Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

Hehe, ja folk begynner nok å synes jeg er litt sta som holder liv i denne bilen. Jeg er ikke så sikker på at den hadde vært på veien i dag om det ikke var meg som kjøpte den tilbake i 2012, tror nok den hadde endt som deler eller vinterbil. Litt artig er det jo at etterhvert som bilen blir eldre og kilometerstanden stadig stiger så blir bilen bare i bedre og bedre stand. Tar små ting her og noe der mens bilen er i daglig drift, holder løpende vedlikehold og forebygger bruks slitasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Denne bilen får stellet sitt uten tvil :)

Må vel snart tenke på bremsene bak og bytte de ?

vi får holde av en kveld og se om vi ikke kan få byttet dem:) 

Det hadde jeg satt veldig pris på Jan, kan du ikke bare si ifra når det passer :) Kunne mer en gjerne fått en hjelpende hånd med dette, må være EU godkjent innen Juni er omme. 

2 timer siden, hanzhe skrev:

Hva sier originalpolitzei om bypass til airbaggen? fyfy!

Orginalpolizei sier at dette er en 22 år gammel bil og påkosten dette krever er i klassen med mange nuller. Så når alternativet er avskilting og selges i deler så er liksom ikke en bypass til airbagen så tung å svelge ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.jpg

Skulle til å sette på bypassen til airbagen i dag, men jeg oppdager jo at under setet mitt er det jo ikke noe sted å koble på denne bypassen. Det var jo for godt til å være sant at noe skulle være enkelt... Så etter litt undersøkelser så finner jeg ut at det ikke går å bypasse airbagen på denne måten på en E34. Årsaken til airbaglampa ligger altså ett annet sted, flott.. Så er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å bli kvitt den lampa?

Ellers så var det jo litt artig å oppdage at førstehjelps skrinet under setet fortsatt hadde plast på og støv datert tilbake til 90 tallet ;) Blåste litt støv av det og satt skrinet pent tilbake :) 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.6.2016 at 0.42, Fredrik 90 skrev:

Hehe, ja folk begynner nok å synes jeg er litt sta som holder liv i denne bilen. Jeg er ikke så sikker på at den hadde vært på veien i dag om det ikke var meg som kjøpte den tilbake i 2012, tror nok den hadde endt som deler eller vinterbil. Litt artig er det jo at etterhvert som bilen blir eldre og kilometerstanden stadig stiger så blir bilen bare i bedre og bedre stand. Tar små ting her og noe der mens bilen er i daglig drift, holder løpende vedlikehold og forebygger bruks slitasje. 

Tror de fleste syns det er flott å se en E34 i slik tilstand som får såpass med vedlikehold :) Begynner å bli et svært sjeldent syn. Eller, det ER et sjeldent syn spør du meg. Håper du aldri gir opp den perla B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19. juni 2016 at 12.17, Nyheim skrev:

Tror de fleste syns det er flott å se en E34 i slik tilstand som får såpass med vedlikehold :) Begynner å bli et svært sjeldent syn. Eller, det ER et sjeldent syn spør du meg. Håper du aldri gir opp den perla B)

Mange takk for hyggelige ord :) Ja det er dessverre blitt litt sjeldent med helt originale E34, kan nesten ikke huske sist jeg så en som ikke var "vinterbil" sliten. Eller nå juger jeg litt, så en strøken tysk registert her om dagen og en annen lokal 1994 modell som er helt original. Men det er svært sjeldent ja, og da synes jeg det er veldig artig å kjøre rundt i denne bilen ;) Tviler på at jeg gir opp denne med det første, planen er å få den i strøken stand. Det vil si bort med det som er av rust og mindre pene bruksmerker, men det vil nok alltid være en "ærlig" bil :) 

On 19. juni 2016 at 12.29, Kennethe34 skrev:

Få tatt en diagnose av bilen, ikke uvanlig at lampa kan komme på om det f.eks har vært lite strøm på batteriet. Den vil da ikke forsvinne før feilkodene er slettet, er du heldig er det så enkelt :) 

Jeg snakket med verkstedet i dag og de skal forsøke å slette lampa før etterkontroll. Han sa at han sliter litt med å komme "inn" i disse eldre BMWene, så hvis ikke det hjelper å bare slette lampa så må jeg finne ut hva som forårsaker at den lyser. Da tror jeg like greit at jeg bare får Bavaria til å gjøre det først som sist, de har jo vist før at de fortsatt har kompetanse på disse bilene :) Problemet er å få logistikken til å gå opp da jeg er på ferie i Italia på det tidspunktet, men jeg får nok sette foreldrene mine i sving nok en gang ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en god rens av skinninteriøret her om dagen, bruker da som alltid Swissvax sitt Lether Care kit. Fikk ut mye dritt av skinnet, særlig i framsetene. Satte så inn alt av skinn med Lether Milk, er veldig mye skinn i denne bilen ;) Og jeg er så fornøyd med at skinnet er så strøkent og helt, jeg sliter med å tro at dette har vært i daglig bruk i over 22 år og snart 300 000 km. Jeg synes det vitner om hvilken fabelaktig kvalitet disse bilene er bygget med, BMW skulle virkelig være best med E34 :) 

image.png

(Jeg kjører ikke med setene slik altså ;) )

image.png

image.png

Tok en rask vask av bilen i går også, måtte ta noen raske bilder for å holde liv i tråden med litt bilder av bilen ;) 

image.png

image.png

image.png

Også i dag var det dags for en ny nedtur. Skulle bytte bremser og bremsebånd bak, men når jeg får av skivene så ser jeg jo at bremseskjolda er pill råtnene :( De hullene som fjærene til skoa skal inn var så store som femkroninger så det var bare å glemme. Så i morgen får jeg dra til Bavaria å bestille nye skjold og nye stilleskruer, så få verkstedet bytte dette også. Jeg skulle ikke hørt på de av dere som sa at jeg ikke burde kjøpe skjold også :P Men sånn er det med gammel bil, man vet aldri hva finner ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk henta bremseskjold hos Bavaria i dag, de gamle er vel ifra bilen var ny og mildt sagt modene for utskiftning. Så da er det bare å håpe at verkstedet har tid til å bytte disse også :) 

image.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Denfølelsen når man forsøker å bytte bremseskjold, bremsebånd og bremseskiver selv og faktisk får det til :D Hadde ikke annet å fylle lørdagen med så jeg tenkte skitt au, vi (faderen og jeg) prøver så sparer jeg kanskje noen kroner. Så si alt bak den gamle bremseskiva var rusta i filler, gamle bånd, fester og bremseskjold. Brukte en hel masse rustfjerner, hammer og bannskap for å få ting løst. Tror jeg fjerna minst en kilo rust og masse ifra bilen :P Men sist de bremseskjolda var av var en Mai dag i 1994 i Dingolfing Tyskland, da bilen ble produsert ;) 

Har kun valgt originale BMW deler, bortsett ifra skivene som var ifra Bosch. Kommer aldri til å kjøpe skiver ifra Koed igjen, de har værre en Biltema kvalitet og rustet bare det har meldt regn. Dog må jeg nok bli flinkere til å bruke bremsene også, jeg bare cruiser rundt i denne bilen jeg ;) 

På med nye skjold, kappa i dem slik at jeg slapp å ta av navet. Smurte godt med tectyl i kuttet for å forhindre rust.

image.png

Så var det på med bremsebånda, litt knot men det gikk til slutt :)

image.png

image.png

Nye strøkene skiver, tenk om de kunne vært sånn hele tiden. Nå er jeg iallfall spent på hvordan disse blir etterhvert, håper de ikke blir stygge og fulle av rust slik Koed skivene ble :) 

image.png

Så var man ferdig :) Nå gjenstår det bare å få bukt med den airbag lampa, håper på at det går. I morgen reiser vi av gårde på Roadtripp i Europa med første stopp i Hannover i Tyskland. Da kjører vi F10en mens "Originalwagen" er trygt parkert i garasjen hos mine foreldre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skiver får rust på seg når bilen står i ro over tid, spesielt når det regner. Er vekke etter noen skikkelige nedbremsinger. Rart at de såkalte "Koed skivene" som jeg har på min bil ikke ruster så fælt som du skal ha det til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...