Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Denne er ikke offisiell, kun et utkast som sies å ligge tett opptil originalen. Som vanlig kommer sedanene først, begynner vel produksjonen Q4. Spent på hybrid versjonen, så håper jeg endelig BMW har klart å adressere hjulstøy i en 3 serie...

Jeg håper kanskje de fornyer seg litt mer, så det blir litt større forskjell fra forrige generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik Jeh liker Alpina og har alltid gjort det, de som ikke har peiling vil ikke kunne se noe annet enn en vanlig bil. På G31 avslører de fire enderørene at det er noe mer, men den er likevel anonym. Nå har noen her i byen tatt til fornuft og kjøpt en 2018 G31 Alpina B5. Treffer den stadig, men føler jeg aldri finner rett tidspunkt å knipse bilde av den.

Men den ser slik ut:

X06_162S_182S_170.jpg.e8d98d222228882c8e5dfdba0ded6eb9.jpgX06_162S_170_175.jpg.1f5bf8b8586e856d3611e0708d45796d.jpg

Skikkelig kul med andre ord. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt Alpina, men det er verdt å nevne at de med årene har skiftet fokus fra å være mer sportslig orientert enn BMW til å være mer komfortorientert (altså når vi snakker om BMW's mest sportslige modeller). På 70 og deler av 80-tallet var modeller som f.eks E21 B6 2,8, E12 B7 Turbo og E28 B10 3,5 vesentlig mer hårete enn BMW's egne modeller og spesielt E34 B10 BiTurbo satte mer eller mindre den tilsvarende M5 modellen i skammekroken rent ytelsesmessig.

Personlig var det Alpina E36 B8 4,6 som for alvor gjorde meg interessert i Alpina. Den modellen hadde M60 V8 motoren fra f.eks E34 540i presset ned i en liten 3-serie og ytelsene var fomidable etter datidens standard. Samtidig varslet modellen nettopp den nevnte fokusendringen fra svært sportslig orienterte modeller til mer komfortorienterte modeller (dog med enorme ytelser) for Alpina. 

Et annet interessant aspekt med Alpina er de historisk nære relasjonene til BMW. Det er uten tvil et inngående teknisk samarbeide mellom Alpina og BMW bak sceneteppet. Det kan virke som om Alpina tester ut visse konsepter for BMW noen år før BMW selv kommer med tilsvarende modeller (f.eks E34 B10 BiTurbo og ikke minst E39 D10 BiTurbo)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig angående dette skifte i fokus på Alpina modeller.

D10 BiTurbo var kontraktsarbeid for bmw. Det var også del av en helt ny æra hvor Alpinas drivlinje komponenter blir sendt til bmw for montering sammen med alle andre modeller, før bilene gikk til Alpina for siste modifiseringer. I motsetning til tidligere, hvpr Alpina fikk komplette biler som så måtte demonteres.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kjennern skrev:

BMW.de har begynt å selge 620d GT, bare jeg som synes det var en gedigen nedtur? 
Ellers har dem lagt ut 8 Serien i konfigurator som 840d.. Skulle tro dem kom med noe mer spennende en x40d som første modell men...

Bmw.ru har 620d Gt 840d og m850i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at BMW holder Alpina mye mer tøylene enn de gjorde før. Nå er noen BMW motorvalg "off limtis" for Alpina. Slik var det ikke før i tiden. Da var det fritt fram å gjøre det man ville med alle BMW modeller/motorvalg. Alpina ser dog ut til leve vel med med disse begrensningene. De tjener vel mer på å være lydige enn opprørske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Saltkjelen skrev:

Nye Z4en avdukes i disse dager;

Interiøret, sideprofil og hekken synes jeg er virkelig lekker, men fronten har de bommet totalt på. Tenk å se hvor vakker konseptversjonens front er, og så ender man opp med noe så langt fra som dette.


 

Så ikke helt bra ut fronten på de bildene nei. Fikk litt Fiat 124 vibber.  For håpe den blir bedre i virkeligheten🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Saltkjelen skrev:

Nye Z4en avdukes i disse dager;

Interiøret, sideprofil og hekken synes jeg er virkelig lekker, men fronten har de bommet totalt på. Tenk å se hvor vakker konseptversjonens front er, og så ender man opp med noe så langt fra som dette.

attachment.php?attachmentid=1879032&d=15
attachment.php?attachmentid=1879019&d=15



attachment.php?attachmentid=1881606&stc=
attachment.php?attachmentid=1881557&d=15
attachment.php?attachmentid=1881560&d=15
06-jpg.8557

Synes dette er et kvantesprang fra E89 sin noe feminine fremtoning (designet av 2 kvinner, så no Wonder?!) fronten er kanskje ikke den nye Z sitt sterkeste kort, men mon tro om ikke noen lager mer eller mindre kopi av den vellykkete consept fronten og selger denne? Vil tro også at en annen farge kunne gjort ting bedre og mer balansert. Alt i alt syns jeg dette så flott ut, veldig fokusert og mer tilbake til E85. Flott bidrag fra BMW i det siste, først 8’ern, nå denne, kudos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ting som irriterer meg grenseløst med BMW for tiden, er at de ofte tar billige og kjipe valg for å spare penger. Istedenfor å bruke en dyrere taklukekassett hvor glasset trekkes ned og bak, tar de billigvarianten hvor glassluken går opp på taket i den nye X5en. C´mon, dere kan så mye bedre enn dette.. Hvor mange cent sparte de på dette, mon tro? 

attachment.php?attachmentid=1882223&d=15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...