Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

Hamburg er en trivelig by ja, likte meg godt der. Vært der i forbindelse med jobb. Lurer faktisk på om jeg var på middag i den Gule villaen ene kvelden.

Leste nylig en lang artikkel i D2 om det nye konserthuset i Hamburg, som du har tatt flere bilder av. Fikk lyst til å besøke det, tror det er vel verdt å se det på nært hold og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott reisebrev, som vanlig fra din hånd Fredrik. Jeg liker Hamburg og kanskje spesielt noen av de omkringliggende bydelene i relasjon til sentrum (f.eks Harvestehude, Eppendorf og Lokstedt). Som man kan høre på spesielt det siste navnet og andre bydeler som f.eks Lurup har de en dansk klang og dette er ikke tilfeldig. Faktisk så gikk Danmark frem til 1864 helt ned til Hamburg. Bygrensen gikk den gangen ved det som idag er bydelen Altona. Selve Hamburg var den gangen en suveren stat og ikke endel av Danmark. Danmark måtte avstå disse områdene etter å ha havnet på feil side under den siste Napoleonskrigen (som en følge av politisk og militært press) samt de slesvigske krigene mot Preussen og Østerrike. Disse gamle danske hertugdømmene (Sønderjylland/Slesvig, Holsten og Lauenborg) hadde helt siden 1100 tallet vært en del av den danske kongens personlige eiendom i likhet med resten av Danmark, Skåne i Sverige og senere Norge, Island og Grønland. Det tyske seiersmonumentet over de slesvigske krigene (og den østerrikske arvefølgekrigen) finner man idag midt i Tiergarten i Berlin (her).

Våpenet på hvitvinflasken er identisk med våpenet til den frie folkestaten Württemberg under Weimarrepublikken (1918-1933). Porsches emblem, som også er familien Porsches våpen, er sammensatt av den frie folkestaten Württemberg's våpen, Stuttgarts byvåpen (hesten - som illustrerer navnet på byen i en sammensetning av stuteri/hesteavl og garten/hage/park/gods/farm) og navnet Porsche. Familen Porsche stammer imidlertid opprinnelig fra Østerrike... :)

Hamburg's nye konserthus eller "Elbphilharmonie" på tysk i Speicherstadt er definitivt verdt et besøk. Deler av bygget, som i tillegg bl.a rommer tre konsertsaler og et hotell, er offentlig tilgjengelig og man kan komme opp på toppen å se utover Hamburgs ganske imponerende havneområder.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.4.2017 at 21.02, oledra skrev:

Er en heldig e34 dette. Fin bil. Liker bildene du legger ut.

Takk for hyggelige ord :) Bilen har det godt ja, men det skulle bare mangle.

On 19.4.2017 at 22.07, sveigis skrev:

Igjen du leverer fine reisebrev Fredrik :).

Sånne turer er jo så gøy og ikke minst at du velger å ta e34en kontra F10en.

Det er jo halve turen kan jeg tenke å cruise nedover i gammel bil på de veiene.

Ikke stresse men samtidig kan holde noe høyere gj.snittsfart kontra her i Norge.

Fy fader ,ekkelt med den musa men desverre er nok det vanlig hvor som helst tror jeg .

Igjen bra levert :)

Takk for det Jan :) 

Ja folk synes nok jeg er litt sær, men jeg synes det var veldig artig å ha denne bilen på tur igjen. Den er jo helt fabelaktig, synes ikke jeg har ofret noe særlig ved å bruke denne fremfor F10 eller firmabil.

Ja det var litt ekkelt med den musa, dårlig rutiner må de ha på den restauranten. 

19 timer siden, awt skrev:

Flott reisebrev, men du glemte (minst) to ting i Hamburg, så jeg tror du må tilbake. :D

Anbefaler Miniatyr Wonderland og Prototype museum.

Takk for det :) 

Miniatyr Wonderland var vi på i fjor, tenkte å dra dit denne gangen også. Mennvi droppa det fordi det var så mye folk og kø der. Prototype museum var jeg ikke klar over, da har man det til neste gang :) 

18 timer siden, sluquet skrev:

Fint reisebrev :) Var innom Hamburg i høst på vei til ringen, men så nesten ikke noe av byen. Forøvrig er monumentet du tok bilde av ikke et nazi-monument men hedring av soldatene som deltok i første verdenskrig.

Takker :) Sier du det ja, det forklarer jo saken litt bedre. Takk for forklaringen

5 timer siden, Hansh skrev:

Hamburg er en trivelig by ja, likte meg godt der. Vært der i forbindelse med jobb. Lurer faktisk på om jeg var på middag i den Gule villaen ene kvelden.

Leste nylig en lang artikkel i D2 om det nye konserthuset i Hamburg, som du har tatt flere bilder av. Fikk lyst til å besøke det, tror det er vel verdt å se det på nært hold og.

Ja jeg synes dette var en flott by, rett og slett. Den er jo også i passelig avstand til hjemme, er en helt grei weekend tur f eks. Det hadde jo vært ett artig sammentreff om du hadde vært i akkurat det huset som jeg tok bilde av. 

I konserthuset var det enormt med folk, så det er også en sånn ting man kan ta neste gang. Greit å ikke "bruke opp" alt på en gang ;) 

3 timer siden, Fredrik skrev:

Et flott reisebrev, som vanlig fra din hånd Fredrik. Jeg liker Hamburg og kanskje spesielt noen av de omkringliggende bydelene i relasjon til sentrum (f.eks Harvestehude, Eppendorf og Lokstedt). Som man kan høre på spesielt det siste navnet og andre bydeler som f.eks Lurup har de en dansk klang og dette er ikke tilfeldig. Faktisk så gikk Danmark frem til 1864 helt ned til Hamburg. Bygrensen gikk den gangen ved det som idag er bydelen Altona. Selve Hamburg var den gangen en suveren stat og ikke endel av Danmark. Danmark måtte avstå disse områdene etter å ha havnet på feil side under den siste Napoleonskrigen (som en følge av politisk og militært press) samt de slesvigske krigene mot Preussen og Østerrike. Disse gamle danske hertugdømmene (Sønderjylland/Slesvig, Holsten og Lauenborg) hadde helt siden 1100 tallet vært en del av den danske kongens personlige eiendom i likhet med resten av Danmark, Skåne i Sverige og senere Norge, Island og Grønland. Det tyske seiersmonumentet over de slesvigske krigene (og den østerrikske arvefølgekrigen) finner man idag midt i Tiergarten i Berlin (her).

Våpenet på hvitvinflasken er identisk med våpenet til den frie folkestaten Württemberg under Weimarrepublikken (1918-1933). Porsches emblem, som også er familien Porsches våpen, er sammensatt av den frie folkestaten Württemberg's våpen, Stuttgarts byvåpen (hesten - som illustrerer navnet på byen i en sammensetning av stuteri/hesteavl og garten/hage/park/gods/farm) og navnet Porsche. Familen Porsche stammer imidlertid opprinnelig fra Østerrike... :)

Hamburg's nye konserthus eller "Elbphilharmonie" på tysk i Speicherstadt er definitivt verdt et besøk. Deler av bygget, som i tillegg bl.a rommer tre konsertsaler og et hotell, er offentlig tilgjengelig og man kan komme opp på toppen og se utover Hamburgs ganske imponerende havneområder.

Takk for det Fredrik :) 

Artig der du forteller der. Jeg var klar over at grensen til Danmark gikk lengere nede, men ikke så langt ned som til Hamburg. Jeg var heller ikke klar over omstendighetene rundt at grensen ble flyttet nordover. 

Regnet med det var ett slags skjold på den flasken, det bare fanget blikket mitt i hyllen der den sto. Det liknet veldig på Porsche emblemet, men det var liksom noe som ikke stemte ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fikk jeg på sommerdekkene i dag, ganske sent egentelig. Ville kjøre på tur på vinterdekkene da disse er mer behagelige å kjøre på. Tror nok sommerdekkene begynner å bli modene for utskiftning, er masse med spor men de er ifra 2013. I tillegg er det ett billig merke...

IMG_0308.thumb.JPG.217fcb9dbf43cd815e14faf18a613afc.JPG

IMG_0309.thumb.JPG.90b0c139fdd7770945bf506a3b5b8919.JPG

Jeg gjorde som jeg pleier, vasket godt inni hjulhusene. Men det tok jeg ikke bilder av denne gangen, har gjort det i alle år nå så det er vel grenser for hvor interessant det er for dere å se hver vår :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er svært interessant å se uansett hvor mange ganger du viser det :D 

Uansett, flott leserbrev og selvsagt var det ingen problem for bilen å ta på seg en så saftig lang tur :) Er helt enig, BMW visste ikke hvor gode biler de faktisk laga på den tiden. Jeg hadde for et par dager siden en 5 timers lang tur i min E34, og det første jeg sa til fattern når jeg kom frem var hvor overasket og sjokkert jeg er HVER gang jeg kjører lang tur med den bilen, hvor god den egentlig er å kjøre. God comfort, stille innvendig med lite veistøy, fin motorlyd og veldig smooth motorgange hele veien.

Rett å slett en ekstremt lettkjørt og god bil å kjøre som bare får timene til å trille avgårde når man er på tur. Også hjelper det jo såklart litt på at disse bilene rett å slett ser vakker ut :) Ut av mange nye biler man kjører så stiller faktisk E34 enda som konkurent på de fleste punkt spør du meg. 

The Ultimate Driving Machine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

@Nyheim

Ja det er noe helt eget ved disse bilene, jeg føler at bilene ifra denne perioden er på toppen av bilens evolusjon. Bilene etter 80-90 tallet er kun mer teknologiske og miljøvennlige. Helt siden den første bilen kom for over 120 år siden så har bilene hatt en gjevn utvikling tiår for tiår. Først når man kom ut på 80-90 tallet synes jeg bilen som produkt ble "perfekt". Jeg mener da at driftsikkerhet og kvalitet var på plass, man kan kjøre timesvis i 150 km/t uten å bli sliten, den starter uansett om det er -25 eller pluss 40 grader, den kan enkelt kjøres av alle typer mennesker, den er tilpasset alle markeder på kloden osv osv. Slike aspekter som dette over var det ikke mulig å få i en og samme bil på f eks 40 tallet eller 60 tallet. Men når vi kom ut på 80 tallet så fikk bilene elektronisk innsprøyting og andre innovasjoner som gjorde dem driftsikre, vedlikeholdsvennlige og komfortable :) I etter tid så har vi fått noen fantastiske biler, de kjører seg selv, passer på deg, holder deg oppdatert på vær og kjøreforhold, du får like mye effekt ut av en tre sylindret motor som du fikk av en 2,5 liters rekkesekser og du kan kjøre på 0,5 liter på mila 😀 Men for å komme til poenget, selve bruksnytten og bruksverdien er jo stort sett den samme som den har vært de siste 35 årene. Jeg hadde ikke kommet noe raskere eller mer effektivt ned til Hamburg med en G30 5-serie. E34en gjør akkurat samme praktiske nytten i hverdagen som F10en gjør, forskjellen ligger i det den moderene bilen er pakket inn i ;) 

Når det gjelder bilen så er det altså ikke noe nytt å medele, den er bare "still going strong" som vanlig. Jeg bruker den kanskje bittelitt litt mindre akkurat nå da bilparken har ekspandert litt, det har blitt litt sånn at jeg lar den stå hvis det regner og de andre bilene er urene eller står greiere til. 

IMG_0437.thumb.JPG.2c21c377c1e70b642e72ce1aa9a84029.JPG

IMG_0439.thumb.JPG.1b41c52a930cc0308f48bdd03f6aa8c9.JPG

Men i løpet av sommeren så hadde jeg planer om å få utbedret noe kosmetisk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎12‎.‎06‎.‎2017 at 18.48, Fredrik 90 skrev:

Først når man kom ut på 80-90 tallet synes jeg bilen som produkt ble "perfekt". Jeg mener da at driftsikkerhet og kvalitet var på plass, man kan kjøre timesvis i 150 km/t uten å bli sliten, den starter uansett om det er -25 eller pluss 40 grader, den kan enkelt kjøres av alle typer mennesker, den er tilpasset alle markeder på kloden osv osv. Slike aspekter som dette over var det ikke mulig å få i en og samme bil på f eks 40 tallet eller 60 tallet. Men når vi kom ut på 80 tallet så fikk bilene elektronisk innsprøyting og andre innovasjoner som gjorde dem driftsikre, vedlikeholdsvennlige og komfortable :) I etter tid så har vi fått noen fantastiske biler, de kjører seg selv, passer på deg, holder deg oppdatert på vær og kjøreforhold, du får like mye effekt ut av en tre sylindret motor som du fikk av en 2,5 liters rekkesekser og du kan kjøre på 0,5 liter på mila 😀 Men for å komme til poenget, selve bruksnytten og bruksverdien er jo stort sett den samme som den har vært de siste 35 årene. Jeg hadde ikke kommet noe raskere eller mer effektivt ned til Hamburg med en G30 5-serie. E34en gjør akkurat samme praktiske nytten i hverdagen som F10en gjør...

Jeg har de samme tanker om halvgammel bil selv. Min 1991 Caprice gjør akkurat de samme oppgavene som en 2017-modell like bra, bare med enda mer sjarm og kjøreglede. Selv om firmabil-Focusen er en meget solid bil med sportslige kjøreegenskaper er det aldri den jeg velger hvis jeg bare vil ut å kose meg og nyte friheten. Da setter jeg meg ned i skinnsofaen på Capricen og cruiser avgårde med et smil om kjeften...

IMG_2509.JPG

IMG_2581.JPG

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gir deg noe mer å kjøre slike biler. Du kommer dit du skal, den starter når du trenger det og den er komfortabel...akkurat som en nybil. Du slipper alle de varslerene og støttesystemene, maset om DAB, utslipp osv. Capricen din er gørr kul, særlig med "FBI" felgene på det nederste bildet der. Godt du ikke solgte den i fjor når du gikk litt "lei".

Tenk at jeg fortsatt har denne bilen, og at den fortsatt er like fin og fortsatt virker utmerket. Det hadde jeg egentelig aldri trodd når jeg kjøpte den i 2012... 😀

IMG_0443.thumb.JPG.070590c1594f16734e4679ddb345061e.JPG

IMG_0444.thumb.JPG.4ec5c5932b34f02e44d9ed89b5ca2662.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det skjer ikke mye med bilen(e) om dagen, så det er ikke så mye nytt å melde om. Eller forresten, vaieren til det innvendige dørhåndtaket på høyre bakdør har røket. Ny ligger allerede klar hjemme og venter på montasje, men det er litt tiltak siden jeg aldri åpner den døren ifra innsiden og at det er sommer og sol. 

Tilbringer en del tid i denne for tiden 😎 Ikke mye BMW relatert med andre ord. Kunne vært kult med en marinisert N57 motor, men Volvo Penta D4 holder lenge :) God sommer folkens

IMG_0563.thumb.JPG.94c59c54dd2869fa2e7e896e4d6cfd9c.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 8.7.2017 at 22.49, 316 skrev:

Joda, joda, så ikke verst ut den skuta der heller akkurat. 😊 Gratulerer med båt, og hva slags kosmetiske forbedringer snakker vi om angående e34? 

Ja vi nyter dagene på sjøen nå, Joda er bra båter har jeg inntrykk av. Produsert her lokalt på Fevik, kan ikke ha utenlandske båter..må velge norsk :) Den går veldig fint i sjøen, vi har hatt noen netter med overnattinger. Sjøens 5-serie dette, rask og komfortabel hvis man ønsker det. Eller romslig og solid når det er viktig :) 

Tenkte jeg skulle få på litt ny lakk på E34en der jeg tok litt rust i fjor, er ikke fornøyd med resultatet. Det er snakk om fremskjermer og under lister på dører :) Da vil jeg få ett lakkverksted til å ta det, da jeg vil ha bedre resultat enn å gjøre det selv :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎12‎.‎06‎.‎2017 at 18.48, Fredrik 90 skrev:

Jeg bruker den kanskje bittelitt litt mindre akkurat nå da bilparken har ekspandert litt, det har blitt litt sånn at jeg lar den stå hvis det regner og de andre bilene er urene eller står greiere til. 

Det som er med bil er at man får bare brukt en av gangen uansett hvor mange kule biler det finnes tilgjengelig. Nå som du har 5 biler skjønner jeg godt at den blir stående, men det er litt synd. Er kanskje over snittet opptatt av å kjøre mye selv da jeg synes hele gleden og hensikten med en bil er å bruke de aktivt, og jeg synes en slik E34 burde brukes slik som du har gjort frem til nylig. Litt synd hvis den blir redusert til søndagsbil som ikke lenger ser dårlig vær :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Werther skrev:

Det som er med bil er at man får bare brukt en av gangen uansett hvor mange kule biler det finnes tilgjengelig. Nå som du har 5 biler skjønner jeg godt at den blir stående, men det er litt synd. Er kanskje over snittet opptatt av å kjøre mye selv da jeg synes hele gleden og hensikten med en bil er å bruke de aktivt, og jeg synes en slik E34 burde brukes slik som du har gjort frem til nylig. Litt synd hvis den blir redusert til søndagsbil som ikke lenger ser dårlig vær :wink:

Tror du misforstår litt, dette er ikke noen søndagsbil. Men i stede for å bruke den stort sett hver dag, så bruker jeg den kanskje annenhver dag. Eller den står i tre dager i strekk, også bruker jeg den tre dager i strekk. Men senest på fredag så lot jeg Mondeoen stå og kjørte E34 til jobb. Jeg kjører kun Mondeo til jobb da det er firmabil jeg skatter av og har drivstoff kort til. Men noen ganger så er det fint å bytte litt. All småkjøring gjøres også med Mondeo, men skal vi lengere enn 5 km så bytter jeg på å kjøre F10, Mondeo og E34. Excursion er den bilen jeg bruker minst, fordi det er så forferdelig mye bil å drasse med seg. Men fy å kjekk den er når jeg skal ned i båten med stasj, kjøre noe på dynga eller bare føler behovet for å kjøre noe annet enn personbil. 

I september flytter vi i nytt hus, som da gjør at madammen må kjøre bil til jobb. Etter at elbilen ble solgt så har hun gått, syklet eller tatt bussen. Så da blir det til at F10 og E34 blir brukt daglig igjen. Men til vinteren så kommer jeg til å begrense bruken av E34en til dager med tørt føre. Jeg skal ha på vinterdekk, men jeg skal unngå salt.

Denne bilen brukes, i påsken var vi i Hamburg og til neste år skal den til München og nord Italia var planen. Jeg har lyst til å ta bilen "hjem" samt at jeg selv vil se de nord italienske innsjøene :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...