Gå til innhold

Takza's E34 535i


evi
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en tråd om bilen min! Skjer ikke så mye, men jobber da sakte men sikkert med å få den finere :)

Slik den ser ut nå:

kqpn6lbwitc14fnke7au.jpg

j0jp5uf5hvt6gqjqgdwf.jpg

Det ene speilet er litt stygt, så har kjøpt "nye" av Skogsfisk er på forumet, så de blir montert i nærmeste fremtid!
Har også fått nye baklykter med hvite blink som skal monteres i løpet av dagen, samt nye emblemer til panser og bakluke! :)

Den har litt rust rundt antenna som jeg har planer om å fjerne en gang i tiden, samt en del sig i lakken på høyre fremskjerm grunnet en udugelig kar som trodde han kunne lakkere. Dette er småplukk som må fikses etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bilder lagt til, så nå er det ut og skru! :D

Orginalt første innlegg:

Orginalt innlegg:

Nå har jeg drevet med dette en stund, og tenkte jeg like gjerne kunne lage en liten prosjekt tråd om det.

Det begynte med at jeg fikk olje i kjølevæska, så jeg tok av toppen. Da fant jeg en sprekk i blokka, mellom kjølekanal-bolthull-kjølekanal. Jeg regner med at den er dyp og går ned i en oljekanal.

ddtph1n5qm4yofhpcw4a.jpg

wrwpeh3wupnel7kfjwhb.jpg

Toppen ser forsåvidt fin ut!

ae9idylk47pcbl5pvy2r.jpg

Blokka måtte da skiftes, så da var det ut med motor!

9fimo6mbtgeixu5bfbmy.jpg

004olk.jpg

pih96u1otonunmp344o7.jpg

Fikk da kjøpt en delvis komplett motor av en her på forumet, men han kunne ikke garantere tilstanden på den, og trodde noen rådelager kunne være dårlige, så jeg bestemte meg for å flytte over alle deler til den nye blokka.

012jwc.jpg

002iuq.jpg

Dette bildet er fra motoren som satt i bilen, og ser små forskjeller, men ikke noe som burde ha betydning.

014kaxx.jpg

Veiva var ikke enkel å løsne med løs motor fant jeg ut, så måtte ha noe spesial verktøy, kan man si! :P

001heo.jpg

Har nå fått rensket den nye blokka og rengjort den, så den burde være klar til å monteres på.

002lnx.jpg

003rv.jpg

Mangler nå bare å demontere veiv og stempler fra gamle motoren for så å begynne å montere sammen igjen!

004lrt.jpg

Systematisk oppbevaring av deler :^o

013ql.jpg

Har kjøpt inn en en del slitedeler som jeg også skifter når jeg da har det oppe:

-Komplett pakningssett til topp og blokk

-Råde- og veivlager

-Stempelringer

-Alt av strekkbolter

-Og masse jeg ikke kommer på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå demontert veiv, råder og stempler fra gamle motoren, samt rengjort sylinderene i den nye blokka litt.

Da fikk jeg flere halvdårlige nyheter:

a5xnfqpmyirzthagrkn5.jpg

ongf77i0htu9otckq2uo.jpg

Alle stemplene hadde "striper", med varierende alvorlighetsgrad.

abybeae6bgcbndy8o7fo.jpg

Sylinder nr 6 på den nye blokka hadde en liten (?) slitekant på ene siden (mot girkassa). Resten av sylinderene var dog bra.

rxlpd7elvp6eoa7fxljm.jpg

(Bilde fra front av motor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok til at jeg bruker stempler og veiv som hører til i motoren isteden, de var penere og mindre slitt.

Litt usikker på slitekanten. Skal måle og finne toleranser i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går litt sakte om dagen.. Har ikke store fasinasjonen for å rengjøre deler.

manmd3bb06f7umnrdsr2.jpg

vkbjabc0qopj5uo1sfaw.jpg

u7e1d6mnm5nyr0bhglq9.jpg

fzou0jsybzmqv0xgwqzt.jpg

Nye stempelringer montert på noen stempler. Mangler fortsatt noen, men skal se hva jeg får tatt i kveld.

Så bra! Setter pris på alt av innspill og tilbakemeldinger jeg får her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler bare å montere stempelringer og lager på ett stempel nå. Ta en stund å rengjøre de kan man si.

Har også målt sylinderene, og det ser ut til at de er innenfor toleransene sine! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå ferdig med å montere stempelringer og rådelager.

Har fjernet pakningsrester fra toppen av blokka, og begynt smått på toppen.

Noen som har tips til rengjøring av toppen? Bruke barberblad på blokka, men toppen er jo alu, så kan ikke gjøre det der..

I morgen satser jeg på å få honet sylinderene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk man honet litt også gitt! Aldri gjort det før, men synes ikke resultatet ble så ille.

Work in progress:

cw10bgkc10q9vgcc19cw.jpg

Litt finere når jeg ble ferdig:

rbpdon9b7czm6q7ok5jt.jpg

Fikk også fjernet litt av slitekanten som var her, selv om den var innenfor godkjente toleranser :)

ej31a6t0qjkfaxzihdg9.jpg

Takk for hyggelig tilbakemelding. Har aldri gjort dette før, så er jo litt "nybegynner" over det hele, men jeg føler da at det går fremover, og synes det er veldig lærerikt å drive med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vasket ferdig alt av deler til blokka i dag! Motivasjonen kom sakte men sikkert tilbake når jeg begynte å nærme meg å kunne montere sammen igjen! :)

xxh06dmb3lyvfwxgccjt.jpg

p6mc655n9cnqi4rc7y5e.jpg

lhgplsk938ymlayvd8uy.jpg

Fikk satt på nye lager, og montert veiva i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått litt sakte her nå.

Skulle montere ymse deler på blokka, og hadde ikke nye skruer i riktig størrelse i påsken, så prøvde med gjenbruk av noen få.. To M6 knakk, og en M8 ble bra strekt. Gikk dog smertefritt å få de ut igjen. Satt i 12.9 umbrako til oljepumpa, og satser på at det passer i bunnpanna.

Har nå montert deksel med simring og svinghjul bak, og oljepumpa med kjede foran. Oljefilterhus og andre smådeler er satt på. Må ha ny plastikkskinne til registerkjede da jeg klarte å knekke BEGGE de to jeg hadde:p Ble bestilt på Sulland og skal komme i morra. Da kan jeg montere register og deksel foran, da begynner det å nærme seg noe!:)

Bilder kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått noen nye registerdeler i dag, så fikk nå pusla litt i dag å.. :)

Bunnpanne og frondeksel delvis montert. Noe drit å få på plass bunnpannepakningen når motoren ligger på siden :P

daumt6jb455nvnqjs0im.jpg

tlp6ekmy0ochfwknvrrn.jpg

94f5dy2go17h01iscmbj.jpg

..Og noe urelevant.. Må jo plage elektrikkerene litt på jobb #-o (Ble en fin lysbue når vinkelsliperen traff den gitt :P)

3bzm8219pczwbc1qkzg8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...