Gå til innhold

03 E39: Hvor finner jeg LWR modulen? (Hjelp!)


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på jakt etter LWR modulen min (den som styrer høyden på xenonlysa)!

Har snakket med BMW, sett flere bilder på nettet og jeg vet hvor den skal ligge (bak hanskerommet, oppom GM3 modulen, dette bekreftet bmw + et annet verksted + alle plasser på nettet jeg har kommet over), MEN jeg finner den ikke! Den er ikke der.. Null niks nada njet.... Eneste boksen som er bak hanskerommet mitt er GM og 2-3 releer (et blått å et lysgrønt/pistasj farga blant annet) Og 2 store sikringer. Og en koblings sentral. Det er alt! Bmw sier den skal ligge der på min modell. Det gjør den altså ikke.

Se selv, på bildet:

4d13465b-4aae-90e6.jpg

4d13465b-4ad3-6abf.jpg

4d13465b-4aed-fbf0.jpg

(så nå at kvaliteten på bilda var ganske dårlig, men skal legge inn bedre senere)

Muligens bilda er opp ned. Vet det er vanskelig og se på bilda, men der ligger ikke noen flere bokser oppi der.

Har dratt opp teppet også, rundt LCM og ingenting der heller.

Grunnen til at jeg leter etter den er at lysa mine plutselig lyste 15 meter forran bilen. Og det er IKKE plasten inni som er knekt, lyktene er nettopp overhalt. Dette skjedde mens jeg spilte høy musikk, lysa begynte å blinke (for mye bass å lite strøm) så jeg skrudde ned med en gang, for så og oppdage at jeg så bare 15 meter..

Har prøvd diagnose selv, inpa sier "found module but diddnt find module", et verksted med bmw tester prøvde i går kveld, de fikk connection error. Staga på sensorene er sjekket, sensorene er ohmet og ikke brudd. Sikringer over hanskerommet er sjekka alt ok. Har ikke fått sjekka bak men det står på planen (har montert forsterker fremmfor så litt styr å skru ut).

Så, om noen har en ledetråd til meg, vil jeg bli svært glad! :) for nå vet jeg ikke helt altså.... :S

(beklager alle skrivefeil,skriver med mobilen uti garasja, i fortvilelse :P )

Hilsen

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som vet dette?

Jeg har en teori om at LWR ligger i lysmodulen min, kan det være mulig? Jeg har LCM 4 - Auto LWR. Finner ikke en eneste av min sort tilsalgs på ebay fra noen som helst land! Nesten så jeg skulle tru min var den eneste i sitt slag :-s Og det er kun biler etter 03/2003 som skal ha noen av de delenummera jeg må ha. Min er 08/2003.

Skal sjekke litt mer sikringer i dag, og prøve og ta ut modulen og kikke på den.

Tar fortsatt imot tips om noen vet noe om dette! Ironisk at bmw påstår at jeg skal ha den boksen når den ikke er der.. :P

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei igjen,

LWR modulen fins ikke i min bil, jeg finner den vertfall ikke.

Jeg hadde ut LCM og kikket nærmere på den.

Fargene på ledningene til motorene i lyktene, finner jeg igjen i kontakten på LCM. Så det tyder på at min LCM har innebygd LWR..

Dette er delenummeret på den som står i min bil:

61 35 6 932 559

Her er delenummre som kom etter min:

61 35 6 938 287

61 35 6 942 693

61 35 6 942 696

61 35 6 960 255

Dette er det siste, og aktuelle delenummeret (Om jeg kjøper ny):

61 35 6 961 142

Klarer ikke og finne noe om min LCM noen plasspå nettet. Finst ingen tilsalgs på ebay heller, ingen med passende delenummer.

Gidder jo ikke kjøpe ny LCM til 4-5000 kr for så og finne ut at det ikke er den som er problemet.

Noen som har noe tips om hvor jeg kan finne en med passende delenummer? Har prøvd og søke på finndel.no, men ble ikke noe klokere av det. Må da være et høggeri i Norge som har en E39 fra 03/2003 og opp? :P Den LCM'en skulle jeg hatt tak i!

Blir gal av dette, hvorfor skal bilen min altid ha noe som er så spesielt at ingen har hørt om det før? Ikke en gang BMW kunne fortelle meg at bilen min er så ny at den ikke har LWR boks... :o T :o Tror jeg skal ringe BMW i morgen igjen og sjekke dette nøyere, og fortelle dem hva jeg har funnet ut.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei,

Fryktelig gammel tråd dette her, men har skjedd en del ting siden sist.

 

Har nå konkludert med at LWR/HVAC er integrert i LCM4. Om man søker i WDS etter koblingsskjema for HVAC (Headlight vertical aim control) på E39 får man kun tegning over systemet som har ekstern LWR modul. Dette er ikke tilfelle på E39 produsert fra mars 2003.

Men om du derimot leter på X5 E53 rund 2003 modell, DA finner man gull skjønner du. Da går ledningene fra sensorer og motorer i lyktene direkte inn i LCM. Og det er slik det er på min E39 produsert 08/2003.
Og Brages i Ålesund vet tydeligvis ikke dette, da dem ville ha bilen inn for mer feilsøking siden dem ikke fikk koblet til LWR modulen (som ikke er der). Og de sendte meg (snille som dem er!) koblinsskjema over systemet, men selvsagt det med eksterm modul.

 

Uansett!
Har endelig (!) fått tak i en brukt LCM IV w/auto lwr med dele nr 287! Altså hakket nyere en den jeg har orginalt.

Har hatt en mistanke om at det var denne som var problemet.

 

Etter jeg monterte den og kodet til bilen, får jeg plutselig feilkode på leveling system noe jeg ALDRI har fått før.

Nærmere bestemt "Wire, HVAC (LRA) potentiometer, open circuit". Med andre ord, enten er det brudd i en ledning, eller så er en av sensorene gåen, som også kan virke som brudd.

 

Sensoren som jeg har forran, virker ganske skutt, da den knirker og piper når man flytter på arma, arma er også helt løs, det er overhode ikke noe motstand i den. Min far har et par sensorer liggende (med feil delenr sef), og de knirker ikke, og er fastere når man flytter på arma.
Grunnen til min er slik, er nok at linken mellom arma og bærearma var så rusta at jeg ikke fikk flytta den med fingrene en gang. Og du kan jo bare gjette for en påkjenning dette må være for sensoren, den blir jo regelrett dradd i filler og slipt i det område fjæringen opererer.


Så, nå har jeg bestilt ny sensor forran, så er det bare og krysse fingrene for at dette ordner problemet! Etter over 2 år uten fungerende høydejustering! :)
Jammen ikke en enkel nøtt og knekke når man ikke har tilgang til noe som helst info som er rett. Og ingen feilkoder og gå etter.

 

Sensoren dukker vel opp om en eller 2 dager. Så kommer tilbake med resultat! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har ikke innebygget lwr, men den er beregnet for biler med automatisk lwr. Og da med den boksen bak hanskerommet, som sensorer og motorer i lyktene er tilkoblet.

Du har også de som heter "mit man lwr", da er det kun et potensiometer ved siden av speedometer som er tilkoblet lcm, og justerer høyden.:)

Og lcm4 med auto lwr der sensordata går direkte i lcm, og lcm styrer motorene i lyktene. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er mange som glemmer det. :)
Har blitt godt kjent med disse modulene nå over noen år med synsing og gjetting, et par timer i wds, telefoner, utallige diagnoser, osv osv.

Så håper virkelig jeg nailer problemet med ny sensor! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei, litt gammel tråd men jeg prøver likevel. :)

 

Har planer om ettermontering av xenon på min 01/2001 E39, og har sittet i talløse timer og googlet vedrørende dette.

 

Jeg har konkludert med at det originale settet fra Hella er uinteressant, og i tillegg er det "NLA". Jeg er av den typen som vil ha det som det var ment å være fra fabrikken, med to nivågivere og input fra hastighet og nedbremsing.

 

Fant en tråd som forklarte at man kunne bruke et ledningsnett fra E38 for ettermontering i denne tråden: https://www.bimmerfest.com/forums/showpost.php?p=3389343&postcount=16

, men dette er jo såklart "NLA"

 

Googlet videre, og så begynte jeg å se nicket Alpejohn rundt omkring, og tenkte at det var noe kjent med det. :P

 

Nå tenker jeg på å skaffe en LCM IV med auto LWR og bare legge opp de få kablene som trengs i tillegg fra nivågivere etc. selv, men så var det dette med koding da.

Jeg har eller har skaffet de fleste kabler og software så den er grei, men det jeg lurer på er om LWR vil virke som det skal når jeg setter inn en modul som bilen ikke er levert med (med unntak av noen få av de siste tydeligvis)?

 

Kunne du Alpejohn fortalt litt i korte trekk om hvordan du gikk fram med kodingen, så hadde det vært til stor hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Om du vil montere orginalt anlegg, så er det ikke nødvendigvis så mye mer styr.
Men som du sier så er det kanskje bedre og monere LCM4 da du slipper LWR boksa osv. + alle ledningene som går til denne.

OM det er mulig og få denne til og funke, det vet jeg ikke. Mener og ha lest at folk har montert LCM4 på eldre biler uten problemer.

 

Du kan ta kontakt med kafsan (min far :P ) og høre hvordan han har tenkt og gjøre det, mener han hadde en

slagplan på hvordan dette skulle kobles, men da med LWR boks. Men Forskjellen er jo at

ledningene som går til LWR boksen, går til LCM4 i stedet. :)

Koding er i og for seg ikke noe problem, det gjør du i full fart med NCS. Problemet da, er at LCM vil bli kodet

uten xenon da bilen din ikke har dette fra før(?). Men det kan du enkelt fikse med for eksempel BMW Scanner 1.4.0.

Der kan du aktivere xenon og høydejustering på LCM4. Og da burde alt være i boks der. Og selvsagt korrigere KM og

chassi nr i den nye LCM (med bmw scanner 1.4.0). :)

Ellers så ligger det en guide i diagnosetråden min på hvordan man koder brukte moduler. :)

 

 

 

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du tar deg tid til å svare meg, det er kjekt med litt hjelp når man er helt nybegynner. :P

 

Jeg skal inn med originalt opplegg ja, med unntak av lcm iv, jeg droppet lcm 3 og ekstern lwr mest p.g.a. at kabelsettet fra E38 er utgått og det blir mye kabler å trekke opp på egen hånd, og litt for at en lcm iv med integrert lwr burde gjøre saken vanvittig mye enklere. :)

 

Jeg har funnet en lcm iv nå, og jeg har bestilt bmw scanner 1.4, så denne burde være på vei snart.

 

Jeg har ikke testet koding enda, men en gang må jo være den første for alt. :)

 

Men modulen kodes bare som en vanlig lcm til E39, ikke noe juksekoding av noe slag siden modulen kommer fra en E53?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...