Gå til innhold

Castrol olje vs Biltema olje.


Muztang289
 Share

Castrol olje eller Biltema olje?  

224 stemmer

  1. 1. Castrol olje eller Biltema olje?

    • Castrol
      170
    • Biltema
      54


Anbefalte innlegg

Har i noen år brukt bltema olje på vinterbilene og eldre 3serie BMWer og vært fornøyd med det. Null problemer. Etter mye bilpåkost det siste året har ønske om å spare penger på bilhold gjort seg gjeldene og jeg fylte i sommer Biltemaolje og filter på både 530daten og 525iaten. Her for tre uker siden ble 530en stående å gå på tomgang i litt kaldt vær mens jeg ventet på jentene i huset. Etter noe venting gikk jeg ut av bilen og så at det var kommet en svak blåfarge på eksosen. Par dager etterpå skulle jeg avgårde til verksted med iaTen og startet opp tidlig på morgenen med en veldig tikking fra ventilene. Gav seg ved litt forsiktig pådrag, men har kommet litt tilbake ved ett par "kaldstarter". Blitt mer skeptisk etter dette. Sikkert og visst at 3,2ern ALDRI skal få Biltemaolje og at det ved neste oljeskift på 5erne ikke skal spares på oljen! 525en har 1500 - 2000km etter olje og filter skifte(blir lite brukt) og 530 har 4000km siden. Motorene har neppe tatt skade av dette, men jeg bytter alltid oljen hver 5000 pga mye småkjøring og køkjøring til jobb.

Dette berger dem vel fra skade?

Har en 323 som nærmer seg 300,000km og den har bare gått på billige oljer de siste årene og den hverken blåer eller tikker.

Nyere og mer kompliserte motorer krever vel mer av oljen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ACEA (Den europeiske bilprodusentorganisasjonen).Et europeisk klassifiseringssystem som også angir motoroljens kvalitetsnivå.

Dette systemet er delt i fire:

• Bensinmotorer som betegnes med A (A1,A2,A3,A5)

• Lette dieselmotorer som betegnes med B (B1,B2,B3,B4,B5)

• Bensin og lette dieselmotorer som betegnes med C (C1,C2,C3) som bygger på Low/Mid SAPS - teknologi (mindre andel av svovel, sulfatert aske og fosfor i oljen - mindre utslipp).

• Tyngere dieselmotorer som betegnes med E (E1,E2,E3,E4,E5,E6,E7)

Tar det som en selvfølge jeg da at alle i denne tråden diskuterer(sammenligner) oljer/merker som er godkjent i henhold til kravene fra produsent :?:

Altså oljetyper med samme spec.

Ellers blir det jo som å sammenligne rørte bananskall med dyreste syntetisk olje.

Hvis ikke så er det ikke rart at det er svært delte meninger når det gjelder dyrt og billig.

Det er spesielt en ting i denne tråden som jeg syns helt klart blir feil. og det er at det blir fylt dyrere oljetyper (som de mener er langt bedre) oljer enn de bilen skal ha.

Feks fylle syntetisk olje på en som skal ha mineralsk feks. gammel amerikansk V8. Noe som blir svært negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se hva jeg skriver her, kommer aldri til å bruke Biltemaprodukter på min F11.

viewtopic.php?f=1&t=208641

Se hva jeg skriver der John! Det sier seg jo selv at man ikke bruker en billig olje på en såpass ny og kostbar bil. Det skal jo liksom ha litt samsvar med verdien på bilen det brukes på også. Du kommer sikkert ikke til å bytte olje på din F11 med det første heller, er vel heller verkstedet som kommer til å gjøre det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos motorolje og ny dyr bil...

At man ikke skal spare på oljekvaliteten på en ny BMW er en ting... men å kjøre long life service program med oljeskift kun hver 30000km(?), det er visstnok ikke noe problem... eller? Så lenge man har ryggdekning med garanti/reklamasjon, så er det eier nummer 2 eller 3 som får ta smellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige bil, E39 530dat, gikk hele sitt liv frem til 250.000 km på fulle intervall 25-30.000 km. Ganske mye med tung belastning og mesteparten av kjørelengde langkjøring. Jeg vet ikke hva nåværende eier gjør eller erfarer, men i mitt eie gikk det fint. Ikke oljeforbruk, ikke synlig avleiring i toppen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar utgangspunkt i oljen eg bruker.

Castrol TWS Motorolie 10W-60, 147.50.- pr liter. på koed. (+frakt)

Biltema olje: stort sett 129.- pr liter.

I snitt 5liter pr skift? = 92,50.- spart på et oljeskift.

2 oljeskift i året.....? =185 kroner spart.

Pris er vertfall ikkje et tema i denne diskusjonen.

Kan tenke meg et par andre plasser eg heller skal stramme inn litt for å spare dei kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja min 530dat 99 har ikke gått mer enn 10,000 noen gang før olje og filterbytte og ofte bare 5/8,000 mellom hvert skift. Masse problemer med den. To av bilene på jobben har nå gått 60+ med bare to oljeskift og MASSE småkjøring og mye kaldstart. Ingen problemer foreløbig.

Var vel det med 530en at veivhusventilasjonen ALDRI ble byttet samt tett EGR ventil- Takk igjen til E. Stenshagen A/S og deres "service" på merkeverksted.

Kom hjem fra godtebutikken med originalt oljefilter og Castrol Magnatec 10W - 40 til 3,2ern nå.

Håper det blir bra.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...