Gå til innhold

Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

Lekker skute! Stemmer for adaptive LED, så kan du være prøvekanin før jeg ettermonterer det samme på min F11 :D 

Hvis du skal oppgradere til nytt ratt så ville jeg definitivt gått for F10 LCI. Vil gi bilen et mer moderne og sportslig preg innvendig. M-sportsrattet på F10 pre-LCI er ganske fint det også, men når du likevel først skal ha nytt så ville jeg kjøpt inn det nyeste - om ikke prisforskjellen er altfor stor da.

Noen planer om å gjøre noe med listverket eller tenker du å ha det slik? Sort pianolakk mot beige interiør er jo veldig eksklusivt, samtidig som det er moderne. Kunne kanskje blitt pent med sorte riller i grillen, med kromkant rundt? Ser det er en del ettermarkedsløsning med doble riller, som jo ville hevet fronten, men antakelig ikke mulig å kombinere med NV.

Shadowline er jo også pent, men ikke et must dersom du tenker å beholde kromdetaljene i fronten og bak. Så en F01 på Finn her om dagen med sorte detaljer, det var faktiske ikke så gale: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=98945127

F01 fortjener også noe bedre enn GS-felger, her regner jeg med du finner noe passende som vanlig. Men hva med Hamann eller Alpina? Ligger jo et Hamann-sett ute på forumet her (hvis det passer med ET), er jo griselekkert.

Girspake i keramisk utførelse ville også vært et hakk opp interiørmessig. Alternativt går det an å foliere/lakkere den du har :) Hvis ikke det ramler inn en NBT-retrofit (noe jeg regner med det gjør), ville jeg også byttet ut iDrive-kontrolleren. Jeg satt på en ettermarkedsløsning på min, og det funker helt knall. Så mye bedre å betjene med "NBT"-hjul.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, @Walkabout! :) 

Adaptive LED er i tankene, men jeg har en liten begrensning på hvor mye jeg gidder å legge i det. Om jeg får tak i et komplett lampesett med moduler for rundt 15-20.000kr blir det nok til at jeg gjennomfører det, men sånn utover det vet jeg ikke om det er verdt dett (sett i forhold hvor mye annet snacks jeg kan få gjort for de samme kronene). Tenker da at originale LED-tåkelys enn så lenge får gjøre nytten.

Ja, jeg heller mest mot LCI-rattet fra F1x, men er usikker på om det vil se merkelig uten rattgiring. Noe prisforskjell er det, men ikke mer enn at jeg legger i de ekstra kronene om så er tilfellet. Tanken er imidlertid å få på M5-rattdeksel, da dette forandrer hele designuttrykket totalt: file_zps0d33b1e3.jpg

I bunn og grunn kunne jeg faktisk tenkt meg interiørlister i børstet aluminium (spesielt om jeg monterer sort taktrekk), men utfordringen er å finne brukt listverk som ikke har hakk og riper. Å kjøpe nytt listverk til en bil som har komfortseter bak og bakseteunderholdning er dessverre alt for dyrt (flere lister - totalt 18 (!) stk), og å montere lister med bruksslitasje er totalt utelukket. Sort pianloakk er lekkert, men jeg orker ikke en slik støvsamler igjen - her er dagens listverk helt eksemplarisk. I tillegg understreker de bilens eksklusivitet.

Ja, felgene ryker nok etter hvert, men det er ingen førsteprioritet akkurat nå. Planen er originale Style 312, men her er jeg usikker på om jeg ønsker de i "normal felgsølv"-farge eller i Ferric Grey. Sistnevnte er faktisk litt billigere nytt. Har du link til Hamann settet?

Ja, keramisk utførelse er lekkert, men da må jeg også skifte ut klimapaneler og slike ting. Ser for meg at dette koster mer enn det smaker. Synes imidlertid sølvfargen harmonerer med bilens øvrige sølvdetaljer i instrument, rammer og kontrastlistverket. Jeg var inne på tanken med NBT-retrofit, men har vel mer eller mindre slått fra meg tanken. Da bilen har to CICer, to kontrollere og tre skjermer som må byttes blir dette alt for kostbart for liten endring/nytte. Hadde vi snakket om en NBT-EVO ID5 ville det stilt seg annerledes, men synes CIC fortsatt gjør en strålende jobb. En Combox havner imidlertid i bilen sammen med en digital-TV-modul med Mpeg2 og Mpeg4 slik at TV-funksjonen fungerer i Norge igjen.

On 24.6.2017 at 16.50, Tony Soprano skrev:

Grom 😎 Tenkt noe på M Sport paket eksteriør ❓

Flott M ratt i Facelift F01 👌

On 24.6.2017 at 17.02, Tony Soprano skrev:

Mulig att G11 vokser på meg mtp på design men nå om dagen synest jeg att en fin F01 er vel så fin om ikke flottere 😊

Dette er min favoritt når det gjelder BMW design 👌 Cred Karim Habib 🙌

Helt ærlig synes jeg standardfangerne er penere enn M-sport på F01. I tillegg må tåkelysene fjernes ved ettermontering av M-sport, og det ønsker jeg ikke. Ikke at de brukes nevneverdig, men jeg liker at de er der og at jeg på sikt kan montere Dynamic Spot-lights i forbindelse med Night Vision (NV). Det får man ikke på biler med M-sport.

G11 vokser også mer på meg, men jeg synes F0x har en langt mer elegang fremtoning. Jeg stod ved siden av en G11 her om dagen og kan ikke si jeg synes F01 stod tilbake for denne. G11 har litt for klabb-og-babb på en del designløsninger, og avslutningen av taklinjen til bagasjelokket får jeg ikke helt til å stemme - tillegg til "utstående" baklys.
 

On 25.6.2017 at 9.16, Freakshow skrev:

virkelig flott bil dette! og en drøm å kjøre! :D jeg og @Zymh lånte bilen te foreldrene hans på tur nedover til stavanger! og turen var virkelig en Fryd i den bilen!

Takk for det! Ja, det er en vanvittig god bil å kjøre. Det fascinerer meg hvor godt Adaptive Drive forandrer bilens kjøreopplevelse totalt. Det er ganske utrolig at en senket 7-serie med 21" felger er så myk og komfortabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at CIC gjør nytten, jeg er veldig fornøyd med det i min bil - og når du i tillegg har bakseteunderholdning så vil det bli altfor kostbart. Samme med adaptive LED, det må kunne ettermonteres for et fornuftig prisnivå :)

Her er link til Hamann-settet: 

Antakelig er ET omvendt foran/bak av det han oppgir. Snuser litt på det selv, men du må bare slå til før meg hvis du vil ha det, jeg har egentlig ikke råd uansett. Hadde blitt griselekkert på din F01 :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Walkabout skrev:

Enig i at CIC gjør nytten, jeg er veldig fornøyd med det i min bil - og når du i tillegg har bakseteunderholdning så vil det bli altfor kostbart. Samme med adaptive LED, det må kunne ettermonteres for et fornuftig prisnivå :)

Her er link til Hamann-settet: 

Antakelig er ET omvendt foran/bak av det han oppgir. Snuser litt på det selv, men du må bare slå til før meg hvis du vil ha det, jeg har egentlig ikke råd uansett. Hadde blitt griselekkert på din F01 :D 

Ja, det er liksom ikke så stor forskjell på en CIC og NBT. Det er ikke så vanskelig å finne en NBT for bakseteunderholdningen, men utfordringen er å finne skjermer. F01 fikk "flatscreens" bak i forbindelse med facelift og NBT. Ved samme tid fikk også F1x NBT, men beholdt "gamle skjermer" slik jeg har. Ved facelift fikk F1x "flatscreens" slik F01 LCI har. Utfordringen er derfor å finne skjermer som er for biler mellom 07/2012 og 07/2013 som er NBT-skjerm i "gammelt format".

Hamann-felgene var fine, men ser ut til at de krever en real omgang med oppussing, samt at ET muligens er litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.6.2017 at 20.22, sveigis skrev:

Oi...

Her har jeg ikke fulgt med i skoletimene .

Gratulerer med nydelig bil.:).

Dette må vel være en drøm å kjøre.

Her skal det følges ,da 7 serie er nydelig :)

Takk for det! Ikke alltid like lett å følge med på hva som skjer her. :)

On 28.6.2017 at 18.04, Bækkmann skrev:

Gratulerer med flott bil! Gleder meg til å lese om endeløse retrofits på et F-Chassis! :D Trådene dine er skremmende gode til å inspirere til ettermontering av duppeditt og duppedatt.

Takk for det! Jeg sa jo til meg at jeg til en viss grad skulle holde den original, men det har likevel resultert i at jeg nå venter på et stort delelass. Første leveranse er forhåpentligvis på plass denne uken her! :D 

On 28.6.2017 at 19.14, laffe skrev:

Gratulerer med flott bil. Elsker biler med justerbare bakseter, drømmer om det selv. Er prikken over i'en på en sliknlukusvogn👍

Takk for det! Ja, elektrisk justerbare komfortseter bak er en helt annen konfigurasjon enn en tradisjonell sittebenk. Bakdelen med denne bilen er imidlertid at det kun er en fireseter og ikke femseter som de normalt er. Ikke at det utgjør noen betydelig forskjell sånn i bunn og grunn. :) 

Prøvde meg for øvrig på noen bilder. Litt mørke, men det får vi heller ta lærdom av til neste gang. :)

IMG_0001.thumb.JPG.d2a70188978b594d7aae155dd9aa8b9a.JPG

IMG_0002.thumb.JPG.749ba9393dc265f7f09f32cdfb0f5e3a.JPG

IMG_0003.thumb.JPG.7706e3920aa1f043f9dc579202d4fb62.JPG

IMG_0004.thumb.JPG.7d01d3c22636e2023c5061841d5b81ff.JPG

IMG_0005.thumb.JPG.2a550b373d750af71e473af60f951259.JPG

IMG_0006.thumb.JPG.fc88c19a5c3029f4dd3f7023e494ec47.JPG

IMG_0007.thumb.JPG.d631e51623bf7cdb3e8d16a16fd634f2.JPG

IMG_0008.thumb.JPG.3df7c434ee44ecb4a4b218b0e4e35606.JPG

IMG_0009.thumb.JPG.affa9e72c47bd4b3c82307efd78ddc3c.JPG
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.7.2017 at 1.02, Saltkjelen skrev:

Og etter rundt 20-30 timers iherdig innsats med god hjelp fra blant annet @ahj ble resultatet som vist nedenfor. Jeg fryktet maset med sort bil, men nå er den så medgjørlig at det nesten er for kjedelig.. :D 
 

 

wait what? angelwax coating? oO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ops.. Det har gått litt i surr. Det skulle selvsagt være PolishAngel Viking Coat med dertilhørende for- og etterprodukter. :) 

haha okey! :D ble litt forvirra der ja! måtte google litt å fant ingen ting derfor jeg måtte spørre xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til er det faktisk irriterende hvor opptatt av detaljer man kan være.. :rolleyes:

Planen var å montere fortløpende, men ettersom jeg skal gjøre flere ting som angår dashbordet venter jeg til disse delene er på plass slik at alt blir demontert og montert kun èn gang.

IMG_0010.thumb.JPG.68b58f0f96bf63dac9e1fedccc1a4526.JPG

18 timer siden, Freakshow skrev:

haha okey! :D ble litt forvirra der ja! måtte google litt å fant ingen ting derfor jeg måtte spørre xD

Ser at det kunne bli en smulende forvirrende, ja.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...