Gå til innhold

E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor


hsd
 Share

Anbefalte innlegg

Originale er også skinn, men veldig som blir trekt opp igjen blir trekt i skai, siden det er mye billigere. Bl.a det aller meste av replica sport evo stoler fra Tyskland til E30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hsd skrev:

Originale er også skinn, men veldig som blir trekt opp igjen blir trekt i skai, siden det er mye billigere. Bl.a det aller meste av replica sport evo stoler fra Tyskland til E30.

Kor ha du den infoen frå...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

E36

 

Ny liten mod på e36n, håndbrekk fra E46. Hovudsaklig var det egentlig fordi jeg hadde lyst på håndtak i skinn, og koed hadde ikke noen brekk til e36 med skinn på lager. Nytt kosta blod, og det jeg har av blod er reservert til m3 deler. Brukt e46 brekk til 150 kroner så ut til å være noe lunde likt fra bildene.

Gambla egentlig litt på at det skulle passe, noe det gjorde. Det som derimot ikke passet lengre var armlenet, men det måtte bare friseres litt så ordna det seg.

Etter litt fingring med brekket før det ble montert, oppdaget jeg noe snedig. E46 brekket har fjærretur, slik det alltid går i "0" slik man slipper at håndbrekklyset lyser selv om brekket faktisk er "av" men ikke helt i bunn. For en med 20 år gamle biler er dette en smak av fremtiden.

 

E46 Øverst, E36 Nederst. Merk fjæra.

DSC_1097.JPG

Ikke minst skinn

DSC_1098.JPG

Eneste praktiske forskjellen jeg kom over, var at det bakre festet har en ekstra knekk på E46 brekket. Klipte ut tilsvarendes i plastikkramma til armlenet, så gikk det rett på.

E36

DSC_1452.JPG

E46

DSC_1451.JPG

 

 

Har også en annen plan på gang, så for å fullføre den stilen bestilte jeg alcantara poser til brekk og håndbrekk, samt nytt trekk til armlenet da dette hadde gjort sitt, og var begynt å gå opp i sømmen. Dette var type billig, så passa ikke helt perfekt, men fikk lurt rynkene dit man ikke ser dem så godt ivertfall.

DSC_1445.JPG

DSC_1446.JPG

Prøvemontering uten skikkelig feste på håndbrekksposen.

DSC_1458.JPG

Alt i alt noen små og billige modder, men den største forskjellen synest jeg det var fjæra på håndbrekket gjorde. Følest rett og slett mye bedre ut når man skal løse det ut. Dersom det er noe lunde likt på E30, og jeg klarer å modde det med tidsriktig håndtak blir nok samme mod gjort på den.

 

Ellers kom det 18 knappers OBC og klimaanlegg med alt av kupedeler og ledninger i posten, det skal gjørest, men ikke i år. ( er mere enn på bildet )

DSC_1462.JPG

Neste planen med denne er å overhale bremsene, derfor er følgende innkjøpt/bestilt.

- 328i calipere bak ( ventilerte ) Skal lakkes i BBS gullfarge
- 328i borra zimmermann skiver fremme og bak.
- Nye originale bremseskjold fremme

- Pakninger og glidere fremme og bak.
- Nye bremseklosser ( originale )
- nye hjullager/hjulnav fra SKF ( også fremme og bak til E30n )

328 caliperne, som ikke var lett å få tak i da dem kun er levert på 328/323 (men ikke 325 :D )

DSC_1443.JPG

 

 

 

E30

 

Demontert hvert seperate spjeldhus, klar for glassblåsing.

DSC_0957.JPG

Motivasjon

DSC_0958.JPG

Maskering av diverse

DSC_0956.JPG

DSC_0960.JPG

Alt ble grundig rengjort etter glassblåsing, først med luft, vasking og deretter luft igjen.

DSC_0966.JPG

Demonterte også oljetermostatene fra husene for rengjøring og sjekk.

DSC_0964.JPG

DSC_0965.JPG

Alt lakket med 2K klarlakk, finishen ble veldig OEM synest jeg, samtidig som det holder irr borte.

DSC_0969.JPG

 

 

Demonterte før blåsing alle UN tettningene på akslingene til spjeldene, sitter 2 slike i hvert spjeld. Rengjorde og smørte opp igjen.

DSC_1072.JPG

Rengjøring av deler til ett av spjeldhusene. ( 3x slike deler)

DSC_1062.JPG

DSC_1063.JPG

Pussa lett over, og rundt hver plate da det fortsatt satt avleiringer som vask ikke fjerna.

DSC_1076.JPG

Montering, gris på alle glideflater

DSC_1067.JPG

Ny gris i nålelagerene (er så lite bevegelse her at jeg så ingen grunn til å bytte dem, bare vaska og bytta ut smøringen)

DSC_1068.JPG

DSC_1069.JPG

Første ferdig

DSC_1078.JPG

DSC_1077.JPG

Prøvemontering uten delene til akslingen.

DSC_0336_(2).JPG

 

Så kom det en spennendes pakke fra Vestby Galvaniske som jeg har venta litt på. Sende jo bort alt av deler til det jeg har demontert, da ble montering litt vanskelig. 

Litt over 400 muttere ( til 10 felger ) OZ bolter.

DSC_1460.JPG

Topplokksbolter og brankett. (S50b30 har originalt galva bolter, B32 har svarte)

DSC_1461.JPG

Diverse motorgreier og brankettene til dørlåsen.

DSC_0337_(2).JPG

Panserholdere

DSC_1124.JPG

Videre dilling med hartgehjula, fortsatt sikkert 20 timer igjen her. Hjalp derimot med pakke fra tunershop, custom 3.25" 17" OZ kanter. Samt 48mm nytypen Hartge emblemer. 

DSC_0333_(2).JPG

DSC_1463.JPG

 

 

Bare male syre og mala blokka, så blir det montering.

DSC_1459.JPG

 

 

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bytta kjedestrammer til s50b32

DSC_0347.JPG

 

Vanosfilter

DSC_0361.JPG

 

Montert toppdeksel

DSC_0352.JPG

DSC_0368.JPG

Begynte å demontere dekselet bak vibrasjonsdemperen, for lakk og ny simmering.

DSC_0366.JPG

Finishen blir lik innsuget, tok noen bedre bilder av de da jeg fikk en forespørsel på PM.

DSC_0349.JPG

DSC_0351.JPG

Overhaling av calipere bak, til begge bilene. Fra E36 M3 & E36 328i. Malte dem med 2K epoxygrunning, skal slipes før grunning med boks for å få bort ujevnhetene fra rust og blåsing.

DSC_1475.JPG

Litt usikker på farge, men heller mot blå på e36n siden det både er nøytralt, men også litt friskere enn grått. Forbremsene på M3n er jo allereie blå, men vurderer faktisk å skifte dem til gull slik dem viser litt mere igjen.

DSC_1477.JPG

DSC_1478.JPG

Blåst noen tønner, klare til pulverlakk neste uke

DSC_1479.JPG

DSC_1480.JPG

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...