Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

On 10. november 2016 at 16.04, Nyheim skrev:

Ville hvertfall fulgt med på videre rustutvikling i kanaler. Er bedre at du får tatt alt før det ruster så mye at det er for sent.
Men metoden din hjelper nok på mye! Måtte gjøre det samme selv på E36n, ble pussing og behandling. Beste er vel sandblåsing da.

Mange km på denne perla nå da? :)

Ja jeg har egentelig holdt øye med rusten i alle år, kommer til å fortsette med dette. Jeg er utrolig nøye og pirkete, så det er vel derfor jeg ikke har fått noen overraskelser til nå. Jeg har såpass god oversikt over bilen at jeg ikke får noen overraskelser ;) 

Nå bikker den 280 000 km i disse dager, bare småtterier å regne på en E34 med M50 ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en god vask i dag, som dere også ser så har vinterdekkene kommet på. Det er de vanlige stålfelgene med originale kapsler som jeg har kjørt med i alle år. Passer på en originalbil som dette :)

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Her står den godt når det er salt på veien :) Men nå kommer varmegradene tilbake så da blir det mer bruk igjen..

image.jpg 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Enes Yakici skrev:

Blitt fin den bilen din @Fredrik 90 :) Ikke mange som holder de i original standen lenger desverre. 

Skikkelig klassiker med stålfelger og kapsler også da! :D 

Mange takk for det :) Ja det begynner å bli få av dem nå, iallfall slike som er helt urørte. Det må jeg innrømme at er litt stas ;) 

Jeg er sikkert den eneste i Norge som kjører på det vinteroppsettet der på en E34 ;) 

48 minutter siden, Nyheim skrev:

Ah, 280k er vel innkjøringa på disse :D

Min er gått 315k, skifta motor vel å merke, men den har sikkert sine KM den og :) Still going strong!
Skal du ha din vinterlagret hele vinteren?

Ja motoren er i kjempeform, går kjempefint og bruker ikke olje. M50 maskineriet kan fint gå 500 000 km uten problemer. Beste motoren BMW har laget spør du meg :) 

Jeg har ikke vinterlagret bilen, jeg bare lar den stå de dagene de har saltet. Bilen er i bruk hele året den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Mange takk for det :) Ja det begynner å bli få av dem nå, iallfall slike som er helt urørte. Det må jeg innrømme at er litt stas ;) 

Jeg er sikkert den eneste i Norge som kjører på det vinteroppsettet der på en E34 ;) 

Ja motoren er i kjempeform, går kjempefint og bruker ikke olje. M50 maskineriet kan fint gå 500 000 km uten problemer. Beste motoren BMW har laget spør du meg :) 

Jeg har ikke vinterlagret bilen, jeg bare lar den stå de dagene de har saltet. Bilen er i bruk hele året den :) 

Helt enig, og har sagt det samme i flere år :) M50 er créme de la créme av BMW sine motorer. En på et engelsk BMW forum kjørte en M50B25 rundt 700.000 km bare ved hyppig vedlikehold og diverse reparasjoner. 

Min tidligere E36 med M50B25 hadde 260.000 km på seg, brukte ingen olje eller vann, ingen ventiltikk eller ulyder og starta tvert i -20 grader.

Endret av Nyheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er ikke noe nytt å melde her når det gjelder bilen. Det ble derimot en tur opp i den Sørlandske fjellheimen nå i helgen, første langtur så langt i vinter. Vinter er det derimot ikke mye av og veiene var stort sett helt tørre og bare, noe som gjorde at bilen ikke ble veldig skitten. Men det ble nå en vask i dag likevel :) 

image.png

image.png

image.png

image.png

image.png

image.png

Jeg har også kjørt noen lengre motorvei etapper den siste tiden, det forbauser meg hvor stille og behagelige disse vinterhjulene er på kjøre på i området mellom 120 km/t og 130 km/t. De er stabile og ikke "svaiete" heller slik mange vinterdekk oppleves i høyere hastigheter. Jeg planlegger derfor å bruke bilen på en mulig Tysklandstur i påsken, og vurderer da å kjøre på vinterdekkene. Er bare snakk om ned til Hamburg eller noe, så det blir ikke langt eller med veldig høye hastigheter. Opp mot 140 km/t går greit på vinterdekkene, men over det så kjenner jeg at sommerdekkene er langt bedre egnet selvsagt. Men noe særlig over 150 km/t på Autobahn er det ikke vist i å kjøre, da begynner den lille M50B20en å føle seg litt utenfor komfortsonen. Det er ikke noe problem selvsagt å kjøre fortere, men da forsyner den seg godt med bensin kontra å cruise i 140 km/t. Vi får se hva det blir, er fristende å ta F10en men den nærmer seg stygt 100 000 km (94 200 km per dags dato) med all denne kontinent kryssingen, så det kunne friste å la den få hvile litt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde meg en lengere kjøretur bortover i Telemark i dag, måtte ut å lufte meg på en grå og trist søndag. Fulgte E18 bortover forbi Kragerød, ved Dørdal så kjørte jeg av E18 og kjørte Gamle Sørlandske hovedvei tilbake mot Kragerød. Synes dette var ett fint veistykke å kjøre, aldri kjørt her før og jeg synes det er veldig artig å være på oppdagelsesferd :) Originalwagen er en virkelig fin turkamerat, vi slo hjel 3 timer faktisk. Det er mye godt selskap i en gammel og god E34, litt favoritt musikk på spillern og god varme varmeapparatet gjør trivselen på tur optimal. Greit å ut å rekognosere litt, leite opp fine kjøreruter som man kan kose seg på til sommeren. Går jo å lyster på en sommerbil/hobbybil, greit å ha noen fine kjøreruter klare da :) 

image.png

image.png

image.png

image.png

Tenk dere at frem til 1974 så var dette E18, hovedveien mellom sør og øst. Fra og med 74 så åpnet ny E18 ifra Østerholdt til Bamble, fremt til da måtte man ta til takke med disse svingete og smale veiene her. Det er jo lenge siden men likevel ikke sååå lenge siden. Jeg synes det er utrolig artig å leite opp gamle veier og utforske dem, ut å tilfredsstille nyskjerrigheten litt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det den tiden av året igjen...

image.jpg

Måtte ha dem på da vi i dag skulle hente juletre :) 

image.jpg

image.jpg

Ellers så må jeg nok kjede dere med nok en vaske update. Jeg var på besøk hos Sveigis i går kveld, når jeg skulle hjem så hadde de salta veiene pga det var underkjølt. Så da måtte en grundig vask og underspyling til i dag :) 

image.jpg

image.jpg

image.jpgimage.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Da var den ren over og under igjen :) Jeg har troa på at med godt vedlikehold, så kan man kjøre E34 igjennom vinteren uten at bilen ruster opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sandersander skrev:

Å hente juletre er nesten høydepunktet med bilåret! Er noe utrolig koselig med å ha et juletre  på taket.
Blitt tradisjon for meg å kjøpe juletre og smultringer med bilen :)

Ja vi henter alltid juletre med denne bilen, det har blitt en fin tradisjon hos oss. Vi handler også juletreet lokalt og ikke ifra store kjeder som Plantasjen som henter dem ifra Polen. Det koster noe mer selvsagt men så støtter vi de lokale bøndene litt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.12.2016 at 23.09, Fredrik 90 skrev:

Jeg hadde meg en lengere kjøretur bortover i Telemark i dag, måtte ut å lufte meg på en grå og trist søndag. Fulgte E18 bortover forbi Kragerød, ved Dørdal så kjørte jeg av E18 og kjørte Gamle Sørlandske hovedvei tilbake mot Kragerød. Synes dette var ett fint veistykke å kjøre, aldri kjørt her før og jeg synes det er veldig artig å være på oppdagelsesferd :) Originalwagen er en virkelig fin turkamerat, vi slo hjel 3 timer faktisk. Det er mye godt selskap i en gammel og god E34, litt favoritt musikk på spillern og god varme varmeapparatet gjør trivselen på tur optimal. Greit å ut å rekognosere litt, leite opp fine kjøreruter som man kan kose seg på til sommeren. Går jo å lyster på en sommerbil/hobbybil, greit å ha noen fine kjøreruter klare da :) 

image.png

image.png

image.png

image.png

Tenk dere at frem til 1974 så var dette E18, hovedveien mellom sør og øst. Fra og med 74 så åpnet ny E18 ifra Østerholdt til Bamble, fremt til da måtte man ta til takke med disse svingete og smale veiene her. Det er jo lenge siden men likevel ikke sååå lenge siden. Jeg synes det er utrolig artig å leite opp gamle veier og utforske dem, ut å tilfredsstille nyskjerrigheten litt :) 

Flott E34 du har der.  Morro følge med på hvor godt du steller med bilene dine :)

Her har du vært på mine hjemtrakter. Denne veien er en populær rute for turister i sommertiden. Da myldrer det av bobiler, syklister, motorsykler og andre som er på tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, T.H.O skrev:

Flott E34 du har der.  Morro følge med på hvor godt du steller med bilene dine :)

Her har du vært på mine hjemtrakter. Denne veien er en populær rute for turister i sommertiden. Da myldrer det av bobiler, syklister, motorsykler og andre som er på tur :) 

Takk for det :) Hyggelig å høre at folk følger med

Ja det var ett fint avbrekk ifra den kjedelige E18, skal ta en tur hit til sommeren igjen. Var artig å se gamle nedlagte bensinstasjoner og veier som snirkler seg langs fjellsidene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Alfaduden skrev:

Synes vannet ligger litt flatt etter vask jeg? ;) Skulle ikke spandere på den litt voks? 

Det kan nok ha med at jeg sekunder tidligere hadde hatt høytrykk strålen på panseret. Lå nok også en trafikkfilm igjen da dette bildet ble tatt før håndvask. Når bilen er vasket og tørket så perler det seg veldig fint, det ble lagt på to lag med Swissvax Blue Weis sent i Oktober. 

Kan godt få tatt ett bilde neste gang det regner, så kan jeg vise hvordan det perler seg. Tro meg, er det noe bilene mine ikke mangler så er det lakkbeskyttelse ;) Det er nesten en fornærmelse å spør meg om jeg burde vokse bilen :P (fleip)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...