Gå til innhold

Castrol olje vs Biltema olje.


Muztang289
 Share

Castrol olje eller Biltema olje?  

224 stemmer

  1. 1. Castrol olje eller Biltema olje?

    • Castrol
      170
    • Biltema
      54


Anbefalte innlegg

:mrgreen:

Hei alle. Btema eller Castrol? Av frykt for å bli skikkelig upopulær kommer jeg ikke på noe annet enn: Spmål skyldes vel ren uvitenhet rundt oljen!!!!!!!

Som nevnt er det tilsettingene og renheten i oljen du får hos de forskjellige. Dette avgjør hvor lenge kvaliteten holder ved forskjellige belastninger. Tapp ut Btema etter 1000mil og gjør det samme med castrol så regner jeg med du ser forskjell.

Btema's olje er nok bra nok for deg som aldri belaster motoren eller kjører noe over normal stil. Jeg ser Ole alpina har positive erfaringer men bytter du fra 10W-60 til 20W-50 sier det seg nesten selv, du har mer lettflytende olje nå! 60 er vel noe stivt, har du prøvd castrol sin fra 0-30 til 20-50? En olje i 60 beregnet for racing gir deg ikke nødvendigvis de beste tomgangs-egenskapene, med tanke på tykkelsen skjønner du hvorfor mange trimmede motorer går med høyere tomgang! Vippearmene lurer jeg litt på men det er ikke noe ukjent fenomen på M30-motor (E34 stor6) Hvordan alpina har du ole_m7

En annen ting er kjørestil. løper motoren din lett langs veien behøver du kanskje ikke egenskapene i oljen mens er du en av de som bruker 5te fra 70 bør du kanskje tenke olje som opptar belastningene du utsetter motoren for.

Så klart Castrol på bilen, kjører BMW ikke opel!
:lol: brukseren er opel og bytta akk t Fina :lol:

Men jeg er enig at dagens oljer er så bra at om du fyller ikke nødvenig det dyreste, men heller ikke det billigste tror jeg motoren din trives mer enn greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nyere modeller bør ha castrol beregnet til bmw m.t.p vanosen. (muligens også med div eldre?)

Det er tilsettninger i castrol oljen som opererer bedre med vanos.

Biltema olje fungerer sikkert greit i 5k, men når man ikke bytter olje på 10-20k ville ikke jeg personlig brukt en slik olje.

Prøv å åpne en S-motor som har gått med castrol 10-60 fra den var ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Hei alle. Btema eller Castrol? Av frykt for å bli skikkelig upopulær kommer jeg ikke på noe annet enn: Spmål skyldes vel ren uvitenhet rundt oljen!!!!!!!

Som nevnt er det tilsettingene og renheten i oljen du får hos de forskjellige. Dette avgjør hvor lenge kvaliteten holder ved forskjellige belastninger. Tapp ut Btema etter 1000mil og gjør det samme med castrol så regner jeg med du ser forskjell.

Btema's olje er nok bra nok for deg som aldri belaster motoren eller kjører noe over normal stil. Jeg ser Ole alpina har positive erfaringer men bytter du fra 10W-60 til 20W-50 sier det seg nesten selv, du har mer lettflytende olje nå! 60 er vel noe stivt, har du prøvd castrol sin fra 0-30 til 20-50? En olje i 60 beregnet for racing gir deg ikke nødvendigvis de beste tomgangs-egenskapene, med tanke på tykkelsen skjønner du hvorfor mange trimmede motorer går med høyere tomgang! Vippearmene lurer jeg litt på men det er ikke noe ukjent fenomen på M30-motor (E34 stor6) Hvordan alpina har du ole_m7

En annen ting er kjørestil. løper motoren din lett langs veien behøver du kanskje ikke egenskapene i oljen mens er du en av de som bruker 5te fra 70 bør du kanskje tenke olje som opptar belastningene du utsetter motoren for.

Så klart Castrol på bilen, kjører BMW ikke opel!
:lol: brukseren er opel og bytta akk t Fina :lol:

Men jeg er enig at dagens oljer er så bra at om du fyller ikke nødvenig det dyreste, men heller ikke det billigste tror jeg motoren din trives mer enn greit nok.

så du påstår att jeg ikke har brukt min m88 hardt i sommer ? tappet ut biltema sin 20-50 olje etter 8000.. den var "svart" ikke skikkelig. men god og mørkebrun.. har kjørt med castrol 10w60 på samme motor i 50 mil og den var like svart allerede da (dette var før jeg begynte å bruke biltema.. fylte så på agip 10w-60 for å få bort all denna tikkinga som castrol driten laget... 8000km på agip så var olje 100% lik som biltema sin 20-50 etter ca 8000km.. og je ghar kjørt 33 000km siden 17 mai, vært på 7 banekjøringer. brukt HVERTFALL 100 sett med bakdekk.. motoren trives som bare det på biltema sin 20-50.. oljetrykket er heller ikke noe å si (6bar på 3000rpm på ca 90 grader oljetemp)

har hatt av bunnpanna faktisk 6 ganger pga har knust den.. og nå etter 20 000km (5000 itv) med biltema olje på den så er det ikke antydning til avleiring, eller møkkette invendig...

selv om det er biltema så er det ikke dårlig fordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner virkelig ikke hva som er problemet med biltema sin olje? hvor mange har rast motoren sin pågrunn av at de har kjørt biltema olje? tviler på det er så mange gitt.. da er det nok heller mange andre årsaker, ser ikkenoe feil i og bruke biltema sin olje, selvom det er biltema er ikke den noe dritt, si hva dere vil men..

jeg kjenner også flere som kjører noe veldig opphissa turbo motorer på bane og de bruker biltema sin, og de er stor fornøyd! så kan ikke være så dårlig

tviler kanskje på at det er noen som skal tyne motoren sin maks her i over 24 timer i strekk? og hvorfor de kjører castrol sier vell kanskje seg selv når man tenker litt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører selv Castrol men jeg kan ikke skjønne at Biltema sin olje skal være så mye dårligere, er det noen som har gjort en seriøs test på dette?

Tror grunnen ligger i at Biltema er harry og helst for de som kjører Volvo, Opel osv..

Jeg har kjøpt mye verktøy på Biltema og har ennda til gode å ødelegge noe, bruker man verktøy på feil måte så ødelegges det uanssett om det er fra øverste hylle.

Når det sagt så er det beste verktøyet jeg har hatt ett pipesett fra Ironside som ble kjøpt på Jernia for ca 12-13 år siden og det har blitt herjet mye med, har blant annet slått med hammer på forlengere og piper og det holder fortsatt stand :)

Men nå ble det visst litt offtopic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema sitt verktøy er et godt stykke bak f.eks würth, kamasa, snap on osv selv om det kan holde like lenge eller lengre enn de dyre merkene, men hadde jeg mått stå med biltema skraller og luftverktøy på jobb hadde jeg finni meg et annet yrke trur jeg :P

Når det gjelder ulike klassifiseringer på olje så er det uavhengige laboratorier som står for dette. Hvis det står i instruksjonsboka til bilen din at den skal ha olje med acea a3/b3 klassifisering så fungerer vel biltema vel så bra som noe annen olje under normale forhold. Men her til lands er det ofte småkjølig på vinteren så man må tenke litt på kaldstartegenskaper også... Hell litt olje i en brødpose å legg i fryseren over natta ;) da kan de fleste bli rimelig overasket over at det smører i det hele tatt før motoren er varm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Btema's olje er nok bra nok for deg som aldri belaster motoren eller kjører noe over normal stil. Jeg ser Ole alpina har positive erfaringer men bytter du fra 10W-60 til 20W-50 sier det seg nesten selv, du har mer lettflytende olje nå! 60 er vel noe stivt, har du prøvd castrol sin fra 0-30 til 20-50? En olje i 60 beregnet for racing gir deg ikke nødvendigvis de beste tomgangs-egenskapene, med tanke på tykkelsen skjønner du hvorfor mange trimmede motorer går med høyere tomgang! Vippearmene lurer jeg litt på men det er ikke noe ukjent fenomen på M30-motor (E34 stor6) Hvordan alpina har du ole_m7

En annen ting er kjørestil. løper motoren din lett langs veien behøver du kanskje ikke egenskapene i oljen mens er du en av de som bruker 5te fra 70 bør du kanskje tenke olje som opptar belastningene du utsetter motoren for.

Om du tenker litt så er 60- olja som du selv kaller det tykkere (skal være) ved 100 grader enn biltema sin som har viskositetsgrad 50. Den skal være tynnere, men den ER tykkere og gir mye jevnere oljetrykk enn castrol olja jeg brukte før. Du mener jeg gikk fra 10-60 til 20-50, og sistnevnte er mer tyntflytende, da tar du FEIL! Castrol olja var tynnere ved lave temperaturer.

Ang tomgang på en racemotor, så har dette mer med kam tider, og respons fra tomgang enn faktisk oljetrykk/ olja er for tykk.

Ang kjørestil, så har jeg både latt alpinaen gå fra 60 og opp til 300km/t, ikke noe problem. Jeg lar bilen hamre på sperra på alle gir også til tider. (7000rpm)

Jeg har valgt biltema 20-50w av flere grunner, men aller mest at den smører bra og gir jevnt oljetrykk når motoren er varm! Oljetrykket er mye høyere på 1000rpm med den olja enn den var på 1300rpm med castrol olje (vel og merke i 100grader+)

Castrol olja var faktisk på under 1bar oljetrykk på tomgang ved 120grader oljetemp, mens biltema olja har 1,3 bar sånn ca på tomgang med like tykk olje.

Bilen er en 1990modell Alpina B10 Biturbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har undersøkt litt mere ang. additiver til oljen, da det er disse additivene som gir en stor prisforskjell i mange tilfeller.

Jeg har tatt utgangspunkt fra DENNE siden hvor de ved laboratoriske undersøkelser har undersøkt hva som befinner seg i Biltema sin syntetiske 5W-30 olje og Castrol Edge 0W-40.

Den brukte betegnelsene ppm står for parts per million.

Avsnitt 1:

Det første som slår meg er det usedvanlig høye nivået av Magnesium i Biltemaoljen på hele 954 ppm hvor Castrol bare har 15 ppm. (Du må bla ned til post #9 for å finne analyse av Castrol oljen ubrukt). Derimot er Kalsiumnivået i castrol 1560 ppm og 1179 ppm i Biltema.

Kalsium og magnesium er begge hvite-til-sølv-hvite metaller som er "base" metaller. Base metaller angriper syrer og gjør dem til salter før de kan forårsake korrosjon. Disse Base metall-rengjøringsmidlene og dispergeringsmidlene er også ansvarlig for å etablere den primære Total Base Number (TBN) av et smøremiddel. TBN forteller hvor stor evne oljen har til å nøytralisere syrer.

Magnesium er et hardere metall enn kalsium og kan føre til harde avleiringer på stempelringene og stempelskjørtene i en dieselmotor. Magnesium tilsetningsstoffer i for høy konsentrasjon kan også føre til fortykkelse av oljen slik at den oppgitte viskositeten ikke blir opprettholdt over tid. "De fleste" av dagens moderne oljer har senket magnesium eller kuttet den helt til fordel for nyere ikke-organisk vaskemidler.

Som sagt har Castrol ikke Magnesium i det hele tatt mens Biltema har veldig mye, til gjengjeld har Castrol mere Kalsium enn Biltema for at TBN ikke skal bli for lav.

Avsnitt 2:

Vi ser også at Catrol har 870 ppm med Sink mens Biltema har 1173 ppm. Samme gjelder fosfor der Castrol har 797 ppm og Biltema 1049 ppm. Disse kjemikaliene er ment å være en siste utvei i forsvaret mot metall til metall kontakt i motoren din. Oljeselskapene er begynt å kutte ned på sink og fosfor da disse metallene er hard kost for katalysatoren.

Her ser vi at Castrol er den mest katalysatorvennlige oljen, men det er stort men her tenker du. Hva med den større beskyttelsen som Biltema da vil ha mtp. høyere konsentrasjon av disse stoffene? Da beveger vi oss mot Molybden som Castrol har hele 147 ppm mens Biltema har 0 ppm.

Molybden reduserer friksjon og reduserer derfor drivstofforbruket i tillegg til at den også har en større evne enn Sink og Fosfor når det kommer til forsvaret mot metall til metall kontakt. Dette metallet er også SVÆRT dyrt, noe som også kan være forklaringen til at olje rik på Molybden også er dyr.

Du kan også se hvor ren Castrol oljen er for disse metallene; Aluminium, Jern, Krom, Sølv, Kobber, Nikkel, Titan, Bly og Tinn, med hhv: 1 ppm på Aluminium og jern og 0 ppm på resten. Her har Biltema hhv; 1, 3, 0.2, 0, 0, 0, 0, 1.1, 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva kan man si..... jeg bruker bilen for det den er og vet at den slites...

men står ikke å polerer den hver dag fordeom for å være sikker på om lakken er tett...

så.... biltema sin olje er tydeligvis blitt vitenskap her inne. men for 99% av befolkningen som kjører doningen tilfraoppnedsidetilside spiller det ingen rolle om det er slik eller slik.

den oljen skal holde en betegnelse og det er nok go fisk for maskinen din...

tror neppe du kan skylde på biltemaolje når turtallsperren er chippet bort og maskinen ryker.

oljen er i mitt syn mere enn god nok.

kjøp heller et orginalfilter og bytt olje jevnt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker til BMW 2002 Fredrik for et veldig informativt innlegg.

Personlig ble vi ofte fortalt på skolen at korrekt olje var viktig, og ikke minst billig forsikring.

Oljen har mange oppgaver i en motor. Smøring, kjøling, nøytralisering av syrer, holde tetteringer myke og fine, løse opp koksdannelser fra forbrenning etc.

Hvorfor prøve å spare på noe som, i den totale sammenheng, er så billig som olje?

Personlig kommer jeg nok aldri til å bruke noe annet enn Castrol, eller tilsvarende påkostet olje, på mine biler.

Vedr. "performance" oljer som f.eks Redline osv, er jeg litt skeptisk, da disse ikke nødvendigvis skaper tykk nok oljefilm/korrekte smøreegenskaper versus vanlig smøreolje. På girkasser så vel som motorer. Det kan godt være at støynivået reduseres, men støy er ikke nødvendigvis proposjonalt med slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...