Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her, eller iallfall noen gode råd. Bilen har begynt å bli veldig tungstartet når den er varm, når den er kald så startet den lett. Den har også ved ett tilfelle ved kjøring i tomgangs hastighet bare stoppet, akkurat som den gikk tom for bensin. Bare mistet kraft, var litt tungstartet men starta opp og virket normalt. Så i sted skulle jeg besøke en kamerat, bilen starter og fungerer normalt. Når jeg skal reise fra besøket igjen så er nok motoren fortsatt litt varm. Den er tungstartet men denne gangen virker det som om bilen sviver på få sylindre, da den går veldig ugjevnt og rister ganske voldsomt. Den går så vidt fremover og den klarer ikke selv den slakeste bakken, helt effektløs... Motoren lar seg ruse, men det kommer også en ulyd ifra eksosen under bilen. Akkurat som det er en stor lekkasje der, den lyden har jeg heller aldri hørt før. Hva foregår, dette har aldri skjedd før. Denne har vært noe av det mest driftsikre jeg har eiet, så dette er ganske uvanlig for denne bilen. Den har rett og slett blitt syk 😉

Jeg har forhørt meg med folk som har peiling på gammel BMW( @sveigis) Fikk gode tips, bla bensintrykk føleren. Siden den er helt fin når den er kald? Jeg tenker også på luft mengdemåler eller lambda? Bensinpumpe byttet jeg i våres og den fungerer bra, så tviler på den. Noen her med gode ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sveigis skrev:

Tror ikke bilen vil stsrte en gang med defekt veivaksel sensor Daniel ,veldig usikker

Veivakselsensor er vel mer når den ikke starter i det hele tatt, ja :)

Men tungstartet osv osv kan være kamakselsensor.

Uansett så kan det være en lur ide med diagnose, selv på en gammel sliter som dette :)

Både kam og veivakselsensor er typisk M50/52/54 motorene egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen starter IKKE om veivsensoren ikke funker.  det gjorde ikke min iallefall. 

har du prøvd og koble fra lmm?

lambda er vell ikke operativ de første minuttene ved kaldstart mener jeg.  så det kan ligge noe der. jeg byttet lambda på min da bilen køddet litt.   husker ikke nøyaktig hva det var nå men.  mange år siden dette

ellers kan det være lurt og se etter vakumlekasjer..   jeg hadde ett par av de i den tiden jeg hadde e34

Endret av Robin L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Robin L skrev:

bilen starter IKKE om veivsensoren ikke funker.  det gjorde ikke min iallefall. 

 

På m52 vil motoren bli tregstartet når motoren er varm, når veivsensor er defekt (feilkode).  Motoren vil også trekke veldig dårlig. 

Har vært borti at en m52 ikke har startet også når den har defekt. Men ville ikke utelukket den selv om bilen starter.

Mulig det er litt forskjell på dette siden det er m50 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for super respons 😀 Dere kommer med mange gode innspill her, det ser nok ut som at jeg må bestille en time hos Bavaria for å få tatt en diagnose.  

Tok en liten tur med bilen nå i stad, da var den blitt kald igjen. Den startet opp helt perfekt og gikk som om ikke noe var galt. En helt annen bil i forhold til sånn den var da jeg satte den fra meg. Kjørte en liten tur uten å merke noe, i det motoren nådde driftstemperatur så kjørte jeg hjem igjen. Akkurat når jeg hadde kjørt bilen inn i garasjen igjen så bare daua den av seg selv, prøvde da ikke å starte den igjen da jeg vet hvordan den hadde gått...

@Robin L Du sier koble i fra LMM, hva skjer da og hvilke symptomer skal jeg se etter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å koble fra LMM mens bilen står på tomgang er ikke akkurat noe kjempegod måte å feilsøke på :P

Men med mindre jeg blander nå, så vil den med "frisk" LMM, enten daue eller droppe i turtall i det du kobler fra LMM.

Om det skjer absolutt ingenting så er den sannsynligvis ikke ok.

Er noe i den duren der, igjen om jeg ikke blander :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Daniel. skrev:

Det med å koble fra LMM mens bilen står på tomgang er ikke akkurat noe kjempegod måte å feilsøke på :P

Men med mindre jeg blander nå, så vil den med "frisk" LMM, enten daue eller droppe i turtall i det du kobler fra LMM.

Om det skjer absolutt ingenting så er den sannsynligvis ikke ok.

Er noe i den duren der, igjen om jeg ikke blander :P

Riktig som du sier Daniel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet litt i det siste. Jeg har kjørt bilen til jobb de siste dagene, en tur på ca 8 minutter. Motoren rekker å bli driftsvarm akkurat før jeg annkommer jobb, og den rekker å bli kald før jeg skal hjem. På disse korte turene fungerer bilen helt som om ikke noe er galt. Jeg hadde en Passat en gang hvor luftmengde måler var defekt, den gikk dårlig hele tiden. Uansett om den var kald eller varm. Men den gikk ikke så dårlig som E34 gjør når den er varm, for da går den såvidt fremover. 

Jeg lurer veldig på denne sensoren/kaldstart ventilen...eller Fuel pressure valve som den heter på engelsk. Kan noen hjelpe meg med noen hint til å finne denne på delefilmen. Jeg er ikke så god på delefilm da jeg ikke har brukt de så mye, denne bilen har stort sett bare virket i de 6 årene jeg har hatt den. Hva skal jeg se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23/12/2017 at 17.01, sveigis skrev:

Temp senso/ kaldstart ventil mente jeg når jeg snakket med deg :)

Jeg holder også en knapp på senso/kaldstartsventilen. @Fredrik 90 Jeg tenker at med din fine E34 er det verdt å få dette fikset på et ordentlig verksted. Det behøver ikke nødvendigvis være et autorisert BMW verksted så lenge verkstedet bare er godkjent (så vet du at de vet hva de gjør)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde nok vært å sette den på verksted, da ett BMW merkeverksted. De fleste andre verksteder klør seg i hode og ber meg selge den som delebil, istede for å koste på. Når de har den mentaliteten så gidder jeg ikke, på Bavaria har de ett par karer som er gode på gammel BMW. De har også diagnose system for disse gamle traverne, få andre har dette nå til dags. Jeg blir også tatt i mot på samme måte som om det var en G30 jeg hadde. 

Men, jeg har veldig mye moro av å finne ut og fikse ting selv. I allfall forsøke å fikse det selv, går det ikke så er det opp til verkstedet. Det er nettopp derfor jeg i utgangspunktet kjøpte denne bilen. Fordi den er lett å skru på for en som ikke er mekaniker. Jeg bytta bensinpumpe og eksosanleggg selv, bytta ein lykt foran selv og har bytta termostat. Det gir en veldig mestringsfølelse å få slikt til. Så jeg vil teste litt selv å se, jeg gir meg som regel lenge før jeg «skrur ting i stykker» slik mange uten peiling gjør. Men med denne bilen så er det kun lette reparasjoner som til nå har vært nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...