Gå til innhold

Takza's E34 535i


evi
 Share

Anbefalte innlegg

Okay. Lenge siden sist.

 

Det har skjedd litt av hvert siden den tid. Bilen begynte å gå dårlig igjen, fuske og manglet krefter. Siden jeg satt på en brukt veivsensor med en så som så ledning tenkte jeg at jeg liksågodt kunne skifte den. Var jo tross alt bare en umbrako skrue og en ledning.. Hva kan gå galt liksom?

 

Vel, det viste seg å være en del.

 

post-60292-0-81582900-1442672858_thumb.j

 

post-60292-0-84107600-1442672859_thumb.j

 

post-60292-0-72427400-1442672860_thumb.j

 

Med en fem milimeter umbrakonøkkel presterte jeg å knekke brakketen! Og for å bytte brakket må triggerhjulet av.

 

Første forsøk gikk gikk med begrenset suksess.

 

post-60292-0-62981400-1442672862_thumb.j

 

Men med rett verktøy går alt.

 

post-60292-0-76870500-1442672861_thumb.j

 

Når alt var av byttet jeg alle pakninger i front av motor, så nå er den helt tett. Byttet også alt i fordeleren.

 

Men når jeg fikk den sammen igjen gikk den enda dårligere. Manglet sikkert 150hk. Gikk ikke på alle sylindre. Etter litt feilsøking byttet jeg tennkabler og den gikk fint i en dag, men så kom problemet litt tilbake. Nå mangler den 'litt' power, og bruker alt for mye fuel. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne nå. Vurderer å sjekke luftmengdemåleren, men tror egentlig ikke at det er den.

 

Noen som vet om sensoren som sitter på tennkabel 6 må sitte på? Evt. nøyaktig hva slags funksjon den har?

 

Skal forsøke å bli mer aktiv igjen fremover, nå som det faktisk skjer litt med bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gøy,når ting blir iorden.

Ser du nevner ordet tett,har du hatt oljelekkasje oppe ved fordeleren?Hvis ja,var det de to pakningene som ligger innenforbi fordelerhuset?

Igjen hvis ja:) :),var det vanskelig å bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt oljelekkasje rett UNDER fordeleren. På papirpakningen på passasjersiden på registerdekslet, rett ved kjedestrammeren. De er IKKE gøy å skifte. Men hvis du er sikker på at det er over så er det ganske rett frem:

 

 - Av med lmm

 - Av med toppdeksel (Bytt pakning når det først er av?)

 - Av med pluggkabler & fordeler

 - Av med rotor

 - Av med deksel

 - Rengjør godt og sett på nye pakninger

 - Monter i samme rekkefølge som du tok av.

 

Ikke noe som er spesielt utfordrene ved jobben, og det er lite som kan gå feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

:evil:

 

Det har kommet noe jeg mistenker er en følgefeil av at bilen ble kjørt på 5 sylindere, uten at den fikk bensin på den siste. Tror det da ble 'tørt' eller noe, og den har slitt seg.

 

Etter en tur til Trondheim og tilbake til østlandet begynte den plutselig å gå på 5 igjen. Så jeg sjekket kontakten på dysen og det fungerte. Tok ut plugget og den var tildekket av olje. Byttet plugg og den fungerer igjen, enn så lenge. Nå bruker bilen masse olje. Typ 3l / 100mil. Blårøyken står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Tok av toppen i dag da den har fått olje på pluggen på sylinder 1. Stempelet så slik ut:

12722038_10153394594048870_603869871_n.t

Første som slo meg var tenningsbank, men klarer ikke å forstå hvordan den skal ha fått det. Ikke antydning til merker på de andre. Noen som har synspunkter?

Endret av takZa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysene ble skifta for ikke så lenge siden, til overhalte. Så i teorien burde de være gode. Men det var dårlig kontakt på den på sylindern der, så den har gått tørr en stund. Kan de ha slitt ut stempelringene, for så at det kommer inn olje, som ikke lar seg komprimere, og derav skaper tenningsbank?

Planen nå er hvertfall å sjekke tilstanden på ringene. Burde være mulig å få ut på sylinder 1 med motor ennå i bilen.

Er det noen god måte å hone sylinderen på, med motoren ennå i bilen? Mtp. spon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en dyse med årlgi kontakt virker eller virker ikke, og virker den ikke så vil den ikke klare å gi noe bensin som igjen kan føre til tenningsbank, så enten ere noe dritt som har tetta systemet eller så ere en dårlig dyse. får ikke vært så mye annet gitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...