Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130


Anbefalte innlegg

7 minutter siden, DanielStance skrev:

Alle skiver får rust på seg når bilen står i ro over tid, spesielt når det regner. Er vekke etter noen skikkelige nedbremsinger. Rart at de såkalte "Koed skivene" som jeg har på min bil ikke ruster så fælt som du skal ha det til. :)

Da er det rart at de originale skivene som sto på denne bilen da jeg kjøpte den ikke hadde noe rust, kun var utslitt. Samt at de originale skivene på F10en ikke ruster. Det er klart at det kommer rust når bilen står, men jeg snakker om på navet og på kanten av skiva.

Blir nok til at jeg handler mer og mer originalt eller andre kvalitetsdeler. Koed er greit når man skal ha det billig, men man får det man betaler for føler jeg. Men for all del, de har veldig mye bra også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Fredrik 90 skrev:

Da er det rart at de originale skivene som sto på denne bilen da jeg kjøpte den ikke hadde noe rust, kun var utslitt. Samt at de originale skivene på F10en ikke ruster. Det er klart at det kommer rust når bilen står, men jeg snakker om på navet og på kanten av skiva.

Blir nok til at jeg handler mer og mer originalt eller andre kvalitetsdeler. Koed er greit når man skal ha det billig, men man får det man betaler for føler jeg. Men for all del, de har veldig mye bra også :) 

Joda, men syns det er feil å gi Koed "kjeft" fordi at skivene er av dårlig kvalitet etter din mening. Det er produsenten/leverandøren av skivene som burde fått smekk på pungen i såfall. Ser mange biler uavhengig av merke som har rust på de nevnte stedene, så igjen dette er ikke noe å kjefte på Koed for. Så lenge bremsene fungerer og gjør det de skal, så får man heller tåle litt rust på kanten og navet. Om det er "utseende" det går på så har du jo krysseike felger som dekker god, så de fleste legger ikke merke til det :)

Koed er veldig bra, og har gode priser :) Så lenge det ikke haster så velger jeg glatt de over GS, for de er dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra jobba Fredrik.

Så bra ut med nye skiver og bånd bak.

For å være ærlug,har jeg glemt bort alt sammen,det blir sene kvelder i kirkebransjen for tiden og det beklager jeg.

Når det kommer til bremse skiver,er det nok hipp som happ hvor du kjøper de tror jeg.

Ruster gjør de uansett.

Kvaliteten kommer vel ann på hvor lenge de varer /tykkelse evnt kast i skiver.

Men jeg er enig med deg at Koed varer skal jeg ikke ha på min heller.

Kjøpte ett Casterstag ,det varte et år /9000 km så var det ferdig.

Har Optimal Casterstag som jeg kjøpte på likt på andre siden,det er strøkent enda og Optimal skal visst  være noe av billig produkter.;).

Til sist god tur nedover og kos deg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper alltid originaldeler fra Koed eller min lokale forhandler. GS bruker jeg ikke lenger da de koster tilnærmet det samme som originalt. Pris og kvalitet på uoriginale deler vet jeg ikke. Det gidder jeg ikke lenger og prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har kjøpt bremser hos Koed har jeg kun kjøpt orginale skiver, men de kommer direkte fra produsenten til BMW. Eneste forskjellen er at det ikke står BMW på esken og det er halvpris :) 

Bra du holder denne bilen i topp stand, det fortjener den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, DanielStance skrev:

Joda, men syns det er feil å gi Koed "kjeft" fordi at skivene er av dårlig kvalitet etter din mening. Det er produsenten/leverandøren av skivene som burde fått smekk på pungen i såfall. Ser mange biler uavhengig av merke som har rust på de nevnte stedene, så igjen dette er ikke noe å kjefte på Koed for. Så lenge bremsene fungerer og gjør det de skal, så får man heller tåle litt rust på kanten og navet. Om det er "utseende" det går på så har du jo krysseike felger som dekker god, så de fleste legger ikke merke til det :)

Koed er veldig bra, og har gode priser :) Så lenge det ikke haster så velger jeg glatt de over GS, for de er dyre.

Nå er det jo Koed som har forhandlet disse skivene så da er det dem som leverandør jeg som kunde forholder meg til. De har solgt meg en vare jeg ikke synes holder mål, da klager jeg til dem. Det er greit nok det at det ikke synes så godt igjennom krysseike felgene, men jeg er ikke helt der at jeg tenker "ute av syne ute av sinn" ;) Jeg må vite at ting er ordentlig selv om jeg ikke ser dem.

Som er jeg sa, Koed har mye bra men det er enkelte ting jeg aldri kommer til å handle ifra dem igjen. Jeg kommer til å bruke mer og mer originale BMW deler på denne bilen fremover, det er så deilig når alt bare passer og sklir rett på plass. Også synes jeg ikke det er så forferdelig dyrt :) 

17 timer siden, sveigis skrev:

Knallbra jobba Fredrik.

Så bra ut med nye skiver og bånd bak.

For å være ærlug,har jeg glemt bort alt sammen,det blir sene kvelder i kirkebransjen for tiden og det beklager jeg.

Når det kommer til bremse skiver,er det nok hipp som happ hvor du kjøper de tror jeg.

Ruster gjør de uansett.

Kvaliteten kommer vel ann på hvor lenge de varer /tykkelse evnt kast i skiver.

Men jeg er enig med deg at Koed varer skal jeg ikke ha på min heller.

Kjøpte ett Casterstag ,det varte et år /9000 km så var det ferdig.

Har Optimal Casterstag som jeg kjøpte på likt på andre siden,det er strøkent enda og Optimal skal visst  være noe av billig produkter.;).

Til sist god tur nedover og kos deg :)

 

Jo takk for det, tenkte jeg ikke ville mase på deg. Du er så travel for tiden så da tenkte jeg at jeg kan jo like godt forsøke selv ;) Ellers så har du helt rett i det du sier ang kvalitet på skiver. Kjøpte skiver ifra Koed til E90en og de fikk kast etter en stund.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg tok av dørtrekket på førersiden i går for å feste noen klips som hadde løsnet. Disse løsner i limet som fester dem til selve dørtrekket, heldigvis ikke noe plast som sprekker. Ett par løsnet da jeg hadde av dørtrekket sist. Jeg tror noen løsnet den vinteren jeg slet med at låsen frøs. Da det gikk an å åpne døra men ikke å lukke den. Tenk deg da tidlig på morgenen på vei til jobb, kaldt, trøtt og utrolig fustrert. Har nok smelt litt for mye med døra i ren fustrasjon da. Men uansett, greia er at disse løse klippa lå og raslet og lagde durelyder når jeg kjørte. Sånt tåler jeg ikke så da måtte det fikses :) 

image.jpg

image.jpg

Limte med sort Tec 7 og lot det ligge å herde over natta.

image.jpg

Strammet også disse skruene som holde armenet på plass. Disse kan bli litt løse og lage irriterende rasslelyder når man kjører :) 

image.jpg

image.jpg

Da var dørtrekket på, en prøvetur på distriktets groveste asfalt (blødekjærtunellen for dere som er lokalkjente) konstantere at alt er tyst. Eneste er sekserlyden, litt eksoslåt og 80/90 tallsmusikken i CD spilleren :) 

MEN...etter å kun ha kjørt 530d de siste 14 dagene så er det ikke måte på hvor dau 520en føles :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fredrik gjør ting han ikke kan! Synes det låter passende nå som jeg skal i gang å ta rust, noe jeg aldri har gjort før. Men det er forsåvidt kun flekking, med mindre kanalene er kjeks når jeg tar av kanalskjørtene ;) 

Tenkte å begynne med Hammerite Ruststopp, sparkle der det trengs, primer, lakk og tokomponent klarlakk. Men jeg trenger tips til hvordan jeg får av kanalskjørtene og hvordan/hva jeg skal fjerne rusten med :) 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinkelsliper med stålbørste fungerer veldig bra, så ruststopperen over det igjen selv om det blir "blankt" så du får bukt med det som ligger igjen i porene. 

http://www.torshovbil.no/hagmans-epoxy-primer-2k

Den grunninga er veldig mye brukt i bmwmiljøet etter foreksempel sandblåsing eller ruststabiliserer, den blir så pass tjukk om du maler den på med kost, at man ofte slipper å sparkle, bare å slipe over med kloss etterpå, så jevne ut med grunning på boks slik du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torshov var jo selvfølgelig tom for denne grunninga :( Noen andre tips til en bra grunning/ruststopp? Har i dag demontert lister, klips og kanalskjørt, har også fått slipt bort det meste av rust på førersiden. Gjenstår litt inni dørene og noe overflaterust på kanalen. Kanalene er veldig fine med kun ett par steder med overflate rust, ingen hull :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at det er flere enn torshov som har den, bl.a bilxtra fører også hagmans.

Både brunox og min favoritt "bilt hamber hydrate 80" fungerer veldig bra, men alle sånne ruststoppere må ha ett lag med grunning over seg for å tette mot luft og fukt. 

Er mye som er bra, eneste jeg ikke liker er owatrol, da den er oljebasert og somregel kommer rusta igjen etter 3-4 år ved bruk av den.

Ellers anbefaler jeg å kjøpe siliconfjerner til å vaske bort fett og smuss med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Tur til Nurburgring s.130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...