Gå til innhold

E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor


hsd
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 months later...

E36n ble blid og fornøyd, og ble sendt på 4 hjulskontroll. Eneste som står igjen før vinteren nå, er ei runde med fluidfilm. Ellers har eg handla aludører for å lette litt m52b28 prosessen, og mine ståldører har enormt med bulker i seg. Går også med tanker om å lakke bilen estoril til neste år.

 

Z3 tannstanga med nye lemförder ytre og indre styreledd.

DSC_2517.JPG

nyrenoverte 328 bremser og 328 zimmermann skiver.

DSC_2521.JPG

Overhalte org 318is ( samme som 328i ) med nye zimmermann skiver forran. Nye SKF hjulnav og nye innerskjermer ble også montert.

DSC_2526.JPG

DSC_2518.JPG

prøvetur etter hjulstillingskontroll

DSC_2528.JPG

så fikk eg tak i ett beist av ett svintungt Lista industriskap, som var en del større enn resten av gjengen av rimeligere skap. Derfor ble det endring av arbeidsbenken. Lagde benken slik at basen for "banking" og krav mot "dødhet" ble på skapet ( skrustikke) så 1" vannfast kryssfiner som ble limt og skrudd bortover resten. Deretter 2mm syrefast benkplate knekt på mål, limt med tec7.  Er glad i skap for organisering av deler, men verktøy liker eg best der eg ser det, så ny verktøyvegg måtte til. :)

 

 

DSC_2536.JPG

DSC_2538.JPG

DSC_2537.JPG

DSC_2586.JPG

Videre har det gått en del tid på diverse garasjefix, tatt opp en del drenering og slemma litt sprekker her og der. Slipte ned veggene for å få bort jotaplastmalinga, og malt med silikonsemolusjonsmaling for å hindre at malinga skaler av ( bygd inn i terenget)

Har gjort en del med m3n, men tar det litt senere. :)

ellers ble det styggvær, så fikk omsider sammens ACS hjula.

tilbakeblikk fra scratch:

DSC_0329.JPG

Fikk tak i ett sett 2,5" kanter for 200kr med en del irr. De ble slipt fra #60 til #800 i roterende jigg. Deretter 2 stegs polering med gasolin sitt kitt, og så en lett overgang for hand med megs all metal polish.

DSC_0410.JPG

Kantene bak ble egentlig bestilt til hartgehjula ( 3,25" ) men har bestemt meg for å kjøre 3,5" bak der, så de ble "ofra" her :) Spikes fra SRR, og originale OZ mutterene som har vert hos galving. Tønne har blitt blåst og pulverlakkert. først epoxypulver, så grå :)

DSC_2855.JPG

 

litt gøy å se at de jeg redda opp fra avgrunnen (venstre) faktisk er blankere enn de som er kjøpt nye. :) ( de nye har ikke klarlakk, men fikk dem litt bedre med håndshining senere)

DSC_2866.JPG

 

DSC_2870.JPG

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Kom over ett relativt rimelig sett med BBS RS 17" i sommer, dem bodde da i Spania. Tenkte som så at nå blir eg sikkert lurt, men jammen kom dem på døra. :) Veldig bra stand, helt uten bulker, sprekker eller betydlige kantkjøringer. Spekulerte lenge hvilket sett eg ville ha, og landa på enten BBS RS 212 eller 212/197. Endte opp med de her som er 212, dvs 8,5" - 2" kant og 6" tønne forran og bak. 212/197 bruker de her forran, og samme senteret med 2,5" kant og 6,5" tønne. Både 212 og 212/197 er de som stort sett ble levert med E30 M3. De har også det store eller "ekte" 17" senteret, og måler 330mm styrekant til ytterbane. mao kan man ikke bygge slike av org 16" sett :)

DSC_2482.JPGDSC_2487.JPG

 

Merk loddet, tror de her har hatt rolige dager selv om dem ikke akkurat har blitt vaska hver dag.

DSC_2479.JPG

Fjerning av værste dritten med p21 gel før blåsing.

DSC_2485.JPG

 

 

DSC_2811.JPG

DSC_2813.JPG

Pulverlakkert med epoxypulvergrunning først.

DSC_3197.JPG

Har kjøpt nye Radinox ytterbaner i 2,5" og 3" fra Felgenfuchs, og sentera har eg levert til Ceramic Coating/Fiskes  for pulverlakkering i gull metallic med klarlakk.

Så kom postdama med s54b32 smøresystem, fikk seg ei runde på 90 grader i delevaskeren på jobb før det ble lagt på hylla til motoren kommer for tur. Er samme delenummer som s50b32 forøvrig, så bolton s50b30.

DSC_2776.JPG

DSC_2766.JPG

Tatt ned diffen, følgende skal gjøres.

- Nye pinion lager inkl tetting
- Nye carrier lager inkl tetting
- bygge om til 4 clutch med minimal preload
- montere 30 graders rampevinkler for å oppnå 75% brems sammens med 4 clutch.
- Diffhuset er levert til ceramic coating, her blir det diff med metalliclakk og klarlakk! :)

DSC_3123.JPG

DSC_3125.JPG

DSC_3098.JPG

dtm rampevinkler

DSC_2001.JPG

DSC_2002.JPG

Nye drivakslinger til det blir montering. Nye er 1mm tjukkere aksling på, og tilsvarende knuter så i får se. Prisen var ivertfall ingenting å klage på.

DSC_3056.JPG

Spekulert en del i hvilke bremser jeg skal bruke for å få kunne kjøre max ytterbane forran uten ekstrem dekkstrekk. Etter mange, mange timer med googling, måling og styring bestemte eg meg for AP Racing 5200. Dem er særdeles slanke, har høyt stempelareal, lav vekt og slitebana på skiva havner mye lengre inne mot fjærbeinet enn standard E36 M3. Blir PFC klosser, og trolig også PFC Slitebaner siden dem faktisk lager slitebaner til AP Racing sine bellmounts.

DSC_3024.JPG

DSC_3027.JPG

BBS RS går klar med 9 i stil, Hartge går klar med 5mm spacer. ( altså hvor langt ut caliperen stikker mot baksida av senteret)

DSC_3022.JPG

Sport evo3 (utsparing til flappen) carbonfibervinge med hul kjerne. DTM 1992 flap.

DSC_2040.JPG

DSC_2041.JPG

Lakk

DSC_3194.JPG

Ellers har eg ett lite prosjekt med e36n der eg holder på å lage høytalerkasser for midbass inne i dørene. måtte derfor ha maler, så handla 2 stk e36 M3 aludører. Skal støpe igjen slik det blir ett lukka kammer, samt trekk som ser heilt originalt ut, bare uten oppbevaringslommene. Samme greia som eg lagde for noen år siden, bare denne gangen V2 og bare ett 6.5" element. :)

DSC_2871.JPG

DSC_2881.JPG

DSC_2883.JPG

DSC_2884.JPG

Kjøpte meg også ei slik ei for litt siden

DSC_3161.JPG

Denne spiser fritid og avgir dette, hva slags trolldom dette er kommer derimot i neste update :) 

DSC_3164.JPG

 

DSC_3162.JPG

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er  pulverlakk eg skal ha, men firmaet kaller seg ceramic coating :) ceramic coating legger dem på som pulverlakk, men det har mekaniske/thermiske fordeler overfor finish. foreksempel å holde grenrør kalde, stempelcoating for å lede bort varme og mindre friksjon eller dra varmen ut av caliperene. Lurer litt på å få AP caliperene coata. Flinke og hyggelige karer, smådeler som grenrør etc er det bare å sende i posten om man er lei eksosbandasjen som liksom aldri blei heilt bra.

RS sentera blir forøvrig slik: (Bilde lånt fra fiskes.no)

1622616_284946831701562_4778859464851019

https://www.facebook.com/ceramiccoating.no/

Grunnen til at det ble dem er at de har litt friskere farger enn bare standard ral svart og grå som eg har tilgang til normalt.

Akslingene kjøpte eg igjennom jobben, SKF er produsent.

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.12.2016 at 1.04, hsd skrev:

Kjøpte meg også ei slik ei for litt siden

DSC_3161.JPG

Denne spiser fritid og avgir dette, hva slags trolldom dette er kommer derimot i neste update :) 

DSC_3164.JPG

 

DSC_3162.JPG

 

 

Ser veldig ut som om du driver å fjerner understellsmasse? Så ihvertfall sånn ut hos meg når jeg drev med det. Fryktelig mye jobb. Ufattelig mye bra arbeid her 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Henta sentera hos ceramic coating i går, ufattelig fornøyd med resultatet. 3 lags pulverlakk med grunning, metallic gull og klarlakk. Er som å ta på glas :)

 

Forran: 9" ET0. 2.5" Radinox ytterbane.

Bak: 9,5" ET - 12. 3" Radinox ytterbane. Nye chromebolter og muttere. Må derimot bestille nye gull BBS emblemer og half height hex muttere.

DSC_3246.JPG

lite tilbakeblikk :)

DSC_2479.JPG

DSC_0039_(2).JPG

DSC_0038_(3).JPG

DSC_0040_(2).JPG

DSC_0036_(3).JPG

 

Rakk bare 3 hjul i dag, men nå er det jul så siste felgen blir i morgen. God jul folkens :)

DSC_0042_(2).JPG

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det ann litt måned for måned, har jo ett lite håp om skilt ut mot høsten men tar det som det kommer. Søknad om s50 er godkjent, så bare å skru sammen etter vekta er på plass. Skal ha bilen til eg går i grava, så har 80 år på å bruke den, så om eg mister noen treff tar eg ikke det så tungt :) Prøver å bygge med varer fra øverste hylle så jeg slipper å måtte kjøpe deler 2 ganger og slik den blir lettest mulig iforbindelse med godkjenning av s50 + evt ladeluft. Skrur halve året borte på jobb, så skrur aldri hjemme for å bli ferdig med noe, er bare på gøy :)

Holder jo som nevnt på å skrape bilen rein under for inspeksjon av rust  (som forøvrig ser helt fantastisk ut med tanke på alderen, aldri sett en så gammel bil med så lite rust) og fordi jeg alltid har hatt lyst på en bil som er så "spesiell" at man kan ta jobben med  å lakke den i bilens farge under med god samvittighet ovenfor timene. :)

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, hsd skrev:

ser det ann litt måned for måned, har jo ett lite håp om skilt ut mot høsten men tar det som det kommer. Skal ha bilen til eg går i grava, så har 80 år på å bruke den, så om eg mister noen treff tar eg ikke det så tungt :) Prøver å bygge med varer fra øverste hylle så jeg slipper å måtte kjøpe deler 2 ganger og slik den blir lettest mulig iforbindelse med godkjenning av s50 + evt ladeluft. Skrur halve året borte på jobb, så skrur aldri hjemme for å bli ferdig med noe, er bare på gøy :)

Holder jo som nevnt på å skrape bilen rein under for inspeksjon av rust  (som forøvrig ser helt fantastisk ut med tanke på alderen, aldri sett en så gammel bil med så lite rust) og fordi jeg alltid har hatt lyst på en bil som er så "spesiell" at man kan ta jobben med  å lakke den i bilens farge under med god samvittighet ovenfor timene. :)

Ville prøvd å borre av en "brakket" under å sjekka der. Min å såg rustfri ut etter skraping men prøvde å borre av en for å sjekke, å der skjulte det seg endel rust. Endte med at jeg borret av alle braketter under. Spesielt under fjær skålene å festene til selene baki 😊

Endret av Joachim S Hamar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...