Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

Jeg har hørt mye bra om Fusso, selv er jeg blitt litt Swissvax entusiast ;) Lurer på å teste Shield når Blue Weis er brukt opp, hører mye bra om den også. Det preller pent av med den Fussoen ja, en kamerat bruker den og han er veldig fornøyd. Nå om vinteren så legger det seg film uansett hvor god beskyttelse man har. Men jeg er imponert over UNC R og V1 ifra Maxprotect som jeg har på F10en, får film på den også men den lar seg lettere spyle bort uten berøring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på et lag fusso om sommeren, og er meget fornøyd. Den preller like flott enda :) Selv med mye salg og møkk på bilen så holder det for mitt vedkommende å avfette med prickbort, skum og deretter er bilen gullende ren uten noen form for slør/trafikkfilm. Men for å ikke få dårlig samvittighet etterpå så går jeg over med vaskehanske også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.12.2016 at 20.37, Fredrik 90 skrev:

Jeg har hørt mye bra om Fusso, selv er jeg blitt litt Swissvax entusiast ;) Lurer på å teste Shield når Blue Weis er brukt opp, hører mye bra om den også. Det preller pent av med den Fussoen ja, en kamerat bruker den og han er veldig fornøyd. Nå om vinteren så legger det seg film uansett hvor god beskyttelse man har. Men jeg er imponert over UNC R og V1 ifra Maxprotect som jeg har på F10en, får film på den også men den lar seg lettere spyle bort uten berøring :) 

kan ikke helt sammenligne coating og voks selv om den er syntetisk! :P

men ja! fusso er helt rå! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det kan se ut som om jeg må kjøpe ett nytt batteri, i dag var det ganske flatt. Jeg har ikke brukt bilen på 5 dager siden de har salta veiene litt de siste dagene, så den har bare stått. Så i dag tenkte jeg å bruke bilen og da var det såvidt starteren orket å dra rundt. Det samme skjedde i fjor på denne tiden også, men da ladet jeg batteriet og det har funket veldig greit til nå. Så da var det å tilkalle pappa og frem med startkablene...

image.png

Med frisk F10 strøm så fyrte bilen med en gang, godt at en ny femmer kan få liv i en gammel femmer ;) Jeg skal lade bilen over natten og se hvordan det blir da, hvis ikke så må jeg nok kjøpe ett nytt batteri. Eventuelt så kan jeg jo parkere bilen i garasjeanlegget på Hisøya neste gang jeg skal la den stå en stund, så tar iallfall ikke nattekulden å reduserer batteriet. Men det jo så greit å bare ha bilen hjemme også, særlig når det ikke er snø. 

Så da tok jeg meg en lengere tur for å få litt strøm på batteriet, hadde uansett tenkt å ta meg en ny rekongnoserings runde etter gode kjøreveier. Alltid greit å tilfredsstille utforsker trangen litt, skal etterhvert ha en veteranbil så da er det greit å vite om fine cruiseveier. Så jeg durte bortover mot Tvedestrand på nesten helt tom E18, utrolig å deilig det er å kjøre her uten annen trafikk. Når den nye motorveien åpner om noen år så blir dette stykket en veldig fin kjørevei   

Tok turen nedom Tvedestrand, en ganske stille og søvnig by nå i vinterhalvåret uten sommergjester og båtfolk.

image.png

Nå så du en god gammel telefonkiosk sist? Dette er et bilde av to gamle etterlevninger ifra det 20. århundre :P Kan nevne som en liten fun fact at dette er en av Norges siste 100 gjenlevende telefonkiosker som har blitt vernet av riksantikvaren. Jeg måtte bare inn å løfte av røret og jada, der var det summetone :) 

image.png

Så kjørte jeg videre langs yttrevei mot Lyngør, det fine med disse veiene er at de nesten går nede i vannkanten. 

Sørlandsidyll en vinterdag :) 

image.png

image.png

En gammel ribbet buss sto i skogkanten mellom Lyngør og Risør. Slik ser man ikke om man bare følger E18..

image.png

Ett lite stykke så var veien veldig smal og svingete, heldigvis er det lite trafikk her :) 

image.png

image.png

Så da fikk jeg slått to fluer i en smekk. Fikk ladet opp batteriet og fikk tatt meg en veldig fin søndagstur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin oppdatering:).

Den veien kjører jeg ofte da jeg er utover der jobbmessig og ja veiene er smale og trange :).

Den bussen du referer til har stått der mange år og den kom først frem ifjor etter de hadde hogd vekk skog.

La du merke til at det var en VTB buss?

Angående batteri er denne årstiden som viser den faktiske tilstand på batteri men med en god ladning og en kjøretur som du har gjort,holder det nok koken Fredrik :).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Fin oppdatering:).

Den veien kjører jeg ofte da jeg er utover der jobbmessig og ja veiene er smale og trange :).

Den bussen du referer til har stått der mange år og den kom først frem ifjor etter de hadde hogd vekk skog.

La du merke til at det var en VTB buss?

Angående batteri er denne årstiden som viser den faktiske tilstand på batteri men med en god ladning og en kjøretur som du har gjort,holder det nok koken Fredrik :).

 

Jeg har kun vært utover til Risøya og Lyngør før, har aldri kjørt det siste stykket mot Risør. Veldig trangt og svingete, litt blinde svinger var det der også... Men ellers så var ruten ganske fin :) 

Hva er en VTB buss? Så ut som den har stått en stund...

3 timer siden, bmwmann24 skrev:

Fin bil i et fint landskap! Men, du må nesten kjøre helt opp til Alta om du tenker å lade opp batteriet ditt ved hjelp av generatoren:) 

Takk for det :) Ja jeg vet det, men det var for å kunne kjøre rundt i dag, så jeg i det minste får start på bilen. Har satt den til lading nå, lar den stå over natta. Så får vi se da om jeg må ha meg ett nytt batteri ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, BimmerFan! skrev:

Du er så heldig som har to så fine biler! :D Tenk å ha den muligheten der hvor du kan velge mellom en nostalgisk bil med herlig R6 eller en komfortabel kraftplugg. 

Akkurat det har jeg også tenkt mange ganger :) Jeg føler meg litt heldig som har det beste ifra begge verdner stående klar til kjøretur. E34 er liksom den generasjonen BMW jeg vokste opp med og for meg selve malen på hvordan en BMW skal være, det var disse bilene som fascinerte meg til å bli BMW entusiast. F10 er en fantastisk flott videreføring av dette, en moderne bil som er  rask og effektiv. Det er en bil det er stas å eie og som gir masse kjøreglede, ypperlig til mitt behov. Sterk, komfortabel, pålitelig og bra design :) 

Jeg er egentelig ikke kravstor når det kommer til bil, jeg drømmer ikke om superbiler eller biler i mange millioners klassen. Jeg liker å drømme om biler jeg kan ha råd til, det gir mye mer glede for meg. Ofte når man snakker om hva salgs biler man ville kjøpt hvis man vant i Lotto, så ser som oftest folk rart på meg når jeg forteller hva slags biler jeg ville hatt. Gamle BMWer, ett par gamle Mercedeser, Porsche 928 og en og annen gammel amcar hører hjemme i min drømmegarasje....samt F10 M5. Ingen Ferrari F12 eller Lamborghini Aventador her, hva skal jeg med sånt no?

18 timer siden, sveigis skrev:

Vtb=Vest Telemark Bilruter :).

Telemarks stolthet med sine tradisjonelle grå og røde farger og reinsdyr på siden .

Denne bussen må ha stått der minst 30 år :).

Sier du det ja, det var ikke jeg klar over. Artig å komme over slik, skulle nesten ha tatt en nærmere titt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Akkurat det har jeg også tenkt mange ganger :) Jeg føler meg litt heldig som har det beste ifra begge verdner stående klar til kjøretur. E34 er liksom den generasjonen BMW jeg vokste opp med og for meg selve malen på hvordan en BMW skal være, det var disse bilene som fascinerte meg til å bli BMW entusiast. F10 er en fantastisk flott videreføring av dette, en moderne bil som er  rask og effektiv. Det er en bil det er stas å eie og som gir masse kjøreglede, ypperlig til mitt behov. Sterk, komfortabel, pålitelig og bra design :) 

Jeg er egentelig ikke kravstor når det kommer til bil, jeg drømmer ikke om superbiler eller biler i mange millioners klassen. Jeg liker å drømme om biler jeg kan ha råd til, det gir mye mer glede for meg. Ofte når man snakker om hva salgs biler man ville kjøpt hvis man vant i Lotto, så ser som oftest folk rart på meg når jeg forteller hva slags biler jeg ville hatt. Gamle BMWer, ett par gamle Mercedeser, Porsche 928 og en og annen gammel amcar hører hjemme i min drømmegarasje....samt F10 M5. Ingen Ferrari F12 eller Lamborghini Aventador her, hva skal jeg med sånt no?

Sier du det ja, det var ikke jeg klar over. Artig å komme over slik, skulle nesten ha tatt en nærmere titt :) 

Da er vi to! Jeg også har ingen drømmer om superbiler ala lamborghini osv. da jeg ikke har råd til det. Drømmer heller om F01, G30, G11, F10 osv osv. Dersom jeg hadde vunnet mange millioner i lotto så hadde jeg bestilt meg en M760Li :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det har kommet litt snø det siste døgnet, og de salter veiene som idioter her langs kysten. Siden jeg prøver å begrense bruken av bilen på saltede veier så har den stått litt de siste dagene. Så i dag måtte jeg kjøre den en tur slik at batteriet ikke lader ut igjen. Men den starta faktisk kjapt uten å dra tungt på starteren, så kanskje det hjalp å lade batteriet. 

Heldigvis så bor jeg slik til at jeg trenger bare å krysse salta vei for å komme til snødekte i fine innlandsveier. Vet BMW egentelig hvor gode biler de laget med E34? Den går i sitt 23 år men leverer stadig, på vaksebrett føre er det ikke en ulyd ifra interiøret. Det er -7 ute, inne sitter jeg i t skjorte tempratur og koser meg. Varmeapperatet er formidabelt, det holder alle vinduer helt fri for dugg og is. Seksern holder perfekt driftstempratur og synger lystig i motbakkene eller når jeg provoserer hekken ut litt. Her sitter jeg og koser meg glugg ihjæl og hører på Van Halen mens jeg ratter avgårde i tett snødriv og bekmørke.  

image.jpg

Hver vinter så sier jeg at jeg synes bilen er utrolig stødig på vinterføre. Der F10en flyter mer oppå snøen med sine 245 dekk så ligger denne med sine 195 dekk mye mer plantet. F10en er dog vesentlig bedre på fremkommelighet med sin e-diff. Hakka R2 dekkene er nå to år gamle, men jeg er fortsatt fornøyd med dem. Yokohama dekka på F10en er litt eldre, så de burde jeg bytte selv om det er masse spor igjen. Nå har vi kun noen uker med snø, knapt nok det. Dagene veiene er snødekte kan telles på en finger, derfor har jeg trenert nye vinterdekk til denne så lenge. Men det blir nok nye Hakka R2 på denne også, selv om det er surt å ut med over 10 lapper for dekk. Men nå snakker jeg F10, glemte ett lite øyeblikk at jeg er i E34 tråden. 

image.jpg

image.jpg

Det som er deilig med snødekte veier er at bilen var ren da jeg begynte å kjøre, etter flere mil er den fortsatt ren....bare litt hvit noen plasser :) 

Jeg har også bukket min faste mekaniker til å bytte innsugsbelg og en vakum slange. Dette ble byttet i 2013 og alt nå er det sprekker igjen, jeg handlet hos GS den gangen og må ha fått noe som har ligget lenge på lager. Denne gang handlet jeg hos Bavaria, får håpe det varer litt lenger enn 4 år og 35000 km

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det allerede 4 år siden vi byttet vakuumslanger og den veivhusvent?

Tiden går jaggu fort.:)

Ser du har vært på tur du og igår.

Og ja,jeg er så enig i det du skriver.

Nydelige vinterbiler,stabile til tusen ,varme i coupe som er nydelig .

At dette er over 20 år gamle biler ,er utrolig.:).

Vi må ta en e34 vintertur sammen med begge bilene .

Trenger ikke være så langt ,en liten pølsetur litt oppi Telemark feks eller en tur opp mot Evje en søndag  ?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...