Gå til innhold

DIY: E34/32 - stramm opp din slappe vindusviskermekanisme!


scoot
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle bimmers venner, samt alle E34-elskere. Denne skal også funke på E32 da disse mekanismene skal være like.

Dette er desverre en DIY uten bilder, men det er ganske så rett fram-opplegg, ikke så veldig avansert.

Som vi alle vet er vindusviskermekanismen på disse bilene rett og slett ubrukelig etter en stund. Den blir ekstremt slarkete, slår i panseret og er egentlig grusomt irriterende.

Nå derimot har jeg funnet løsningen på dette, til en brøkdel av prisen du måtte betalt for en ny mekanisme ( Rundt 3000kr koster vel denne på koed, dyrt som fy! ).

Jeg fant en taiwansk forhandler som produserer kobberforinger til gjennomgangen til tappen der selve visker-armene sitter skrudd på. Disse koster ikke mye, og det er en rimelig OK jobb å bytte.

http://www.hongmei.com.tw/?13,bmw-e34-w ... er-bushing

HGB6009%5B1%5D.jpg

E34-01.jpg

Bestill et sett slike foringer! I tillegg har jeg funnet ut at GS selger løsdeler til mekanismen, og det som ofte blir slitt i selve mekanismen er staget mellom selve motoren og det første leddet til resten av sullamitten.

Staget har delenr 61611384116 på GS, og koster hele 79(!),- kr.

14801.gif

Nr 7. på bidet!

Kjøp dette også.

Deretter skrur du ut mekanismen, noe som i seg selv er en drittjobb, men det er ingen tvil om at det er verdt det. Når alt er ute så dunker du ut det som er igjen av de gamle foringene, slår inn de nye, pusser evt. rust og smører GODT!

VIDEO SOM VISER HVORDAN DU BYTTER KOBBERFORINGENE

Deretter popper du opp det gamle staget ( hvis det i hele tatt sitter fast lenger ), pusser og smører godt - og klemmer nedpå det nye. Til dette brukte jeg to vannpumpetenger, da den trenger kraft på begge sider av plast-foringen for å poppe riktig på plass.

Monter først mekanismen, TEST at det funker, så monterer du resten!

Kostnaden på dette kom på ca 4-500kr, og HERREGUD det er så verdt hver eneste krone. Ingen slark, viskerne slår ikke borti noe og oppfører seg som det gjorde når det kom fra fabrikk.

NB: Husk og smør godt, og test at alt glir lett og godt før du monterer sammen.

Håper dette hjelper noen!

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg lest også hafsmo, men etter å ha inspisert litt på min egen bil har jeg funnet ut at denne kobberpakningen ( eller hva det er originalt ) på min bil er gått i oppløsning. Dette forårsaker at gjennomgangen som man fester viskerarmen på er helt slarkete, derhav slår den litt rundt, går ikke tilbake som den skal, er treig osv!

Disse kuleleddene er de som drar armene rundt under mekanismen, disse har ingenting med gjennomføringen opp til armen, eller vinkel på den å gjøre.

De koster 40 dollar frakta til Norge, og jeg har kjøpt meg et sett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også et slikt problem på en e32 for noen år siden. Når jeg etterhvert fant ut hva som var problemet, brukte jeg et messingrør med riktig utvendig diameter og borret ut innvendig slik at det passet til armen. Utgift kr. 0,- men en del jobb. Jeg tok ut hele mekanismen før jeg fant ut hva det var. En liten slark på foringen, gjør store utslag ytterst på pusserbladet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette funka smuuuud! Bytta begge to i kveld - største utfordringen er jo å få UT den forbanna dritten, selve byttejobben av hylsene går greit unna!

All slark ble borte - bortsett fra at jeg klarte å ødelegge et ledd i mekanismen, så nå har jeg litt slærk i bånn i stedet, men viskerne slår i allefall ikke overalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette funka smuuuud! Bytta begge to i kveld - største utfordringen er jo å få UT den forbanna dritten, selve byttejobben av hylsene går greit unna!

All slark ble borte - bortsett fra at jeg klarte å ødelegge et ledd i mekanismen, så nå har jeg litt slærk i bånn i stedet, men viskerne slår i allefall ikke overalt :)

konge at det funket fint da. kjøpte vel ikke inn flere sett? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å bestille fler, men siden jeg aldri hadde handlet noe fra denne fyren ville jeg kjøpe et sett først for å prøve:-)

Men jeg kan gå god for at dette funkeR, og at varene kom fram fort:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...