Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

Når kjøleveska er kald skal den ligge på streken du ser:)

Tusla en tur ut i garasjen nå for å kikke i tanken nå som motoren er kald og det ba det ikke mye frostveske gitt. Durte av gårde til Biltema for å kjøpe en midlertidig veske fram til bilen skal på service kom hjem og oppdaget at den jeg hadde kjøpt var blå. Mener å ha hørt at BMWer skal ha grønn veske og det disse to fargene ikke må blandes. Så da får bilen stå til i morgen.

MEN så lyser jeg litt rundt radiatoren og ekspansjonstanken med en lampe og oppdager dette rundt bunnen av ekspansjonstanken.....

achik85ttpgn9iwiuegz.jpg

Ser ut som noe svette rett og slett, er kun der det er synlig på bildet og det er ikke noe som antyder at det har kommet ut i mengder. Kan dette ha pågått over tid og er dette noe man kan leve med eller må jeg ha ny radiator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blå og grønn kan vel blandes, og biltema har vel blå og rød/rosa..

Ser ut som du kan være så uheldig at du må ha ny radiator der gitt? ta det med en klype salt da men ;)

Huff er det jeg frykter, var så mye styr sist jeg bytta på E39en. Verkstedet fucka opp alt med kjølesystemet på bilen så den måtte inn på Bavaria slik at de måtte rydde opp oppi der, dyrt :(

Er det mulig at det er pakkningen i bunnen av ekspansjonstanken som kan være årsaken, siden det ikke er snakk om noen stor lekkasje med damp og greier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig å billig fru blom, synes over 1200 kr dekket var nok jeg :P

Ouch. Jeg ser at man kan få Continental Premium Contact via Dekkonline for den prisen. :shock:

Når jeg kikker etter, ser det ut som du har kjøpt Marshal-dekk. Et koreansk billigmerke som naturlig nok ikke når opp til f.eks. Kumho. Marshal tilbys ofte av forhandlere som ønsker et alternativ de kan prise litt under de mer kjente premiumerkene. ;)

Et helt greit merke. Jeg har prøvd Marshal selv - og det er helt typisk for rimelige dekk: Mer enn bra nok på tørt føre, og noe "underholdende" oppførsel på våt asfalt. :lol: Ikke helt sikker på om dette er opp til din standard, Fredrik 90. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan hende det er det ja, men jeg ville byttet radiator, samt termostat og vannpumpe samtidig. Det er noe du klarer selv, både byttingen og påfylling/lufting av systemet i etterkant ;) Da vet du at alt er tett og fint, og god stemning i lang tid fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende antirustbehandling, så er det viktigste ikke hvilken type du velger, men at behandlingen gjentas og holdes vedlike med jevne mellomrom. Så hvis siste behandling var før 2011 og du bruker bilen året rundt, kan du godt vurdere å få oppdatert antirustbehandlingen før vinteren kommer tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 5 laken for slike billige drittdekk? Trodde du visste bedre og hadde litt mer øye for kvalitet enn som så Fredrik [-X De så deg vel komme gående tenker jeg, så det vel på typen.....vedder på at de bare stengte sjappa resten av dagen og stakk på bowling... De dekkene blir vel snart bare brukt av idioter med Toyota pickuper og slikt som snart ikke bruker den etter asfalten engang.

Marshaldekk...hehe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouch. Jeg ser at man kan få Continental Premium Contact via Dekkonline for den prisen. :shock:

Når jeg kikker etter, ser det ut som du har kjøpt Marshal-dekk. Et koreansk billigmerke som naturlig nok ikke når opp til f.eks. Kumho. Marshal tilbys ofte av forhandlere som ønsker et alternativ de kan prise litt under de mer kjente premiumerkene. ;)

Et helt greit merke. Jeg har prøvd Marshal selv - og det er helt typisk for rimelige dekk: Mer enn bra nok på tørt føre, og noe "underholdende" oppførsel på våt asfalt. :lol: Ikke helt sikker på om dette er opp til din standard, Fredrik 90. ;)

Er noe marshal greier ja, hvis de finner ut av balansefeila så blir de nok beholdt på. Jeg føler ikke dekkene forringer bilens levetid eller dens tekniske stand som jeg er mye mer nøye med at skal være i orden...Har brukt nok penger på dekk denne våren, kjøpte nye Yokohama til E90en også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 5 laken for slike billige drittdekk? Trodde du visste bedre og hadde litt mer øye for kvalitet enn som så Fredrik [-X De så deg vel komme gående tenker jeg, så det vel på typen.....vedder på at de bare stengte sjappa resten av dagen og stakk på bowling... De dekkene blir vel snart bare brukt av idioter med Toyota pickuper og slikt som snart ikke bruker den etter asfalten engang.

Marshaldekk...hehe....

Tja er en liten lokal sjappe dette hvor faren til en kompis handler sikker 100 dekk i årat av, ble anbefalt å gå dit så jeg vet ikke jeg :? Men å kjøpe P Zero eller noe annet eksklusivt til denne bilen er ganske uaktuelt, for det første fordi dette ikke er noen M5 men en 520I, for det andre så brukes den aldri til banekjøring eller aktiv kjøring men kun rolig cruising i det daglige, for det tredje så er det det faktum at dette er en bil jeg betalte 18 000,- for så å kjøpe dekk som er over halve verdien på bilen er ikke fornuftig for å si det pent :P

Jeg er veldig opptatt av å ta godt vare på bilen og behandle den så pent som mulig, men når det kom til dekk på denne type bil så trodde jeg at det funker fint med ett rimeligere alternativ. Så nå får vi se hvordan det går, man lærer så lenge man lever :wink:

Det som kommer til å ta nattesøvnen min nå er om radiatoren må byttes, og her er jeg typen som kun kjøper originalt så dette blir dyrt mine damer og herrer... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo alltids prøve noe slik radiatortett da, men uansett kanskje en midlertidig løsning. En alternativ vare fra koed er like bra når det kommer til radator, nytt fra GS er nok kostbart. Men kan du ikke kjøpe brukt da? Jeg har i hvert fall 2 stk originale liggende som er helt i orden, og du finner sikkert noen lokalt som har en m50 radiator liggende.

Dette bytter du også selv, er to klemmer i toppen, og ta av kjøleslanger, slenge inn en ny en og feste. Luftingen går kjempegreit. Alt du trenger er et skrujern og en halvtime. Koster 1200 kr for en ny en på koed, for m50 etter september 1992 og med uttak til kjøling på automatgir (som du må ha). Delenummer: www12876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo alltids prøve noe slik radiatortett da, men uansett kanskje en midlertidig løsning. En alternativ vare fra koed er like bra når det kommer til radator, nytt fra GS er nok kostbart. Men kan du ikke kjøpe brukt da? Jeg har i hvert fall 2 stk originale liggende som er helt i orden, og du finner sikkert noen lokalt som har en m50 radiator liggende.

Dette bytter du også selv, er to klemmer i toppen, og ta av kjøleslanger, slenge inn en ny en og feste. Luftingen går kjempegreit. Alt du trenger er et skrujern og en halvtime.

Har lurt på sånn radiatortett ja, prøvde det på E39en og det funka i 2 dager eller noe. Men på den så var det stor sprekk i radiatoren og ikke bitte litt sånn som på denne så kan være det funker. Kjøpte alternativ vare fra Koed forrige gang og det var ikke noe greit, passet ikke på diameteren på slangene. Var verkstedet sin skyld også dog, i stede for å fortelle meg dette så pressa de slangene på og limte med sika i stede for slangeklemmer :roll: Resultater varte i 2 uker før kjølvanns-spruten sto ut i motorrommet en kveld langs E18, da var det rett til Bavaria med ordene "fiks alt" og mekanikerne bare rista på hodet når han åpna panseret. Ja, verksmesteren på Bavaria ringte faktisk til de aktuelle verkstede og fortalte de at sånn kan de bare ikke gjøre. Beste er at dette verkstedet går for å være ganske proffe på BMW, er Batteri Elektro i Arendal #-o

Problemet med å kjøpe brukt er at det er vanskelig å finne en som passer min bil som har stor klima, dette må man også ta hensyn til visst nok :roll: Får se om jeg bytter den selv, hvis det er så lett som du sier. Så for meg av med hele fronten og greier slik som på nyere biler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp orginal radiator , prøvde å spare penger på å kjøpe en sånn uorginal fra schiemann eller åssen det skrives å lufta å styra men bilen kokte å sto i . det viste seg at plastgjengene der du skru på radiatorlokket ikke passa helt hundre . kjøpte en org fra gs ikke no problem .

men du kan jo prøve å bytte den o-ringen hvis radiatoren er i orden ellers . lurt å bytte vannpumpe å termostat i samme slengen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten Fred..Batteri Elektro i Arendal, husker de solgte en blå E39 M5 på Finn for et par år siden, til noenlunde markedspris. En kompis av meg skulle se på bilen, men da viste det seg at bilen var ombygd - ikke nok med det, den var ikke godkjent ombygd heller #-o Sto ingenting om dette i annonsen, men det var skilt på den og den var EU-godkjent. Så skjønner det om du har hatt negativ erfaring med de der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...