Gå til innhold

Konseptstudie 535i turbo


flonoen
 Share

Anbefalte innlegg

:mrgreen:
men eksoshus og slikt? Vil helst ha en turbo som følger med helt opp i turtallskalaen, om den er litt treig med spool up
Uten å ha regnet eller fortsåelse for tallene på turboen. Du skjønner Volvon bygde jeg i praksis, jeg ser sånn noelunde at delene passer sammen. Og det er vel egent det vi snakker om!

En T3 mener jeg i praksis har det sånn at eksosluften tilsvarer mengden innsugsluft. Mao en viss proposjonalitet mellom utblåsende luft mengde og innsugluft mengde. Større innsugshus enn eksos så lader du kjappere ladetrykk!

Regner med turbo-folket kan forklare noe bedre, jeg har det probl at jeg vet LITT om alt :D

Hvis du lader 1 bar på en 535 motor så har du over 400hk.

Rundt 0,5 bar så har du rundt 300hk.

mener jeg har leste et sted at en 745 gir rundt 300-330 ved 0.8 men jeg diskuterer ikke, virka som Joachim_M5 har mer kontroll over turbo enn meg :D Men jeg har tenkt tanken selv og jeg ville bare brukt 745 oppsettet på 0.8 men det er jo såklart steinalder jamført med ettermarked sprut.
brukte her på forumet
Jeg ville kjøpt så mye som mulig brukt. Får du det til å virke skikkelig går det jo å oppgradere til nytt. Stort sett alt av gamle ford,Volvo går med T3 eller mitshubshi men den blir vel noe liten?????

At man får kjappere ladetrykk hvis man har større kompressordel enn eksosdel er vel ikke helt riktig måte å beskrive det på. Med tanke på respons vil det i mange tilfeller funke bedre om man går opp på turbinhjul og heller ned på A/R på eksoshuset.

Hvis man går opp på kompressorstørrelsen så blir det tyngre for eksosen å få fart på turbinhjulet.

Jo større turbinhjul man har, desto mer "moment" får man til å drive akselen med.. Se på det som en vektarm...

Litt vanskelig å forklare det der så man skjønner på ert enkelt vis men.... Alt henger sammen.

Men poenget er at man skal drive kompressorhjulet på mest mulig effektivt vis.. :)

745i motorene hadde vel et ladetrykk på rundt 0,2-03 originalt hvis jeg ikke husker helt feil, korriger meg gjerne noen hvis jeg husker feil.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 195
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja om en skal ligge sideveis i timesvis er det vel greit å ha et slikt setup. Er den kraftigere den pumpa du har enn originalpumpa? Tror jeg gir faen i det. Men ser du ikke skal ha bredbåndslambda, det er vel fordel om du skal mappe selv? Eller setter du vekk jobben? Snuser litt på det på ebayen nå, ca 50 pund for selve sensoren. Ikke så beint ille det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva orginal pumpa leverer, gjør det kun for og sleppe og tenke på bensinsystemet hvis jeg vil ha mer effekt :)

Jeg skal ikke ha bredbåndslambda enda, jeg kommer kun til og skru opp bensintrykket og kjøre orginal motorstyring i vinter og lade 0,5 bar, holder nok på isen :) så får jeg heler kjøpe sprut litt nærmere våren, er dårlig med penger om dagen.. Brukt veldig mye på e28'n så kjøpte jeg jo e34 og nå.. Så sprut blir det en annen gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett litt på turboer nå, er jo så mye rart der ute:

Supra-turbo, intern wastegate (ser for meg det er positivt da eg slipper styre med det sjølv, men er det virkelig det?), passer denne manifolden (T3)?:

http://www.ebay.co.uk/itm/Toyota-Supra- ... 3a6111e984

2000kr inkludert frakt. Jysla billig då. Passende? Denne kan gå med 1 bar iallefall leser jeg på nettet, krangling om hvorvidt den tåler noe særlig mer enn 1.1-1.2:

>The stock turbo will NOT provide more than 1.1 say max 1.2 bar even with a

>open filter K&N cone type no air flow meter and an HKS turbo exhaust. I

>think this is it for the stock turbo regardless of the type of control you use.

I have been making 18.5 psi boost (just over 1.2 bar) at will for

more than a year now. I have not taken it further due to several concerns;

the turbo and control system are not among them. My limitations are:

Det jeg ser på den er jo at eg isåfall må ha overgang inn fra luftfilterslange til turboen, hva heter dette?

51hddhpf1r8n23bsds98_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke to turboer på supra? kanskje den blir litt liten med tanke på at den får eksos fra 6 sylyndre og ikke 3 som den er ment for? rett meg hvis jeg tar feil, men tenker sånn..

og det ser ut for meg at det kan blir litt rart med flensene, selve turboen passer nok, men at det er et rundt hul der og ikke et avlangt er vell ikke helt optimalt?

sånn ser MV grenrøret ut, som jeg forstod skulle du ha det?:) der ser du forskjellen..

iphonedeler005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ebay.co.uk/itm/JDMS-T70-T3-T ... 19aad7290f

Da er kanskje denne midt i blinken da? Skylineturbo, god for 2 bar iallefall ifølge annonsa (25-35psi), så langt over det jeg har tenkt å hente! Grei pris, om du ser bort fra den mongoloide portoen!

http://www.ebay.co.uk/itm/Super-T70-T3- ... 1e6872b1df

2000 inkludert frakt!

Men sikkert lurere å kjøpe kvalitetsturbo brukt, enn slik billligskvip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

på mest mulig effektivt vis.. :)
Takker bare for suplerende jeg Joachim_M5 :D men ja det var greit forklart så jeg skjønner hva du mener. Volvo gjorde det på sin 740 da de kom med kat og "ny" innsprut. Fra T3 til mitsubishi et eller annet 04...????? samme som i Pajero 2.5TD! Mindre eksoshus og lettere å "dra" i gang!
Dette var fra en mkIII-supra, den har vel singelturbo
was equipped with a CT26 turbocharger and was rated at 230 hp (172 kW) at 5600 rpm
Singel! samme som du så på til 2000.-http://www.ebay.co.uk/itm/Toyota-Supra- ... 3a6111e984. Ærlig sagt så synes jeg mange, også meg er av den oppfatning at du fint lader 1bar på hvem som helst org turbo. Jeg lada uten hemninger 1.3 på min gamle volvo og turboen jobber jo ikke på dette trykket hele tiden. dette var riktignok hverdagsbilen min men den ble brukt.

Tips t flononen, det kom jeg på nå. Volvon gikk faktisk med samme girkasse som du har, volvo har jo enda ikke lagd ei bra kasse :x og 4"pucket" lamell, spant som bare det når jeg gira 3de, kassa holdt men ikke toppen :D Men seriøst er volvo's 4er en ganske momentsterk motor så jeg regner med rundt 350nm + i min gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...