Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

Jeg et nå i sluttfasen når det kommer til rust fiksen, men jeg har ett litt dumt spørsmål...

Har våtslipt noen overganger mellom ny og gammel lakk, har lagt på litt ny lakk for å skjule overgangene bedre. Jeg har ikke klart å dekke hele det våtslipte området med ny lakk. Kan jeg bare legge klarlakk over dette eller må jeg polere opp de våtslipte restene før klarlakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Skjer ikke så mye her, er for det meste kun kjøring og vask om dagen. Mangler nå bare en solid polering og lakkrens, så er bilen ferdig etter rustfiksen. 

Ble en litt god vask i dag da, ellers så funker biler som bare det....som vanlig :) 

image.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord :) Jeg synes det er litt hyggelig å holde denne på veien, det er jo så godt som ingen urørte E34 igjen på Norske veier. I Tyskland derimot tusler og går det fortsatt overraskende mye E34. Men så er det heller ingen vanlig ungdomsbil der, de blir ikke brukt opp i samme tempo som her. 

Synes dette er kjempe stilige biler, de representerer en tidsepoke hos BMW jeg liker svært godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Så var denne rustfiksen da, grua meg som bare juling til å sette i gang med dette. Jeg har jo ikke snøring med hva jeg holder på med, så jeg var mildt sagt spent på resultatet. Men jeg konkluderte med en ting og det er alt er bedre enn rust iallfall, videre er det en bruksbil som kjøres hele året. Showfinish blir det ikke, men det blir greit nok. Dette har vært en såpass langdryg prosess at jeg ikke har tatt så mye bilder, jeg har jobbet og klødd meg i huet mens jeg holdt på... 

Slik så det ut bak kanalskjørtene, bedre enn jeg hadde håpet på. Litt rust fremme ved hjulbuen samt der fram og bakdør møtes...null hull :) Andre siden var enda bedre, så dette var jo positivt

13.JPG

14.JPG

15.JPG

Primet godt med to komponent epoxy grunning

16.JPG

17.JPG

Jeg kjenner på ironien....

18.JPG

Alle jekkfestene hadde overflate rust, disse ble behandlet med Hammerite ruststopp...

19.JPG

...og så bli dynket i Tectyl :) 

 20.JPG

Listene under fremdørene var råttene, så de gikk i filler da jeg måtte bruke makt for å få dem av..

21.JPG

Men Bavaria skaffet nye, ferdig grunnet. Dette er faktisk M-Tech lister, men de brukte samme listene også på Executive modellene.

22.JPG

Klare til lakk :) 

23.JPG

Kunne likegodt lakke dekselet til det avtakbare henger festet når jeg ført var i gang. Ser bedre ut en svart plast slik det har vært til nå 

24.JPG

Måtte bytte den en slideren til sidefestet på bakfangeren, det knakk :P 

26.JPG

Ble en del våt sliping for å få til overgangene, men jeg klarte jo å polere det til å bli blankt og fint. 

27.JPG

28.JPG

29.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lakkjobben lot jeg det gå noen uker før jeg shinet hele bilen. Gikk over bilen med Clay for å fjerne lakkstøv og asfalt, før hele bilen ble rubbet. Så polert møysommelig og avsluttet med to lag Swissvax Blue Weis :) Til våren får jeg sette den bort til en ordentlig detaling

Tok en liten høst fotoshoot her om dagen :) 

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

9.JPG

10.JPG

Ble nå sånn tålig etter rustfiksen, må nok rubbe og våt slipe mer men det overlater jeg til profesjonelle til våren. 

11.JPG

12.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 316 skrev:

Lest gjennom en del sider, morsomt å se at denne fremdeles er i drift. Kom selvfølgelig til å tenke på deg og din da jeg skulle handle. Misunner deg flott interiør 😊

Så hyggelig :) Ja den går og går denne bilen, trodde aldri at jeg skulle ha den så lenge da jeg kjøpte den tilbake i 2012. Jeg måtte bare ha en billig nummer to bil og hadde tilfeldigvis lyst på E34. Fleiper litt med at det er to ting i livet jeg er trofast mot, det er dama og E34en ;) 

6 timer siden, sveigis skrev:

Dette ble jo veldig fint Fredrik.

Bilen din er så fin nå at :)

Takker for det Jan, ble nå greit til slutt :) 

5 timer siden, Skulebollen skrev:

Fikk du sandblåst ordentlig? Var jo komt ett stykke den rusten. 

Anbefaler deg og olje oppi jekkfester :) er ikke mye tectyl forhindrer videre rust.

En twistdott fylt med olje er fint og stappe oppi der og bare la ligge

Jeg hadde dessverre ikke tilgang på sandblåseutstyr, så jeg måtte pusse og bruke stål rondell på drill. Brukte ruststopp først, så tokomponent epoxyprimer, så primer for lakk, lakk og så tre lag med tokomponent klarlakk :) 

Det med jekkfestene var ett godt tips, det hadde jeg ikke tenkt på. Jeg skal bruke bilen i vinter, men kommer til å la den stå de dagene de salter. Men likevel, kan være greit å gjøre det for å være helt sikker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg brukt noen dager å pløyd gjennom hele tråden, kan nesten ikke tro jeg ikke har sett den før. fantastik eksemplar av e34 dette, godt å se du tar så godt vare på den :applause:

Har selv lagt min elsk på e34 å har pr dags dato 3eksemplarer der 535ia fra 1988 er bruks bil/rullende oppussings prosjekt.

Stå på videre med den gode jobben du gjør, alltid Morro å følge med andre entusiaster :)

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hvertfall fulgt med på videre rustutvikling i kanaler. Er bedre at du får tatt alt før det ruster så mye at det er for sent.
Men metoden din hjelper nok på mye! Måtte gjøre det samme selv på E36n, ble pussing og behandling. Beste er vel sandblåsing da.

Mange km på denne perla nå da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.10.2016 at 16.58, Fredrik 90 skrev:

Så hyggelig :) Ja den går og går denne bilen, trodde aldri at jeg skulle ha den så lenge da jeg kjøpte den tilbake i 2012. Jeg måtte bare ha en billig nummer to bil og hadde tilfeldigvis lyst på E34. Fleiper litt med at det er to ting i livet jeg er trofast mot, det er dama og E34en ;) 

Takker for det Jan, ble nå greit til slutt :) 

Jeg hadde dessverre ikke tilgang på sandblåseutstyr, så jeg måtte pusse og bruke stål rondell på drill. Brukte ruststopp først, så tokomponent epoxyprimer, så primer for lakk, lakk og så tre lag med tokomponent klarlakk :) 

Det med jekkfestene var ett godt tips, det hadde jeg ikke tenkt på. Jeg skal bruke bilen i vinter, men kommer til å la den stå de dagene de salter. Men likevel, kan være greit å gjøre det for å være helt sikker :) 

Saltes det lite nede hos deg? Her er det fult kjør til våren, så man kan ikke bruke noe fint kjøretøy for i slutten av april hvert fal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, 316 skrev:

Saltes det lite nede hos deg? Her er det fult kjør til våren, så man kan ikke bruke noe fint kjøretøy for i slutten av april hvert fal :P

Joda de salter her også, men de er heldigvis ikke så flinke til å gjøre det ofte og overalt. På Østlandet så har de jo saltsørpe, veiene er jo oversvømt av en blanding av salt og smeltevann. Det har vi heldigvis ikke så mye av her, dessuten så er det mange plasser de ikke salter. Det er ingenting i forhold til f eks Oslo området, er forderdelig der. 

Nå har det vært veldig kald de siste dagene og da har de saltet, så da har jeg latt bilen stå. Tok en tur med den i går, men fra her jeg bor så trenger jeg bare å krysse en hovedvei med salt før jeg er på tørre og fine landeveier. Jeg kommer nok ikke til å klare å unngå salt, men skal iallfall begrense eksponeringen av veisalt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...