Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

On 29.12.2017 at 1.01, stoltbmwelsker skrev:

Kan tenke meg kamsensor muligens ut ifra det su beskriver :) 

Ja ser flere sier det, hvor sitter denne? 😀

Ellers så er nå veggene i garasjen isolert, nå gjenstår taket👍

B3D78889-A990-46FC-99A4-43B4A4F454E9.thumb.jpeg.15edc4f009a9065f081760076338351c.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint å skifte selv. Litt knot å koble sammen ledningen i kontakten under innsuget, men ja.. lett for de som skrur litt for å si det slik. 

Høres ut som kam sensor ja, men ville absolutt tatt en diagnose. Dumt å måtte bytte del på del, når en diagnose forteller hva feilen er.

Diagnose app på ebay til under 1000kr er en fin ting å ha liggende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var diagnose tatt. De sleit litt med å få kontakt i diagnosekontakten, men de svarte jeg fleipete at det er nok fordi den aldri har blitt brukt så feilfri denne bilen har vært 👍 Diagnosen avslørte ikke uventet at det var kamsensoren som var gåen, altså som vi har mistenkt. 

Kamsensor er bestilt og bilen står hos verkstedet og venter 😀 Skal bli godt å kunne kjøre E34 igjen, det er flott og fint med F10 530d og 2018 Mondeo men E34 har noe unikt med seg 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens bilen står hos verkstedet og venter på del så kan jeg oppdatere siste nytt på garasjefronten. LED lyslist over porten er på plass. Må si jeg ble skikkelig fornøyd med den. Nå gjenstår å få lagt opp strøm i resten av garasjen, har kun lagt til portåpner og denne lyslisten nå. Men ting tar tid når man gjør det selv (det vil si med god hjelp av pappa 👍) 

6E43ABE4-B3E7-4521-BB44-0D7107797EC9.thumb.jpeg.27b2dad2ae73e5397bec138bc50893ad.jpeg

Mens E34en er borte så får Excursion lov å bo i garasjen. Det går akkurat med 10 cm klaring på høyda 👍

E691B231-C058-4C15-BBFD-07E19F7BAFDE.thumb.jpeg.0b6a4785fe7f50a6e15d3dcdbabc8d63.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forden er et monster kontra de andre bilene dine Fredrik :)

Bra du fant utav det på bilen din.

Var du på Bavaria ?

Ps ,godt ikke du bor i nærheten av meg nå ...

Nevner fin original e34 525, før jul,guttunge ,vinter =nå  ødelagt:(

Ja jeg og er vonbråten og trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det slutter aldri å overraske meg hvor diger denne bilen er. Parkerte ved siden av en Tahoe på Kiwi her om dagen, det er jo en stor bil det også men den så litt puslete ut ved siden av Excursion. Dette er jo verdens største serieproduserte SUV :) 

Ja jeg var glad de fant ut av det, men bilen blir stående hos dem over helgen. De fikk feil del tilsendt, men den står inne på verkstedet hos dem. 

Jeg havnet på Batteri Elektro, de kunne ta inn bilen omgående. Var på Stoa og bilen begynte å fuske igjen etter å ha vært på Coop Obs og handla, så da var det kun nedover bakker til Batteri Elektro mens det var kun oppoverbakker til Bavaria. Så da var det topografien som bestemte verkstedvaglet. Bilen gikk jo knapt fremover på sletta... 

Men jeg ble litt overrasket, det er akkurat som de har lest hva jeg skrev om at enkelte verksteder ser på bilen som en gammel haug ingen gidder å bruke penger og energi på. Det var jo så stas med E34, det var ikke mange igjen av dem nå. Og det er hyggelig at de rydder plass på verkstedet slik at en gammel sliter får stå inne i varmen i påvente av deler. Det står langt nyere og flottere biler ned snødd på utsiden hos dem 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Men jeg ble litt overrasket, det er akkurat som de har lest hva jeg skrev om at enkelte verksteder ser på bilen som en gammel haug ingen gidder å bruke penger og energi på. Det var jo så stas med E34, det var ikke mange igjen av dem nå. Og det er hyggelig at de rydder plass på verkstedet slik at en gammel sliter får stå inne i varmen i påvente av deler. Det står langt nyere og flottere biler ned snødd på utsiden hos dem 👍

Veldig hyggelig med verksteder som setter pris på eldre biler også. Har det på samme måten med min Caprice - forholder meg til et spesifikt verksted der utelukkende den ene medeieren/mekanikeren skrur på bilen. Veldig kjekt med en fast mekaniker med lang erfaring som kjenner bilen og bruker kort tid på reparasjoner. Tror også han koser seg fælt da det er en av ytterst få V8 bensin som er innom for service og rep - hyggelig med avbrekk fra alle de kjipe brødbilene....

Hadde forresten en fin tur med Capricen sist søndag. Cruiset 60 mil før den fikk en god vask (timet det bra mtp vær og salting) slik at den nå har fått stå noen dager ren og pen uten saltlake. Har dog fått abstinenser, så må nok ut i saltlaken i morgen og kose meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bilen hjemme igjen frisk og rask 👍 Kamsensor ble byttet, glad jeg ikke begynte på dette selv da den visst nok satt godt. Nå var det flott å kjøre E34 igjen, tok meg en laaang tur. Blitt mye småkjøring i det siste siden den bare begynnte å fuske når den ble varm. Tok meg en god strekk ut på motorveien, la meg i 110 km/t så kassa får gått litt i lockup en stund.

De hadde stedvis saltet, så det ble en god vask over og under i selvvasken. Ved siden av har de vaskeautomat hvor jeg kun benytter meg av blåseprogammet for å blåse bilen tørr. 

AD2FF8C3-A03E-418B-80CC-EADCDBB75502.thumb.jpeg.a6a478e64db5d3730e5632c150b5e126.jpeg

Så var det å komme seg hjem og parkere trygt i garasjen sammen med F10 brodern 👍 Det som er deilig med å bo her på Hisøy utenfor Arendal er at det går an å kjøre bilen hjem ifra vask uten å kjøre en meter på salta vei. Jeg må riktig nok kjøre en liten omvei, men heller det enn å på ny få salt på bilen når den nettopp har blitt spylt ren 😀

95AD252F-1C56-4AD2-8E62-7DA0FA3A7474.thumb.jpeg.1efc7366a1e7ca7700d2aa9726f81a2d.jpeg

@Werther

Ja det er flott å ha en fast mekaniker, jeg pleier også å ha det på E34en. Men denne gangen ble det litt akutt, og de hadde ikke noe tid så da ble det sånn. Men i dag igjen når jeg henta bilen så sa han at det var ikke mange E34 de så lengere. Det var kun meg en noen få andre stabeiser som fortsatt holder liv i disse bilene (hint hint Sveigis 👍) 

Jeg må bare si at jeg skjønner at du trives i Capricen, det er rett og slett sjarmerende biler. Og nå er verdien på vei opp, sjekk denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=111918313

Jeg må bare si at jeg trives veldig godt med amerikansk bil, herlig med litt kontraster til BMWene jeg holder på med. Må stadig ta meg lengere kjøreturer med Excursion, svitsje på firehjulstrekken og kjøre inn plasser og utforske der jeg aldri hadde kommet til med BMW. Nå stopper den fabelaktig også, ikke noe fading i pedalen når jeg kjører ned Blakstadkleiva nå. 

94F9AD33-3E17-44DD-B686-0962D7298DD1.thumb.jpeg.e3468a0cbde0a52984ca24fa95907d83.jpeg

Men hva sier dere om bensinforbruket på en Excursion 6,8 V10 bensin? Jeg må bare få sagt at jeg kjøpte ikke denne bilen for å spare drivstoff, men jeg skvatt litt da jeg kikka på forbruksmåleren i tak konsollen. Godt de har mer bensin på bensinstasjonene, også gjør jeg jo en god innsats for å trygge arbeidsplassene i Nordsjøen 👍

6F5BD775-808B-456B-A5FA-3735FE361E90.thumb.jpeg.151787047403586199fc80e786467e92.jpeg

Skal ikke plage dere med masse amcar pjatt altså. Men alle andre forum for amcars og Ford er fulle av hillbillys og nisser med sørstatflagg, skinnvest og tresko. Jeg er ikke den typiske amcar eier for å si det sånn 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ,var nok gøy å kjøre e34 igjen :).

Er noe eget det der å kjøre de .

Der du hadde bilen,er de gode på gamle biler på det meste egentlig ,da de har hatt mye e34/36 de som jobber der mener jeg.

Ja ,er stadig mindre å se ,men mener en kompis av datteren min har skaffet seg en brukbar og tror han er snill mot den og :).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det skjer ikke så mye, men føler liksom jeg må skrive noe. Bilen er back in business, men blir kanskje litt mye småkjøring da jeg prøver å holde den unna salta hovedveier. Vi har hatt en veldig mild vinter så langt, mild vinter betyr mye regn/våt snø og mye null føre. Det betyr igjen at saltbilene har vært ivrige, unormalt ivrige faktisk. Hver vinter så har vi jo alltid hatt dager med «pusterom» hvor vi kan kjøre på tørre veier, ikke mye av dette så langt.

Så da må vi gå til drastiske grep, denne gang i form av en understells vasker fra Karcher. Denne kobles rett på høytrykken og har to roterende dyser som spinner rundt. Det følger med en liten skumbeholder hvor man har oppi ett skum som er beregnet til understell. Skal løse salt og gjørmete veistøv etter piggdekk. 

3158BD3D-1998-4A4D-AC50-970A31320BC2.thumb.jpeg.690e3f261d6b86f3f058ede30b7e7729.jpeg

FC7EEE5A-9815-4951-B558-E2119E82E102.thumb.jpeg.02b9518d878c61bb25cea6f872be2120.jpeg

Det er langt skaft og hjul slik at man rekker under hele bilen fra en side. Først på med skum, dette får stå å virke i noen minutter.

6CD67DB0-6F3A-4C95-AD96-AFD08688E308.thumb.jpeg.bb937bf2a418a82c167087ec45d611e8.jpeg

Så spyles det rent med høytrykk dysene. Det kom ned litt dritt, men ikke så mye som på F10en som kjøres oftere. Jeg har jo alltid spylt og vasket bilene mine nøye under, så jeg forventet ikke mye. Men skal bli artig å teste på firmabilen, den har jeg ikke hatt noe særlig fokus på spyle godt under...blir mye maskinvask på denne tiden av året (børsteløs, selv om det ikke er min bil så er jeg da ikke barbarisk)

ED9BE216-FC32-4D96-B47E-676D81AF61B0.thumb.jpeg.fb79b661ccd055376085db49aa86922f.jpeg

Men uansett, denne saken gjør at jeg har litt bedre samvittighet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...