Gå til innhold

Er dette en bra pris? Gjøre selv? (rust b.rør, bærekule bak)


520Msport
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk pris fra Gs bildeler etter Eu kontroll, er dette noe jeg kan gjøre selv eller anbefaler dere at verkstedet gjør det?

Har tilgang til løftebukk og er vant til å bytte bremseskiver opphengskuler osv.

Det gjelder skifte av bremserør bak, grunnet rust. Samt Skifte bærekule begge sider bak. Prisen var 10500,- kr.

g66bh0gwv8gu7enmt9tx.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bærekulene kan være et sant helvette, men også meget lett å skifte. Mine var et sant helvette, så de fikk jeg ikke skiftet.

Der gikk hele navet, den store kladosen der hvor alt sammen er festet i på hver side bak, i stykker. Bærekula rev i stykker metallet og hullet var så stort at kula ramla rett igjennom. Nye deler ca 6000,- per side. Uheldig der ja.

Men ellers så er det vel rimelig kurant, du trenger vel ikke ta ned bensintanken, så du spare jo endel adrbeid der. Verktøy for å lage kon på bremserør har jo biltema, de virker helt fint de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremserøra går på høyre side rett bak kanalen og framover og har en skjøt under plastdekselet bak forhjulet. Så man slipper vel å ta ned tanken ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet nettopp bremserør bak selv på en e39. Gikk greit å gjøre det, men er veldig mye knot med bøying av rør over og under ledd osv. Røret som går høyre bak er veldig enkelt, men venstre bak er litt mer trasig. Trenger ikke ned med tanken. Bøyer bare ut innerskjermen høyre bak så kommer man til nok til at man får ut gammelt og på plass nytt rør.

Men som sagt, dette er knotarbeid. Jeg hadde dog gjort det lett i stedet for å betale 10 000 som jeg syntes var en høy pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at 10 000 inkluderer foringene fra helvete da :P ikke glem de foringene.

Jeg regner med det er knirkeforingen det er snakk om? Denne er "lett" hvis du har korrekt verktøy, altså en original avdrager fra BMW evt. en lagd selv. Uten denne skal du jobbe litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La gs ta foringene og gjør resten selv. Sparer du 6000 ca hvis du gjør jobben selv. Eller sett bort bremserørene til noen som gjør det litt billigere og spar litt der.

Men vær nøye når du jobber med bremserør. Det er det mest kritiske på en bil etter min mening, så å gjøre ting nøye og riktig er en sikkerhet for deg og de andre rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Kan virke som dette er en verkstedjobb da. Men får jo alle delene på Koed.no for ca 1500,- så synes 10500,- er litt dyrt. Så skal høre med noen andre verksteder om pris.

Har jo ingen erfaring med bremserør selv. Og som sagt så er jo dette en rimelig kritisk del på bilen.

Hvordan verktøy skal man lage seg selv for å ta ut denne foringa? (nysgjerrig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bremserøra kan du jo inspiserer litt selv først. Kanskje det bare er ufarlig overflaterust? Med mindre verkstedet sa noe spesielt om dette.

Knirkeforingene kan gå ganske greit, eller de kan sitte litt. Jeg fikk de ut temmelig greit, uten bruk av varme etc.

Du trenger gjengestang og noen kopper. La ut noen bilder i tråden min, se her. :)

Jeg skrev en liten liste på denne siden i "knirkeforing tråden" ;)

Mitt store tips er, husk å ta av låseringen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Kan virke som dette er en verkstedjobb da. Men får jo alle delene på Koed.no for ca 1500,- så synes 10500,- er litt dyrt. Så skal høre med noen andre verksteder om pris.

Har jo ingen erfaring med bremserør selv. Og som sagt så er jo dette en rimelig kritisk del på bilen.

Hvordan verktøy skal man lage seg selv for å ta ut denne foringa? (nysgjerrig)

Sammenlign pris med strandveien :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strandveien har blitt vesetnlig rimeligere i det siste.

Faktisk så billig at det er rimeligere enn GS.

OBS 1: Dette gjelder ihvertfall på deler. Ikke nødvendigvis verksted.

OBS 2: Gjelder såklart OEM deler, da Strandveien ikke har LMI feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bremserøra kan du jo inspiserer litt selv først. Kanskje det bare er ufarlig overflaterust? Med mindre verkstedet sa noe spesielt om dette.

Knirkeforingene kan gå ganske greit, eller de kan sitte litt. Jeg fikk de ut temmelig greit, uten bruk av varme etc.

Du trenger gjengestang og noen kopper. La ut noen bilder i tråden min, se her. :)

Jeg skrev en liten liste på denne siden i "knirkeforing tråden" ;)

Mitt store tips er, husk å ta av låseringen. :D

Takk for tips, så jo ikke umulig ut å få ut den foringa da.

Var tøff bimmern din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strandveien har blitt vesetnlig rimeligere i det siste.

Faktisk så billig at det er rimeligere enn GS.

OBS 1: Dette gjelder ihvertfall på deler. Ikke nødvendigvis verksted.

OBS 2: Gjelder såklart OEM deler, da Strandveien ikke har LMI feks.

Var det ved hjelp av et selvlagd verktøy du ødela opphenget eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg klarte ikke å få ut bærekula engang. Jeg ødela et massivt stålrør, tykkere enn det DannyRS hadde brukt. Samt 16mm syrefast gjengestag som var smurt opp med fett.

Leverte da inn bilen til Strandveien auto, og de fikk dette løs, men da kom godset på navet/huben også løst. Det satt så godt fast.

Så jeg klarte ikke å få dette løs selv. Det kan hende at det satt så godt fast pga 270kkm på min bil og disse har aldri vært byttet.

Jeg har hørt om 1 tilfelle hvor det samme har skjedd som på min egen bil. Strandveien hadde også vært borti dette 1-2 ganger før. Maks uflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg klarte ikke å få ut bærekula engang. Jeg ødela et massivt stålrør, tykkere enn det DannyRS hadde brukt. Samt 16mm syrefast gjengestag som var smurt opp med fett.

Leverte da inn bilen til Strandveien auto, og de fikk dette løs, men da kom godset på navet/huben også løst. Det satt så godt fast.

Så jeg klarte ikke å få dette løs selv. Det kan hende at det satt så godt fast pga 270kkm på min bil og disse har aldri vært byttet.

Jeg har hørt om 1 tilfelle hvor det samme har skjedd som på min egen bil. Strandveien hadde også vært borti dette 1-2 ganger før. Maks uflaks.

Såpass ja. Tror jeg har lyst å prøve selv, en av tankene med å ha denne bilen var jo at jeg skulle reparere ting selv.....

Husker du mål på rørene du brukte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...