Gå til innhold

Trykk i kjølesystem på e39...


tommyb
 Share

Anbefalte innlegg

Har bytta Radiator, vannpumpe, termost, pluss hus var hul i Radiator.. Mener jeg har fått lufte bilen bra, kommer bare vann ut av lufteskruen.... Men er litt dårligere varme i varmeanleget når den står på tomgang en kjører, luft i enda? Men greia er jeg kan kjøre ca 2 timer før den begynner å gå varm, og da er det ganske bra trykk i kjølesystem, skurk opp lufte skrue. På termostat huset, og da kommer det masse lufte ut, nå luft er ute fyller jeg på ca en halv dl, så kan jeg kjøre noen timer igjen ca 150km så er det på igjen... Øvre Radiator slange fra tank til termostat hus er varm men den nedre fra Radiator til termostatt er kald, blir varm når den får det lille vannet, etter litt kjøring.... Noen forslag til hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å sette bilen i en god oppoverbakke og prøve å lufte en gang til. For det er noen ganger litt køddent å få ut all lufta. Hadde litt trøbbel med det selv, men fikk til slutt ut all lufta :) og pass på at ikke det er sprekker i slanger..

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hadde samme problem som deg faktisk denne uka. Tok meg 4 forsøk, og nærmere 4 timer å få lufta den skikkelig. Det radiatorpatentet BMW har på m50/m52 kan du få billig av meg.

Prøv å luft først med bilen på tomgang. Få ut mesteparten av lufta først fra skruen på termostathuset. Når det kun kommer vann her, lukk denne, og åpne den på radiator. Samme prosedyre her, men la den stå åpen til nedre slange og radiator begynner å bli varm. Stopp bilen, sett tenning i pos 2, samt full varme på varmeapparat. Fyll på vann til det renner over i skruen på radiator og vannet sirkulerer. Start bilen, og fyll på litt og litt vann til det kommer vann ut av skruen igjen. Påse at det kommer varme i varmeapparat. Skru så igjen både skrue og påfyllingslokk.

Mulig dette er helt feil fremgangsmåte, men det funket for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hei

fikk du det til?

holder på med lufting av en e39 med m52 selv.

har luftet den med bilen jekket opp en halvmeter i framkant, varm bil, varmeapperat på i posisjon 2 og en lufteskrue av gangen

-varmeapperatet fungerer utmerket og blir ekstremt varmt i bilen ved full guffe slik det skal være:).

-tempraturmåler viser der den skal være,

-bilen får fort drifstemp

men er et voldsomt trykk i systemet tror jeg.

slangen fra termostat til radiator bli knallhard.

-er dette vanlig?

-kan dette skyldes dårlig lufting eller kan det skyldes toppakning/sprekk i topp som gir trykk i kjølesystemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lokk i ekspansjonstank som ikke slipper ut trykk riktig. Den skal slippe ut på rundt 1,5 - 2 bar.

Vi skrudde til lokket på radiatoren ekstremt godt til, så jeg tror det er derfor den ikke slipper ut trykket.

Men om vi skrur den opp så lekker den ut vann fra lokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ha noe å si hvor hardt du skrur det til, det skal slippe ut trykk uansett.

Jeg er temmelig sikker på at den ikke klarer å slippe ut noe luft nå som vi har skrudd den så hardt fast.

skrur jeg opp en halv runde, så forsvinner nok trykket + vannet.

men skal det være helt 100% fult opp med kjøleveske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...