Gå til innhold

E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor


hsd
 Share

Anbefalte innlegg

En tidlig morgen i oktober 2011 satt jeg å bladde i lokalavisa, og der dukka det opp noen få ord om en 1993 318is coupe. Totalt blottet for utstyr, normal E36 rust og en grei PKK mangellapp. Bilen er importert fra Belgia rundt 1998, siden den gang hatt ett rolig liv med godt voksne eiere.

e36 start.png


Jeg liker originale ting, med en liten vri.  Full mtech, oransjeblink, M double spoke, spacere og coilovers er vell per dags dato den røde linja.

Innkjøpt :

- Skinninteriør (Sportseter fremme)
- Armlene i skinn
- Mtech2 ratt, ///M Girkule samt M-stitch girbelg og handbrekksbelg
- Originale Double Spoke felger
- Simons eksos
- ++

Det som er gjort av reperasjoner etc :

- Sveist nytt jekkfeste + platedelen under den plastkassa i bagasjerommet
- Shina opp fremre hjulbue, reingjort, malt med owatrol/arcanol og tectylert
- Byttet framskjerm, og lakket den.
- Banka reine, og smørt opp kalliptere bak
- Nye bremseskiver bak
- Ordna håndbrekk
- Ytre og indre bærekuler i front



 

Den aller første oppgraderingen ble handlet allereie før eierskiftemeldinga kom i posten. Merk at på dette tidspunktet var alt av interiørdeler grå, og preface dashboard.

IMG_0778.JPG

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ivertfall ett innlegg om hva som har skjedd siden litt før jul, var 4-5 2'r feil og en del overflaterust, så har vert ganske mye arbeid. Hjulbuene bak ble bare blåst reine og grunna, sprøyta mi er ikke helt go, og det er alt for "rått" i lufta så lakk blir det ikke før til våren

Bilen ble jo ribba etc, men det er vell ikke så altfor spennendes. Det ble ivertfall lokalisert noe rust under plasteska i bagasjerommet.

IMG_0808.jpg

Som di fleste vet, så blir ofte slikt større når man plukker i det. Var ikke så mye som det ble kappa ut, men var 3-4 forskjellige plasser der det hadde satt seg, slik at det var enklere å sveise alt i ett :

IMG_0817.jpg

Gjekk en del tid å tilpasse plaser som gjekk kant i kant, men det ble jo tett til slutt
IMG_0833.jpg
IMG_0832.jpg
IMG_0832.jpg

 

Den gang var jeg uvitende, og brukte arcanol og owatrol. I dag går det kun i 2k epoxygrunning.  Deretter ett lag med tynn tectyl, før jeg malte på tjukkere slag for å stå i mot steinsprut elns. Så jeg er rimelig sikker på att dette er helt tett :) (bildet er bare med grunning, tok ett rett etter siste laget med tectyl, men bildet ble ikke så bra.
IMG_0003.jpg

Jekkfestet var bemerka på eu kontrollen forrige eier tok, så dette ble sveist ut, er vell ganske standard e36. Selve strukturen på jekkfestet var ganske bra, bare litt overflaterust. Derimot, var plata under omtrent borte, så dette ble bøtt. Har bare ett bilde av prosessen, men kort og godt ble det sveist, flere runder med tynn rustprimer, glasfibersparkla, så flere lag med grunning. Smørte også inn den plastkoppen med tec7 slik at det er helt tett. Til slutt ordna jeg ei blande med tectyl og owatrol, og sprøtte det inn gjennom listehullene og der jeg kom til ellers. :) Så nå er det behandla både innvendig og utvendig.
P2100003.jpg

Hjulhuset fremme på passasjersida hadde litt overflaterust her og der, så tok en del tid her. Vaska reint, og blåste vekk alt jeg såg. Vaska så med tynner for å få bort alt fett, deretter ble det påført arcanol og owatrol, liker godt denne blanda siden den er så tynn, trekker inn overalt og slipper at det skaler, etc Så kom det flere runder med tectyl. Demperfjøra var knukket, så denne blei bytta siden det var bemerka på EU. Bildet blei tatt før calipptere og bremseskjold blei gått over.

post-51245-0-92776600-1451075913_thumb.j
P2100006.jpg



Har også lagt inn rundt 4 kvadratmeter med SilentCoat, dører, hjulbrunn og deler av gulvet fikk seg ett lag med dette.PC300003.jpg

M Tech 2 ratt og ZHP kule på plass.
P2100005.jpg

Overnevnte er vell i grove trekk det som har skjedd så langt, det som blei gjort i dag var å montere div småtafs som innerskjermer, blinklys, framskjerm og denslags.

Ellers ble det adoptert en m3 fanger og GT splittere fra Adivass på forumet.
P2100001.jpg

Endret av HSD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Det er plutselig nesten to år siden siste oppdatering, og selv om jeg har vært aktiv på forumet har denne tråden blitt totalt forsømt. Har pusla jevnt og trutt med bilen, og har sakte men sikkert fått gjort det meste.

 

Utført:

Karroseri:

- Bakre jekkfester
- Høyre fremskjerm (Har venstre liggende klar til lakk)
- Område under verktøykasse bak
- Gått over hjulbue bak
- Montert M3 Fanger
- Montert M3 Speil
- Montert M3 Bakfanger
- Montert M - Tech dørlister
- Gått over alt under, før det bakenden på bilen ble malt.
- Tectylert hele bilen mens bensintank og understell var nede.

Understell:

- Bilstein B10 (Godkj.)
- GSP topplager
- 328i Mtech stabstag (Kunne ikke oppdrive til 4., men minimal forskjell)
- Byttet alt av foringer (miks av originale og powerflex)
- Sandblåst og malt opp igjen alt bak girkassa
- Overhalt giroverføring, montert girstang med ca 15mm lengre slaglengde.
- M3 traversforsterkninger
- Originale M3 Double Spoke lakket i en litt lysere og renere metallic gråtone enn originalt. (Godkj.)

 


Interiør:

- Komplett sort sportinteriør i skinn
- Mtech ratt uten airbag
- Mtech girkule type lav
- Armlene
- Chromeringer i dashboard
- Byttet til sort facelift dashboard med alt tilhørende sort plast.
- Byttet til sort gulvteppe

Stereo:

- Ett lag med SilentCoat over det meste av blekk.
- Gladen dørkit på toppen av dette i fremdører.
- Focal krx2 6.5" i front
- Gladen SQL12
- 54mm2 bakover, og oppgradert Dynamo>Batteri, jord fra motor til karroseri, og jord fra karroseri til batteri.
- Biltema AGM batteri


Planer 2014:

- Lakke M3 sideskjørta jeg har liggende, få lånt boremal og montere slik de kom på mtech bilene med klips.
- Støpe de gamle grå dørtrekka om til 2x 6.5" der hvor det i dag er ei langsgående "lomme" nederst på dørtrekket jeg aldri bruker. Dette skal da trekkes i sort skai/skinn dersom det blir noe "frakt" av det.
- Lett valsing bak, og spacere fremme og bak.
- Dempe tak med Silentcoat, og starte å legge Gladen Aero akustisk demping over Silentcoat for å minske veistøy.
- Farge interiøret Cinnamon Orange / Natural brown o.l (?)
- Farge taktrekk dersom jeg finner ei forsvarlig og holdbar løsning på plastikken, og får tak i farge til stoffet.
- Demontere innsuget og sjekke om det er noe EGR slam, og lakke dette i samme gråfarge som toppen.
- Demontere starter, bytte børster og få smurt den opp. ("Bendik" er av og til ikke med på leken før andre omgang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren 2012 fikk jeg ordna meg originale double spoke felger fra ThomasM5 og ett tuningart senkesett.

 

PC300006_zps2639d375.jpg

 

Dette ble montert, og bilen ble flittig brukt utover våren 2012. En varm vårdag møtte jeg derimot på noen gladlakser som pent forklarte meg at dem ville se litt nærmere på bilen på trafikkstasjonen når det passa. Dette hadde ikke jeg noen store problemer med, men jeg var litt bekymret mtp understellet mitt som var i godt brukt forfatning. Uka etter ble derfor bilen plukka ren oppunder, og prosessen med fjerning av rust, og generell totalrenovering av understellet satt i gang.

 

Jeg har allergi mot veistøy, derfor benytta jeg meg i stor grad av originale foringer. Jeg har powerflex i stabstagene, og jeg har i etterkant fått noen ubrukte foringer til svingarmene. Jeg har lite bilder av denne prosessen, men ett matt svart understell med originale foringer er vell ikke så mye å se bilder av uansett :)

 

Tuningart settet jeg kjøpte brukt bytta ut med ett bilstein b10 60/40 siden jeg synest det ble alt for stumpete med justerbart. Resultatet av denne regla endte ivertfall med godkjent senk og godkjent med 7.5" - 17. 225/45/17 go 8.5" - 17. 245/40/17 e36 m3 felger.

 

 

 

I likhet med mange andre, var interiøret i bilen min grått. Dette er jo ei slik trasighet som mange finner seg, men en dag jeg satt og tråla salgsforumet dukka det plutselig opp en vraka coupe med svart interiør. Handelen ble forsegla raskt, pengene overfør og plutselig så bilen slik ut:

 

WP_000018_zpsaf99b75e.jpg

 

Fikk inspisert gulvet, måtte bytte litt stål under gasspedalen men ellers fant jeg ingenting. Etter noen kvelder, og langt mere frustrasjon ble resultatet slik:

 

WP_000036_zps883f0ceb.jpg

 

WP_000054_zpsa0ec0ff2.jpg

 

 

Noe som derimot ikke ble gjort når jeg renoverte understellet var området rundt mellomakslingen og giroverføringa. Etter 198000 var spessielt giroverføringa rimelig loen, så i kombinasjon med girstang med litt lengre slaglengde ble jo dette nesten nybilfølelse.

WP_000062_zpsf7dcf75b.jpg

WP_000059_zpsc05c57d9.jpg

 

Jeg invisterte også i mtech stabstag fra 328i. Var litt skeptisk mtp hvordan bilen skulle oppføre seg med stabstag fra en bil med sekser, men det gjekk helt fint.

 

I samme slengen fikk stabstaga seg powerflexforinger, og de originale bakre foringene på bærearmene fremme ble bytta til powerflex. Sistnevnte anbefaler jeg spessielt, siden bilen spora langt mindre etter montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange bilder av slik den står i dag, men den var så vidt uteom døra for noen uker siden

DSC_0013_zpsb60062a4.jpg

 

nå er jeg derimot i gang med bl.a lakkering av en ny fremskjerm og frontmaske, så må nok vente til det er gjort før det blir stort mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med her. E36 prosjekter er alltid gøy =)

 

Den første simons bakpotta du hadde på din 318is sitter montert på denne bilen faktisk. :)

 

-

 

Noen bilder fra ett av jekkfestebyttene i vinter.

 

WP_0001042_zpse8b148ae.jpg

 

Når man ikke har nye sveisedeler anbefaler jeg å få ut det gamle stålet helest mulig. Da har man en ekstra "mal" som man kan sammenligne mot den nye delen man skal lage. Skjær ut nok slik at man ikke må sveise mot opptært stål, men til mindre man skjærer ut til enklere er det å få igjen den originale forma på jekkfestet.

 

WP_000108_zps885c27fd.jpg

 

WP_000142_zps6552c236.jpg

 

Det er forøvrig bare å ta kontakt dersom noen er intr i ett pent brukt jekkfeste.

 

 

WP_000110_zps5df4efac.jpg

 

Oppbrukt stål ute, overflaterust fjerna og behandla med ferrobet.  Jeg sveiser somregel kant i kant siden det er mye enklere å få skikkelig rustbehandla alt etter at man har sveist. Originalt har derimot e36 en fals slik man ser på bildet, så her lagde jeg hull til punktsveising.

 

Nedre delen av festet lagde jeg i 3mm stål, originalt er det rundt 1mm med ei 5x5cm forsterkning akkurat rundt puta. Dette tror jeg sprer belastninga en god del mere. Oversiden er behandlet med sveisegrunning siden man ikke kommer til med epoxy elns når det er brent inn. I tilleg sveiste jeg inn 5x40mm flattjern fra undersiden av røret til "stikk" jekkfestet, og rett ned i den nye bota som støtte.

 

WP_000109_zps490208a1.jpg

 

Justering av kanter o.l med fil. (glippen forsvant forøvrig når det ble pressa opp i fremkant) Siste jeg gjorde før sveis var å borre/file ut hullet for jekkputa, og borra noen hull rett vedsiden av slik at jeg fikk sveist fast flattjernstøtta som kom over.

 

For å få konturene er det enklest å benytte seg av tegnepapp og tusj. Så overfører man bare det man mangler til stålet. :)

 

WP_000114_zpsa4157322.jpg

 

Brent inn, malt med mange lag 2k epoxy og lakkert med 1k syregrunning bare for å jevne ut det værste.

 

WP_000133_zps76c191fb.jpg

 

Siste delen på regla var lakking av dette i samme slengen som jeg lakka bakskjermen for ekstra beskyttelse. Så totalt ble det 2-3 lag 2k epoxy, ett lag syregrunning, 2 strøk vannbasert lakk og 2 strøk 2k klarlakk. Jekkproppa ble sausa inn med Tech7, før denne ble limt på plass og alt ble til slutt tectylert. Drenshull ble forøvrig lagd lengre bak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...