Gå til innhold

E39 520 - Merkelig Kjøleproblem. ?


jonr-
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen blåser kun varmt (skikkelig godt og varmt) sålenge bilen kjøres med 3000 ++ rpm.

Ved svært lite gasspådrag over en liten periode er jeg nødt til å gi pådrag for at den skal begynne å blåse varmt igjen.

Da jeg lar bilen stå på tomgang, så vil den skifte fra varmt til kaldt/iskaldt ila 1 minutt.

Den vil ikke blåse varmt igjen før jeg ruser kraftig eller begynner å kjøre.

Jeg opplevde også en gang at bilen stod på tomgang (10min med varmeapparatet avslått) at den gikk varm/begynte å gå varm og nærme seg det røde på termostaten.

Er dette tydelige og klare symptomer på at termostaten bør byttes?

Hva kan det være? :)

EDIT: Se oppdatering på lenger ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var termostaten ville det vel heller vert at motoren blir kald når du kjører, mens ved stans og tomgangkjøring sniker temperaturen opp igjen til normal driftstemperatur.

Kan kanskje være vannpumpe, men da ville vel bilen gå varm når du lar den stå på tomgang, ikke kald/iskald som du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sjekket kjølevæsken... Syns det lukter litt lite væske.

selv om ekspansasjons tanken ved radiatoren sier at du har nok, så er ikke det alltid til

å stole på.

Skru ut lufte skruen på toppen av radiatoren og på termostat huset, hell på kjølevæske til det kommer ut av lufte skruene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPPDATERING:

Idag er det byttet:

-ny termostat

-ny vannpumpe

- vakumtestet - OK

- lufta kjølesyst. - OK.

Da problemet vedvarte og vi ikke kom nærmere en løsning, så prøvde vi:

Vi sjekket alle rør og slanger og det viste seg at rørene var helt kalde i området rundt det jeg tror er en slags varmeventil? (DEN SITTER LITT TIL HØYRE FOR PEILEPINNEN - SE LINK).

Der går det en slange inn og slange ut som fører kjøleveske.

Vi mistenkte at den ventilen stengte vannføringen. Vi fikk også opp en denne feilmeldingen på klimanlegget da vi kjørte diagnose. Feilmeldingen lyder so msådan: "TRYKKFØLER, KORTSLUTNING TIL JORD. - PERMANENT.

Se link for bilde av motor:

( " ventilen " sitter litt ned og til høyre for den røde peilepinnen)

http://c401725.r25.cf3.rackcdn.com/22916.jpg

.Vi tok derfor å koblet om inn/ut slangen via et rør slik at den ikke går via ventilen. (jeg vet ikke om evnt farer ved å gjøre dette, så håper på tilbakemelding om dette er "fy fy".)

Etter dette så gikk varmeapparatet fra å blåse KALD luft til ca 15-20varmegrader på tomgang. - en vesentlig bedring, men enda ikke riktig. (Les: Motoren har vist normal driftstemp. i hele dag. Både tomgang og kjøriung med/uten belastning)

Etter "omkoblingen" så blåser det nå nesten normalt, MEN det blåser KUN VARMT på venstre/sjåfør side. (HÆ??)

Ventilene inne i kupeen blåser da varmt/normalt på venstre side (ved vindu og midtkonsoll), mens høyre side blåser kaldt. Sålenge jeg stenger ventilene på høyre side er det "levbart" i kupeen.

Da jeg velger frontvindu-blås, så blåser det også kun varmt på v. side.

Jeg la også merke til en ting. Under kjøring, så vil ikke varmesetene avgi skikkelig varme før motoroen er skikkelig varm (må kjøre minst 10min etter at nåla står rett opp). Og om ikke det er tregt nok, så vil de heller ikke avgi normal varme med mindre jeg har minst 3000 rpm.... Dynamo feil?????

En ting til jeg la merke til er at den nå blåser "oK" på tomgang sålenge motor er varm, MEN jeg parkerte i nedoverbakke i sted (snuten nedover) og da gikk den fra å blåse "ok-ca 15-20 C til is kaldt på et blink. Dårlig sirkulasjon som er helt elendig med litt motstand?

Jeg trenger innspill..Hjelp.

Teori 1:

Kan det være helt tett radiator, eller tett et annet sted?

(Det virker ikke slik da alt av vann er helt klart og fint. - men det kan jo være tilfelle...? )

Teori 2:

Kan det være at dynamoen gir lite strøm. At releet som styrer viften til varmeapparatet (OM VARMEAPPARATET HAR EN EGEN VIFTE? ), rett og slett må byttes?

TEORI 3,4,5 & 6:

???

Håper på nyttige svar før jeg fryser ihjel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at du har to-sone anlegg, men tipper du ikke har det siden ventilen du koblet fra kun har en slange inn og en ut.

Det går bra å kjøre utenom denne, men du vil da ikke få kald luft på sommeren.

Du kan også teste denne ved å sette spenning inn på kontakten på den.

Det er da en magnetventil som skal lukke.

Se også disse to trådene for sjekk/reparasjon av den:

http://www.pistonheads.com/gassing/topi ... 0&t=493388

http://pelicanparts.com/bmw/techarticle ... eaning.htm

Siden varmen forsvinner i nedoverbakke, kan det fortsatt være noe luft i systemet, eller at du har en defekt sirkulasjonspumpe.

I nedoverbakke vil jeg tro vannet heller sirkulerer gjennom radiatoren istedet for å gå den tunge veien opp og bak til varmeregisteret...

Feilkoden der du har en trykkføler som ligger konstant til jord tipper jeg er føleren for hvor mye gass du har i anlegget.

Antar du har for lite gass i anlegget, slik at denne kontakten da ligger til jord.

Har ikke sjekket koblingsskjema, men regner med den går til jord (og ikke til 12 volt) ved for høyt eller lavt trykk i systemet.

Kan det stemme at aircondition ikke fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tilbakemeldinger.

OPPDATERING:

Jeg tror at det er en dårlig sirkulasjonspumpe som er grunnen til at den ikke varmer i "nedoverbakke - stillestående".

Jeg har idag kjøpt et T-stykke og koblet de 3 slangene som gikk inn i varmeventilen. (om jeg beskrev det som 2 slanger tidligere, så mente jeg at det var 3 stk, men jeg koblet kun 2 sammen.)

Da jeg koblet de 3stk slangene sammen, så blåste det også varmt på høyre side av bilen.

Nå blåser apparatet varmt og godt sålenge jeg kjører. Da bilen står på tomgang, så blåser det lunkent, men varmt nok til at det vil fjerne is på ruta. Det kan tyde på at sirkulasjonspoumpa ikke er helt med.

Enden på visa er at problemet er løst.. For nå... TIl sommeren må jeg bytte ventilen slik at den også kan blåse kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forbanna..

nytt problem:

Bilen hadde akkurat blitt varm (ca 10min kjøring) og ut fra et lyskryss drar jeg 1.gir til 3500-4000rpm.

Jeg har sjeldent over 3000rpm, så nå fikk jeg en overraskelse.

Hvit røyken stod som bare det. Jeg la den i 2.gir og ga full gass til 5000-6000rpm og jeg røykla alt jeg passerte. Aldri sett så mye hvit røyk.

Jeg tenkte umiddelbart topppakning. Jeg stoppet og ser at den er noe lav på kjølveske. Det skulle bare mangle tenkte jeg. Jeg fylte på med ca 1/2 liter vann og da var det helt fullt.

Jeg skulle kjøre en langtur, så sur og lei måtte jeg bare fortsette.

Da jeg hadde kjørt bilen 30min +++, så prøvde jeg igjen ut fra en rundkjøring. Da var det vesentlig mindre røyk, men fortsatt nok til å lure på om det var en liten lekkasje et sted.

Etter 1-2timer så virket alt normalt igjen.

Altså; etter at motor var blitt skikkelig varm og vært i bruk 1-2timer, så virket det ikke lenger som det var noe problem. Ved full gass både stille og under fart, så var det knapt noe tegn til røyk.

Kan dette ha noe sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...