Gå til innhold

E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor


hsd
 Share

Anbefalte innlegg

Joda, har pusla med litt forskjellig. Det har derimot ikke skjedd allverden, delvis grunna at jeg bestemte meg i desember for at det skulle bli ett prosjekt til i år. Har satt av en del midler til det, men det har vert lite biler av det jeg var på jakt etter. Nå har jeg derimot en handel som er 99% unnagjort, og med mindre det blir noe tull blir bilen henta fredag. Stikkord er at bilen er fra "rett" side av 1990 og har S50 :) Har også reist en del i jobbsammenheng, og jeg kjenner det skal bli veldig deilig med litt nytt stål i garasja.

 

 

Ting har derimot skjedd, første var at det dukka opp ett sett originale AC Schnitzer rennsport type 1, fant ut at jeg måtte ha noen litt breiere kanter. Dette medførte at jeg reiv til meg alt jeg kom over ei periode. Dette resulterte i 6stk 2.5" kanter, og 2stk 3" kanter.

 

Kjøpte også ett sett med originale BBS RC090 8", som blir nye bruksfelger på e36n.

 

 

 

Ett problem med E36 coupe er at det er veldig tett mellom bagasjerommet og coupen. Sedan har skilomme, men coupe har kun tette bakseter. Dette medfører at det eneste alternativet man har er hattehylla. Det første jeg gjorde når jeg kjøpte bilen var å demontere høytalerene bak. Dette frigidde areal omtrent tilsvarende 2stk 4" aeroporter. Dette fungerer jo greit nok forsåvidt, men man mister en del. Mange bygger bandpasskasse, men tenkte jeg skulle prøve noe litt annerledes.

 

Karroseriblekket under hattehylla har en god del hull originalt, og jeg bestemte meg for å bygge hattehylla tilsvarendes, uten at det skulle se jalla ut. Om jeg lyktes akkurat der er jeg ikke helt sikker på, men det blei ivertfall bedre.

 

 

DSC_0819_zpsa2h0gjdq.jpg

 

Sagde ut noen rektangulere "porter" i MDF for å få litt mere "3d" effekt enn kun den 3mm tjukke hattehylla. Freste en fas med overfres, og støpte dem fast med polyester.

 

DSC_0820_zpsv4zej5sj.jpg

 

Trekking i sort alcantaraimitasjon.

 

DSC_0821_zpse0xbsu1k.jpg

 

Finish på stoffet, godt nok mtp det kosta under hundrelappen for 120x1meter synest jeg ivertfall.

DSC_0822_zpsfe0ezvxg.jpg

 

Ferdig arbeid. Ble egentlig aldri helt fornyød mtp løsninga med portene. Var veldig i tvil om jeg skulle gjøre det slik, eller støpe inn noen aeroporter elns. Synest derimot det ble greit, og rett framfor kommer nakkestøttene, bak kommer rullegardina så blir ikke mye synlig uansett.

 

DSC_0823_zpsfkb00xml.jpg

Endret av Håskjold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBS RC090, relativt inngrodd.

DSC_0441_zpszr2wbhim.jpg

DSC_0445_zpsitq4tzk2.jpg

 

Nok å jobbe med, prickbort og ironx

DSC_0444_zpsxevp38uh.jpg

 

Blei litt bedre ivertfall, men tok noen flere runder etter dette igjen. Blei i hovudsak bare shining av felgene, da jeg har noen lumske planer som gjør at jeg ikke ville koste på dem lakk i denne runden.

 

DSC_0451_zpsilu2rdl6.jpg

 

Som flere sikkert vet, er i praksis alle virkemiddlene i dagens malingsfjernere fjerna grunna miljøet. En kollega hadde derimot en boks av gamlesorten liggende, og det var litt mere futt i den.

DSC_0460_zpszzdqncsb.jpg

 

Runde 1.

 

DSC_0459_zpstajnceet.jpg

 

Spylt over med høytrykk

 

DSC_0455_zps8llazdid.jpg

 

Satt fortsatt igjen litt klarlakk på bolthodene, så jeg gikk over alle 136 boltene (joda...) med stålbørste, og M7 gjengesnitt. Samme med mutterene. BBS bruker blå loctite, og den sitter jammen meg godt.

 

DSC_0502_zpsg7fmz0rh.jpg

 

Grunnen til at boltene blei reingjort. Sendt til galvanisering og elektropolering hos Vestby Galvaniske.

 

DSC_0737_zpsxetfv0tu.jpg

 

Lagde meg også slipemaskin, og slipte fra 150 heile vegen opp til 1000.

 

DSC_0410_zpsfmdngaml.jpg

 

 

Deretter ble felgene polert med settet fra gasolin og påført swissvax autobahn. Monterte sammen med blå loctite :)

 

DSC_0742_zpsrufqabjq.jpg

 

DSC_0829_zpspddfrvky.jpg

 

Kom også over noen originale ACS som nevnt, og det balla jo på seg.

 

DSC_0329_zpskuba6fzq.jpg

 

Elendig bilde på bilav 8" før demontering.

 

DSC_0316_zpstcw0i25z.jpg

 

Litt forskjellig som har samla seg siden sist. Pussa også opp igjen ett sett med 2.5" og 3" 16" futuraringer som tilhører en Hvit E30 med gule lykter på forumet.

 

DSC_0448_zpslyetkhjz.jpg

 

Prøvemontering med 2.5" bak

 

DSC_0360_zpsvdxq7ag8.jpg

 

Ombygging av bagasjerom. Lagd maler og sagd ut, alt utenom basskassa blir lagd i 19mm vannfast kryssfiner for å unngå fuktproblemer.

 

DSC_0831_zps8rnnecyw.jpg

 

Stikkordet for dette er utnyttelse, ville også ha fri tilgang til reservehjulsbrønnen.

 

DSC_0842_zpsom4qmlir.jpg

 

DSC_0846_zpsooxp5gj8.jpg

 

Alt av utstyr blir montert slik at det kommer mest mulig ut av vegen

DSC_0837_zpszu81xmbh.jpg

 

Trekking i samme stoff som hattehylla:

 

DSC_0844_zpsujuhwwon.jpg

 

DSC_0848_zpsf8bnv2zg.jpg

 

 

Siden nytt relativt dyrt prosjekt sikkert nok blir henta på fredag, blir det litt omrullering i kjøretøysparken. Har allereie solgt sykkelen, 2010 Husqvarna 510smr. Har en Kia sportage jeg har brukt til jobb, den blir nok solgt etter den har vert på eu litt seinere på året. Planen er å benytte e36n som helårsbil, på grunn av dette har jeg kjøpt en 188mm diff fra e36 325 med lammelbrems/LSD. 318is har originalt den lille diffen 168mm, så jeg har også kjøpt komplett 325i mellomaksling. Planen er å bruke den bakre delen av 325 mellomakslingen, og de gamle medbringerene fra 168mm diffen slik at jeg slipper å bytte drivakslinger.

 

Har også kjøpt inn nytt opphengslager til mellomakslingen, det var vell egentlig det eneste som ikke ble bytta når jeg gikk over understellet våren 2012 så deilig at det også blir nytt. :)

Endret av Håskjold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 188mm diff i dag, selger skrytte av at den nylig var sandblåst og malt. Kjempegreier, men det nytter ikke når man ikke maskerer skikkelig. Alt av lager og tettninger er ødelagt, regner med selve clutchpakken og den delen der klarer seg med reingjøring. Blir derimot å bestille nye lager og tettninger, så da blir det nyoverhalt differensial. Selger får pent bare bla tilbake halvparten av det jeg ga, så for min del bør det gå får arbeidet.

 

11846049_10207469990287423_1230551487_n_

 

11824110_10207469808722884_1049464580_n_

Endret av Håskjold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mye arbeid, men det er en del småting som man må passe på som tannbilde, tannklaring og lagerklaringene etc.Dette er derimot shimsa inn fra fabrikk, så jeg sjekker bare bildet, stemmer det og tannklaringa virker ok så prøver jeg slik det blir.  LSD har jeg ikke opna før, men ligger mange gode guider både her på bimmers og på youtube så det ser jeg lyst på. :)

 

 

Pressa av øverste lageret på pinjongen slik jeg fikk den ut.

 

DSC_0855_zpsunr9gc2p.jpg

 

DSC_0856_zpsrcj7hugc.jpg

 

Pinjongen hadde ikke lagerklaring, så regner med noen har vert her med muttertrekker en gang. Videre blir det å forske litt på deler, har sett litt forskjellige overhalingskit på nettet. Finner derimot ikke info om hvilke lager de bruker, er det ikke skf eller timken bestiller jeg skf igjennom jobb. Så kjøper jeg heller bare ett clutchkit seperat.

 

DSC_0857_zpsvyievrfc.jpg

 

Var også på raid med sportagen, originale interiøret og ekstra dash + mye smådill som jeg ikke hadde fått med meg på fredag.

 

DSC_0851_zpszesvdysg.jpg

Endret av Håskjold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 vekers venting er omsider over, og jeg har omsider fått henta en bil jeg trolig kommer til å beholde i veldig mange år. Dette er en "original" E30 M3 med S50b30 fra en bil som har rulla 140k. Bilen er egentlig ubrukt etter lakkering, og ser ut deretter. Bilen lå ute ei ukes tid for 3 veker siden, annonsa kom ca 3t før jeg reiste til Nederland på jobb. Måtte deretter bare prøve å ro in handelen uansett, noe som ordna seg veldig fint da jeg var første man som ga klar beskjed om at jeg skulle ha bilen, og overførte håndpenger.

 

Selger skulle derimot også på jobb, og deretter på ferie. Så jeg har egentlig bare småtrippa i 3 uker. Er derimot enormt fornyød med bilen, er kjøpt utstyr for enorme summer. Bilen er i veldig bra teknisk stand, og det blir ikke noen enorme inngrep fra min side. Bilen er ikke godkjent, men alt av dokumentasjon medfølger både på at karroseriet og bilen er "original" og papirer på motor, KW understellet osv. Kjører SVV prosessen selv, og håper på skilt til sommeren neste år. Kommer derimot ikke til å stresse med dette, men jeg er ikke bekymra for det.

 

Kort fortalt mine planer: 

 

- Godkjenne S50b30, KW1 og eibach krengere.

- Renovere ACS Rennsport type 1 hjula.

- Står M50 panne på bilen, S50b30 panne er allereie kjøpt, og er på veg. Skal sveise om denne, så om noen har input må dere bare komme med dette.

- E36 M3 bremser (står på Ksport)

- Sport evo grill

- Montere originale interiøret for visning ivertfall.

 

DSC_0134_zpsaufi5h1i.jpg

DSC_0133_zpspefdmn9p.jpg

 

 

Interiøret er helsvart både gulv og tak. Så godt som nye Recaro Speed stoler med tüv branketter og nytt sport evo alcantara ratt. Sitter også halvbur i bilen.

11854057_10207462845348804_1484504783_n_

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt bilen så lite, at jeg kan egentlig ikke gi deg noe godt svar. Motor og gir er kun godt 140k, så jeg kommer ikke til å stresse med å bytte ivertfall.  Bruker heller de pengene på andre ting. Må huske at folk flest mener en E36 328 går ganske greit, så har S50b30 rundt 100hk mere enn det igjen.

 

Dersom du uansett skal kjøpe inn motor ville ivertfall jeg kjøpt S54b32.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...