bortsett fra to fabrikkaksjoner for et mindre problem med AdBlue systemet, som jeg imidlertid ikke merket noen forskjell på før og etter reparasjonene og som selvfølgelig var helt gratis for meg). Jeg har faktisk aldri hatt en bil som er billigere å kjøre samt som har vært mer pålitelig (i alle fall så langt). Franske biler er helt klart undervurdert og det er litt dumt synes jeg for de tyske bilmerkene trenger uten tvil konkurranse for å kunne leve opp til hypingen (generally speaking)... :) 

Det jeg kanskje liker best med franske biler (først og fremst Peugeot og Citroën) er motorene PSA bygger. Før i tiden var det de litt påkostede bensinmotorene (f.eks GTi motorene og XUS motorene) som var fantastiske, men idag er det først og fremst HDi dieselmotorene som er geniale. De er ikke like spurtsterke som f.eks BMW's dieselmotorer (selv med tilsvarende effekt), men de er mye mer harmoniske (gangkulturen) og stillegående (signifikant mindre dieselkakling).   

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt BMW i3 i relasjon til teknisk innovasjon, produksjonsmetode og ikke minst bruk av interessante materialer, men designet (spesielt eksteriørmessig) var en ganske stor munnfull (jeg er i det diplomatiske hjørnet idag). Designet har imidlertid vokst på meg og i den rette fargen er bilen faktisk ganske fin og har et spennende design i forhold til andre små biler. Sannsynligvis er det to år med Citroën C4 Cactus som har skylden for dette iom. at i3 nesten ser normal ut i forhold til den... :)

BMW har utviklet et nytt batteri og nå er rekkevidden 300 Km jmf. NEDC standarden. Tesla Model S 60 har en rekkevidde på 400 Km jmf. den samme standarden, men koster over det dobbelte. Teslaen er større, mer luksuriøs og er hurtigere, men umiddelbart tenker jeg at i3 idag tilbyr mer for pengene enn tidligere pga. signifikant bedre rekkevidde.

http://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/Salgskampanjer/bmwi_94Ah_campaigns.html

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29. august 2016 at 13.59, Fredrik skrev:

Det jeg kanskje liker best med franske biler (først og fremst Peugeot og Citroën) er motorene PSA bygger. Før i tiden var det de litt påkostede bensinmotorene (f.eks GTi motorene og XUS motorene) som var fantastiske, men idag er det først og fremst HDi dieselmotorene som er geniale. De er ikke like spurtsterke som f.eks BMW's dieselmotorer (selv med tilsvarende effekt), men de er mye mer harmoniske (gangkulturen) og stillegående (signifikant mindre dieselkakling).   

Vel min 2011 320d synes jeg har en sprek motor med sine bare 163hk. At den er sprek mener jeg at den ligger godt på norske veier og ingen problem med forbikjøringer, hengertrekking eller generelt holde følge i trafikken. Men den bråker og dieselkaklingen er veldig fremtredende og 6-trinns automaten er kanskje litt utdatert i dag og kan ikke sammenlignes med dagens 8-trinnskasse. Jeg har den Efficient Dynamic-utgaven, skal visst spare drivstoff, men det har jeg enda ikke sett noe til :D 

Jeg tror egentlig og at de fleste bilmerker lager greie motorer idag, det er jo samarbeid i hytt og gevær blant de forskjellige... 

i3 er skikkelige sære biler, ser ut som den kjører på kjærrehjul og lysene er plassert slik at de har en blendende effekt på meg når jeg møter de. Likevel har designet vokst på meg også og jeg synes de er kul. Sært er kult. Det er fortsatt en god stund til el-bil blir aktuelt for meg. Fremtiden er nå sies det, det kan godt stemme, men jeg vil nok vente enda 10-15 år før dette er aktuelt. Det må bli rask hurtiglading, masse ladestasjoner, minst 2 der hvor alle bensinstasjoner er nå og lang reell rekkevidde. Så kanskje en helelektrisk 3er eller A4/5 kan være aktuelt... Men de må gjøre noe med batterivekta også..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW's dieselmotorer (og sikkert også bensinmotorene) er uten tvil svært effektive og yter meget bra. Jeg forsøkte å forklare dette med at de er spurtsterke i relasjon til PSA's dieselmotorer selv om de skulle ha like mye effekt. PSA's dieselmotorer er imidlertid signifikant mer harmoniske og stillegående. Vi snakker nå selvfølgelig om rekkefirer dieselmotorene. Jeg synes også at PSA's dieselmotorer generelt er litt mer økonomiske enn BMW's alternativer. 

Det er med andre ord et spørsmål om fokus. BMW er kjent for sterke og effektive dieselmotorer, mens PSA's dieselmotorer er mer kjent for å være økonomiske. Forskjellen er ikke enormt stor, men dette er mitt inntrykk.

Min gamle M47D20 dieselmotorer ytet på papiret kun 115 HK, men da motoren og bilen var ny (2003 E46 318d Touring) gikk den de første årene vesentlig bedre enn mye annet på veien som hadde opp til 30-40 flere dieselhestekrefter. Jeg vet hvordan man utnytter motor og gearkasse best mulig, men motoren var uten tvil svært sterk og effektiv. Tilsvarende kan man ikke si om PSA's dieselmotorer. De briljerer mer med et lavt forbruk, rolig gangkultur og er generelt veldig stillegående.

Apropos BMW og det som rører seg for tiden hos BMW i München. For de som vil lese litt mer om BMW's historie har jeg bl.a skrevet denne og denne artikkelen for bimmers.no... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke sies å ha vært særlig aktiv på forumet i senere tid. Men siden det var litt snakk om motorer og diverse så får jeg komme med et lite innspill med en bil som har en motor som går på riktig drivstoff. O:)

I videoen nedenfor er det en del snakk om B58 og diverse annet. Synes det var en bra "one take video". Har sett/hørt flere andre som også er imponert over B58 motoren og ytelsene.

På papiret så er utslippet fra en 340I med automat omtrent på linje med nye Mazda MX 5 2.0. Det vi sil ca 155g co2 / 0,65-0,68 på milen. Bruker sikkert fort mer enn MX5n i praksis, men uansett veldig imponerende med tanke på ytelsene og vektforskjellen på bilene. :)

 

Edit (igjen): Når jeg første er inne på "skikkelige motorer". Helt OK motoren i denne også. :-D

 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bimmerR Godt observert med B58 motoren og utslippet av co2... og det er imponerende. Porsche Carrera GT (V10, 5733 cm2, 612 HK og 590 NM) har på sin side et utslipp på hele 429 gram co2 pr. kilometer... :)

Albrecht Graf von Görtz's BMW 507 står som en milepæl i historien om BMW selv om den samtidige modellen 501 "Barockengel" kanskje er mer kjent. 501 modellen med facelift (502) hadde V8 motoren (M507/1 som var den første tyske V8 bilmotoren etter den andre verdenskrigen), som også fantes i 507 og 503 modellene. Det aktuelle 507 eksemplaret i denne filmen ble opprinnelig kjøpt av Elvis Presley da han gjorde militærtjeneste i det som den gangen på 50-tallet (1957) var den amerikanske okkupasjonssonen av Vest-Tyskland (primært delstatene Bayern og Hessen samt de vestlige delene av Berlin). Bilen er nå restaurert av BMW Group Classic... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt Techmoan's kanal på Youtube i ganske lang tid. Han er britisk og såvidt jeg vet bor han i Liverpool. Kanalen fokuserer på alt mulig teknisk, men det er primært analog stereo fra spesielt 70 og 80-tallet som opptar ham mest. Denne gangen viser han oss en FM tuner (interessant i disse DAB tider i Norge) fra amerikanske SAE (Scientific Audio Electronics Inc.) anno 1971 som har to litt spesielle særegenheter. Den har såkalte Nixierør som viser radiofrekvensen samt et oscilloskop som viser tidsvariasjonen/forskyvningen i radiosignalet.

Det er viktig å huske på at denne FM tuneren ble utviklet mange år før kommersielle digitale enheter ble alminnelige, men både nixierørene og oscilloskopet (som er et katodestrålerør i likhet med det gammeldagse "tjukkas" TV'er hadde) la grunnlaget for måten digitale instrumenter idag fremviser tilsvarende signaler (f.eks nummeriske tall og signaler). Dette var state of the art innen stereo i 1971 og prisen på FM tuneren var i dagens pengeverdi intet mindre enn 66000 kroner. Rimelig kult og interessant... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31. august 2016 at 17.29, bimmerR skrev:

På papiret så er utslippet fra en 340I med automat omtrent på linje med nye Mazda MX 5 2.0. Det vi sil ca 155g co2 / 0,65-0,68 på milen. Bruker sikkert fort mer enn MX5n i praksis, men uansett veldig imponerende med tanke på ytelsene og vektforskjellen på bilene.

 

Tenk dere en nedtunet utgave av B58 sekseren, en med ca 200 hk til 320i og en med ca 280 hk til 330i. Ikke fortell meg at de ikke hadde klart å matche CO2 utslipp og forbruk til de firesylindrede turbomotorene... Når 340i klarer å slippe ut bare 155 g CO2 med sine 320 hester så er jeg sikker på at en nedtunet utgave ville klart ned mot 100 g CO2.. Bilentusiaster og bilpresse ville vært i ekstase verden over, de som ikke bryr seg ville ikke merket noen forskjell uansett. For veldig mange så ville rekkeseksern vært det siste avgjørende momentet som ville gjort at en leasing kunde hadde valgt en 320i fremfor en C250 eller A4 TFSI. Ja folk er opptatt av miljø og ikke alle bryr seg om antallet sylindre, men de fleste er på samme tid også veldig opptatt av å få mest for pengene sine. Mest premium for pengene... Derfor solgte E46 så vanvittig bra i dette segmentet med sin 320i. Man fikk den sekseren i tillegg, den fikk man ikke i C220 eller A4 1,8T. Man hadde bare en 320i, men man fikk litt følelsen av å kjøre den langt dyrere 330i pga samme motorkarakteristikk. 

Tror det er på tide at vi begynner å skrive noen mailer til BMW AG ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig 100% enig, men det gjenstår en annen viktig faktor nemlig drivstofforbruk. Det er ingen tvil om at en effektiv rekkefirer bruker mindre drivstoff enn en tilsvarende effektiv rekkesekser. Når dette er nevnt begynner det å bli vanlig at man i en V-motor kan "deaktivere" den ene sylinderbanken slik at f.eks en V8 motor kan kjøres som om den var en rekkefirer... alt for å spare drivstoff selvfølgelig. Dette er såvidt jeg vet idag ikke mulig med en rekkesekser, men i teorien burde det kanskje være mulig å la en rekkesekser kunne kjøres som om den var en rekketreer (altså med tre sylindre deaktivert). Hvorvidt dette konseptet kan spare signifikant med drivstoff vet jeg ikke, men umiddelbart burde det ikke være annerledes enn med en tilsvarende V8 motor utover at 4 deaktiverte sylindre selvfølgelig i relativ forstand sparer mer drivstoff enn 3 deaktiverte sylindre.

Så hvorfor tilbyr BMW ikke en slik løsning idag? Vel... uten at jeg vet konkret hva slags strategier BMW har kan jeg tenke meg at det handler om logistikk (economy of scale). Kun én rekkefirer i flere forskjellige varianter er mer økonomisk rasjonelt enn om man skal ha både rekkefirere og rekkeseksere i sortimentet (i tillegg til rekketreere). De frontmotoriserte modellene har heller ikke plass til en rekkesekser (underforstått at rekkefirerne og rekketreerne kan brukes i begge konfigurasjonene). Jeg vil også tro at BMW's avanse på de kraftigste rekkefirerne er en god del høyere enn om BMW skulle ha tilbudt like kraftige rekkeseksere (les: rekkefirere er billigere å produsere enn rekkeseksere).

Jeg vil gjerne ha innspill på disse tankene... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...