Gå til innhold

E39 M50 turbo prosjekt. Vinterens oppgraderinger igang.


schtein
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 96 523ia som motoren har begynt å streike på. Så har min bror en e34 m50 turbo prosjekt som aldri blir ferdig.
Motoren er ferdig bygd, 2,8 veiv. smidde stempler og råder. o-ringet blokk. haltech sprut. gt42. mangler kun dyser og fuel rail..
planen er å få dette sammen, så få noe maling på bilen.
Har en deadline på juni 2013, så skal prøve etter beste evne å få bilen ferdig til da.

Motor ras 2013, ny motor på tur inn. Bunndel konstruert av cylmo, så nå må det bli bra!


2,5 veiv
K1 råder
Wiseco stempler
Acl lager
Arp 2000 bolter
Athena cooper pakning
Hjemme portet topp
Rc 1000cc dyser
Nuke fuel rail
Summit pumper
Aeromotive btr
Synapse 50mm wg
TB 70 aggregat
Haltech ps2000
Ls2 coiler

Letta svinghjul
Clutch og lamell fra A-dekk, ingen aning om det holder
ZF kasse fra 525i med shortshift

Gsp skiver med yellowstuff klosser
Supersport coilovers
Byttet alle slitedeler
Gsp caster foringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite bilder foreløbig, har mekket passat og måket 400m2 med snø i dag.

Bilder kommer etter hvert, ikke så mye tid til overs til bil prosjekter for tiden.

Men her er et bilde av motor slik den står nå i en e34.

17082010121.jpg

Ikke så lenge siden jeg lakket opp motoren, men må dra av topp lokket og lakke det i matt svart med struktur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant prosjekt. Skriv gjerne litt detaljert om hvordan du parrer datasprutet med bilens elektronikk. Disse bilene har vel CANBUS? Eller er det før 96 (?) som har "vanlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant prosjekt. Skriv gjerne litt detaljert om hvordan du parrer datasprutet med bilens elektronikk. Disse bilene har vel CANBUS? Eller er det før 96 (?) som har "vanlig".

E39 ble laget fra 96 til 03, og alle kom med Canbus.

Du har en liten koble jobb foran deg, mtp. få det systemet til å fungere fint sammen med datasprut, men ingenting er umulig :)

Blir morro å se E39 med turbo, sjeldent syn det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel liste opp noen spec`s på prosjektet så langt. Er jeg som skal donere motor til dette prosjektet.

Motor så langt:

Borra og o-ringet M50b25 blokk

JE smidde stempel

Total seal ringer

Eagle råder

arp bolter i topp

"støtgjørdel" i bunndel av blokka

528 veiv

Haltech platinum 2000 motorstyring

Ls2 coiler

Synapse 50mm wastegate

Garrett gt 42

Letta svinghjul og 6 puck cluth.

Veldig hjemmesnikkra manifold. (spørs om denne må kasseres)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant prosjekt. Skriv gjerne litt detaljert om hvordan du parrer datasprutet med bilens elektronikk. Disse bilene har vel CANBUS? Eller er det før 96 (?) som har "vanlig".

E39 ble laget fra 96 til 03, og alle kom med Canbus.

Du har en liten koble jobb foran deg, mtp. få det systemet til å fungere fint sammen med datasprut, men ingenting er umulig :)

Blir morro å se E39 med turbo, sjeldent syn det egentlig.

Nå er det jo tross alt en snekker og en billakker som skal koble dette..

Kan dere brife oss litt i hva Canbus er og hvorfor det blir vanskelig å få bilelektronikken til å fungere ved siden av dataspruten?

På min e34 klipte jeg vel egentlig bare bort alt jeg ikke ville ha i motorrommet og koblet opp sprutet. Tror så og si alt fungerte bortsett fra turteller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CANbus er et system som består av mange styreenheter og som kan kommunisere med hverandre uten en ekstern computer (host computer). Den må ha visse signaler for å fungere, ellers får du alle feilkodene som mange har. Det er rett og slett hele nettverket i bilen.

Dvs. når du bytter ut den originale ECUen i bilen din, med datasprut har ikke resterende moduler i bilen noe å respondere til, og du vil ikke ha virkende ABS, ASC, airbag osv.

Kan lese litt generelt om Canbus her: http://en.wikipedia.org/wiki/Controller_area_network

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...