Gå til innhold

Dårlige bilkjøp


goty
 Share

Anbefalte innlegg

Huff. Dette er jo en tråd der man får vekket gamle minner. Samtidig kan man jo trøste seg selv på andres elendighet.

Kjøpte en 96 M3 3.2cab billig i Oslo for vel 5 år siden. Det skulle være en liten skade jeg var bevisst om, men etter et par år kom rusten ut under lakken alle steder.

Solgte den i vår for 110000 mindre enn jeg gav, så bilen kostet meg jo nesten 20000 i året.

Ingen billig bil det heller.. :roll:

20 000 i året er da ikke no unormalt verditap for biler i den prisklassen, men er klart det er kjipt når ting begynner å ruste. Var det denne som lå ut til 110 000 tidligere i år, hvor karosseriskjøter ol. var rustet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Dette er jo en tråd der man får vekket gamle minner. Samtidig kan man jo trøste seg selv på andres elendighet.

Kjøpte en 96 M3 3.2cab billig i Oslo for vel 5 år siden. Det skulle være en liten skade jeg var bevisst om, men etter et par år kom rusten ut under lakken alle steder.

Solgte den i vår for 110000 mindre enn jeg gav, så bilen kostet meg jo nesten 20000 i året.

Ingen billig bil det heller.. :roll:

20 000 i året er da ikke no unormalt verditap for biler i den prisklassen, men er klart det er kjipt når ting begynner å ruste. Var det denne som lå ut til 110 000 tidligere i år, hvor karosseriskjøter ol. var rustet?

Vil ikke si at det er normalt med 20000 i tap på denne bilen på denne alderen!

Har du andre M3'er du kan vise til som har tapt seg 100000 på 5 år? Når det gjelder siste årsmodellene E36 M3? Tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Jeg gjorde vel et sånn passelig dårlig kjøp i 2001 da jeg akkurat hadde fått lappen.

Kjøpte bil fra Jan Kåres bil på Melhus, skikkelig bakgårdsjappe, som faktisk driver på den dag i dag!

En Mazda 626 2.0i med 90hk fra 1988, mener jeg betalte 60k. Bilen så bra ut på utenpå og inni, men under var den nylig tectylert!

Ca 2,5 år etter var rust et faktum, da var det store hull i dørken og mye rust under bilen.

Tilfeldigvis/heldigvis ble bilen stjålet så da ble det en grei ordning for meg siden jeg hadde et rimelig greit stereoanlegg i bilen. Tapte ikke noe på det kjøpte totalt sett, men det var ikke et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

År 2000 kjøpte jeg meg en ny Seat Ibiza 1,8 turbo. De hadde vært geniale og designet bilen slik at "hjernen" lå i en boks som vann ble drenert over. Den stod på verksted i tre måneder før de fant ut at de måtte bytte hjernen da denne var fuktskadet. De tok seg jobben med å bytte hele ledningsnettet _før_ de sjekket ECU. Solgte den ganske kjapt etterpå og sa til meg selv at jeg aldri skulle ha Seat igjen.

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bil var en alfa romeo 164. Etter 2 uker røk bunnpluggen ut som tydeligvis aldri var annet enn et stort hull fyllt med sicaflex. Sto en mutter der og stålplast med lakk over men forrige eier hadde tatt bunnpanna ja uten å si noe! Så når bilen skulle selges neste år så ble det slik: 37k innkjøp, 102k i rep 5k i salg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to som kanskje kvalifiserer, én av de var BMW så får kanskje ta den først. Det var en to år gammel E90 320d M-sport med bare 16000 på telleren, bruktimport som hadde gått som administrasjonsbil hos BMW München eller hvor det var. Kjørte problemfritt til rundt 45000km, hvorpå jeg solgte bilen. Typ én uke etter at den var solgt røyk girkassa (ødelagte / svært slitte synkro-ringer). Kjøperen fikk prisoverslag fra BMW på nesten 40,000kr for å fikse det. Grunnet bruktimporten gjaldt ikke fabrikkgaranti i Norge. Jeg endte til slutt med å dele regningen med kjøper. Var pent kjørt av meg, så jeg vet den dag i dag ikke om den var ihjelkjørt nede i Tyskland eller om kjøper klarte å ødelegge den på en uke. 

Den andre var en Nissan 200sx s14a (min andre sådane) som så helt strøken ut og kjøpt via velkjent forhandler/bruktbilimportør (samme som jeg kjøpte den første fra). I forbindelse med bytte til sportsdempere og fjærer ble det oppdaget at den hadde vært i kollisjon, og reparert svært amatørmessig. Den var påkjørt bakfra med tilløp til rust i bagasjerommet, og hadde i tillegg et ødelagt dempertårn som mer eller mindre var lappet sammen med glassfiber. Endte heldigvis med hevet kjøp uten spørsmål og full beklagelse, sjeleglad jeg ikke hadde importert den selv. :)

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2010 så kjøpte jeg en 2006 modell Audi A6 2,4 liter, skikkelig stasvogn. Jeg gikk da fra en 2002 E39 520i og følte jeg fikk mye flottere og nyere bil. Kjøpte bilen på Lillestrøm, alt på veien hjem til Arendal merka jeg at bilen lugga og slurte på girskifta. Audi verkstedet konstanterer at girkassa er på vei til å havarere, Møller vil ikke gi noen garanti selv om bilen var Norsksolgt. Forsikringa med motor og gir redda meg der, forhander tok egenandelen. Så røyk vinduspusser motoren, fortsatt null garanti. Så røyk tankmåleren, den visste full tank hele tiden. Så begynte bilen å lekke olje mellom motor og gir, samt at den brukte litt olje. Høyre baklykt tok inn vann og kortsluttet. 

Så etter 11 mnd som eier av denne så byttet jeg den inn i en E90 325d. Tilbake til BMW igjen, har aldri sett meg tilbake siden. På de 11 mnd så tapte jeg 70 000 kr, det er bare bilens verdifall. Legg til 70 000,- til i reparasjoner så er vi der. 

Abslott mitt dårligste bilkjøp. Må også legge til at mitt beste bilkjøp også var en Audi. Kjøpte en 1993 modell Audi 100 2,6 for 35 000,-, solgte den den 1,5 år senere for 45 000 kr uten å ha kostet på noe mer en service og vedlikehold 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.8.2011 at 16.55, jonase46 skrev:

ja.. kjøpte en mercedes e320cdi fra tyskland som jeg aldri fikk.. 175000kr rett ut av vinduet.. blå øyd å naiv er jeg ja :)

Høres ut som du har dealet med Richard Pettersen, Tailormadecars?

Endret av Proshift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel hatt to bomkjøp. Den første bilen jeg hadde var en Ascona B (selvfølgelig) Alle skulle jo ha det og jeg kjøpte den første jeg fant. Jeg var veldig fornøyd helt til jeg skulle vaske den første gangen. Gikk helt fint helt til underspylingen startet opp. Da hadde jeg brått svømmebaseng i bilen. 

Den første BMWen jeg kjøpte og var vel heller ikke noe godt kjøp. Kjøpte den på senhøsten og det var mørkt. Den eneste lyskilden som fantes var en 60 watts lyspære utenfor garasjen til selgeren.   Den så veldig fin ut da. Selgeren hadde til og med byttet endel slanger i motorrommet så jeg var veldig fornøyd helt til neste dag og dagslyset kom. Jeg undersøkte litt på rustsveising på den, han som skulle gjøre jobben tok 4 runder rundt bilen og kom med en klassisk bemerkning. "taket var bra" Jeg fant ettervært ut at den hadde godt endel år på Hvaler og hvis ikke E12 var dårlig fra før så ble den ikke noe bedre av den saltholdige luften der ute. Men M10 motoren var bra og jeg har jo holdt meg til BMW siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...