Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

17 timer siden, bricks skrev:

Samme gjelder M3 som tas ut av produksjonen totalt! (fra hele artikkelen i tyske Auto Motor und Sport) Dvs M4 får ettermontert partikkelfilter men ikke M3, BMW ville ikke utdype hvorfor. Så dermed ser det ut til at F80 endelig får produksjonsslutt August 2018. Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvordan kan du si at noe er solid ut ifra ett bilde? Om noe er solid avgjøres først når man tar på ting. Jeg har sagt det før og sier det igjen, Mercedes er verdensmestere i å få ting til å se bedre ut enn hva det egentlig er. Senest for en uke siden kjørte jeg en helt splitter ny E220d, dette er tredje W213 jeg har kjørt. Det ser flott ut men det er merkbart at Mercedes har måttet kutte kostnader (som alle andre), det er ikke så forsegjort som det burde være. 

Jeg føler enkelte bør få seg en liten realitets sjekk på hvordan en solid bygget bil skal være, tydeligvis mange som misforstår hva det innebærer. Sett dere inn i en Mercedes W123, W124, BMW E34, E32 eller Volvo 240. Røsk og dra i håndtak og beslag, slå med knytteneven i dasjbordet, trykk på knapper og smell med dører. Så får dere ett litt anner perspektiv på hva solide biler er.... Årsaken til at jeg stadig terper på dette er at nettopp dette er ett tema som jeg er veldig opptatt av. Jeg er ekstremt opptatt av kvalitet, i alle ledd. Ting skal føles bra når man bruker det, for meg så er dette med opplevd kvalitet veldig mye mer viktig enn design. Jeg er nazi på dette i alt ifra biler til klær, husholdningsartikler og båt. (Jada, jeg gjør unntak)

Nye A klassen er vel fin den, ikke like mye wow som da forrige modell kom. Ser også ut som at Mercedes følger Bmw sin oppskift om å være forsiktige med å forandre ett produkt som allerede er bra. Bakfra ser den kanskje ut som en Peugeot, men det kan neppe bli værre en hva BMW planlegger med sin fremhjulsdreve 1 serie.

Som nevnt tidligere sitter jeg igjen med samme inntrykk som deg på nye E-klasse. Har dog ikke sittet i nye G30/31, så vet ikke hvordan de er til sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvordan kan du si at noe er solid ut ifra ett bilde? Om noe er solid avgjøres først når man tar på ting. Jeg har sagt det før og sier det igjen, Mercedes er verdensmestere i å få ting til å se bedre ut enn hva det egentlig er. Senest for en uke siden kjørte jeg en helt splitter ny E220d, dette er tredje W213 jeg har kjørt. Det ser flott ut men det er merkbart at Mercedes har måttet kutte kostnader (som alle andre), det er ikke så forsegjort som det burde være. 

Jeg føler enkelte bør få seg en liten realitets sjekk på hvordan en solid bygget bil skal være, tydeligvis mange som misforstår hva det innebærer. Sett dere inn i en Mercedes W123, W124, BMW E34, E32 eller Volvo 240. Røsk og dra i håndtak og beslag, slå med knytteneven i dasjbordet, trykk på knapper og smell med dører. Så får dere ett litt anner perspektiv på hva solide biler er.... Årsaken til at jeg stadig terper på dette er at nettopp dette er ett tema som jeg er veldig opptatt av. Jeg er ekstremt opptatt av kvalitet, i alle ledd. Ting skal føles bra når man bruker det, for meg så er dette med opplevd kvalitet veldig mye mer viktig enn design. Jeg er nazi på dette i alt ifra biler til klær, husholdningsartikler og båt. (Jada, jeg gjør unntak)

Nye A klassen er vel fin den, ikke like mye wow som da forrige modell kom. Ser også ut som at Mercedes følger Bmw sin oppskift om å være forsiktige med å forandre ett produkt som allerede er bra. Bakfra ser den kanskje ut som en Peugeot, men det kan neppe bli værre en hva BMW planlegger med sin fremhjulsdreve 1 serie.

Volvo 240 er en tanks. Men luksusen er langt fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvordan kan du si at noe er solid ut ifra ett bilde? Om noe er solid avgjøres først når man tar på ting. Jeg har sagt det før og sier det igjen, Mercedes er verdensmestere i å få ting til å se bedre ut enn hva det egentlig er. Senest for en uke siden kjørte jeg en helt splitter ny E220d, dette er tredje W213 jeg har kjørt. Det ser flott ut men det er merkbart at Mercedes har måttet kutte kostnader (som alle andre), det er ikke så forsegjort som det burde være. 

Jeg føler enkelte bør få seg en liten realitets sjekk på hvordan en solid bygget bil skal være, tydeligvis mange som misforstår hva det innebærer. Sett dere inn i en Mercedes W123, W124, BMW E34, E32 eller Volvo 240. Røsk og dra i håndtak og beslag, slå med knytteneven i dasjbordet, trykk på knapper og smell med dører. Så får dere ett litt anner perspektiv på hva solide biler er.... Årsaken til at jeg stadig terper på dette er at nettopp dette er ett tema som jeg er veldig opptatt av. Jeg er ekstremt opptatt av kvalitet, i alle ledd. Ting skal føles bra når man bruker det, for meg så er dette med opplevd kvalitet veldig mye mer viktig enn design. Jeg er nazi på dette i alt ifra biler til klær, husholdningsartikler og båt. (Jada, jeg gjør unntak)

"Dette er solide greier", som i godt design/utført. Uansett, BMW er vel ikke akkurat verdensmestre når det gjelder kvalitet og hvordan ting føles de heller. Halve interiøret i 1- og 2-serie er ren hardplast. Halve dørtrekkene i 1-, 2-, 3-, 4- og nå 5-serie er ren, ruglete hardplast. Det finnes ikke så mye som en liten polstring eller stoff på innsiden av dørlommene engang, og diverse luker og oppbevaringslommer har fortsatt spor etter støpeformen sin (ref. rommet til venstre for rattet på G3x). Både BMW, Audi og Mercedes er nok alle tre verdensmestre i å kutte kostnader der det kuttes kan, og slikt går naturligvis utover den enkelte kvalitet.

For meg er det irrelevant hvordan BMW ditt og Mercedes datt var på 80-tallet. Vi lever i 2018, og må forholde oss til hvordan byggeskikk og kvalitet er på nåværende tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, quandt1960 skrev:

Samme gjelder M3 som tas ut av produksjonen totalt! (fra hele artikkelen i tyske Auto Motor und Sport) Dvs M4 får ettermontert partikkelfilter men ikke M3, BMW ville ikke utdype hvorfor. Så dermed ser det ut til at F80 endelig får produksjonsslutt August 2018. Trist.

Dette synes jeg egentlig er ganske skremmende. Norske bilpriser kommer til å bli snudd helt på hodet med de nye måle enhetene. Jeg er virkelig ikke lyst på dette...

3 timer siden, papertiger skrev:

Som nevnt tidligere sitter jeg igjen med samme inntrykk som deg på nye E-klasse. Har dog ikke sittet i nye G30/31, så vet ikke hvordan de er til sammenligning.

Jeg synes G30 har ett bedre interiør hva angår byggekvalitet. Ja det er kanskje en hardplast bit hist og pist, men det er på steder som man normalt ikke berører. I E klassen virker materialene billigere, og de føles ikke like godt skrudd sammen. Paneler knirker når du legger press på dem og enkelte sammenføyninger er slurvete. Men interiøret i E klassen ser bedre ut enn interiøret i G30, bare ikke berør noe da det ødelegger hele inntrykket 😉

2 timer siden, ahj skrev:

Volvo 240 er en tanks. Men luksusen er langt fra. 

Null luksus, men den er bygget uhyre solid. 

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

"Dette er solide greier", som i godt design/utført. Uansett, BMW er vel ikke akkurat verdensmestre når det gjelder kvalitet og hvordan ting føles de heller. Halve interiøret i 1- og 2-serie er ren hardplast. Halve dørtrekkene i 1-, 2-, 3-, 4- og nå 5-serie er ren, ruglete hardplast. Det finnes ikke så mye som en liten polstring eller stoff på innsiden av dørlommene engang, og diverse luker og oppbevaringslommer har fortsatt spor etter støpeformen sin (ref. rommet til venstre for rattet på G3x). Både BMW, Audi og Mercedes er nok alle tre verdensmestre i å kutte kostnader der det kuttes kan, og slikt går naturligvis utover den enkelte kvalitet.

For meg er det irrelevant hvordan BMW ditt og Mercedes datt var på 80-tallet. Vi lever i 2018, og må forholde oss til hvordan byggeskikk og kvalitet er på nåværende tidspunkt.

Jeg er enig i at interiøret i nye A klassen er flott, men jeg sitter med følelsen av at dette tar seg bedre ut på biler enn live. Ellers så er jeg også enig med deg i påstanden om interiørene på de mindre modellene hos BMW, selv om ting har blitt veldig mye bedre etterhvert som LCI modeller har kommet. Her skulle BMW ha gjort litt som Mercedes. Når de først skulle lage litt billige interiører så kunne de i det minste ha designet det slik at det ser bra ut. Men på disse modellene er jeg motstander av selve designet også, rotete og oppstykket. Ellers så må jeg si jeg sliter med å finne denne ruglete hardplasten i G30, klarer ihvertfall ikke å finne den så sjenerende som det høres ut her. 

Det siste avsnittet ditt beviser bare historieløsheten som råder her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 Det siste avsnittet ditt beviser bare historieløsheten som råder her...

Nå er det heldigvis ingen krav om å pugge historie for å være entusiast på et bilforum. Ei heller for å delta i en debatt om dagens design-/kvalitetsmessige ulikheter mellom forskjellige bilfabrikanter. Derav ordet dagens... Flere av oss er like interessert i å diskutere dagens modeller og vurdere de ut ifra dagens perspektiver, uten å trekke inn modeller fra forrige århundre. 

Likefult mener jeg personlig at bilprodusentene nå sliter med nettopp dette. Historie og tradisjon som ikke bryter , men er vanskelig å kombinere, med nytenkende og revolusjonerende.

Det synes i det hele tatt som at de tradisjonelle modellene lider av behovet for å tenke nytt. Tenke nytt i form av ny teknologi og nye drivlinjer, samt i form av å kapre markedsandeler ved å konkurrere i samtlige kategorier og kjøpergrupper. 

Selv om det for BMWs vedkommende betyr at man må bryte med deres historiske tyske kvalitetsstempel. Eller kanskje enda værre deres tradisjonsrike bakhjulstrekk og turboløse seksermotorer til folket... 

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunns kunnskap kan være greit å ha har jeg hørt en vei, tydeligvis feil det da. Men totalt bom blir det uansett når man omtaler ett moderene bilinteriør som «solid», da bommer man helt. 

Jeg er glad i gamle og nye biler, for min del så bygger mye av forståelsen for nye biler nettopp på kjennskap til gamle biler. Bilmiljøene er ofte delt i tre grupper slik jeg ser det. Det er del som kun liker klassikere, alt nytt er jalla. Du har dem som meg, liker både gammelt og nytt. Så har man dem som kun skal ha det nye og ikke vet frem eller tilbake på de klassiske modellene. Man kan argumentere for at det ikke har relevans å trekke inn de gamle modellene når man diskuterer dagens, men når man går bort og kaller interiøret i nye A klassen for solid...da er det på tide å bruke huet litt. Jeg er ikke uenig i at dagens interiører er nydelig utformet med ypperlig form for detaljer. Men så solid og velbygget som de eldre modellene blir de aldri. Det har ingenting met at man skal se på dagens modeller med dages perspektiver. Noe som hadde vært som søppel å regne for 20 år siden blir ikke bra av at man ikke klarer eller vil bedre i dag. 

Jeg synes at BMW holder på kvaliteten veldig bra, på tross av at kostnader skal spares inn. Jeg synes fortsatt at BMW er utrolig flinke til å holde på tradisjoner, en 5-serie er fortsatt en 5-serie. Ta dagens 5-serie og sammenlikn den med en 35 år gammel 5-serie. Du har fortsatt en langsmontert rekkesekser, bakhjulstrekk, nyregrill foran og kjøreegenskaper tunet mot det dynamiske. Hvor mange andre modeller på markdet i dag er fortsatt så tro mot sine grunnprinsipper? Jeg kommer i farten kun på Porsche 911 (nei, jeg sammenlikner ikke denne med 5-serien). Jeg tør påstå at BMW er ett av de merkene som ivaretar sin tradjon best. Det suger balle at 1-serien nå blir fremtrekker, men sett på det posetive så klarte de jo å holde på bakhjulstrekk ganske lenge i dette segmentet. Det gjør BMW enda litt mer unik og spesiell enn andre produsenter, selv om de stadig må bukke under for kostnader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det siste avsnittet ditt beviser bare historieløsheten som råder her...

Personlig gir jeg blanke i enhver BMW-modell før E60, det har ingen interesse for meg. Føler ikke at jeg er avskåret fra å diskutere dagens designlinjer, motoralternativer og BMW sin fremtidige utvikling av den grunn, tvert imot - noen ganger kan det være smart å løsrive seg litt fra historien for å skape nye og velfungerende alternativer i et stadig med krevende og innovativt marked. 

Kjørte bak den nye X1 i dag, som fortsatt har bremselys og blinklys i halogen... Helt på trynet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Walkabout skrev:

Personlig gir jeg blanke i enhver BMW-modell før E60, det har ingen interesse for meg. Føler ikke at jeg er avskåret fra å diskutere dagens designlinjer, motoralternativer og BMW sin fremtidige utvikling av den grunn, tvert imot - noen ganger kan det være smart å løsrive seg litt fra historien for å skape nye og velfungerende alternativer i et stadig med krevende og innovativt marked. 

Kjørte bak den nye X1 i dag, som fortsatt har bremselys og blinklys i halogen... Helt på trynet. 

Hva man har interesse for er selvsagt inviduelt. Men man stiller jo med ett lite handikap da når man skal diskutere ett så tradisjonsrikt merke som BMW. Men for all del, det kommer jo an på hva man diskuterer. 

Jeg personlig føler jeg får mye mer ut av BMW interessen og respekten for merket når man kjenner historien. BMW har en flott arv som er med på gjøre at man er litt stolt over å kjøre BMW 👍 Men det er som jeg skrev over her, noen liker mora..andre liker dattera...mens noen liker begge deler 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hva man har interesse for er selvsagt inviduelt. Men man stiller jo med ett lite handikap da når man skal diskutere ett så tradisjonsrikt merke som BMW. Men for all del, det kommer jo an på hva man diskuterer. 

Jeg personlig føler jeg får mye mer ut av BMW interessen og respekten for merket når man kjenner historien. BMW har en flott arv som er med på gjøre at man er litt stolt over å kjøre BMW 👍 Men det er som jeg skrev over her, noen liker mora..andre liker dattera...mens noen liker begge deler 😉

Jeg har inntrykk av at mange BMW-førere bryr seg om arven, tradisjonen og historien, selv om mitt inntrykk er at den rasen er mer og mer utdøende. Og det er jo klart at BMW vil forsøke å blidgjøre denne kundegruppen. De som kjenner historien har bedre forutsetninger for å vite hva fremtiden bringer, så ingen tvil om at det da er positivt å kjenne historikken her. For meg er bilmodeller litt mer ferskvare - bilmerket er ikke bedre enn den forrige modellen de laget. Og nå synes jeg BMW har en lang vei å gå på de fleste modellene sine (finnes noen unntak da) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er en god ting å kjenne f.eks BMW's historie når man vurderer nye modeller, men at de evt. historiske relasjonene (eller et evt. fravær) ikke bør være avgjørende og spesielt ikke nå som vi mer eller mindre står midt i et paradigmeskifte i bilhistorien. Hvordan bilene virker rent teknisk forandrer seg fundamentalt og med dette også bilenes design.

Som en illustrasjon på dette har det idag liten betydning at en M-modell ikke har en rekkesekser, men for 25 år siden var dette helt avgjørende. En potent BMW skulle ha en stor rekkesekser og den skulle naturligvis være selvpustende. Dette var BMW's arv og varemerke i konkurransen mot bl.a Mercedes-Benz og Audi som på den tiden markerte seg med hhv. V8 motorer og rekkefemmere. Slik er det ikke lenger og kun få klager over utviklingen. Jeg tror at vi vil se den samme utviklingen med andre klassiske BMW finesser som f.eks bakhjultrekk og manuelt gear. De fleste bryr seg ikke om kjøredynamiske spissfindigheter i denne sammenhengen. Stort sett handler det om fremkommelighet og pris.

Designet på bilene endrer seg også hele tiden og hvis man har et nært forhold til en tidsepoke kan det være vanskelig å akseptere radikale endringer. Dette har alltid vært bildesignernes største utfordring vis a vis ulike kjøpegrupper som kan være svært så tradisjonelle. Derfor er det helt avgjørende å tiltrekke yngre kjøpere iom. at alternativet er at bilmodellene blir gamle med kjøperne. Dette gjelder også for hele konsepter som vi så med M-modellene.

Biler er ferskvare og dette er det mange årsaker til (mye mer idag enn for 25 år siden). Den tekniske utviklingen går naturligvis hurtigere, men det gjør også kravene til f.eks avgassutslipp og drivstofforbruk. Infotainmentsystemene i bilene blir gammeldagse i løpet av bare 3-4 år og denne utviklingen vil helt sikkert fortsette (og/eller den blir kontrollert av bilprodusentene som f.eks Apple gjør med iOS og Tesla med oppdateringer "on the fly" av software i deres bilmodeller). Vi ser også at bilprodusentene mer og mer satser på spesielle nisjemodeller og designlinjer der konseptet og det overordnede designet har en innebygget utløpsdato ved at modellene får kort levetid eller at designet etter relativt kort tid endres såpass kraftig at bilene virker gammeldagse allerede etter få år. Denne utviklingen vil også bare fortsette.

En underliggende årsak til denne utviklingen er det generelle fokuset på image og personalisering i bred forstand. Mange bilkjøpere er idag betydelig mer opptatt av dette enn av tekniske og kjøredynamiske finesser. Sagt på en populær måte er mange bilkjøpere idag mer opptatt av hvordan bilene ser ut enn av motorstørrelse og antall hestekrefter. Slike tall imponerer stort sett ikke dagens bilkjøpere så lenge bilene går bra nok, ser moderne ut og kan spesifiseres med et individuelt "look" samt har den siste teknologien som f.eks stor infotainmentskjerm og Apple Carplay. VAG og PSA har skjønt dette (spesielt når det gjelder de mindre modellene) og selger biler som hakka møkk.

En annen underliggende årsak til denne utviklingen er at bilproduksjon idag ikke krever den samme grad av spesialisering som tidligere. Svært mye av produksjonen er automatisert og maskinene som bygger bilene er de samme enten bilene kommer fra BMW eller Hyundai. Det er den siste finishen som skiller klinten fra hveten, men som vi ser med de tyske premium bilprodusentene presses de økonomiske marginene kontinuerlig så de må ta stadig flere snarveier de også. Denne utviklingen vil også bare fortsette og ikke minst akselerere når graden av spesialisering faller ytterligere med introduksjonen av elektriske biler som rent mekanisk er langt enklere konstruksjoner enn konvensjonelle biler.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Bakgrunns kunnskap kan være greit å ha har jeg hørt en vei, tydeligvis feil det da. Men totalt bom blir det uansett når man omtaler ett moderene bilinteriør som «solid», da bommer man helt. 

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hva man har interesse for er selvsagt inviduelt. Men man stiller jo med ett lite handikap da når man skal diskutere ett så tradisjonsrikt merke som BMW. Men for all del, det kommer jo an på hva man diskuterer. 

Tuller du nå, eller oppfører du deg bare som en sutrete treåring fordi andre har en annen mening eller oppfatning enn deg? Fascinerende å se at så fremt man ikke har personlig erfaring eller genuin interesse for "gamle hauger" og forrige århundrets historie, så er man ikke kompetent til å uttale seg om nye(re) produkter.. og handicap? Spar oss... Hvordan kan du påstå at et nyere bilinteriør ikke kan være solid (med unntak av nyere BMW interiør da, for det er jo alltid solide greier)? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens det fortsatt diskuteres Mercedesinteriør - kom på at jeg leste en artikkel vår kjære Jon i Bilforlaget skrev vedrørende den nye A-klassen i november. 

Som alltid fra den kanten: interessant lesning! Jeg kan ikke annet enn å si meg enig i det han skriver om interiøret, selv om det på bilder ser ganske så rålekkert ut.

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Saltkjelen skrev:

Tuller du nå, eller oppfører du deg bare som en sutrete treåring fordi andre har en annen mening eller oppfatning enn deg? Fascinerende å se at så fremt man ikke har personlig erfaring eller genuin interesse for "gamle hauger" og forrige århundrets historie, så er man ikke kompetent til å uttale seg om nye(re) produkter.. og handicap? Spar oss... Hvordan kan du påstå at et nyere bilinteriør ikke kan være solid (med unntak av nyere BMW interiør da, for det er jo alltid solide greier)? 

Jeg gir da vel en god bolle i om du synes jeg er sutrete...go ahead. Når du begynner sånn så er du åpenbart ikke kompetent nok til å føre denne diskusjonen videre, så det er åpenbart ikke noe poeng i å fortsette. Svar på dine spørsmål i dette innlegget finner du i hva jeg tidligere har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg gir da vel en god bolle i om du synes jeg er sutrete...go ahead. Når du begynner sånn så er du åpenbart ikke kompetent nok til å føre denne diskusjonen videre, så det er åpenbart ikke noe poeng i å fortsette. Svar på dine spørsmål i dette innlegget finner du i hva jeg tidligere har skrevet.

Poenget er at det til støtt og stadighet er du som sitter på fasiten til alt, og du vrir og vender på ting som det passer deg best. Du kommer med mye bra, men det er forferdelig irriterende at du kommer med belærende svar om at man ikke er kompetent til å uttale seg om et høyst subjektivt emne dersom man ikke har lidenskapelig, og til tider fanatisk interesse av "gamle hauger" og historie fra forrige århundre. Det er godt mulig den generelle bygge- og materialkvaliteten er lavere eller annerledes i 2018 kontra 1988, men det har praktisk talt ingen betydning for slik ting er nå. Du mener ingen av dagens interiør kan betegnes som solide (du hang deg fælt opp i denne ordbruken, til tross for oppklarende svar flere innlegg tidligere), men likevel er BMW "top-notch" med sine leveranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...