Gå til innhold

E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor


hsd
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Tusen takk for tilbakemeldinger folkens :)

 

 

E36:

 

 

Fikk sammen igjen E36'n ett par dager etter forrige update, og det fungerte alt i alt veldig bra. Det kom derimot ikke snø før denne helga her, og bilen fungerer faktisk over all forventing på glatta. Kjørte rundt ett par timer i dag og prøvde meg på forskjellige bakker i 15cm nysnø, og selv bakkestart midt i relativt bakke bakker går som en drøm.

 

Gamle hjullagerene

DSC_0303_zpsvnz4uvcz.jpg

 

Byttet opphengslageret. Monterte det med 4mm forspenn når akslingen ble hengt under under bilen.

DSC_0261_zpsxwx8s6kb.jpg

 

325i bakre aksling på plass. Beholdt 318is fremme.

DSC_0300_zpsyrgyw7zv.jpg

 

 

 

Måtte vente en dag før jeg fikk hjullager bak. Demontert bremseskjolda, og sandblåst dem, spindlene og bremseskivene bak. Malte deretter alt med industrikvalitet 2k epoxymaling.

DSC_0370_zpsat498wxj.jpg

 

Montert sammen igjen, smørt opp med teflonpasta klart til å terse inn hjulnavet igjen.

DSC_0262_zpsofk8bkpc.jpg

 

Nav på plass, og smørt splinen med teflonpasta slik det ikke blir noe tull neste gang dem skal ut.

DSC_0266_zps7alx2ma4.jpg'

 

Tectylert bremseskjoldet og fått på plass drivakslinger.

DSC_0301_zpsn5vykq7t.jpg

 

Ferdig arbeid, justerte også inn brekket på nytt igjen etterpå. Calipperene ble ikke tatt, men de skal takes i sommer. Ser ut som det blir kjøp av pulverlakkeringsutstyr, så tenkte calipperene på e36n skal bli testobjekt.

DSC_0302_zpsrbi6kpw7.jpg

 

Differensial på plass, og fylt på castrol limited slip olje :) Kombinasjonen det ble til var:

 

- Bakre del av 325i mellomaksling (den er like mye kortere, som 188mm diffen er lengre enn 168)

 

- Drivakslingene og medbringerflenser fra 316, t.o.m 320.

DSC_0304_zpspv7gorha.jpg

 

 

 

Noe lunde ferdig med e36n for denne gang, så nå blir fokuset satt over til M3'n. Heldigvis har det komt litt deler :)

 

 

 

E30:

 

 

Krympelakk fra Gasolin. Innsug og toppdeksel skal blåsest og lakkes. Spjeldrekka skal av for vask og rens, samtidig skal den glassblåses og lakkes med klarlakk.

DSC_0361_zpswsjpzhzu.jpg

 

 

4. stk alucaps til hartgehjula fra Felgen Garage. Vurderte å lage selv, men alu er dyrt og slikt tar litt tid i manuell benk. Kvaliteten var overaskendes bra, likte at dem har bevart den konkave formen som de originale også har.

DSC_0366_zpsvkw7fgsb.jpg

 

DSC_0367_zpsr78tlj3j.jpg

 

Står kun 3.0 skiver på bilen i dag, og dem er ikke flytende. Derfor ble det en liten pakke fra Nordic Motorsport med 2 stk E36 M3 3.2 V3 PFC skiver. Målte dem til 6.6kg, mine brembo 3.0 skiver er ifølge det store internettet ca 7.7kg. mao 1.1 roterendes kg spart på hver side. :) Ikke minst er kvaliteten helt rå! :)

 

DSC_0363_zpsibcfnl3c.jpg

DSC_0369_zpsehphfvtu.jpg

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30:

 

 

Neste som står for tur er ei oppshining på motoren. Litt kjapp historie er at motorrom ble lakkert for noen få år siden, og bilen er veldig lite brukt etter det. Motoren er en S50b30 fra 1993 (samme år som e36'n min faktisk) som har rulla rundt 140k km. Det jeg ser for meg er at mesteparten av motoren, inkl bmw m power teksten blir sort. Har også planer om (enda) ett nytt tårnstag, lyst på ett med kun ett grovt rør, som skal lakkes med sort krympelakk. Avusblått motorrom, med stort sett helsort motor og dryhvite væsketanker tror jeg blir en tøff, og relativt original look.

 

Den ser derimot litt stusselig ut, så skal gi den en liten oppfriskning.

 

- Sandblåse og lakke toppdeksel og innsug med krympelakk

- Glassblåse og lakke spjeldrekka med klarlakk.

- Sandblåse og lakke oljefilterhuset med krympelakk, dersom jeg får skrudd det ut i bilen.

- Syre og male blokka etter beste evne.

- Bytte til original oljefyllingstopp

- Fjerne branketten til den originale luftfilterboksen.-

- Pulverlakkere panserbranketter

- Nytt sort tårnstag, med ett grovt rør.

- S50b32 kjedestrammer

- Tilpasse, og montere E34 M5 BKF

- Naturligvis nye tettninger på alt som blir demontert.

 

post-51245-0-04178900-1453157730_thumb.j

post-51245-0-16757600-1453158992_thumb.j

 

Har også ett ønske om å få oljefilterhuset svart, men blir det for trangt tar jeg det til neste vinter når motor skal ut.

post-51245-0-55156400-1453157915_thumb.j

 

Oljetoppa lekker, og har som nevnt sansen for originale deler. Har ny original bmw topp liggende. :)

post-51245-0-02617500-1453157846_thumb.j

 

Luftfilterboks branketten skal bort, og filteret skal vinkles 90 grader mot skjermen. Skal også lage ett provosorisk varmeskjold.

post-51245-0-13993900-1453158221_thumb.j

 

Brankettene til panseret skal pulverlakkeres sorte.

post-51245-0-69064400-1453158722_thumb.j

 

Spjeldrekka skal få seg en shining, og ett strøk klarlakk så den blir glatt og for å beskytte mot irr.

post-51245-0-31316200-1453158129_thumb.j

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Plutselig en måned nærmere sesong, hadde bare fremgangen gått like fort...

E36

Eid bilen i snart 5 år nå, så har jo blitt ganske kjent med e36. Titta i en tråd her på bimmers, da jeg plutselig så noe jeg aldri har sett, eller tenkt over i min egen: lys i lysbryter.

Inn å sjekke ETK, joda der var det ei pære, som ble bestilt.

Som nevnt var det ikke mye å skrive hjem om slik det var.

DSC_0424_zpsceb26x3o.jpg

Klar for operasjon, pæresokkel er den hvite sokkelen.

DSC_0421_zps83gywn5d.jpg

DSC_0418_zpsszafjvjd.jpg

Revolusjon.

DSC_0425_zpsmwtnbau6.jpg

Som nevnt tidligere i tråden er jo 4 clutch lsd litt vell flott for en skarve m42, derfor ble det ett lite spontankjøp. En M52b28 med "kun" 137 000 dokumentert km stand. Så i langtidsprosjektets ånd, blir det nok å samle litt deler neste året for ombygging. M3n har derimot prioritet frem til den er godkjent med S50. 

Planen med denne blir noe slik:

- S50 grenrør

- M50B25 innsug

- Enkelmasse svinghjul

- Sende hjerne bort for EWS delete og map tilpasset innsuget.

 

DSC_0593_zpszwbnvvfi.jpg

DSC_0607_zpsjccjcjwy.jpg

DSC_0651_zpseeo4drln.jpg

 

E30

Toppdekselet var falmet og hadde en del flass.

Glassblåst.

DSC_0522_zpsueq1qblz.jpg

DSC_0527_zpsxemftbny.jpg

Vasket, og flusha med kraftvask og 90 graders vann for å få bort alt av glass.

DSC_0528_zpszq0jakqx.jpg

Lakket med krympelakk.

DSC_0531_zpskqcvgssi.jpg

S50 oljehuset, skal glassblåsest og lakkes med 2k klarlakk. Mulig det blir montert på m52b28'n.

DSC_0655_zpswkaxnrqm.jpg

Demontert spjeldrekka, både pga den ser nitrist ut men synest også den var forferdelig seig. Skal komplett demonterest, vaske spjeld, fjærer og foringer. Håper å få tak i nye nålelager til akslingen, men tror egentlig det er nok med rengjøring.

Husene skal glasblåsest og lakkes med 2k klarlakk. Så skal alt av spjeld og stag justeres inn igjen, og til slutt synkroniserest.

DSC_0332_zpsrn5pcxo3.jpg

Gammel blanding av olje, fett og veistøv på akslingen.

DSC_0352_zpsruy4bmtn.jpg

Begynte demontering, men ble litt overaska over hvor mye leamikk det faktisk er ei ei slik rekke. Fant derimot en bra guide til S38 og en factorymanual til S50 så ser ikke noe mørkt på denne jobben. Det jeg egentlig er mest spent på, er om jeg får tak i de 9 nåle lagerene til akslingen. Sitter ett stort lager i hvert spjeldhus, samt 2 små lager på hver av de 3 små akslingene som holder selve spjelda.

DSC_0660_zpsxpxbfq5q.jpg

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig tråd! :)

Morsom lesing bade på e30 og e36 :)
Kjenner jeg blir litt sjalu på kunnskapen, kunne tenkt meg å fiklet så mye selv :)

Takk for tipset angående clutchplater, sendte akuratt forespørsel selv, da jeg skal overhale diffen på M3`en min, med Nye clutchdisker og Nye 45% BMW - Motorsport sperre"shims" :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Reset skrev:

For en nydelig tråd! :)

Morsom lesing bade på e30 og e36 :)
Kjenner jeg blir litt sjalu på kunnskapen, kunne tenkt meg å fiklet så mye selv :)

Takk for tipset angående clutchplater, sendte akuratt forespørsel selv, da jeg skal overhale diffen på M3`en min, med Nye clutchdisker og Nye 45% BMW - Motorsport sperre"shims" :)

 

 

hvor fikk du tak i de gromme motorsport shimsa henn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørkt i lysbryteren min også, så må vel følge etter og bestille meg en ny pære. Popper hele bryteren rett ut eller er det noe mer hokus-pokus?

Edit: trengte ikke mye innsats på google før jeg fant prosedyren.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

E30

Rynkeprosessen godt i gang

DSC_0844_zpsaqjvjll4.jpg

Sluttresultat etter 1 time i 110 grader. Samt ny original oljetopp.

DSC_0923_zpsdnatdf1y.jpg

 

Helt nytt oljefilterhus til S50. Har også fått ny S50B32 kjedestrammer.

DSC_0922_zpsz7n9sbyy.jpg

Sendt avgårde en del deler til galvanisering hos Vestby Galvaniske, brukte også de til bbs RC boltene mine. Blir 3 farger, sølv, svart og gull/bronse. Hovudsaklig alt jeg har demontert i motorrommet, men også over 400 muttere til OZ bolter samt diverse branketter som de i dørkarmen til dørlåsen.

DSC_0681_zpsfgilm4rq.jpg

 

Panserstaget blir sølv.

DSC_0712_zpsvm2xxynf.jpg

Dørbranketter blir like som originale, i gull.

DSC_0711_zpsizly7fs5.jpg

Glassblåst de, samt låsebrankettene til panseret.

DSC_0720_zpstekszdsf.jpg

 

Usikker på om jeg har nevnt det, men i slutten av sesongen med ALT, 17" hjul etc var jeg over 70kg over maks akselvekt i forkant. Tenkte mye på carbonpanser, men har sett veldig mye med dårlig passform rundtomkring, var derfor skeptisk og har lett/tenkt en god del før jeg bestemte meg. Har derfor kjøpt ett som skal være så nærme OEM finish som man får, og som jeg håper er så bra at jeg "kan" fortsette å bruke det etter visning. Originale er 24kg, dette er 4kg... mao ett rimelig godt mothold mot den tyngre S50 motoren. Det blir naturligvis lakkert, og originale M3 filten under skal monterest slik det ser helt originalt ut.

Ikke mine bilder, men fra nordic motorsport som jeg handler fra :) er vell LWS designs i England som er produsent.

12769431_931256640256464_1121976734_n_zp

12781955_931256633589798_969506312_n_zps

12596270_931256643589797_1632831534_n_zp

E36 M3 calipere bak er også komt i hus. Blir avusblå slik som caliperene forran om noen uker, skal ta bremsene på E36n også i samme slengen. De blir spacegrau slik som ACS hjula.

DSC_0926_zps6ds5g8jp.jpg

 

 

 

 

E36

Nå som det blir litt motor i bilen, duger det ikke med manuelt varmeapperat og 7 knappers OBC. Derfor planlegger jeg en liten retrofit av diverse ekstrautstyr.

- Justerbar rattstamme komt i hus.

DSC_0925_zps6cvjas8t.jpg

- Komplett digitalt klimaanlegg som skal være med ALT av ledninger, register etc er på veg. Kompressor er derimot ikke med, men hadde uansett ikke blitt montert før etter visning pga vekt. Tanken er hovudsaklig å få digitale displayet samt registeret oppe å gå i første omgang, så får jeg ta resten senere.

- 20 knappers OBC fra samme bilen, med alt av ledninger o.l.

- Ledningsnettet til setevarme.

Delene i delebilen:

29_1271378410_zpswsxe39bs.jpg

Siden jeg nå hadde ledningene til setevarme på veg, såg jeg rett og slett ingen andre muligheter enn å handle seter med varme i. Derfor ble det omsider Vader! Dette har ligget ute lenge, og har vert en tur i litauen for omtrekking i skikkelig skinn (ikke skai) samt både forsetene, og baksetene har pyntesøm i ///M fargene. Vurderte lenge dette, litt spent på om det holder seg, men jammen er det deilig med E36 skinninteriør uten en eneste sprekk i skinnet.

DSC_0881_zpsegayjfyq.jpg

DSC_0865_zpsadgtmkth.jpg

Gikk også lei chromeringene i instrumentpanelet, keep it clean. :)

DSC_0914_zpsttaesy52.jpg

DSC_0920_zps3irrtqfz.jpg

 

 

 

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...